Yamaha R6 en geliuidsrestricties

Conrad.85

MF veteraan
25 mei 2003
2.237
7
Zijn dit soort korte dempers voldoende voor de circuits met geluidsrestricties? Of kan ik beter voordat het seizoen begint investeren in een lange demper? Zo ja, is 500mm dan genoeg? Alvast bedankt!


Uitlaat.jpg
 
Dat kun je niet zo kort door de bocht zeggen. Over het algemeen is een langere demper wel stiller. Maar meten is weten!
 
Hoe kan ik dat zelf meten dan? Mijn eerste dagen zijn wel op een open uitlaat circuit. Wordt er daar ook gemeten zodat ik in ieder geval een richtwaarde heb? Ik wil liever niet op de dag zelf erachter komen dat hij veel te luid is.

Zijn er tips om het inlaatgeluid aan te pakken?
 
Hoe kan ik dat zelf meten dan? Mijn eerste dagen zijn wel op een open uitlaat circuit. Wordt er daar ook gemeten zodat ik in ieder geval een richtwaarde heb? Ik wil liever niet op de dag zelf erachter komen dat hij veel te luid is.

Zijn er tips om het inlaatgeluid aan te pakken?
Explosafe in de inlaatkanalen
 
Luchtinlaat geluid kan worden aangepakt met MWR luchtfilter, klittenband of idd explosafe in het inlaat kanaal. Noppenschuim in de kuip voorkomt ook dat het kuipwerk een klankkast wordt.
 
Zijn dit soort korte dempers voldoende voor de circuits met geluidsrestricties?

Bekijk bijlage 1959272
Welke circuits?
Op Zandvoort moest ik een langere demper monteren waar het op Assen en Mettet prima ging.
En dan had ik al een 450mm met killer.

Een redelijk goede dB meter op AliExpress kost overigens de wereld niet. :)
 
Assen en ook Zolder. Zandvoort durfde ik nog niet te boeken want ik heb geen idee hoeveel herrie dit ding maakt. Ik heb liever gewoon een setup waarmee ik overal terecht kan. Ook als ik een keer naar Duitsland wil bv.
 
Assen en ook Zolder. Zandvoort durfde ik nog niet te boeken want ik heb geen idee hoeveel herrie dit ding maakt. Ik heb liever gewoon een setup waarmee ik overal terecht kan. Ook als ik een keer naar Duitsland wil bv.
Ik ben het afgelopen jaar met beide motoren bij Pajic Racing in Gendringen langs geweest.
Bij de ene lasten ze een langere Akra pas, bij de andere een tussendemper onder het blok.

Drie jaar eerder probeerde ik mijn motor te meten met een dB app op de telefoon.
Maar de microfoon overstuurde met beide dempers totaal terwijl ik zelf wel het verschil kon horen.

Dus voor een referentie meting kan je denken aan een losse dB meter (+/- 1.5 dB)
Screenshot_2024-01-04-12-26-26-88_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg

Maar op Zandvoort gaat e.a. niet geheel eerlijk.
 
Hoe kan ik dat zelf meten dan? Mijn eerste dagen zijn wel op een open uitlaat circuit. Wordt er daar ook gemeten zodat ik in ieder geval een richtwaarde heb? Ik wil liever niet op de dag zelf erachter komen dat hij veel te luid is.

Zijn er tips om het inlaatgeluid aan te pakken?
Met een db-meter inderdaad. Of op het circuit je geluidsmeting opvragen. Dat kan vaak wel geloof ik. Op alle grotere circuits wordt continu het geluid gemeten. Alleen bij kleine baantjes in Frankrijk nog wel eens alleen ‘s ochtends even met een losse meter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan