Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

Heb voor dezelfde keuze gestaan ~ 1,5 jaar geleden.
Koop ik een iets oudere TDM die minder heeft gelopen, of een iets jongere met meer ervaring.
Uiteindelijk gegaan voor de variant met meer ervaring na een proefrit. Ik vond de rode kleur niet zo, maar inmiddels ben ik er wel aan gewend.
100k op de teller, maar hij liep (loopt) als nieuw. Beter dan mijn vorige 900 met 30k op de teller.
Ook erg compleet met ABS,PC3 USB, zijkoffers, aangepaste vering voor en achter, en inmiddels voorzien van een setje akra's.

Overweeg nu alleen weer om hem te verkopen, maar dat komt omdat hij bij mijn ouders in de schuur staat en er eigenlijk te weinig uit komt tegenwoordig (iets met andere prioriteiten..) Maar dat zal bij jou niet spelen.
 
Niet nieuw op het forum, wel voor de TDM
:] Hallo
full
 
Thankyou
Haha ja oma gezien, meer dan 2 week geen reactie ?
Trouwens gpr demper, gechopt kuipruit en verwarm handvat erop.

Vario met spoiler gekocht en ervaring ga ik delen
 
Hallo hier, ik heb mijn laagvliegend tapijt weggedaan en nu eens voor het hoogvliegende tapijt gegaan. Ofwel voor mijn geadoreerde Magna vf750c (laatste type, dit is nog steeds de enige echte comfortabele sport-chopper wolf in schaapskleding met ruime grondspeling en stuureigenschappen) is een TDM900 in de plaats gekomen. Ik heb nog twee naakte Yamaha gevallen dus iets praktisch en hoogs met koffer wat ook nog goed stuurt leek me wel eens leuk. Alles was knalgeel maar de TDM toch voor een zwarte gegaan nu, hoewel ik geel ook cool vond.

Hij bevalt me erg goed zo na een paar honderd kilometer, ding is net ingereden met 16000km. Echter een minpuntje is dat ik hem onder de 4000tpm vrij nukkig aan het gas vind en daardoor soms moeilijk op continue snelheid te houden is. Het blonk klinkt ook redelijk ratelend maar nou is dat bij de hagelnieuwe mt07 xsr700 CP2 blokjes ook zo en heb al begrepen dus bij de TDM ook. Maar hoort deze nukkige gasreactie er ook bij vraag ik me af?
 
Hallo hier, ik heb mijn laagvliegend tapijt weggedaan en nu eens voor het hoogvliegende tapijt gegaan. Ofwel voor mijn geadoreerde Magna vf750c (laatste type, dit is nog steeds de enige echte comfortabele sport-chopper wolf in schaapskleding met ruime grondspeling en stuureigenschappen) is een TDM900 in de plaats gekomen. Ik heb nog twee naakte Yamaha gevallen dus iets praktisch en hoogs met koffer wat ook nog goed stuurt leek me wel eens leuk. Alles was knalgeel maar de TDM toch voor een zwarte gegaan nu, hoewel ik geel ook cool vond.

Hij bevalt me erg goed zo na een paar honderd kilometer, ding is net ingereden met 16000km. Echter een minpuntje is dat ik hem onder de 4000tpm vrij nukkig aan het gas vind en daardoor soms moeilijk op continue snelheid te houden is. Het blonk klinkt ook redelijk ratelend maar nou is dat bij de hagelnieuwe mt07 xsr700 CP2 blokjes ook zo en heb al begrepen dus bij de TDM ook. Maar hoort deze nukkige gasreactie er ook bij vraag ik me af?


Nee, dat hoort niet, is een kwestie van afstellen, setje irridium bougies helpt ook mee.
 
Nou volgens velen hoort het wel enigzins tot dusver. Nu met 400km rijden (stond jaren bijna niks te doen die motor) en verse olie moet ik zeggen dat het al minder wordt en/of een stuk gewenning. Schakelen is ook veel soepeler aan het worden.
 
Nou volgens velen hoort het wel enigzins tot dusver. Nu met 400km rijden (stond jaren bijna niks te doen die motor) en verse olie moet ik zeggen dat het al minder wordt en/of een stuk gewenning. Schakelen is ook veel soepeler aan het worden.
En flink gas geven helpt ook :]
 
Dat lukt wel... Gisteren een custom zadel gekocht, binnenkort wat mooie fotos maken.
 
Laatst bewerkt:
Hallo hier, ik heb mijn laagvliegend tapijt weggedaan en nu eens voor het hoogvliegende tapijt gegaan. Ofwel voor mijn geadoreerde Magna vf750c (laatste type, dit is nog steeds de enige echte comfortabele sport-chopper wolf in schaapskleding met ruime grondspeling en stuureigenschappen) is een TDM900 in de plaats gekomen. Ik heb nog twee naakte Yamaha gevallen dus iets praktisch en hoogs met koffer wat ook nog goed stuurt leek me wel eens leuk. Alles was knalgeel maar de TDM toch voor een zwarte gegaan nu, hoewel ik geel ook cool vond.

Hij bevalt me erg goed zo na een paar honderd kilometer, ding is net ingereden met 16000km. Echter een minpuntje is dat ik hem onder de 4000tpm vrij nukkig aan het gas vind en daardoor soms moeilijk op continue snelheid te houden is. Het blonk klinkt ook redelijk ratelend maar nou is dat bij de hagelnieuwe mt07 xsr700 CP2 blokjes ook zo en heb al begrepen dus bij de TDM ook. Maar hoort deze nukkige gasreactie er ook bij vraag ik me af?

De luchtfilter aanpassing doen en dan ook de CO2 waardes aanpassen. Kijk eens op Homepage - Yamaha TDM/TRX/Tracer Club Nederland
 
De luchtfilter aanpassing doen en dan ook de CO2 waardes aanpassen. Kijk eens op Homepage - Yamaha TDM/TRX/Tracer Club Nederland


Heeft de Tdm900 iets van secundaire gaskleppen / inlaatkleppen ? Daar heb ik wel ervaring mee met het uitschakelen op mijn zzr1400 destijds, dat verschil was ronduit bizar +22nm bij 3000tpm gemeten in zijn 3 op de bank. In zijn 1 en 2 was het verschil waarschijnlijk nog veel groter. Met meerdere motoren ervaring met tunen met powercommanders en weet ik het watvoor geklooi, het enige wat in mijn ervaring echt positief en groot verschil maakte was het uitschakelen van de secundaire gaskleppen. Ik begin verder nergens meer aan op injectiefietsen pure geldverspilling voor hooguit meer topvermogen ter inlevering van vermogen en respons elders. Tenzij je een F1 team bij je hebt en op je gemak allerlij systemen kunt kopen laten maken en testen ben je vooral je motor aan het ''veranderen'' en vaak verslechteren. Mythes zijn bijvoorbeeld dat een kathalisator je motor afknijpt, of uitlaatkleppen er alleen maar zijn voor geluidsreductie of emissies, en je standaard luchtfilter te weinig kan ademen. Het tegengestelde is zelfs waar. Ik heb laatst 3 uitlaatsystemen op mijn XSR900 gehad, waarvan 2 verschillende Akra's met en zonder kath getest. Zonder kathalisator klonk en liep de motor van geen meter, met liep hij goed maar zeker niet algeheel beter als het origineel hetgeen een Promoto uitlaatsystemen test ook mooi laat zien in de grafiek. Ik rij die dus lekker origineel, vind ik nog het mooist eruit zien en klinken ook zonder gek te worden en je mist eigenlijk absoluut helemaal niets aan vermogensontplooing IMO het beste motorblok ooit en dus reeds perfect geconstrueerd door Yamaha.

Dus als er zulke secundaire inlaatkleppen op zitten ga ik dit zeker uitschakelen/eraf halen. Hoewel eraf halen toch ook weer anders zal zijn dan het inschakelen van de mapping van de meest onbegrensde versnelling. Helaas is er voor Yamaha geen Gipro Atre of Xtre, dit deed het wonder op mijn Kawasaki destijds die dan de mapping van zijn 6e versnelling inschakelde. Is er alleen voor Suzuki, Kawa en nog een merk. Voor de ongelovigen, zie hier wat slechts het optimale afregelen van de gaskleppen uitmaakt voor je motor. Iets wat tuners je niet graag mededelen dat dit bij vele fietsen die deze sec gaskleppen hebben 80% meer resultaat oplevert dan dat geklooi met je race luchtfilter of race uitlaatsysteem om dan vervolgens je algehele powerband weer op orde te prutsen met een PC of wat ook.

Bekijk media item 1327020
 
Laatst bewerkt:
Beste,

Zouden jullie me misschien kunnen helpen.
Ik ben een trotse bezitter van de tdm 900 2002. Helaas heb ik een vaag probleempje waar ik niet uit kom.

Mijn stadlicht voor en me dimlicht achter werken niet meer. Ik heb beide lampjes vervangen. Zekeringen gecheckt. Kabeltjes gecheckt maar ik kan nergens het probleem vinden. Weten jullie hoe ik deze storing kan verhelpen? Remlicht achter en dimlicht voor etc werken prima.

Even een update. Als ik de sleutel op parkeerstand zet branden de lampen wel. Zou het met de schakelaar op het stuur te maken hebben?

Bedankt alvast

Gr Dave
 
Laatst bewerkt:
Wie kan me vertellen wat lampen er in de tdm850 '96 zitten, stadslicht, rijlicht etc.

En waarmee ik de lampjes het beste kan vervangen voor meer lichtopbrengst (geen xenon).
 
Beste,

Zouden jullie me misschien kunnen helpen.
Ik ben een trotse bezitter van de tdm 900 2002. Helaas heb ik een vaag probleempje waar ik niet uit kom.

