Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

Pieter heeft een K&N filter geplaatst plus een slangetje afgedopt en de cilinders zover afgesteld.

Op de TDM zitten verder Scorpion open carbon dempers en nu dus een powercommander

Ok, ik had verwacht dat er meer was gedaan om 15 Nm extra trekkracht te verkrijgen maar dat valt dus reuze mee...
 
Nu een weekje vakantie dus besloten maar is even met de TDM aan de gang te gaan. Te hoog stationair en veel verbruik. Daarnaast liep die niet mooi zuiver bij 3000 - 3500 toeren.

Een paar weken terug reeds een sportuitlaat gemonteerd. En moet zeggen dat ik het idee heb dat hem dat aardig goed doet. Vandaag een busje forte in de tank gedaan en een stuk van 20km gereden. Hij loopt mooier van onderuit en het horten en stoten niet meer kunnen vernemen. Alleen het hoog stationair toerental bleef. Aangezien hij dat volgens de vorige eigenaar eerder niet deed leek mij dat de choke bleef hangen. Helaas kon ik de carburateurs er niet af krijgen aangezien ik met geen mogelijkheid de klemmen kan los draaien die op het inlaatspruitstuk zitten. Je kan er niet bij met een schroevendraaier. Ik heb de carbs even schoongemaakt met een busje wd-40 en de chokeplunjers kon ik niet verder indrukken dus ga er van uit dat er niks blijft hangen tot zover.

Het liefste haal ik ze er even uit om te kijken hoe ze er aan toe zijn maar daar moeten de carburateurs er dus voor af. Hij ijlt niet na als je van het gas gaat dus valse lucht lijkt me niet het probleem. Ik zag wel dat er een K&N luchtfilter in zit dus mogelijk verklaard dat iets waarom die nu met een sportdemper wat beter loopt. Ook waren een paar schroefjes van de vlotterbakken al aardig 'verneukt' met een schroevendraaier dus er zal al wel een keer iets mee uitgevreten zijn.

Heb hem voor nu met de stationair schroef op 1000 toeren stationair gezet ipv de 2000 wat het eerst was. Verwacht niet dat mijn verbruik nu van 1 op 11 naar 1 op 20 gaat maargoed het is voor nu even niet anders.

Mocht er iemand tips hebben hoe ik de carbs wel kan verwijderen hoor ik dat graag. De inlaatspruitstukken losdraaien van het blok had ik weinig zin in aangezien ik geen nieuwe pakking heb en het naar mijn idee ook niet zou moeten op die wijze.

Nog maar weer even met Pieter van HPS gebeld. Binnenkort maar even een beetje HPS TLC voor de TDM. Hopelijk maakt dat hem een pak zuiniger. €15,- brandstof per werkdag is een beetje te gortig. :X
 
Nog maar weer even met Pieter van HPS gebeld. Binnenkort maar even een beetje HPS TLC voor de TDM. Hopelijk maakt dat hem een pak zuiniger. €15,- brandstof per werkdag is een beetje te gortig. :X

Dat hangt er maar net vanaf of je er 50 of 200 km mee rijdt :P
In dat laatste geval zou ik iets dichterbij m'n werk gaan wonen(of andersom) :z

Mijne mag maandag naar Pieter, voor de 80.000 beurt.
 
in de suup is het uiterst effectief om een zwitsers setje te monteren. Mijn verbruik ging van 1;14 naar 1;19. Geen idee of er een vergelijkbare truc (sproeiers naalden buizen in een andere verhouding) bestaat voor de tdm, maar ongetwijfeld zijn er anderen die dat wel weten. Mijn4tx rijdt 1;19 zonder welke modificatie dan ook. Maar ik weet ook weer van de suup dat het verbruik opeens hard omhoog kan gaan.
 
in de suup is het uiterst effectief om een zwitsers setje te monteren. Mijn verbruik ging van 1;14 naar 1;19. Geen idee of er een vergelijkbare truc (sproeiers naalden buizen in een andere verhouding) bestaat voor de tdm, maar ongetwijfeld zijn er anderen die dat wel weten. Mijn4tx rijdt 1;19 zonder welke modificatie dan ook. Maar ik weet ook weer van de suup dat het verbruik opeens hard omhoog kan gaan.


Het wordt dan een Zwitsers setje genoemd, maar is niet anders dan een setje goede gasnaalden en gasnaaldbuizen.
daarmee krijg je ook een TDM zuiniger, daarnaast kan ook de brandstofpomp wat benzine doorlekken via het membraan naar de linker inlaat. dan heb je ook meteen een hoog verbruik.

we gaan het binnenkort eens bekijken Pim!
 
er zijn wel zuuraccus die plat gebruikt mogen en kunnen worden. echter niet alle types.
als je gewoon een accu voor een TDM900 bestelt moet het goed komen!
We hebben er een Yuasa in gezet, die er al in zat. Gaat inderdaad prima.

Zijn er hier TDM-ers met een navigatiesysteem? Ik ga binnenkort de Garmin 390LM kopen, en ben benieuwd naar hoe andere rijders deze hebben gemonteerd. Direct op het stuur, of verhoogd via een RAM-mount etc etc.
 
bij een 4TX heeft een K&N filter in het originele luchtfilterhuis minder invloed, dat klopt. De aanzuigkelk inkorten scheelt ook al weer wat.
maar 2 losse filters, en dan een klein filtertje op de carterontluchting scheelt echt veel!
maar dan moet je ook de sproeierbezetting aanpakken. je bent dan ongeveer sproeiers nodig in de maat 170.
hangt natuurlijk weer af van de rest van de motor: uitlaat, nokkenassen, racezuigers?
dan nog een HPS programmeerbare CDI er op!
ik zit met mijn 4TX nu op 94 pk...

groet,

Pieter
 
van het weekend een 4TX aangeschaft.

bj 1998

image_zpsjghnqygx.jpeg
 
bij een 4TX heeft een K&N filter in het originele luchtfilterhuis minder invloed, dat klopt. De aanzuigkelk inkorten scheelt ook al weer wat.
maar 2 losse filters, en dan een klein filtertje op de carterontluchting scheelt echt veel!
maar dan moet je ook de sproeierbezetting aanpakken. je bent dan ongeveer sproeiers nodig in de maat 170.
hangt natuurlijk weer af van de rest van de motor: uitlaat, nokkenassen, racezuigers?
dan nog een HPS programmeerbare CDI er op!
ik zit met mijn 4TX nu op 94 pk...

groet,

Pieter

Is dit ook op een oudere 3VD effectief? En zijn de 2 losse filters en de kleine filter voor de carterontluchting ook voor de 3VD te leveren?
Uiteraard ben ik dan ook nieuwsgierig naar het effect op een XTZ750… hoewel ik daar al wel K&N filters voor heb... :)
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen hemelvaart weekend even het Harz gebied onveilig gemaakt :9

Kon mijn maat met een R1 aardig bij houden :]

Alleen moeten er even plakbanden om de volgende x

Je kon onderweg wel merken dat zijn banden warmer aan voelden na een paar bochten O-)
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen hemelvaart weekend even het Harz gebied onveilig gemaakt :9

Kon mijn maat met een R1 aardig bij houden :]

Alleen moeten er even plakbanden om de volgende x

Je kon onderweg wel merken dat zijn banden warmer aan voelden na een paar bochten O-)


onze motoren kunnen veel makkelijker een bocht in de bergen pakken merkte ik afgelopen weekend in winterberg. was met een paar maten (met racers) aan het toeren, maar die konden me idd lastig bijhouden. chicken lines zijn inmiddels verdwenen :P
alleen rechte stuken waren ze weg :D
 
onze motoren kunnen veel makkelijker een bocht in de bergen pakken merkte ik afgelopen weekend in winterberg. was met een paar maten (met racers) aan het toeren, maar die konden me idd lastig bijhouden. chicken lines zijn inmiddels verdwenen :P
alleen rechte stuken waren ze weg :D
Zat alleen met de uitlaatbocht en step aan de grond -O-
 
Ja hoor hij staat weer op de brug:
full


Het kleppendesel er afgehaald. Geen vriendelijke sleutelmotor kan ik zeggen. Als ik zie hoeveel meuk er af moet om er bij te komen.
full


Hieronder de waarden van de klepspeling die ik gemeten heb met ernaast de waarden die het moet zijn. Ook kwamen er twee toch wel zwarte (iridium) bougies uit die slechts een paar honderd kilometer hebben gevonkt. Ik heb geen ervaring in het afstellen met shims maar is het wijs om op de ruimste waarde van de speling te gaan zitten? Volgens mij wordt de speling alleen maar krapper na verloop van tijd.
full



Vooralsnog lijkt me dit nog geen reden dat de (hete) motor bij stadsverkeer slecht begint te lopen. Wel dat de verbranding niet goed is. Zou het synchroniseren van de carburateurs wel voor een goede verbranding zorgen?
 
Mijn ervaring met deze motoren leert dat meestal de inlaat de krap wordt. Bij jouw is dat te zien bij de waarde 10, maar daar hoef je geen wiskundige voor te zijn. Als ik op de foto afga en de bougies zie, dan heb jij eerder een olie(verbruik) probleem, ze zien er vettig uit en niet zozeer zwart van een rijke afstelling. Weet jij het olieverbruik ? Indien hoog, dan slaan jouw bougies zwart bij lage toeren. Je zou eens in het inlaat kanaal naar de klepstelen kunnen kijken om te zien of daar olie-koek aan zit. Bij veel olie slaan de bougies bij lage toeren vet en gaat hij beroerd lopen.
 
Heb vandaag nog meer vreemds gezien. Het lijkt er op dat de nokkenas van de inlaat een tandje verkeerd staat. De merktekens op de tandwielen staan niet in één lijn. Als dit zo is, zou dan een motor kunnen lopen en wel zo dat er niet iets direct merkbaar is?
Versleten ketting lijkt me sterk want dat moet dan wel erg veel opgerekt zijn in de paar schakels die tussen de twee tandwielen zit.
En... zou dit de oorzaak van mijn probleem kunnen zijn?
 
Afgelopen hemelvaart weekend even het Harz gebied onveilig gemaakt :9

Kon mijn maat met een R1 aardig bij houden :]

Alleen moeten er even plakbanden om de volgende x

Je kon onderweg wel merken dat zijn banden warmer aan voelden na een paar bochten O-)

Wat lees ik dat toch vaak, motorrijders die even zeggen dat ze met een toermachine de maten met een sportfiets kunnen bijhouden.
Het lijkt wel een doel om dit te kunnen. Sport en toer zijn nu éénmaal verschillen de fietsen met allebei hun eigen prettige eigenschappen.
 
Wat lees ik dat toch vaak, motorrijders die even zeggen dat ze met een toermachine de maten met een sportfiets kunnen bijhouden.
Het lijkt wel een doel om dit te kunnen. Sport en toer zijn nu éénmaal verschillen de fietsen met allebei hun eigen prettige eigenschappen.
Bedankt :+ Je hebt gelijk, is niet altijd zo. En als je achter iemand aan rijdt is het een soort van doel deze bij te houden. Samen uit samen thuis.
 
Wat lees ik dat toch vaak, motorrijders die even zeggen dat ze met een toermachine de maten met een sportfiets kunnen bijhouden.
Het lijkt wel een doel om dit te kunnen. Sport en toer zijn nu éénmaal verschillen de fietsen met allebei hun eigen prettige eigenschappen.

Ik had een 1 cilinder Yamaha Tenere, daarmee bleef ik iedereen voor op de slingerweggetjes en haarspelden...maar daarbuiten geen schijn van kans. Ik wil maar zeggen, elke motor heeft zo zijn sterke punten.
Voordeel van de 1 cilinder was wel dat je gemiddelde snelheid een stukje lager ligt. Wel zo vriendelijk voor de omgeving en de "locals" als je gaat sturen in de Eiffel of Harz, of waar dan ook.
Het barst er van de debielen die met open pijpen en een rotgang door dorpjes vliegen waar gewoon kinderen op straat spelen. Heel veel Nederlanders gezien helaas, maar ook de Duitsers zelf gaan niet vrijuit.
Hopen dat ze niet steeds meer gaan afsluiten voor motor rijders zoals bij ons in NL de dijkjes hier en daar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan