Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

Hallo!

Vanochtend heb ik een proefrit gemaakt op een TDM 850 uit 1991 - 84k op de teller. Fijn motortje, blokkie liep nog goed, maar ik vond de zit wat laag (ben een tenere 660 gewend) en het stuur wat hoog. Weet iemand of daar makkelijk/goedkoop wat aan te doen is, bv door een ander zadel? Of moet dat op maat gemaakt worden voor honderden euro's?
 
Hallo!

Vanochtend heb ik een proefrit gemaakt op een TDM 850 uit 1991 - 84k op de teller. Fijn motortje, blokkie liep nog goed, maar ik vond de zit wat laag (ben een tenere 660 gewend) en het stuur wat hoog. Weet iemand of daar makkelijk/goedkoop wat aan te doen is, bv door een ander zadel? Of moet dat op maat gemaakt worden voor honderden euro's?

Lees 1 pagina terug :P ;) Baffo in "Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6"
 
oh ja.. ik had natuurlijk eerst beter moeten zoeken |(
Misschien is het wel een teken! Eerst nog een proefritje maken op een XTZ 750 en dan kiezen. De TDM heeft wel een duidelijk financieel voordeel..
Thanks!
 
Mijn zadel past wellicht wel op een 91-er (3VD) maar t zal vermoedelijk niet fraai staan want het zadel wat ik heb is gemaakt voor modellen vanaf 96 (4TX) dus die grote flap aan de voorkant is weg. Ben eigenlijk wel benieuwd of het zou passen en hoe het staat echter...
 
Hallo!

Vanochtend heb ik een proefrit gemaakt op een TDM 850 uit 1991 - 84k op de teller. Fijn motortje, blokkie liep nog goed, maar ik vond de zit wat laag (ben een tenere 660 gewend) en het stuur wat hoog. Weet iemand of daar makkelijk/goedkoop wat aan te doen is, bv door een ander zadel? Of moet dat op maat gemaakt worden voor honderden euro's?

Ik heb nog een nieuw bekleed en ca 3 cm opgehoogd zadel liggen voor een 3VD, kost 150 euro, met inruil van jou zadel. de zit is een stuk beter dan origineel, door gebruik van prepress foam. dus niet meer doorzitten!

groet,

Pieter
 
Een vraag aan Stoelmans
Maak je nog de dubbellicht systemen? ik wil er zo drie afnemen, twee voor een TDM 900,en 1 voor een BMW F800GS
 
Ben al in contact met Pieter, heb begrepen dat hij de productie heeft overgenomen..
 
weer ff een amusant plaatje.. ik blijf het leuk vinden :? :+

Nu 30,5k km zelf met deze TDM gereden.. sinds 5 maart 2014..

Nog steeds op de set Pilot Roads (2) waarop hij toen afgeleverd werd :? :X :X

full
 
Dag tdm-genoten, sinds 2 weken heb ik een tdm900 en ben er al grote maatjes mee!

Deze week heb ik de synchroon afstelling gecontroleerd van de gasklephuizen. Zowel in de manual als op verschillende forums lees ik dat het linkergasklephuis de basis is en de rechter bijgesteld wordt. Zo gezegd zo gedaan en de tdm loopt prachtig.

Nu ben ik weer heel nieuwsgierig wat de basisafstelling moet zijn van die linker. Wie weet dat en op basis waarvan stel je die in? Nieuwsgierig als ik ben heb ik er al wat mee zitten spelen. Indraaien levert op dat de motor stationair langzamer gaat lopen en wat minder hard zuigt (op de vacuummeter zie ik de kwikkolom iets dalen). Stel je met deze schroef toevallig ook nog het lucht-brandstof mengsel handmatig af, wat het langzamer lopen kan verklaren?
 
weer ff een amusant plaatje.. ik blijf het leuk vinden :? :+

Nu 30,5k km zelf met deze TDM gereden.. sinds 5 maart 2014..

Nog steeds op de set Pilot Roads (2) waarop hij toen afgeleverd werd :? :X :X

[afbeelding]

Mooie km.stand :Y
Ik hoop binnen een jaartje die eerste nul door een 1 te vervangen, mits er geen gekke dingen gebeuren :P
 
Dag tdm-genoten, sinds 2 weken heb ik een tdm900 en ben er al grote maatjes mee!

Deze week heb ik de synchroon afstelling gecontroleerd van de gasklephuizen. Zowel in de manual als op verschillende forums lees ik dat het linkergasklephuis de basis is en de rechter bijgesteld wordt. Zo gezegd zo gedaan en de tdm loopt prachtig.

Nu ben ik weer heel nieuwsgierig wat de basisafstelling moet zijn van die linker. Wie weet dat en op basis waarvan stel je die in? Nieuwsgierig als ik ben heb ik er al wat mee zitten spelen. Indraaien levert op dat de motor stationair langzamer gaat lopen en wat minder hard zuigt (op de vacuummeter zie ik de kwikkolom iets dalen). Stel je met deze schroef toevallig ook nog het lucht-brandstof mengsel handmatig af, wat het langzamer lopen kan verklaren?

Verwar je nu niet de co-waarde en het synchroniseren van de gaskleppen?

O ja, en gefeliciteerd met de TDM natuurlijk *O*
 
Hoi Salami, goeie vraag. De CO waarde heb ik al via het dashboard ingesteld. Mijn vraag gaat over het synchroon stellen met de schroeven in de gasklephuizen.