Mijn stadlicht voor en me dimlicht achter werken niet meer. Ik heb beide lampjes vervangen. Zekeringen gecheckt. Kabeltjes gecheckt maar ik kan nergens het probleem vinden. Weten jullie hoe ik deze storing kan verhelpen? Remlicht achter en dimlicht voor etc werken prima.

Even een update. Als ik de sleutel op parkeerstand zet branden de lampen wel. Zou het met de schakelaar op het stuur te maken hebben?

Bedankt alvast

Gr Dave

De storing die jij beschrijft komt voort uit een versleten contactslot, of kabelbreuk van de draden naar het contactslot. stadslicht en achterlicht worden rechtstreeks geschakeld vanuit het contactslot.
 
Dus... Iridium Bougies en vacuumklep op luchtfilterhuis uitschakelen zijn begrijp ik aan te raden op de TDM900. Dat is alleen een slangetje afdoppen bij de tdm? Volgens mij is dit op eigenlijk alle motoren wel aan te raden en zeker die secundaire gaskleppen / vacuumkleppen etc. hoe ze ook genoemd worden, zijn nog de meest merkbare vermogen en koppelwinsten vooral vanuit de lage toeren mee te bereiken tegenover allerlij Powercommander afstel onzin. Dan ga ik dat dus zsm laten doen.
 
Dus... Iridium Bougies en vacuumklep op luchtfilterhuis uitschakelen zijn begrijp ik aan te raden op de TDM900. Dat is alleen een slangetje afdoppen bij de tdm? Volgens mij is dit op eigenlijk alle motoren wel aan te raden en zeker die secundaire gaskleppen / vacuumkleppen etc. hoe ze ook genoemd worden, zijn nog de meest merkbare vermogen en koppelwinsten vooral vanuit de lage toeren mee te bereiken tegenover allerlij Powercommander afstel onzin. Dan ga ik dat dus zsm laten doen.
en dan nog even de CO waardes via het menu op het dashboard gelijk stellen..
 
De koplamp van mijn 3VD begon ineens af en toe te knipperen. Ik dacht aan een osse stekker of draadbreuk maar het probleem doet zich niet voor als ik bij stilstand met de draden rommel. Ook de schakelaar lijkt niet de boosdoener. Toen viel mij op dat het probleem zich pas voordoet vanaf zo’n 4000 toeren.
Dit kan natuurlijk door de frequentie van de trillingen bij dat toerental komen maar heeft iemand nog andere suggesties waar ik kan gaan zoeken?

3888AD36-B563-453F-A9E0-E75C6D23612B.png
 
Hoi allemaal,

Even een korte intro van mezelf, na wat jaren afwezig te zijn geweest weer terug op het forum.
Voor woon werk verkeer recent een 3vd gekocht, uit 1995 met maar 29000 km.
Dus net ingereden 😉.

Trouwens een andere dan mijn profiel foto. Dat was de 4tx die ik jaren geleden had.

Motorfiets heeft 9 jaar stil gestaan, nu een beurt gegeven, en alles nagelopen, motor start weer prima, rijdt met elke km die ik maak steeds beter.
Zal zsm even een foto posten.

Ben blij dat ik weer gekozen heb voor een tdm, gewoon erg handig voor woon werk verkeer en lange tochten.

Daarbuiten heb ik voor de fun ritjes nog een Ducati monster 821 uit 2015, maar daar ga ik het hier niet teveel over hebben 😅.

Groeten Joris
 
_20181009_221840.JPG


Dit is m.
Komen nog handkappen en handvatverwarming op voor de wintermaanden.

Verder 2 punten; choke blijft niet uit staan, die moet ik zelf uitgetrokken houden, hoe zou dit komen?

200km op 1 tank, ex reserve, is toch netjes?

En de banden zijn beide uit 1989, ja das oud. Maar geen haarscheurtjes oid en netjes afgesleten.
 
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 1333116

Dit is m.
Komen nog handkappen en handvatverwarming op voor de wintermaanden.

Verder 2 punten; choke blijft niet uit staan, die moet ik zelf uitgetrokken houden, hoe zou dit komen?

200km op 1 tank, ex reserve, is toch netjes?

En de banden zijn beide uit 1989, ja das oud. Maar geen haarscheurtjes oid en netjes afgesleten.

200km op een tank is zeker netjes.
Wat de bandjes betreft : die zou ik voor mijn eigen veiligheid vervangen.
De flexibiliteit van een band gaat met et verstrijken van de jaren net zo min vooruit als onze flexibiliteit ;) .
Verder kan ik alleen maar zeggen,dat je een hele goede keuze gemaakt hebt,hij er heel goed uitziet en ik je er vele plezierige kilometers mee wens !
 
Hallo,

Ik krijg de koplamp van mijn 3vd niet afgesteld, onderzijde koplamp aan de schroeven zitten draaien en de moer precies in het midden.
Maar er gebeurt niks met het lichtveld.
De lamp staat te hoog, dus ik dacht de middelste moer aandraaien, zodat de koplamp naar beneden kantelt.

Maar dit werkt dus niet, doe ik iets verkeerd, of zie ik iets over het hoofd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan