YAMAHA SZR 660 [DEEL 6] super single still going strong

Nee....mijn fout.
Moet 3 liter zijn in totaal.
2,6 ltr zonder filter wissel
2,7 ltr met filter
3 ltr in totaal warm gemeten na 10 minuten.
Ik heb m op de Skylift nog even in wheelie positie gehad om nog wat extra af te tappen... Gooi ik er morgen nog ff 0,5 liter bij..
 
Laatst bewerkt:
Dry sump is juist heel makkelijk! Zolang er olie in zit smeert hij. Het peilstokje is nutteloos en elke keer dat je controleert is het niveau anders.

Bij een complete wissel gooi ik er net zoveel in tot hij bovenaan de peilstok staat, rijd er dan een stuk mee en vul aan tot +/-2,5L. De ene keer verdwijnt er 3 liter in en de andere keer 2,5.

Valt geen peil op te trekken en het enige dat je zeker weet is dat hij flink wat olie zuipt. Dus 1x in de zoveel tijd wat bijvullen.

Na dik 10k nog steeds geen vastgelopen blok dus zal wel goed zijn :+

Gewoon een keer in de zoveel tijd kijken of er überhaupt nog olie inzit door de peilstok te controleren.
 
Dry sump is juist heel makkelijk! Zolang er olie in zit smeert hij. Het peilstokje is nutteloos en elke keer dat je controleert is het niveau anders.

Bij een complete wissel gooi ik er net zoveel in tot hij bovenaan de peilstok staat, rijd er dan een stuk mee en vul aan tot +/-2,5L. De ene keer verdwijnt er 3 liter in en de andere keer 2,5.

Valt geen peil op te trekken en het enige dat je zeker weet is dat hij flink wat olie zuipt. Dus 1x in de zoveel tijd wat bijvullen.

Na dik 10k nog steeds geen vastgelopen blok dus zal wel goed zijn :+

Gewoon een keer in de zoveel tijd kijken of er überhaupt nog olie inzit door de peilstok te controleren.
Nou.... als je het dan toch over 'makkelijk' hebt... vind ik wet-sump met een peilglaasje toch nét iets makkelijker ;)

Klinkt trouwens meer als olie tanken en benzine bijvullen... :+
 
Nou.... als je het dan toch over 'makkelijk' hebt... vind ik wet-sump met een peilglaasje toch nét iets makkelijker ;)

Klinkt trouwens meer als olie tanken en benzine bijvullen... :+
Het "makkelijke" is dat een drysump in principe niet te weinig olie kan hebben. Of er nu 1 liter of 3 in zit, hij blijft smeren.

Maar ja toegegeven, ik heb liever een wet sump dan weet je tenminste waar je aan toe bent.
 
Het "makkelijke" is dat een drysump in principe niet te weinig olie kan hebben. Of er nu 1 liter of 3 in zit, hij blijft smeren.

Maar ja toegegeven, ik heb liever een wet sump dan weet je tenminste waar je aan toe bent.
Je bedoelt: niet te veel olie kan hebben. Als de voorraad op is loopt echt het blok vast.
 
Ik heb m op de Slylift nog even in wheelie positie gehad om nog wat extra af te tappen... Gooi ik er morgen nog ff 0,5 liter bij..
Moet genoeg zijn

Btw nog een tipje
Wanneer kleppen gesteld moeten worden en olie vervangen, gooi dan gelijk een halve liter verse olie boven in de kop via het achterste klepstel gat.
Ben je gelijk de eerste halve liter kwijt en smeert gelijk de nokkenas
 
Het "makkelijke" is dat een drysump in principe niet te weinig olie kan hebben. Of er nu 1 liter of 3 in zit, hij blijft smeren.

Maar ja toegegeven, ik heb liever een wet sump dan weet je tenminste waar je aan toe bent.
Nouja, vandaag heeft de eigenaresse er een stuk mee gereden... Ze was blij. Daarna hebben we de olie gepeild.. iets boven de max. Maar de wijze van peilen.... Mwah. Motor heeft niet 10 seconden stationair gedraaid voor het peilen. Er zit nu 2,7 liter op (uitgaande dat meneer Castrol netjes 4 liter in een kan doet..)... Het zal..
 
Heren, ik heb een ander soort tank op het oog en heb om deze reden een TZR 125 4DL tank ter overname. Tank is compleet, inclusief tankdop+sleutels, benzinekraan en bevestigingsonderdelen. Mag wel een nieuw laklaagje gebruiken, maar verder dik in orde.
 

Bijlagen

  • FB_IMG_1711484064786.jpg
    FB_IMG_1711484064786.jpg
    103,8 KB · Weergaven: 0
De eigenaresse van de SZR660 zegt dat ze hem niet op de choke kreeg gisteren. Nu vond ik wel dat de choke niet heel soepel te gebruiken was... eerste deel van de slag leek een beetje loos, daarna voelde je weerstand en ging ie erop.

Omdat ze op afstand was, kon ik het niet heel goed duiden. Ik heb de choke niet veranderd, of het mechanisme uit elkaar gehad. Ik denk eraan dat wellicht de kabel of het mechaniekje gesmeerd moet worden. Herkent iemand dit?

Ik heb er niets aan veranderd..
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er nooit wat aan gedaan. Eerste halve cm van mijn kabel is ook heel soepel en daarna weerstand. Gaat door die weerstand ook weer van choke af als ik loslaat. Vroeger bleef hij staan. Kan zijn dat de kabel rot is of gewoon gesmeerd moet worden.
 
Ik heb er nooit wat aan gedaan. Eerste halve cm van mijn kabel is ook heel soepel en daarna weerstand. Gaat door die weerstand ook weer van choke af als ik loslaat. Vroeger bleef hij staan. Kan zijn dat de kabel rot is of gewoon gesmeerd moet worden.
Precies.. ik heb de motor hier ongeveer 20x gestart de afgelopen maanden. Wat mij opviel was dat de eerst slag 'loos' was, daarna voelde ik weerstand en merkte ik met het starten dat het zeker wel wat deed. Geen idee hoe dat hoort te werken, maar het voelde een beetje als 'veerretour' (terwijl dat wellicht niet de bedoeling is).
 
Haha, het blijkt dat je de choke knop kunt ontgrendelen / blokkeren door hem te verdraaien. Heb zelf nu geen SZR660 bij huis, dus kan het niet proberen maar de eigenaresse van de SZR660 zegt dat dat werkt.. iemand die dit kan bevestigen? @Mophius ?
 
Ja dat klopt. Uittrekken en dan draaien, dan blijft de choke erop.

Kabels gaan wel eens stuk. Nieuwe kabel erop en dan gaat het weer soepel
 
Terug
Bovenaan Onderaan