Yamaha TRX850 topic deel 10

Van de winter ook het kraantje gereviseerd.
Na de eerste keer terug plaatsen ook nog doorlopen. Maar ik had iets verkeerdom teruggeplaatst. Weet je zeker dat je alles dezelfde volgorde en dezelfde wijze terug hebt geplaatst?
Weet ik zeker. O-ringetje kwam niet goed tegen de zitting. Membraan heeft ook maar een hele kleine slag.
Ik had het setje besteld wat hier al vaker is aanbevolen bij Roukama.
 
1400019
 
Ik denk dat elke motor in potentie een onderhoud gevoelig ding is. Ik denk dat ik net zo veel sleutel als dat ik rij.

Een zorgwekkende opmerking voor mij als non-sleutelaar haha!

Maar goed in de rest van je verhaal geef je wel aan dat een TRX betrouwbaar is.
Mijn gedachte is, ik vind het echt een mooie motor en kom op japanners daar heb je normaal weinig last van.
Het enige wat hier natuurlijk wat anders ligt is dat je met over een aankoop van een motor uit jaren 90 praat en ik heb eigenlijk geen idee waar ik dan allemaal rekening mee moet houden qua issues. Ik hoop eigenlijk geen.
 
Een zorgwekkende opmerking voor mij als non-sleutelaar haha!

Maar goed in de rest van je verhaal geef je wel aan dat een TRX betrouwbaar is.
Mijn gedachte is, ik vind het echt een mooie motor en kom op japanners daar heb je normaal weinig last van.
Het enige wat hier natuurlijk wat anders ligt is dat je met over een aankoop van een motor uit jaren 90 praat en ik heb eigenlijk geen idee waar ik dan allemaal rekening mee moet houden qua issues. Ik hoop eigenlijk geen.

Ik heb 13 jaar lang een TRX gehad vanaf 1999 (nieuw gekocht). En de kwaliteit is gewoon goed als elke ander Japanse motorfiets van zelfde bouwperiode. Het blok van de TRX is zelfs nog gebruikt in een quad voor de dakar rally (heb ik wel eens gelezen). Maar inderdaad, de jongste exemplaren zijn nu ook al inmiddels 20 jaar oud.

Er zijn inderdaad veel zelfsleutelaars bij de TRX liefhebbers maar dit zit volgens mij 95% in het aanpassen en upgraden van hun fiets.
Wat mij zelf is opgevallen is dat de TRX aan de ene kant een mooi en duur ogende gebouwde motor is met zijn 10 kleps kop, supercompact motorblok, buizenframe, benzinetank met "onzichtbare"lasnaden.
Aan de andere kant heeft ie ook wat "goedkoops" zoals de voorvork en remmen (van de eerste fzr), net als de koplamp. Het achterlicht is een universeel iets (de GS500 heeft namelijk hetzelfde achterlichtglas).
Dat maakt dat de liefhebbers toch gaan verbouwen, verbeteren etc en dat is best wel leuk aan het model dat er echt gave exemplaren rondrijden.

Tot hoever gaat jou "NON-Sleutelen"? De TRX (en TDM) is wel een motor waarbij je het oliepeilen even moet snappen omdat dit anders werkt als normaal. Daarnaast is dit een van de weinige motoren waar geen oliewaarschuwing (druk of niveau) opzit dus olie is wel iets wat je zelf in de gaten moet houden.


p.s. van mij mogen ze wel een nieuwe TRX bouwen. Op basis van de MT07 en dan met cilinders van XTZ1200 })})}), top kuipje erop van de R6 en voila, de tweede generatie TRX is geboren.....
 
Het enige wat hier natuurlijk wat anders ligt is dat je met over een aankoop van een motor uit jaren 90 praat en ik heb eigenlijk geen idee waar ik dan allemaal rekening mee moet houden qua issues. Ik hoop eigenlijk geen.

Een motor op leeftijd krijgt last van bros wordend kunststof (afhankelijk van hoeveel zon hij te verduren heeft gehad) en uitdrogend rubber. Vooral die laatste kan voor problemen zorgen. Denk aan de voorvork, je zult vrijwel zeker scheurtjes in de stofafdichting vinden. Nieuwe stofkappen zijn niet duur, en de montage daarvan relatief simpel. Maar als de boel toch los moet, dan neem je de rest ook gelijk mee. Dus nieuwe keerringen, nieuwe olie, eventueel nieuwe glijbussen. Meestal wordt er ook gelijk een setje Hyperpro veren gemonteerd. En zo wordt een relatief betaalbare reparatie toch wat duurder. Maar dan kan de voorvork wel weer 10 jaar mee.

Inlaatrubbers worden poreus, en de O-ringen, rubber pakkingen en membranen in de carburateurs worden slecht. Je merkt dat doordat de motor ineens niet meer lekker loopt, of veel benzine verbruikt. Omdat vaak onduidelijk is wat de exacte oorzaak is, wordt alles vervangen. In- en uitbouw is namelijk veel werk, en het is geen doen om steeds 1 ding te vervangen om te kijken of het probleem verholpen is. Zo wordt een relatief goedkope reparatie toch weer vrij duur.

De demping van de schokbreker is na 20 jaar niet meer aanwezig. Beste oplossing is een aftermarket schokdemper.
Het schuim van het zadel verliest zijn veerkracht, zodat je ook hier al snel aan de beurt bent voor vervanging/aanpassing.
Electrakabel verliest zijn veerkracht,en isolatie wordt bros. Zeker rondom het balhoofd kun je draadbreuk gaan verwachten. Kan erg lastig zijn, omdat je soms niet weet waar je het moet zoeken. En als je na doormeten 1 draad hebt vervangen, kan volgende week een andere draad aan de beurt zijn.
Massaverbindingen zijn meestal in niet al te beste staat, en kunnen voor problemen zorgen.
Daarnaast is bij motoren op leeftijd roestvorming in de tank een zorg, en spelen er vaak problemen met bobine's en bougiekabels op.

Nogmaals, dit geldt niet specifiek voor de TRX, maar voor alle youngtimers.
 
Een motor op leeftijd krijgt last van bros wordend kunststof (afhankelijk van hoeveel zon hij te verduren heeft gehad) en uitdrogend rubber. Vooral die laatste kan voor problemen zorgen. Denk aan de voorvork, je zult vrijwel zeker scheurtjes in de stofafdichting vinden. Nieuwe stofkappen zijn niet duur, en de montage daarvan relatief simpel. Maar als de boel toch los moet, dan neem je de rest ook gelijk mee. Dus nieuwe keerringen, nieuwe olie, eventueel nieuwe glijbussen. Meestal wordt er ook gelijk een setje Hyperpro veren gemonteerd. En zo wordt een relatief betaalbare reparatie toch wat duurder. Maar dan kan de voorvork wel weer 10 jaar mee.

Inlaatrubbers worden poreus, en de O-ringen, rubber pakkingen en membranen in de carburateurs worden slecht. Je merkt dat doordat de motor ineens niet meer lekker loopt, of veel benzine verbruikt. Omdat vaak onduidelijk is wat de exacte oorzaak is, wordt alles vervangen. In- en uitbouw is namelijk veel werk, en het is geen doen om steeds 1 ding te vervangen om te kijken of het probleem verholpen is. Zo wordt een relatief goedkope reparatie toch weer vrij duur.

De demping van de schokbreker is na 20 jaar niet meer aanwezig. Beste oplossing is een aftermarket schokdemper.
Het schuim van het zadel verliest zijn veerkracht, zodat je ook hier al snel aan de beurt bent voor vervanging/aanpassing.
Electrakabel verliest zijn veerkracht,en isolatie wordt bros. Zeker rondom het balhoofd kun je draadbreuk gaan verwachten. Kan erg lastig zijn, omdat je soms niet weet waar je het moet zoeken. En als je na doormeten 1 draad hebt vervangen, kan volgende week een andere draad aan de beurt zijn.
Massaverbindingen zijn meestal in niet al te beste staat, en kunnen voor problemen zorgen.
Daarnaast is bij motoren op leeftijd roestvorming in de tank een zorg, en spelen er vaak problemen met bobine's en bougiekabels op.

