Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

Opgelost, teveel olie in het blok |(

Dit weekend olieafgetapt, zat 4,2 liter in het blok. Volgens het serviceboekje moet er 3,6 liter in (inclusief filter wissel). Nieuwe olie erin, proefgereden en TDM gaat als een speer. Nooit geweten dat teveel olie een belemmering kon zijn. :}
Hahaha, mooi ja. Nooit gedacht dat dat het kan zijn. Een halve liter te veel :+
 
De eerste overstap (proefrit) is me goed bevallen, vandaar dat ik hem ook gekocht heb.
Beide motoren heb ik ook nog even naast elkaar gezet: de één is niet veel groter of kleiner dan de ander, terwijl de Tracer véél compacter aanvoelt.
Qua rijden wint de Tracer (maar misschien elke andere nieuwe motor ook)
Scheelt 30 PK en 20 kg t.o.v. de TDM.

De keuze voor de Tracer is mede gekomen dat de TDM nogal wat TLC nodig had:
Nieuwe bandjes, koppeling, remschijven, wat werk aan de voorvork, zadel... etc
Dan heb je het misschien over €1000 die je ofwel in een oud hok kunt investeren, met het risico dat het blok over x-1000 kilometer op is.. ofwel je ziet dat bedrag als eerste opstap naar iets nieuws.

Blij dus dat Yamaha de Tracer heeft bedacht: Alle andere met TDM vergelijkbare modellen (Honda Varadero, Suzuki V-strom, Triumph explorer, BWM S1000XR ) zijn óf heel veel duurder, of te weinig PK's voor de cilinderinhoud, of ze hebben een 'snavel' :r :r

Ik heb er behalve handvatverwarming en andere bandjes geen opties bijgenomen.
De MT-09 -lijn is behoorlijk populair, dus de aftermarket is er al redelijk op ingespeeld.

Ik heb afgelopen zaterdag op een Tracer van een klant een proefrit gemaakt, voelt erg compact en strak aan, lichtsturend en veel koppel!
wel vrij slappe voorvork en vrij harde achterkant, daardoor wat beweeglijk voor... we gaan op deze Tracer progressieve voorveren en een andere achterschokbreker van Hagon monteren.
 
Ik heb afgelopen zaterdag op een Tracer van een klant een proefrit gemaakt, voelt erg compact en strak aan, lichtsturend en veel koppel!
wel vrij slappe voorvork en vrij harde achterkant, daardoor wat beweeglijk voor... we gaan op deze Tracer progressieve voorveren en een andere achterschokbreker van Hagon monteren.

Ik vind het wel een serieuze kandidaat voor na de TDM, ooit... op een dag. ..
Alleen van het verbruik ben ik tot nu toe niet echt onder de indruk :/
 
:N
Ik heb afgelopen zaterdag op een Tracer van een klant een proefrit gemaakt, voelt erg compact en strak aan, lichtsturend en veel koppel!
wel vrij slappe voorvork en vrij harde achterkant, daardoor wat beweeglijk voor... we gaan op deze Tracer progressieve voorveren en een andere achterschokbreker van Hagon monteren.
Die optie hou ik nog wel open. Voorlopig vanaf zaterdag eerst inrijden en met de standaard vering instellingen rommelen... Hyperpro kan altijd nog


Ik vind het wel een serieuze kandidaat voor na de TDM, ooit... op een dag. ..
Alleen van het verbruik ben ik tot nu toe niet echt onder de indruk :/

Waar had je op gehoopt? 1:50 , net als een VW diesel? :N
 
Laatst bewerkt:
we hebben gisteren de hele dag op Assen gereden, TOMS cursus gedaan, 2 TDM's en een TRX, verder een Ducati's en 4 pitters. erg leuk en leerzaam!
bandjes mooi ruw en met rafeltjes, dus ze zijn toch wel warm geweest!
 
H

:N B|

Nee, gewoon vergelijkbaar met de TDM.
Van een nieuw ontwikkelde motor verwacht ik dat ie beter is.
Klinkt gek hé B|

Klinkt niet gek... Motor is ook beter: met zuiniger verbruik geeft ie 30pk meer... Volgens mij is dat een winst van 30% t.o.v. de TDM.
Mijn TDM loopt ongeveer 1:18,5 , verbruik van Tracer schijnt volgens de bladen 1:22 te kunnen zijn.