De tdm is voor mij de eerste rijdende computer, dwz met injectie en een instelbare ecu. Hartstikke interessant. Van oorsprong ben ik meer van de oude techniek, contactpuntjes weet je wel :) Alles nog met gereedschap en eigen verstand en gehoor afstellen. Vandaar ook mijn vraag hierboven.
 
Hoi Salami, goeie vraag. De CO waarde heb ik al via het dashboard ingesteld. Mijn vraag gaat over het synchroon stellen met de schroeven in de gasklephuizen.

De tdm is voor mij de eerste rijdende computer, dwz met injectie en een instelbare ecu. Hartstikke interessant. Van oorsprong ben ik meer van de oude techniek, contactpuntjes weet je wel :) Alles nog met gereedschap en eigen verstand en gehoor afstellen. Vandaar ook mijn vraag hierboven.

Gaskleppen kan ik weinig over zeggen, dat laat ik altijd bij Pieter doen elke 10.000 km. Maar we zijn alweer een paar dagen verder, dus misschien al wat wijzer geworden?
Ik rij trouwens een TDM omdat er zo WEINIG computer in zit, vergeleken met veel andere motoren. Ik heb een tijdje een XT1200 gehad, daar zit meer elektronica aan dan 20 TDM 's bij elkaar, wat een gruwel, brrr.
 
Stil hier. Niemand lekker gereden afgelopen paar super zachte dagen?

Jawel hoor, zowiezo naar de baas elke dag. Maar aangezien we hier in een bloemkool en tulpen streek zitten is de weg momenteel zo gigantisch smerig dat ik niet voor m'n plezier de deur uit ga als het nat is. De TDM en m'n pak zijn nu dan ook effen grijs door de modder, niet normaal meer.
Maar ja, het is maar een periode en het hoort erbij...
 
Jawel hoor, zowiezo naar de baas elke dag. Maar aangezien we hier in een bloemkool en tulpen streek zitten is de weg momenteel zo gigantisch smerig dat ik niet voor m'n plezier de deur uit ga als het nat is. De TDM en m'n pak zijn nu dan ook effen grijs door de modder, niet normaal meer.
Maar ja, het is maar een periode en het hoort erbij...
Cool, foto?! :+
 
Stil hier. Niemand lekker gereden afgelopen paar super zachte dagen?

Had graag willen rijden ..... :]
Maar blijkbaar heb ik een volgend probleem,dankzij het lange stilstaan '( : de brandstofpomp.
Pffff,als het zo doorgaat,heb ik brandstoftechnisch volgend jaar gewoon een nieuwe motor.
Maar niet dankzij de service en garantie van de verkoper :( !
Maar heb nu een brandstofpomp dankzij Pieter,dus nu wordt hij nog even getest en dan hoop ik,dat ik eindelijk nog eens van het mooie weer kan genieten :] ....
 
Jawel hoor, zowiezo naar de baas elke dag. Maar aangezien we hier in een bloemkool en tulpen streek zitten is de weg momenteel zo gigantisch smerig dat ik niet voor m'n plezier de deur uit ga als het nat is. De TDM en m'n pak zijn nu dan ook effen grijs door de modder, niet normaal meer.
Maar ja, het is maar een periode en het hoort erbij...


Nou,die foto wil ik ook wel zien :Y
 
Jeeeej net een uitlaatje gekocht voor de 850 met linkpijp. Een Mile pajic systeempje met laser demper. Was van een ouwe baas dus hopelijk is het niet al te stil.

Voor de geïnteresseerden heb ik nog een prachtig volledig 42mm systeem van RVS voor de TDM 900 liggen met dubbele dempers met e-keur en verwijderbaar db-Killers. Gemaakt door HPS. Heb de set op marktplaats staan.
 
Gisteravond voor het eerst in het donker, in de regen en met iemand achterop gereden

-Nieuwe motorbroek check, die is waterdicht *O*
-Lamphoogte uncheck, die is fout, ik zag bijna nix (staat te hoog) |(
-xenon lamp, uncheck, die is veelste blauw (is geen 4300K zoals de verpakking zegt) :N

En in de parking een briefje dat mn parking card slecht zichbaar is (zit achterstevoren/binnenstebuiten aan mn windscherm geplakt)

Dus er is weer genoeg te sleutelen :Y
 
Ik moest ook aan de klus vandaag, de choke schuif, of koudstart hulp, hoe je het ook noemen wilt op een injectie motor, zat vast.
Het starten ging de laatste dagen al wat minder vlot, en gisteravond bleef ie op hoog toerental lopen. Dus voorzichtig weer gangbaar gemaakt met een beetje WD40 erbij, et voila *O*
Start en loopt weer als een tierelier, op naar de 80.000!
Slecht licht heb ik trouwens geen last van, met gewone halogeenlamp geen probleem.
Is de 850 verlichting zoveel slechter dan een 900?
 
Het ligt voor een groot gedeelte aan mn eigen ogen :/

Dus een hulpmiddel als een spetter aan 4300K licht werkt vaak. Ik vond de Halogeen H1 tegenvallen, misschien eerdaags van mn Chinese Xenon set alleen de Xenon peer zelf vervangen voor bv deze: http://hidxenonverlichting.nl/xenon-h1-lamp
Maar zelfs met slecht zicht/licht is goed afstellen wel/ook belangrijk, dus snel doen.
 
Hoi hoi luitjes :W

Ik heb even wat vragen :?
Is er voor een benzinepomp van de TDM 850 3VD een revisieset te koop ?
Zo ja,waar en waar moet ik op letten ?
Zitten er in de benzinepijpjes in de tank ook filters of enkel gaatjes ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan