Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

Ik ga op een campingtripje en wil graag een verbreding van mijn zijstaandaard (de onderkant daarvan 😉). Nu vindt ik ze, godsgruwelijk duur overigens voor zo'n klein stukje metaal) overal op internet, maar niet voor de TDM900. Iemand enig idee waar te zoeken? Én te vinden? 😊

Destijds voor mijn XTZ heb ik er door de plaatselijke lasser gewoon 2 stukjes plaatstaal aan/onder laten lassen. Ik was voor €10 klaar. 8-)
 
In m'n onlangs gekochte tdm 850 3vd zitten twee verschillende bougies.
Heeft dit nut?
Type dpr5ea9 en dpr8ea9

Zo te zien zaten zever ook al een tijdje in, dus ze worden toch vervangen. Ben gewoon benieuwd.
 
In m'n onlangs gekochte tdm 850 3vd zitten twee verschillende bougies.
Heeft dit nut?
Type dpr5ea9 en dpr8ea9

Zo te zien zaten zever ook al een tijdje in, dus ze worden toch vervangen. Ben gewoon benieuwd.
Verkeerde zuinigheid van de vorige eigenaar denk ik O-)
DPR8EA9 is wat erin hoort.
Waarom mensen bij problemen alleen de bougie vervangen die het probleem veroorzaakt is mij altijd een raadsel.
Zo'n bougie kost 3,5 / 4 euro.
Als je dan toch bezig bent vervang je ze toch gewoon allebei :?
 
Even een vraagje voor de kenners :)
Afgelopen toerweekend besloot het langste deel van mijn snelheidsmeter naald onderin te gaan liggen.
Waarschijnlijk is het kunstof uitgedroogd en is hij door de trillingen afgebroken.
Het gaat trouwens om een 3VD.

Maar nu heb ik diverse opties bedacht:
- Tellerset open maken en de naald met een druppie secondelijm terug op zijn plaats zetten, maar hoelang houdt dit weer?
- Een tweedehands 3VD tellerset kopen, maar de vraag is vaak hoe oud die alweer is en welke kuren er mogelijk in zitten.
- Een jongere 4TX set kopen, met mechanische km-teller.

Ik heb de stekkers op foto's bekeken van de 4TX en 3VD tellersets en zie zo snel geen verschil.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Past dit zoals de foto's mij doen vermoeden één op één?
Inmiddels is de wijzer professories gerepareerd.

Niemand ervaring met de 4TX teller op een 3VD?
 
De mechanische versie kun je zo uitwisselen. Maar dan heb je wel een verkeerde km stand. Ik zou alleen een andere wijzer op je originele teller zetten.

Ik heb het probleem met de wijzers gelukkig nog niet gehad,maar hoe vervang je die ?
En waar "tover" ik een wijzer vandaan ?
 
Teller kun je gewoon open schroeven en dan kun je bij de wijzer. Die kun je zo van het asje trekken. Een andere druk je er zo weer op. 5 a 6 mm onder de aanslag erop zetten anders rijd je veel te hard op de teller.
Een losse naald is misschien lastig, misschien HPS in Hoornsterszwaag. Anders een andere tellerunit scoren. Die worden meer dan voldoende aangeboden.


Om te voorkomen dat je naald knapt moet je beide haakse overbrengingen, de opnemer in het wiel en die achterop de teller, goed schoonmaken en ultra dik invetten. De tellerkabel moet je ook er ff uit trekken en ook mega dik invetten. Dan de kabel niet door het oog in het spatbord leiden maar daar los laten hangen. Dan heeft de kabel een mooiere ronding.
Met deze maatregelen reduceer je de trillingen in de tellernaald en knaptie niet af.
Heb net vorige week het zelf ook moeten doen i.v.m. een heftig zwabberende tellernaald.
 
Ik ga op een campingtripje en wil graag een verbreding van mijn zijstaandaard (de onderkant daarvan 😉). Nu vindt ik ze, godsgruwelijk duur overigens voor zo'n klein stukje metaal) overal op internet, maar niet voor de TDM900. Iemand enig idee waar te zoeken? Én te vinden? 😊


_vyr_7868999900031106.jpg


Gewoon zoiets aanschaffen, kost haast niets, kan je gewoon onder je zadel kwijt en past altijd.
 
Hoi,

ik ben sinds kort de trotse bezitter van een geel-grijze TDM uit 1997. Deze heeft vrij lang stilgestaan waardoor de carburateurs vast zaten en de kanalen en sproeiers verstopt waren met koper oxidatie.

Nu probeer ik de carburateurs weer terug te plaatsen, maar ik kom eigenlijk niet goed genoeg bij de schroefjes van de inlaatrubber klemringen. Ofwel het frame, of de olietank zitten in de weg. Ook komt de kruiskopschroevendraaier niet recht voor de schroefjes.

Wie heeft de gouden tip?

groeten,
Michiel
 
Hi,

Ik ben sinds kort trotse eigenaar van een tdm 900 uit 2002.
Top motor, stuurt lekker, maar ik loop tegen iets aan wat ik graag weg wil hebben!
Onder de 50 km/u met constant gas sputtert de motor. Dit maakt langzaam rijden erg vermoeiend!
Tijdens het optrekken voel ik ook dat hij een klein beetje inhoud bij bepaalde slagen.

Ik heb het volgende al gedaan:
K&N Filter er in
CO instellingen op 25/25
Iridium Bougies
Luchtinlaat slangetje afgedopt

Ik ben bang dat de cylinders gesynchroniseerd moeten worden, of dat de TPS sensor niet goed is.

wat denken jullie?
 
Goedendag! Morgen ga ik een goudzwarte tdm 1998 bekijken met 39dkm. Kleppen e.d. zijn gesteld! Deze motor voldoet aan mijn wensen, alleen jammer van de goudzwarte kappen. Als iemand interesse heeft in een ruil tegen een andere kleur, dan hoor ik het graag!

En nog tips voor betaalbare koffersets? Ik ga deze zomer naar polen met mijn vriendin op de motor.

Jullie zullen mij wel vaker zien in dit topic! Foto's volgen.
 
Laatst bewerkt:
Misschien heeft nog iemand iets eraan, ik heb zo'n extra lange JIS schroevendraaier aangeschaft:

a6ed282b53fe2a02704ed01b2e54d36cc17da74e.jpg


Werkt perfect!

Hoi,

ik ben sinds kort de trotse bezitter van een geel-grijze TDM uit 1997. Deze heeft vrij lang stilgestaan waardoor de carburateurs vast zaten en de kanalen en sproeiers verstopt waren met koper oxidatie.

Nu probeer ik de carburateurs weer terug te plaatsen, maar ik kom eigenlijk niet goed genoeg bij de schroefjes van de inlaatrubber klemringen. Ofwel het frame, of de olietank zitten in de weg. Ook komt de kruiskopschroevendraaier niet recht voor de schroefjes.

Wie heeft de gouden tip?

groeten,
Michiel
 
Ik heb de kruiskopschroeven vervangen voor inbusboutjes. Daar heb je wat beter grip op dan kruiskopjes. Op kruiskoppen moet je altijd wat duwen om grip te houden, door dat duwen draai je de klemmen dan weg waardoor je er weer slechter bij kan. Bij inbusjes hoef je minder te duwen dus blijven de klemmen beter op hun plek en kun je er beter bij.
 
Mijn vrouw gaat op een v strom rijden , maar ook de tdm 900 vind ze leuk en ze wil er graag eens op rijden om te kijken of het haar bevalt.
Is/zijn er 900 rijders in de achterhoek ? de dichtsbijzijnde staat in Apeldoorn.....
En is diegene bereid om haar een keer te laten rijden?
 
mn vriendin rijdt op een v-strom 650 en rijdt af en toe ook op mijn 4tx 850. Behalve dat ze de extra power wel leuk vindt, is de v-strom beduidend makkelijker handelbaar. Vooral het veel lagere zwaartepunt maakt stapvoets manoeuvreren met de strom veel makkelijker. Wel een dingetje met in-uit-parkeren en lopen met het ding aan de hand enz. Maar misschien is dat bij een 900 ook wel zo??
 
Terug
Bovenaan Onderaan