We gaan het zien..
 
Klinkt niet gek... Motor is ook beter: met zuiniger verbruik geeft ie 30pk meer... Volgens mij is dat een winst van 30% t.o.v. de TDM.
Mijn TDM loopt ongeveer 1:18,5 , verbruik van Tracer schijnt volgens de bladen 1:22 te kunnen zijn.


We gaan het zien..

Ik volg het Tracer-topic ;)
 
we hebben gisteren de hele dag op Assen gereden, TOMS cursus gedaan, 2 TDM's en een TRX, verder een Ducati's en 4 pitters. erg leuk en leerzaam!
bandjes mooi ruw en met rafeltjes, dus ze zijn toch wel warm geweest!

Gespot :W
full

full
 
Moderner is net altijd zuiniger. Emissie eisen kosten ook brandstof en fabrieks opgaven zijn net als een VW groot bedrog.
 
Moderner is net altijd zuiniger. Emissie eisen kosten ook brandstof en fabrieks opgaven zijn net als een VW groot bedrog.

Dat emissie verhaal boeit me niet zo, mooi lopen en verbruik des te meer.
Juist daarom lees / hoor ik graag ervaring van de eigenaren. Zegt ook niet alles, maar ervaring van meerdere mensen geeft naar mijn mening een betere indicatie dan fabrieksopgaves ;)
 
Evengoed is het knap triest dat anno 2015 fabrikanten nog steeds wegkomen met cijfers die niet eens in de buurt komen van de werkelijkheid :(
Als ik zoiets flik bij de belastingdienst of bij de baas zit ik diep in de shit -O-
 
Volgens diverse tests komt de Tracer en de motorisch gelijke MT09 uit op 1:16/1;17. Ze vermelden er soms wel bij dat 1: 20 mogelijk moet zijn maar onderbouwen dat niet.
Mijn eigen ervaring is dat tijdens een lange proefrit (ca 3 uur) de benzinemeter voor mijn gevoel wel erg snel richting E .
Op mijn TDM 900 doe ik normaal altijd 1: 20 of beter. Tourritten met de club 1:22/1:23. Mijn rijstijl is vlotjes
Uitschieters zijn autobahn ritjes met tempo 160/180 . Ik kom dan ongeveer op het "normale"gebruik van de Tracer 1:16
 
Volgens diverse tests komt de Tracer en de motorisch gelijke MT09 uit op 1:16/1;17. Ze vermelden er soms wel bij dat 1: 20 mogelijk moet zijn maar onderbouwen dat niet.
Mijn eigen ervaring is dat tijdens een lange proefrit (ca 3 uur) de benzinemeter voor mijn gevoel wel erg snel richting E .
Op mijn TDM 900 doe ik normaal altijd 1: 20 of beter. Tourritten met de club 1:22/1:23. Mijn rijstijl is vlotjes
Uitschieters zijn autobahn ritjes met tempo 160/180 . Ik kom dan ongeveer op het "normale"gebruik van de Tracer 1:16

Het verbruik en de grote tank zijn dan ook 2 grote pluspunten van de TDM 900 :Y
Ik tank meestal tussen de 350 en 400 km, dat vind ik heel netjes.
Ik vrees dat de Tracer dat niet gaat halen :N

Maar ja, ik vind het best wel een mooi ding, dat wel :P
 
Zo, na een dag of 4 kan ik wel eens wat posten over de overstap TDM→Tracer.

Een nieuwe motor rijdt natuurlijk altijd beter dan een oude, maar pas als je een stuk op de nieuwe weg hebt, kom je er achter dat de oude toch wel "vermoeid" was.
De Tracer wil toch net effe lekkerder van zijn plek.
Dat mag ook wel met 30 PK meer en 20 kilo minder.

Het 3-cilinder geluid in vergelijk met de 270graden plof van de TDM is het eerste waar je systeem zich op moet inregelen. De Tracer mag bij voorkeur tijdens het inrijden niet boven de 5800 rpm komen, terwijl de TDM er bij een paar toeren meer al de brui aan gaf.
kun je nagaan als straks na het inrijden 11.200 rpm mogelijk is.


