YAMAHA TRACER 900 DEEL IV

Welke aftermarket uitlaat heb je er onder liggen?

  • Akrapovic

    Stemmen: 51 45,5%
  • Scorpion

    Stemmen: 8 7,1%
  • Mivv

    Stemmen: 4 3,6%
  • Arrow

    Stemmen: 11 9,8%
  • Anders...

    Stemmen: 38 33,9%

  • Totaal aantal stemmers
    112
Status
Niet open voor verdere reacties.
Heren/dames,

Hoe bevalt jullie de doseerbaarheid van de koppeling? Toen ik de motor kocht (bij ongeveer 3k kilometer), vond ik de doseerbaarheid al niet heel geweldig. Het aangrijpingstraject lijkt wat kort. Het lijkt alsof je het koppelingshendel maar een paar mm hoeft te laten vieren om de koppeling volledig in aangrijping te krijgen. De mijne heeft nu 48k gelopen (zonder problemen overigens), en ik heb het idee dat de doseerbaarheid van de koppeling er niet beter op geworden is. De eventuele verandering gaat natuurlijk heel geleidelijk. De koppeling slipt niet.

Hoe is dat bij jullie MT?

Gr. Kees
 
Af fabriek was de koppeling van mijn '17 zo ingesteld dat het aangrijppunt ver van het stuur was. Ik vind dat erg onprettig.
Na wat her-instelling is mijn koppeling zodanig dat deze net helemaal vrij komt als ik de handle geheel inknijp. Dat doseert veel prettiger (voor mij).
Nu totaal tevreden mee.
 
Heren/dames,

Hoe bevalt jullie de doseerbaarheid van de koppeling? Toen ik de motor kocht (bij ongeveer 3k kilometer), vond ik de doseerbaarheid al niet heel geweldig. Het aangrijpingstraject lijkt wat kort. Het lijkt alsof je het koppelingshendel maar een paar mm hoeft te laten vieren om de koppeling volledig in aangrijping te krijgen. De mijne heeft nu 48k gelopen (zonder problemen overigens), en ik heb het idee dat de doseerbaarheid van de koppeling er niet beter op geworden is. De eventuele verandering gaat natuurlijk heel geleidelijk. De koppeling slipt niet.

Hoe is dat bij jullie MT?

Gr. Kees

Ik heb er niet echt problemen mee ervaren ('17 model).
Maar na 48k wordt het er natuurlijk niet beter op, MT's staan al wel bekend om wat snellere slijtende koppelingsplaten.
 
Men koppeling neemt meteen de eerste 2cm dat je deze inknijpt . Heb nu iets meer speling op de hendel gegeven (1cm) waardoor het aangrijppunt iets later is. Zou het ook graag nog dichter bij het stuur krijgen ,maar moet het handboek nog doorpluizen of dit mogelijk is . Verstelbare hendels kunnen wel een oplossing bieden .
 
Af fabriek was de koppeling van mijn '17 zo ingesteld dat het aangrijppunt ver van het stuur was. Ik vind dat erg onprettig.
Na wat her-instelling is mijn koppeling zodanig dat deze net helemaal vrij komt als ik de handle geheel inknijp. Dat doseert veel prettiger (voor mij).
Nu totaal tevreden mee.

Ja maar dit zegt niets over de lengte van het aangrijptraject an sich. Ik bedoel, met de verstellers op het blok en bij het hendel kun je de vrije slag bepalen. Je kunt er zo voor zorgen dat de koppeling pas aangrijpt als je hendel helemaal 'uit' is, of juist iets eerder. Yamaha schrijft op het uiteinde van het hendel 10 - 15 [mm] vrije slag voor.
Ik heb het idee dat de lengte van het aangrijpingstraject korter geworden is. Zeg maar dat als je met ingetrokken koppeling in de 1 staat te wachten, en dan de koppeling voorzichtig laat opkomen dat met een mm of 4 de koppeling volledig in aangrijping is. Terwijl dit eerder iets meer was (6 mm?), waardoor je beter kon doseren. Nu voelt het wat meer als een aan/uit schakelaar.
 
Heb dit ook ervaren bij de drie testmotoren en bij mijn eigen tracer ,ook bij de 2018GT. Net zoals je omschrijft een on/off kopellingspunt. Valt dus bijna niet mee te slepen,of zacht op komen . Zou niet weten wat je hier kan aan doen .
 
Klopt wat je zegt, het is meer een aan/uit schakelaar. Ik weet van een aantal jaren geleden dat ik dit ook al ervaarde, ik vraag me alleen af of het niet erger geworden is. Weet nog dat mijn vader voor het eerst op mijn MT probeerde weg te rijden, sloeg meteen af. Niet voor niets.
 
Ja maar dit zegt niets over de lengte van het aangrijptraject an sich. Ik bedoel, met de verstellers op het blok en bij het hendel kun je de vrije slag bepalen. Je kunt er zo voor zorgen dat de koppeling pas aangrijpt als je hendel helemaal 'uit' is, of juist iets eerder. Yamaha schrijft op het uiteinde van het hendel 10 - 15 [mm] vrije slag voor.
Ik heb het idee dat de lengte van het aangrijpingstraject korter geworden is. Zeg maar dat als je met ingetrokken koppeling in de 1 staat te wachten, en dan de koppeling voorzichtig laat opkomen dat met een mm of 4 de koppeling volledig in aangrijping is. Terwijl dit eerder iets meer was (6 mm?), waardoor je beter kon doseren. Nu voelt het wat meer als een aan/uit schakelaar.
Het aangrijptraject blijft idd hetzelfde, maar mijn (niet zo grote) hand werkt veel preciezer als het aangrijppunt dicht bij het stuur ligt. Mijn aanvankelijke doseer probleem was (voor mij) hiermee opgelost. Met 18KKm gaat het nog steeds prima.
 
Dealer is nu een lijstje aan het maken met de beschadigde/afgebroken aftermarket onderdelen. Nou is het windscherm afgebroken en kan de dealer niet diezelfde terug vinden. Nu ben ik een beetje vrij in de keuze en vroeg mij af wat jullie ervaring is met welk windscherm. Ik ben zelf 1.88, misschien dat dat handig is om te vermelden ivm de luchtstroom :-)
 
Dealer is nu een lijstje aan het maken met de beschadigde/afgebroken aftermarket onderdelen. Nou is het windscherm afgebroken en kan de dealer niet diezelfde terug vinden. Nu ben ik een beetje vrij in de keuze en vroeg mij af wat jullie ervaring is met welk windscherm. Ik ben zelf 1.88, misschien dat dat handig is om te vermelden ivm de luchtstroom :-)
Ik was groot fan van de bredere-maar-net-zo-hoge Givi D2122S. Verse lucht op je helm en dus geen turbulentie, maar stuk minder lucht op je schouder.

Een origineel windscherm mag je dan weer gratis komen afhalen ;-)
 
Bedankt, ook voor het aanbod maar vind het standaard ruitje niet mooi :-). Vind de Givi ook wel ietsje mooier dan die van Puig.
Morgen ook nog even kijken wat de dealer te bieden heeft.
 
Gister schadebedrag te horen gekregen, door de fietser voorop te krijgen is er zo'n 1500/2000 euro schade, toch nog wel een flink bedrag. Mijn verzekeraar heeft al aangegeven dat hun de fout toch bij de tegenoartij leggen, maar over het vervolg zou ik nog info krijgen
 
Gister schadebedrag te horen gekregen, door de fietser voorop te krijgen is er zo'n 1500/2000 euro schade, toch nog wel een flink bedrag. Mijn verzekeraar heeft al aangegeven dat hun de fout toch bij de tegenoartij leggen, maar over het vervolg zou ik nog info krijgen


Dat valt nog best mee
 
Tracer verkocht. Heb nog een 02 controller die ik nooit gebruikt heb.

De controller zorgt voor een ander a/f ratio in de closed loop wat ervoor zorgt dat je veel minder het aan/uit cq stotteren effect krijgt bij rustig rijden of gas los en weer wat gas geven.

Voor € 50,- mag deze weg (excl. verzendkosten). Vaste prijs. Stuur een bericht mocht je intresse hebben.

Edit: Verkocht!
 
Laatst bewerkt:
Tracer verkocht. Heb nog een 02 controller die ik nooit gebruikt heb.

De controller zorgt voor een ander a/f ratio in de closed loop wat ervoor zorgt dat je veel minder het aan/uit cq stotteren effect krijgt bij rustig rijden of gas los en weer wat gas geven.

Voor € 50,- mag deze weg (excl. verzendkosten). Vaste prijs. Stuur een bericht mocht je intresse hebben.
You have PB....
Als ik inmiddels de juiste functies van het forum gevonden heb


Vandaag de O2 controller van @Arab Rider binnengekregen.
Montage handleiding had ik al eens gedownload, dus komende zaterdag inbouwen 😁
 
Laatst bewerkt:
Het is een 120 graden krukas maar de ontstekingsintervallen zijn 0 - 240 - 480 graden in plaats van 0 - 120 - 240 zoals bij oudere triples. Iedere cylinder vonkt nu 3x per 2 omwentelingen in plaats van per iedere omwenteling. Waarschijnlijk voelt en klinkt het daardoor anders..

Volgens mij kan dit niet kloppen of heb je het niet helemaal juist opgeschreven.

In een viertakt vonkt elke cilinder elke 720 graden. Altijd en ongeacht de configuratie. Er zijn ook motoren met "wasted spark" waarbij de bougie elke 360 graden vonkt zonder verbranding, dat reken ik niet als vonkende cilinder. 0-240-480 klopt, maar dat is ook 3/4 van een 4-cilinder. Wat jij bedoelt met "oude" driecilinders zijn de tweetakten, die hebben elke 360 verbranding.

Waarom het niet helemaal klinkt als een 4-cilinder op 3/4 van de toeren is een goede vraag. Dat heeft denk ik te maken met de verhouding tussen de initiële klap en de nagalm/resonanties waardoor een 3-cilinder meer stacatto klinkt. Je moet ook niet vergeten dat iedere motor een eigen geluid heeft, 4-cilinders klinken ook niet gemak hetzelfde.
 
Gisteren de O2 controller ingebouwd:
Op zich een simpel klusje, maar om de kabels heen- en weer door het frame te halen en weer netjes weg te werken gaat er stiekem toch wel wat tijd aan verloren.
Gisterenmiddag even een stukje geprobeerd en voor zover je het in een half uurtje kan ervaren:
Het lijkt een behoorlijke verbetering te geven.
Het 'konstantfahrruckeln' lijkt minder en doorhalen tot > 7000 rpm lijkt vloeiender te gaan, ook het weer afzakken naar < 3500 rpm gaat zonder horten of stoten.

Als er komende week nog een paar dagen met minder belabberd weer zijn, ga ik mijn ww. traject met de files als vergelijk doen
 
Volgens mij kan dit niet kloppen of heb je het niet helemaal juist opgeschreven.

In een viertakt vonkt elke cilinder elke 720 graden. Altijd en ongeacht de configuratie. Er zijn ook motoren met "wasted spark" waarbij de bougie elke 360 graden vonkt zonder verbranding, dat reken ik niet als vonkende cilinder. 0-240-480 klopt, maar dat is ook 3/4 van een 4-cilinder. Wat jij bedoelt met "oude" driecilinders zijn de tweetakten, die hebben elke 360 verbranding.

Waarom het niet helemaal klinkt als een 4-cilinder op 3/4 van de toeren is een goede vraag. Dat heeft denk ik te maken met de verhouding tussen de initiële klap en de nagalm/resonanties waardoor een 3-cilinder meer stacatto klinkt. Je moet ook niet vergeten dat iedere motor een eigen geluid heeft, 4-cilinders klinken ook niet gemak hetzelfde.

Hahaha, je hebt gelijk ;) hij vonkt elke 720 graden....
 
Ik had een bagedrager besteld op alliexpres en moet zeggen dat ik enorm verrast ben van de kwaliteit en de montage eenvoudig was! Bij deze ook een uitlaat gekregen van de sint en zal de scorpion carbon worden ....Me happy!

texe6gn05ubn.jpg


cqo4wt40z.jpg


envjgu1s72.jpg
 
Ik had een bagedrager besteld op alliexpres en moet zeggen dat ik enorm verrast ben van de kwaliteit en de montage eenvoudig was! Bij deze ook een uitlaat gekregen van de sint en zal de scorpion carbon worden ....Me happy!

texe6gn05ubn.jpg


cqo4wt40z.jpg


envjgu1s72.jpg

Ziet er netjes uit, nu ben ik wel erg benieuwd of je daar toevallig nog een linkje van hebt :).
Zelf heb ik ook de de Scorpion carbon (wel slip-on), maar klinkt echt top.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan