Yamaha RD200 '73

ToscaRD

Die hard MF'er
27 aug 2018
385
621
Etten-Leur
Ik heb mij in september vorig jaar hier aangemeld en daarna eigenlijk niets meer laten horen.
Ik vind het dus hoog tijd om mijn brommertje een plekje hier op het forum te geven.

Augustus/september vorig jaar bezocht ik Heyday in Breda, wat mij aan mijn vaders oude motor deed denken.
Mijn vader is in 2005 overleden, waarna mijn moeder de motor heeft verkocht.

Ik ben gaan spitten in oude foto's en kwam daar het kenteken op tegen. Gelijk ingevoerd op RDW en jawel... Hij bestond nog! toen besloten dat ik wilde weten waar hij was. Dit is toen de reden voor mijn aanmelding geweest. Ik ben een zoektocht gestart via facebook en uiteindelijk via een kennis erachter gekomen waar hij zich bevond (eigenaar had toevallig een advertentie op MP staan waarin hij opzoek was naar een ontsteking) zodoende heeft mijn vriend contact opgenomen.
Lang verhaal kort; na 14 jaar heb ik mijn vaders yamaha teruggevonden en sinds 14 september pronkt hij bij ons thuis in de woonkamer.

Motor is rijdend, houdt alleen in rond de 6000 toeren.
Uiteraard ben ik gaan spitten, en erachter gekomen dat mijn vader hier op het forum ook lid geweest is en een topic heeft gestart over het fietsje. Het lijkt erop dat hij dit probleem ook al wel had.

Ik heb de ballen verstand van motoren en nog geen rijbewijs (ga over 2 weken beginnen ;)). Gelukkig een vriend die monteur is en aan alles sleutelt, dus dat moet helemaal goedkomen. Eerst dat rijbewijs, en als ik eenmaal kan rijden eerst maar eens wat afstellen en rijden. Hebben een ontsteking liggen die we willen gaan reviseren en monteren en dan maar zien hoe hij het doet!
 

Bijlagen

  • 20190330_124243.jpg
    20190330_124243.jpg
    162 KB · Weergaven: 99
Gaaf... ik heb eenzelfde traject doorlopen alleen heb ik nog een iets langer traject te gaan om hem weer rijklaar te maken... Verkocht in de staat waarin ik hem heb teruggekregen. Mijn eerste motor, hij is jaren zoek geweest. 't is een RD250 van hetzelfde bouwjaar: '73. Bij ons is kennis plenty over de RD's we hebben er gezamelijk nog zo'n stuk of 10, zie mijn onderschrift...

2018-11-04 7288.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wauw daar heb je nog even werk aan!
Die van mij is ook teruggevonden in de staat waarin we hem verkocht hebben, maar gelukkig is dat een betere staat als de jouwe.

Ik geloof dat mijn vader in 2003 nog contact met jou gehad heeft uit wat ik uit zijn topic opmaak
 
Mijn andere twee RD's: één, de FII ligt er nog verder uitelkaar, daarvan is het frame naar de straler om opnieuw in de lak gezet te kunnen worden. Da's alleen maar poetsen, lakken, schroeven en spuiten. De andere, de LC rijdt gewoon :t
 
Wow, je hebt nog een leuke uitdaging :t
Dagen genieten, sleutelen in de huiskamer, vrienden om je heen, koffie, hamburgers, bier en BBQ... ik zie het niet als een uitdaging :)

Wauw daar heb je nog even werk aan!
Die van mij is ook teruggevonden in de staat waarin we hem verkocht hebben, maar gelukkig is dat een betere staat als de jouwe.

Ik geloof dat mijn vader in 2003 nog contact met jou gehad heeft uit wat ik uit zijn topic opmaak
Als je wat wilt weten: Barst maar los! (het best vraag je het in off topic...)

edit, nee hoor, niet in off topic, maar daar toef ik vaak
 
Hoi, leuke plof! Heb zelf ook een beetje aan Yamaha TT-en gesleuteld.O-)

Als de motor in alle versnellingen inhoudt bij 6000 t/m kan dat liggen aan het vlotterniveau (net niet hoog genoeg) of de hoofdsproeier is een maatje te klein.....

Tip van Gijs: Zou eerst voordat je met de ontsteking begint het vlotterniveau ff checken! Dat luistert vrij nauw.
Succes

;)
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel!
Als ik eenmaal de weg op mag zal ik t eens testen. Heb het nu van horen zeggen van de verkoper en mijn vriend, maar ben zelf nog niet boven de 6000 toeren geweest 😂
 
Zo een 200 cc tweetaktje....niet erg spannend. Ja, als je net begint wel natuurlijk, maar na een paar maanden ben je er wel op uitgekeken, dan lonkt het echte werk. Je weet wel, 100 pk en meer.....veel meer.
En dan, over 30 jaar of zo, ga je met weemoed terugdenken aan dat eerste motortje, en denk je: "had ik die nog maar" . Nu heeft Rob RD, net als ik, het geluk gehad zijn eerste motor nog terug te vinden. En jij hebt het geluk gehad die van je vader terug te vinden. Dus, wat je ook doet, nooit wegdoen die motor. Zeker niet door de unieke emotionele band die je met het ding hebt vanwege je vader. Succes met het weer helemaal in orde maken van deze motor, en veel plezier ermee.
 
Ik ben helemaal niet per se een groot motorliefhebber. Wel leuk, maar nooit iets van ik wil per se een motor.
Wel houd ik van oldtimers en klassiekers (hebben dan ook n hele rits oude fordjes) en was het mijn vaders grote liefde. En om die dan gevonden te hebben en daarmee het plezier te beleven als dat papa had.... lijkt me fantastisch. Motorrijden is iets wat ik met papa deed. Als klein prul al. Dat maakt het bijzonder

Deze brommer gaat nooit maar dan ook nooit meer weg!
 
Zo een 200 cc tweetaktje....niet erg spannend. Ja, als je net begint wel natuurlijk, maar na een paar maanden ben je er wel op uitgekeken, dan lonkt het echte werk. Je weet wel, 100 pk en meer.....veel meer.
En dan, over 30 jaar of zo, ga je met weemoed terugdenken aan dat eerste motortje, en denk je: "had ik die nog maar" . Nu heeft Rob RD, net als ik, het geluk gehad zijn eerste motor nog terug te vinden. En jij hebt het geluk gehad die van je vader terug te vinden. Dus, wat je ook doet, nooit wegdoen die motor. Zeker niet door de unieke emotionele band die je met het ding hebt vanwege je vader. Succes met het weer helemaal in orde maken van deze motor, en veel plezier ermee.
Nee hoor hoeft helemaal niet,het gaat om de snelheidsbeleving en niet om de pk,s,ik heb jaren lang op lichte motoren gereden
van 50cc tot 400cc,en ik heb daar veel meer lol mee beleeft dan mijn 100pk plus motoren waar je steeds op de teller zit te staren omdat het te snel
te hard gaat.Die 100pk plus motoren zijn juist veel saaier omdat alles gemakkelijk veel te hard gaat en als je er echt heel hard mee gaat
is het ook niet leuk meer want dat houd je maar even vol en het grote risico je roze creditkaart te verliezen.
100km voelt met een RD200 aan als 200 op een snelle motor.:Y
 
Laatst bewerkt:
Leuk een RD 200, heb zelf een RD 250 welke nog wat liefde en aandacht nodig heeft.

Mooi,een kennis van mij had vroeger ook 1ntje in die kleur,in die tijd haalde we nog wel eens rotgeintjes uit ,ik was bij hem
op bezoek samen met een maat van hem ,die haalde 2 bevroren frikandellen uit de ijskast van z,n maat en hij heeft die in de
uitlaatdempers gestampt van de RD,toen kwam het moment dat we weer een stukje zouden gaan rijden,tot verbazing van mijn kennis startte de RD niet meer
en na een grondige inspectie waar hij niks bijzonders vond zei ik misschien moeten de uitlaten ontkoold worden,kijk eens in de dempers,
tja toen zag hij die frikandellen zitten,wij natuurlijk in een deuk van het lachen,hij is wel ff bezig geweest om ze er weer uit te krijgen,
wat na het ontdooien van de frikandellen uiteindelijk lukte,de laatste resten vlogen er uit toen de RD weer startte.
Later hebben we hem 2 frikandellen speciaal getrakteerd in de lokale snackbar ter compensatie.
:+
 
Vandaag de gasnaaldjes even gesteld en gekeken hoe de luchtfilters eruit zagen. Nou.... die zitten er dus niet in 😂.
Daarnaast heeft de RD dit weekend een grote broer gekregen. Onder het mom van ‘jij gaat toch niet in je eentje rijden als je straks je rijbewijs hebt’ aldus manlief...
509bb858-793d-4280-b92a-4035ff773d3a-jpeg.1405816
1405817
 

Bijlagen

  • 509BB858-793D-4280-B92A-4035FF773D3A.jpeg
    509BB858-793D-4280-B92A-4035FF773D3A.jpeg
    327,8 KB · Weergaven: 144
Uiteraard komen er filters in. Maar die haal ik nou eenmaal niet 123 bij brezan oid. Dus Rie gaan we s ff zoeken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan