Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

Kapotte dynamo idd bij de 900. Was iets van verbrande olie die neerslaat op de spoelen waardoor ze te heet worden. Bij de 850 soms door een kapotte regelaar.
 
Ok dus geen bijzonder 'ding' op de 850. Gewoon business as usual dus: alle stekkerverbindingen goed schoon houden, dat voorkomt 99% van alle mogelijke issues naar mijn ervaring.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
Goeiemorgen;
Ik heb een vraag i.v.m. de Choke van de TDM 900.

Hoe werkt deze Choke bij koude en warme motor?
Indien deze slecht schuift door oxidatie, hoe lossen jullie dit op en met welk product?

Alvast bedankt voor jullie tips en antwoorden!

Met vriendelijke groet.
 
Ik heb nu H4 koplampen gemonteerd met gebruik van adapterringen.

Zie de update met foto's hier:

 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu H4 koplampen gemonteerd met gebruik van adapterringen.

Zie de update met foto's hier:

Gevoelsmatig zou ik uitkijken met die hogere vermogens van de halogeenlampjes. Voor je bedrading én je dynamo.
Misschien meteen naar LED lampjes gaan? Meer licht en veel minder vermogen vragen die.
 
Mwah, ik denk dat het wel meevalt maar ik zal het nog eens uitrekenen.

Qua led ben ik het op zich met je eens, sterker nog, in veel van mijn motoren zitten al led koplampen.

Maar, het is altijd wel een beetje puzzelen met die led lampen. Qua degelijkheid, lichtbeeld en inbouwruimte.

In de TDM heb je vrij weinig ruimte maar belangrijker nog: ik ben deze motor voor de 500 Euro challenge aan het opbouwen. Dus voor een zo klein mogelijk budget. Dus twee verloopringen van € 3,50 per stuk en twee lampen uit een bak met lampen die ik al had liggen is voor nu even de beste oplossing.

Na de challenge zie ik wel verder.
 
Gentlepeople,

Ik heb jullie advies en uitsluitsel nodig.

Ik ben druk bezig met mijn 500 Euro Challenge TDM850 3VD.

Afgelopen vrijdag heb ik de remmerij volledig gedemonteerd en daarbij bleek dat ik op dat gebied nog wat moet investeren.

Voor alledrie de klauwen heb ik nieuwe rubbers nodig.
Voor de voorremklauwen heb ik in totaal 2 nieuwe zuigers nodig.
Nieuwe remblokken zouden mooi zijn maar ik zou er nog een paar duizend km uit kunnen persen.

Al met al best wel wat geld als ik die onderdelen nieuw zou kopen.

Boonstra biedt ook gebruikte klauwen aan voor 30 tot 40 Euro en die zouden 'heel goed bruikbaar' zijn. Ze bieden voor datzelfde bedrag ook Bluespots aan van bijv. een YZF600R.
Ik krijg die Bluespots ook voor een mooie prijs aangeboden van een forumlid.
Aanagezien 'iedereen' hoog opgeeft van die Bluespots zou het nu wellicht een goed moment zijn om een switch te maken, geld uitgeven moet ik nu toch.

Maar: past dat echt wel ?

Een ander forumlid met veel Yamaha ervaring meldt dat er wellicht toch een kleine aanpassing nodig is.

Google geeft me geen 100% uitsluitsel.

Ik weet ondertussen dat de voorvorken van de latere generatie 4TX anders zijn dan van mijn eerste 3VD generatie.

Zou daar het verschil in zitten ?

Wie weet het zeker ?
 
Zelf ook gedaan op de 3VD. In combinatie met andere remleidingen en een kleiner voorwiel: een heerlijk remmende en sturende motor.
IMG_5755.jpeg
inmiddels wel weer verkocht.
 
Kleiner voorwiel maar nog wel dezelfde remschijfdiameter ?
En moest er nog iets anders aan de remleidingen ?
Ik ga HEL remleidingen bestellen, ik kan dus nog dingen veranderen als dat nodug of handig is ...
 
Yep, het was een voorwiel van een Yamaha uit dezelfde tijdsperiode. Alleen de snelheidsomzetter op de as ook overgenomen. Weet even niet welk model het was.
 
Maakt mij niet uit hoor, ik heb geen interesse in een kleiner voorwiel. Wilde alleen wat zekerheid dat die bluespots in de vork van mijn 3VD zouden passen.
De tijd begint nu echt te dringen dus ik kan me geen vertraging door foute keuzes veroorloven.
 
Ik wil trouwens nog wel even een shoutout naar @RR Vliet doen: ik heb na mijn eerdere oproep in dit topic van hem een Givi monokey zijkofferrek overgenomen voor een vriendelijk prijsje.
Ben vandaag begonnen aan de montage.
Het zit nog niet allemaal op z'n plek maar ik ben er bijna !
 
@Garfield let wel even op bij het type 'blue spots'. Je hebt ze zoals op die van de foto hierboven, dat zijn de juiste, zaten op meerdere types Yamaha. Die herken je aan de banjo-aansluiting aan de zijkant.

Daarnaast heb je ook de minder goede; die hebben een externe leiding aan de onderkant van de klauw en twee verschillende groottes remzuiger.
Voorbeeld:
remklauw-rechts-voor-1-blue-spot-inclusief-remblokken-yzf-600-r.jpg

Die zitten standaard op de Thundercat, maar zijn naar mijn weten alleen daarop geleverd. Schijnen onderhoudsgevoeliger te zijn en een ander remgevoel te geven.
 
Zoals al gezegd door andere forumleden, de klauwen van Yamaha passen eigenlijk allemaal, ze hebben een steek van 10 cm. Dus van R1, r6, fjr en ga maar door. De blue, silver, Goldspots hebben de aansluiting van de banjo aan de zijkant en niet bovenop. Als je remleidingen koopt en de banjo is draaibaar geen probleem. De Thunder Ace klauwen met de witte binnenkant hebben de aansluiting wel bovenop. Als je budgettair slecht zit doneer ik met plezier een paar TDM klauwen.
 
Dat vind ik wel een beetje kort door de bocht. Dat een klauw aan de veerpoot past wil nog niet zeggen dat deze ook op de juiste plek zit voor de remschijf. Diameter en offset zijn hierbij ook van belang. Grote kans dat dit voor alle Yamaha modellen (van dezelfde tijdsperiode) hetzelfde is, zoals blijkt uit de hierboven genoemde modellen, maar het geeft geen 100% zekerheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan