Yamaha TRX850 topic deel 10

Bedankt voor de tips Tarwe. Naaldbuizen en naalden heb ik 10K geleden nog vervangen. Vind ik wel erg snel om weer te doen.
Heb in mn Haynes manual gekeken hoe de zuigerveren en de klepsteelkeerringen (3x woordwaarde) vervangen dienen te worden: uitdagend klusje waarvoor ik nieuwe gereedschappen nodig zal hebben.
Iemand een linkje waar ik die nieuwe spullen incl pakkingen voor het deel van het motorblok wat uit elkaar moet kan halen?
10k na vervangen van de naaldbuizen is wel snel inderdaad! Da's wel vreemd. Liep ie direct na het vervangen wel zuinig en goed?

Pakkingen e.d. kun je eigenlijk bij vrijwel elke webshop krijgen. Sommige dingen heb je echter liever genuine Yamaha, zoals de keerringen van 3x woordwaarde en de zuigerveren. Met aftermarket (meestal Athena dacht ik) kleppendekselpakking (hoeveel woordwaarde?) heb ik vaak ruzie om het in de goede vorm te krijgen, met een originele gaat dat echt makkelijker.
Ik kan me voorstellen dat je als beginnend sleutelaar er lichtelijk tegen op ziet. Maar alles laten doen is wel prijzig. Wat je ook kunt doen is zelf de kop en de cilinders/zuigers er af halen en alleen die weg brengen. Voor cilinders en zuigers doe ik dat sowieso ook, om het op te laten meten bijvoorbeeld. Die meetapparatuur heb ik ook niet. Normaal kun je toe met alleen nieuwe zuigerveren. Maar het kan zijn dat de cilinders en/of zuigers zo versleten zijn dat het niet netjes rond meer is, dan moet je echt een overmaat of andere cilinders/zuigers.
En honen laat ik ook doen, voor als er nieuwe zuigerveren in gaan.
De kleppen moeten uit de kop om die keerringen te vervangen en voor het mooie de kleppen dan even opnieuw inschuren. Dat vergt ook speciaal gereedschap, kun je uitbesteden. Alleen laat je dan ook net het leukste deel van het werk door een ander doen. :P

Mijn rijinstructeur (TRX liefhebber) zei dat je ook wel eens de aandrijfketting in t blok kan vervangen na een ton KM. Ervaringen mee iemand?

Binnenkort weer naar Lelystad en dan zit de circuitperiode er voor mij weer effe op.

[afbeelding]
MotoJon toch? Als er iemand is die van km's vreten weet op 'n TRX dan is hij het wel! :Y
Zoals hierboven al genoemd werd, inderdaad een gesloten type ketting nemen. Origineel bij de dealer leveren ze die op die manier, voor ongeveer dezelfde prijs als een aftermarket die je nog moet klinken. Het blok van de TRX is zodanig dat je de gesloten ketting gewoon op z'n plek kan krijgen, dus geen onnodig risico lopen.
 
Laatst bewerkt:
De originele Yamaha distributie ketting is ook maar nauwelijks duurder dan een aftermarket exemplaar, dus waarom daarmee risico nemen, het is een vrij belangrijk onderdeel van je TRX!
 
Je bent een tijd geleden ook gespot:
Op die plek staat hij wel vaker! Ik volg de 'gespot'-topics nooit zo.

Hoe is het nu met de brommert?
Helaas sinds dit laatste bericht geen tijd gehad om er aan te werken. Dat staat voor dit weekend weer op de planning. Van mijn oom kan ik een compressietester lenen (die van ons kan niet diep genoeg in de kop). Daarmee kunnen we onze vermoedens bevestigen. De volgende stap is dan denk ik om de kop er af te halen en de kleppen te gaan bekijken.
 
Is de maat van het brandstofslangetje 10 mm?
Ik meet aan één kant 8 en aan de andere kant 10. Maar denk eerder dat het aan beide zijden 10 mm moet zijn?

Slangetje van de tank naar de pomp gaat het om.

@Tarwe, hoe lang is het slangetje dat jij daar gebruikt? is 20 cm voldoende?
 
beetje lastig geval, de uitloop van de kraan is 10mm en de aansluiting op de andere kant is 8mm... dus je moet een soepel slangetje van 8mm inwendig gebruiken.
 
beetje lastig geval, de uitloop van de kraan is 10mm en de aansluiting op de andere kant is 8mm... dus je moet een soepel slangetje van 8mm inwendig gebruiken.

Of één van 10 mm met een slangenklemmetje aan het uiteinde (zoals het nu ook al zit bij mij).
Tarwe heeft natuurlijk nog een filter er tussen, dan heb je dat probleem niet.
 
Heel gemeen inderdaad die verschillende diameters! Bij de SZR is dat net zo. Daar heb ik een benzinefilter gebruikt als verloop.
Ik zal het opmeten Eerf als ik in de gelegenheid ben.
 
De TRX940R op Assen met Mariska, helaas toch wat pechdingetjes gehad dit jaar.
Ook ben ik druk met oa verbouwingen op de zaak en de blessures die ik heb opgelopen dit voorjaar helpen ook niet echt... Daarom hebben we de TRX even geparkeerd en rijdt ze voorlopig op een R6. Maar het TRX project is niet van de baan! Deze winter hoop ik er weer serieus mee bezig te gaan en de betrouwbaarheid van de motor te verhogen. Ook het opbouwen en opstarten van de Dynojet testbank hoort daar bij!
full
 
Wilde ik van de week met de TRX naar het werk, accu leeg... die heb ik nu opgeladen. Hij geeft nette waarden: +/- 12,5 bij contact aan en rond de 14 volt stationair.
Echter, als ik gas geef (3000 toeren) dan zakt dit in naar 13,7. Volgens mij hoort dat niet?

Nu zie ik in één van de how-to topics dat dit betekent dat of je dynamo of dat je spanningsregelaar stuk is.
Die laatste schijnt lastig te door te meten te zijn, maar hoe ik kan ik de dynamo van een TRX doormeten?

Groeten,
Rob
 
De volgende stap is dan denk ik om de kop er af te halen en de kleppen te gaan bekijken.
Afgelopen weekend dan eindelijk de kop gedemonteerd (voor mij de eerste keer). De foto's spreken voor zich. Uitlaatklep van de rechter cilinder is verbrand en gebroken. Nu die toch open is, gelijk even naar klepgeleiders klepsteelrubbers en zuigers/zuigerveren kijken, want olieverbuik is 1:750.

Is het te doen om zelf de klep te vervangen? Of weet iemand een goede plek om dit te laten doen?
IMG_20180908_162352.jpg


Is die (witte) aanslag trouwens iets om me erg zorgen over te maken?
 
Laatst bewerkt:
Whoah!
Klep vervangen is goed te doen, of bedoel je de geleiders?
Ik zou wel proberen na te gaan waardoor die klep stuk gegaan is. Speling naar nul gegaan? Veel te arm en loeiheet geworden?

Wel even wennen hoor de nieuwe vormgeving, ik kan niks terug vinden. :P
 
Wilde ik van de week met de TRX naar het werk, accu leeg... die heb ik nu opgeladen. Hij geeft nette waarden: +/- 12,5 bij contact aan en rond de 14 volt stationair.
Echter, als ik gas geef (3000 toeren) dan zakt dit in naar 13,7. Volgens mij hoort dat niet?

Nu zie ik in één van de how-to topics dat dit betekent dat of je dynamo of dat je spanningsregelaar stuk is.
Die laatste schijnt lastig te door te meten te zijn, maar hoe ik kan ik de dynamo van een TRX doormeten?
Ik vind de waarden niet zo verkeerd hoor. Dat het voltage iets zakt heb ik wel vaker gezien, ik kan het alleen niet verklaren.
Doormeten van het laadcircuit staat wel in het WPHB, die heb je neem ik aan?
 
Klep vervangen is goed te doen, of bedoel je de geleiders?
Ik zou wel proberen na te gaan waardoor die klep stuk gegaan is. Speling naar nul gegaan? Veel te arm en loeiheet geworden?
Ik zei geleiders maar ik bedoelde de klepsteelrubbers (vanwege het olieverbruik). Daarnaast moet deze klep zelf natuurlijk vervangen worden.

De klepspeling van deze klep is 0.20, onder spec maar geen drama dus. De motor zou vrij rijk moeten staan, heeft een eerdere eigenaar gedaan vanwege een open uitlaat. Dat heb ik nooit getest, maar hij stinkt en zuipt wel. Ik heb zelf nog nooit de ventilator zien of horen draaien, dus mijn vermoeden is dat er misschien een probleem met de koeling is geweest.
 
Laatst bewerkt:
Ik zei geleiders maar ik bedoelde de klepsteelrubbers (vanwege het olieverbruik). Daarnaast moet deze klep zelf natuurlijk vervangen worden.

De klepspeling van deze klep is 0.20, onder spec maar geen drama dus. De motor zou vrij rijk moeten staan, heeft een eerdere eigenaar gedaan vanwege eenopen uitlaat. Dat heb ik nooit getest, maar hij stinkt en zuipt wel. Ik heb zelf nog nooit de ventilator zien of horen draaien, dus mijn vermoeden is dat er misschien een probleem met de koeling is geweest.
Ohja dat is ook goed te doen. Een kleppentang heb je wel nodig.
Toch kijken of je het vermoeden van koelingsprobleem kan bevestigen. Zou zonde zijn als je gereviseerde blok direct weer in de prak draait doordat de oorzaak niet is weggenomen.
 
Ik ga alle onderdelen van de thermostaat testen (van de ventilator blijkt al dat die op zichzelf gewoon werkt). Nu die toch uit elkaar ligt, doen we het gelijk goed!
 
Om eerlijk te zijn gaat mijn ventilator ook zelden aan.

@Tarwe, ik heb het wph van jou gekregen;)

Mijn vrouw wist me overigens te melden dat ik vorige week de hele dag het parkeerlicht heb laten branden o_O... Heb gisteren een aardig stuk gereden en geen rare dingen gehad. Denk dat mijn multimeter niet heel accuraat is en dat er verder niet zoveel aan de hand is. Zal de boel verder wel ff goed in de gaten blijven houden.
 
De klepspeling van deze klep is 0.20, onder spec maar geen drama dus. De motor zou vrij rijk moeten staan, heeft een eerdere eigenaar gedaan vanwege een open uitlaat. Dat heb ik nooit getest, maar hij stinkt en zuipt wel. Ik heb zelf nog nooit de ventilator zien of horen draaien, dus mijn vermoeden is dat er misschien een probleem met de koeling is geweest.
Een klep verbrandt niet door een koelprobleem/oververhit motorblok,te weinig klepspeling kan wel de oorzaak zijn.
Daardoor kan de klep een klein beetje blijven open staan,waardoor brandend gas langs de klep kan stromen en die smalle rand verbrandt.
En als de kop er af is zou ik de cilinders er ook eens afhalen en zeker goed opmeten en de zuigerveren vervangen.
 
Gisteren en vandaag weer aan de motor aan het werk. We hebben ook de cilinders en zuigers verwijderd en nu blijkt dat bij 1 cilinder de zuigerveren vastzitten. Dit zou een verklaring kunnen zijn voor het olieverbruik. De vraag is wat de oorzaak is. Er lijkt vuil tussen te zitten, maar zou het kunnen dat de zuiger vervormd is?

Binnenkort ga ik met alle losse delen naar een revisiebedrijf. Daarna weer opbouwen. Dan heb ik echt wel onderdelen nodig, zoals pakkingen. Waar kopen jullie die doorgaans? Ik heb www.motorcyclespareparts.eu gevonden maar het valt me op dat bijvoorbeeld de OEM koppakking hier zo duur is (€75).
 
Helaas meer slecht nieuws; de nokkenas(lagers) bij de rechter inlaat zijn ook aardig beschadigd. Ik zie dat er nog wel bedrijven zijn die dit eventueel kunnen repareren, maar ik bekijk graag alle opties.
Heeft iemand toevallig nog een nette kop liggen?
 

Bijlagen

  • IMG_20180916_154618.jpg
    IMG_20180916_154618.jpg
    709,6 KB · Weergaven: 23
  • IMG_20180916_154634.jpg
    IMG_20180916_154634.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 25
Terug
Bovenaan Onderaan