Nogmaals, dit geldt niet specifiek voor de TRX, maar voor alle youngtimers.


Inderdaad. Dit zijn normale slijtagepunten voor een motor van 20 jaar oud, ook al is het een mooiweer ding geweest met maar 20dkm.

Als Taliesin al niet zo'n sleutelaar is kan ie beter een wat jonger model motor kopen.
 
Nou nou, dat is wel een erg sombere voorstelling van zaken hoor. -O-
Zo beredeneerd zou motor rijden voor velen onbetaalbaar zijn.
Ik heb nog nooit een zadeltje of kabelboom vervangen vanwege ouderdom.
Mijn carburateurs zijn nog niet uit elkaar gevallen.
Er rijden hele hordes met originele, niet-geservicede vering.
 
Nou nou, dat is wel een erg sombere voorstelling van zaken hoor. -O-
Zo beredeneerd zou motor rijden voor velen onbetaalbaar zijn.

Tja jij haalt je cilinderkop er even af om m in de vaatwasser te wassen :+_O- Dus voor jou is niet veel een issue.

Maar als iemand voor elk wissewasje de garage al moet bezoeken zoals het afstellen van het achterwielsliert (ketting), het vullen van de motorvloeistof (olie) of het vervangen van de stuurpotjesolie (remvloeistof) dan lijkt mij een oudere motor niet echt handig.


Ik heb nog nooit een zadeltje of kabelboom vervangen vanwege ouderdom.
Mijn carburateurs zijn nog niet uit elkaar gevallen.
Er rijden hele hordes met originele, niet-geservicede vering.

Ik wel
- kabelboom breuk bij een CB750 van 17 jaar oud. (>100.000km)
- Uitgedroogde membramen bij een GPZ550 van 13 jaar oud (< 50.000km)
- Lekkende schokbreker (uitgedroogde keering) TRX van 8 jaar oud (<40.000km)
- Verdroogde carburateur rubbers Diversion 600 van 10 jaar oud (< 15.000km)
- Doorgerotte choke mechanisme (veer verpulverd) Grizzly 660 van 11 jaar oud.
- diverse defecte sensoren R1 2004 (<50.000) (ja mijnheer het is al oudere motor...)

En dit is niet omdat het allemaal slecht is maar dingen worden gewoon ouder en dan is het makkelijk als je handig bent.
 
Nou nou, dat is wel een erg sombere voorstelling van zaken hoor. -O-
Zo beredeneerd zou motor rijden voor velen onbetaalbaar zijn.
Ik heb nog nooit een zadeltje of kabelboom vervangen vanwege ouderdom.
Mijn carburateurs zijn nog niet uit elkaar gevallen.
Er rijden hele hordes met originele, niet-geservicede vering.
Inderdaad,mijn Goldwing is 28jaar oud en heeft 112000km gereden,enigste wat ik er aan doe is het normale onderhoud,
verder rij ik er bijna dagelijks mee,ook in de winter.Er is in al die jaren nog niets vervangen wat geen normaal slijtage deel is.
Rijd verder nog als een nieuwe en ziet er nog zeer goed uit voor zijn leeftijd.
 
Straatfiets met origineel blok.
Circuitfiets met 'mooi spul' houd ik. Die kan ook nog met kenteken de weg op.
 
Tja jij haalt je cilinderkop er even af om m in de vaatwasser te wassen :+_O- Dus voor jou is niet veel een issue.

Maar als iemand voor elk wissewasje de garage al moet bezoeken zoals het afstellen van het achterwielsliert (ketting), het vullen van de motorvloeistof (olie) of het vervangen van de stuurpotjesolie (remvloeistof) dan lijkt mij een oudere motor niet echt handig.




Ik wel
- kabelboom breuk bij een CB750 van 17 jaar oud. (>100.000km)
- Uitgedroogde membramen bij een GPZ550 van 13 jaar oud (< 50.000km)
- Lekkende schokbreker (uitgedroogde keering) TRX van 8 jaar oud (<40.000km)
- Verdroogde carburateur rubbers Diversion 600 van 10 jaar oud (< 15.000km)
- Doorgerotte choke mechanisme (veer verpulverd) Grizzly 660 van 11 jaar oud.
- diverse defecte sensoren R1 2004 (<50.000) (ja mijnheer het is al oudere motor...)

En dit is niet omdat het allemaal slecht is maar dingen worden gewoon ouder en dan is het makkelijk als je handig bent.
Tja toch zijn dit geen schokkende dingen,er kan natuurlijk altijd wat kapot en dat is niet alleen maar bij oudere motoren zo,
als je het techniek gedeelte van het forum leest komt er van alles voorbij,ook nieuwere motoren,en eerlijk gezegd sleutel
ik veel liever aan de oude beestjes dan aan met elektronica volgestouwde moderne motoren.
Als bijvoorbeeld je ABS pomp de geest geeft ben je aan de beurt,meer dan 1000,- euro is dan niet vreemd.
 
Het sleutelen aan de wat oudere motoren geeft wel veel voldoening. Reed mijn motor slecht? Nee, ik was best tevreden. Totdat ik nieuwe banden monteerde, dat was echt een revolutie. Alsof je ineens een andere motor hebt. Daarna koppelingmodificatie gedaan, kan het hendel nu met 1 vinger bedienen, in plaats van knijpen met de hele hand. Nieuwe schokbreker, gereviseerde voorvork, alle wiel-, balhoofd- en swingarmlagers vervangen. Tevens motor achter iets hoger gezet: stuurt nu ultralicht, je gooit de motor zo op 1 oor. Complete remmerij vervangen en geupgrade: Alsof je een anker uitgooit. Geen enkele oprichtreactie als je in de bocht doorremt. Elke modificatie maakt de motor beter, en dat is verslavend.
 
IMG_20190612_185815.jpg


De mooiste!

Kan er inmiddels mee rijden. Trekt waanzinnig hard!! Echt super wat die 30CC extra lijkt te doen.

Carbs moeten echt beter worden afgesteld.

Symptomen:
- Tussen 21 en 2600 toeren stikt of verzuipt hij, daar moet ik hem echt doorheen trekken.
- Zodra ik in hogere versnellingen rijd, is dit veel minder merkbaar.
- Harde klappen bij het gas loslaten. Heb nieuwe inlaatrubbers onder de carburateurs besteld, zitten veel scheuren in.

Bougie ziet er zo uit, en dat heb ik getoetst met THe INterWebz zijnde te heet (aanslag op bochtje) en te rijk (zwarte rand).
IMG_20190612_183813.jpg

Zal een dezer dagen nog wel even met de naaldhoogte spelen, maar hoofdsproeier 150 lijkt vooralsnog goed te werken. Heb mengselschroef gewoon op 2,5 slag uit gehouden.

Jullie nog lumineuze ideeen?
 
Jeetje, ja nou. Meten is weten. Ik zou niet rond klooien, gewoon op de testbank met dat ding incl. A/F meting
 
Straatfiets met origineel blok.
Circuitfiets met 'mooi spul' houd ik. Die kan ook nog met kenteken de weg op.
Einde jaar pas? Misschien enz enz.
Heimwee naar een TRX
Deze was van mij, wel spijt dat ie weg is
 

Bijlagen

  • 20180127_101519[1].jpg
    20180127_101519[1].jpg
    180,2 KB · Weergaven: 11
Terug
Bovenaan Onderaan