Een zesbak is ook iets waar je als TDM rijder aan moet wennen:
aan komen rijden @rood stoplicht: klik-klik-klik-klik .... wegrijden, oh crap hij staat pas in [2] |(
terwijl er toch een gear-indicator op zit ging dat best wel een paar keer mis.
Schakelen gaat wat directer als bij de TDM - de versnellingen vallen er luid en duidelijk in, maar dat kan nog aan de (dunne) inrij-olie liggen.

De breedte van het stuur: ook hierin kun je je vergissen - ik moest de toegang tot mijn tuin wat breder maken om de fiets weer binnen te kunnen zetten - waar de TDM er net tussendoor ging, komt de Tracer een kleine 5 á 6 cm te kort bij mijn poort.
Ook iets om rekening mee te houden tijdens de file - De TDM joeg ik er gewoon op gevoel doorheen - de Tracer gaat nu nog even op rationeel inschatten.

De draaicirkel (manouveren) van de Tracer is in mijn beleving ruimer dan van de TDM, terwijl ik tijdens het rijden nog niet zo'n makkelijk sturende fiets heb gehad.

Zoals je kunt verwachten is de windbescherming van de Tracer minder als van de TDM.
Op de TDM echter had ik ook een spoilerruit en ander spiegels nodig om de turbulentie af te wenden - op de Tracer zit ik nu comfortabel met de ruit laag en het zadel hoog.

Bergruimte onder het zadel - iets kleiner dan de bij de TDM, maar daar kon ik ook al geen slot kwijt.

Brandstofverbruik is nog weinig over te zeggen - ik probeer wel statistiek te maken met een brandstof-verbruik-app, maar nog te weinig getankt om te kunnen zeggen of de verbruiksmeter van de Tracer accuraat is (staat nu op 1:21,9 gemiddeld)

De remmen van de TDM had ik al eens geüpgrade naar goldspot en staalflex - de standaard remmen van de Tracer zijn beter dan de standaard remmen van de TDM en misschien wel minstens zo fijn als goldspots en staalflex. ABS (gelukkig) nog niet nodig gehad

Als toevoeging heb ik handvatverwarming genomen - op de Tracer wordt dit heel netjes via de boordcomputer aangestuurd met de normale bedieningsknoppen op het stuur. Dus niet zo'n lelijke puist met een draaiknop als van een klassieke radio op je stuur.

De LED verlichting doet het naar mijn idee zeer goed, het projecteert een heldere bundel licht, grootlicht is misschien zelfs een beetje te heftig.
De TDM heeft nooit echt uitgeblonken in verlichting, ik heb er diverse 'ultra-bright' lampen in gehad en zelfs een setje Xenon. De LED verlichting wint het voor mij van aftermarket xenon op een TDM.


Voorlopig even zover ..
 
Laatst bewerkt:
Liebe macht blind :+
Vielleicht....

De grote voor -of nadelen kan ik met een verhouding van 500:102.000 km (Tracer/TDM ) ook nog niet benoemen.
Ik kan ook alleen voor mezelf beslissen of de Tracer een waardige opvolger is, maar door mijn ervaringen te delen kan iedereen lekker zijn -of haar- eigen beeld ervan vormen.

Feit is dat de TDM geen eeuwig leven beschoren is en dat het overgrote deel van de deelnemers aan dit topic ooit eens wat anders moeten.

Een van de opvolgers van dit topic zal toch eens van offroad/allroad naar klassiekers/brikken moeten.
 
Hè bah, word ik met een 2 jaar oude tdm verbannen naar de brikken...... ;-)

Het delen van je ervaring waardeer ik zeker wel, ook ik heb al stiekem naar een tracer staan gluren.
 
Leeftijd van een motor zegt niks. Heb motorfietsen van 2 jaar oud gehad en van 25 jaar oud. mijn oom rijdt nog een cb750 uit 1978. Dus vervangen omdat iets te oud is zit puur tussen je oren.
 
Het oude ruige rijden is eraf dus . Doe mij maar een karakterfiets en een 900 heeft ook een zesbak. Ik mis mijn oude 3VD ook nog wel eens. Maar goed ben ook een beetje ouderwets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan