Yamaha NMAX 125 / 155

Dank U !

Dat van dat uur rijden, en zadel voelen klopt idd. Mijn eerste rit op de NMax was zo'n 120 kilometers. En dan alles binnendoor, en alleen even gestopt om een keer te tanken.
Nou..., dan geeft het zadel al best een beetje 'bil-broei' af.

Op mijn / onze persoonlijke toer-fiets is zo'n stukje van een 120 kilometer maar een ernstig laf stukje, zeg maar... ;)

Wat betreft dat flapje net voor het achterwiel..., dat onding zit idd ook met van die flatterige klik-pennetjes vast. Als in : dat vond ik nix.
Dus zoals gezegd een grotere flap gemaakt, en de versie 2.0 gewoon vast gezet met old-skool boutjes en (borg)moertjes.

Een drama om er bij te komen, maar wel voor eens en altijd prima vast zitten zo, en met dank aan de grotere flap, een betere bescherming tegen zand-en-stofjes... :+

Wat de top van die Majesty betreft ; dat was ook niet zo heel spannend..., met een beetje goede wil (en jezelf iets kleiner maken... :/ ) dan liep het dingetje helemaal uitgewrongen, en ernstig trillend, zo rond de 126 op het klokje..., maar..., dat vond het blokje echt niet prettig..., en met dank aan de kleinere wielen t.o.v. de NMax, werd de wegligging er ook niet beter op... :/

En die 126 zal wel zwaar overdreven geweest zijn..., omdat de gemiddelde automobilist mij dan nog steeds voorbij kwam, en mij meewarig aankeek..., '...goh..., kijk nou..., dat is toch ook zielig..., zo'n volwassen vent, op zo'n scootertje...' :+

Ook in de Majesty tijd : bij Ten Kate Motoren hadden ze weer de jaarlijkse Pitstop-dag..., dus ik zeg tegen mijn altijd eigenwijze wederhelft van '...het is maar ff een kort stukje, het is mooi weer, zullen we ff kijken, dan pakken de scooter...?!'

En zo gezegd, zo gedaan.

Het ritje (iets van net een 20 kilometer ofzo), een beetje binnendoor geharkt..., en dan kom je bij Ten Kate aan, en dan wordt je op voorhand al niet voor vol aangezien... :+

Ik dacht : prima jongens..., en jullie ook een prettige middag ! :+

Komen we later die middag weer thuis, zegt diezelfde eigenwijze wederhelft : '...wat jij doet moet jezelf weten, maar ik ga nooit meer mee op dat gekke ding...!'

:+ :+

...ze is verwend... :+
 
NMAX is ook niet echt voor de lange afstanden. Yamaha noemt 'm zelf ook 'stadsscooter'. Ik denk dat ze 'm daarbij wat onderschatten, want binnendoor is het echt een prima ding. Maar goed, het zadel zou voor woon-werk prima zijn. Uurtje sturen ofzo. En moet je langer, even een paar minuten er af, ook niet erg. Ik heb in elk geval nog niet een moment gehad dat ik er écht van af moest stappen, wat ik wel vaker heb met lichte motoren na een ruim uur.

Ik had gedacht dat die Majesty nog wel wat harder zou lopen, maaar het blijft ook maar een paar cc's meer dan de NMAX. Wegligging van de NMAX blijft goed, zelfs bij 120km/u. Dat ding ligt zo lekker stabiel op de weg. Is met mijn Address 110 wel anders. Maar dat soort dingen merk je pas als je even op wat anders stuurt. Dat had ik ook altijd met voorheen toen ik nog een ER-5 had en demo's had gereden bij importeurs en dan weer op mijn eigen motor stapte. Die remmen... die waren gewoon slecht vergeleken met huidige maatstaven. Maar de remmen van de Address 110 zijn voldoende voor in de stad met een schijfje voor en trommeltje achter, maar dan die van de NMAX. Dat remt perfect voor het vlottere stuurwerk tijdens woon-werkritjes.

De meeste motorrijders vinden motorscooters niets, maar deed personeel van Ten Kate zo minachtend? Motorrijders groeten ook bijna niet, hoewel er toch een aantal waren toen ik de motor weer terugbracht bij Yamaha. Maar dan ook alleen op de 80km-wegen. Ik vind het niet erg als ze niet groeten en op de motor zelf groet ik tegenwoordig toch ook pas als de ander groet. Groeten ze niet, ook goed. Alleen blijft het een beetje sneu dat motorrijders negatief zijn over motorscooters, terwijl ze er nog nooit op hebben gereden. Misschien was ik dat jaren terug ook hoor, tot ik in 2007 mijn eerste motorscooterrit maakte op een X-Max 250 bij Van de Kuinder in Hilversum. Vriendin (nu mijn vrouw) achterop. Lachen met dat ding en dat was ook eigenlijk het begin van de motoren en motorscooters die ik daarna ging testen op mijn website. En eigenlijk rijd ik met een passagier achterop het liefste op een motorscooter. Met een motor heb ik liever niemand achterop. Met motorscooter geen bezwaar.

Maar goed, de Address 110 gaat dus een keer het veld ruimen... en nu dus een beetje aan het nadenken wat het gaat worden..
NMAX 155, X-Max 250 ABS, Aprilia Sportcity 300, Piaggio Beverly 350, Honda SH300? Of een oudere Honda Forza 300, 2e hands X-Max 300 etc.
enige nadeel is; hoe meer cc's dan ding heeft, hoe vaker ik waarschijnlijk mijn ER-6N laat staan omdat je op een 300 overal kan komen. En mijn ER-6N weg doen en bijv. een nieuwe XMAX 300 kopen.... ik weet het niet. Normaal zou ik zeggen 'maar dan ga ik het schakelen missen'. Nu rijd ik elk jaar diverse motoren en hoef ik dat dus helemaal niet te missen. En toch wil ik de ER-6N nog niet weg doen. :+

Eigenlijk zou ik gewoon van de importeurs elke keer wat langer een motorscooter mee moeten nemen en alleen de Address 110 weg doen. :P :]
 
Neeeeeh..., het was niet het Ten Kate personeel dat een soort van meewarig deed naar ons als 'tijdelijke-motorscooteraars', maar de 'echte' motorrijder had idd die houding over zich... :+

Ik zeg : vinnik prima..., dat ik bijvoorbeeld soms op oude afgetrapte sloffen loop, betekent niet dat er geen keurig paar nette Van Bommels in de kast staat..., nou..., zoiets dus... :+
 
Diezelfde motorrijders die het snot voor de ogen rijdt met een scootertje binnendoor. Gaat wat lastiger op een 150-180cc (tenzij veel krappe bochten), maar op een 300'tje of 400'tje kan je er veel de baas binnendoor. Tenzij rechte stukken.
 
Ik woon in het noorden van het land (Drenthe), misschien dat dit wat uitmaakt.
Ik merk er weinig van dat " echte motorijders" minachtend doen bij een motorzaak en meestal wordt er ook gewoon gegroet op de binnenwegen. De niet groeters zijn meestal van het supersport of apehangers type. Ook prima hoor! Het enige verschil tussen een gewone motorfiets en een motorscooter is dat je op de laatste niet hoef te schakelen. Of dat zo moeilijk is!
 
Ik woon in het noorden van het land (Drenthe), misschien dat dit wat uitmaakt.
Ik merk er weinig van dat " echte motorijders" minachtend doen bij een motorzaak en meestal wordt er ook gewoon gegroet op de binnenwegen. De niet groeters zijn meestal van het supersport of apehangers type. Ook prima hoor! Het enige verschil tussen een gewone motorfiets en een motorscooter is dat je op de laatste niet hoef te schakelen. Of dat zo moeilijk is!

Het merendeel van de motorrijders, groet mij ook. En meestal als eerste, en ik groet dan ook terug. Ik rij zelf een Xmax300. Misschien dat ze niet in de gaten hebben dat het een scooter is, maar ik vindt het prima zo. Heb ook nog een Honda Dylan scooter gehad, en toen groete er niemand.
 
Nou, het verschil is wel groter dan de transmissie. Je zit er compleet anders op, je kan een shitload aan rommel mee, kleinere wielen, het stuurt anders (ook deels door de wielen), vaak is het vermogen een stukje lager dan een bij een motor en met pk's geef je aan hoe groot je geslachtsdeel is. Hoe meer pk's, hoe kleiner, toch? Het is toch echt anders rijden dan motorrijden. Beide hebben zijn charmes, maar een motorscooter is véél praktischer en het is nog leuk om te rijden ook. Helemaal als je zo'n ding volledig onder controle hebt en echt tot het randje kan gaan en de rest van het verkeer zoek rijd.

Maar verder met het groeten; onderling bij motorrijders is er ook strijd. Chopper groet niet naar tupperware en vice versa etc. etc. ik groet alleen nog maar als men mij groet en dat is wel best.
 
Mijn vriendin is toch wel erg verliefd geworden op de N max.

Gaat binnenkort beginnen met lessen zodra ze een geschikte rijschool gevonden heeft.

Ikzelf ga serieus kijken naar de bv 350.

Mooie vooruitzichten
 
@Enjoy2wheels Voor welke gaat je vriendin dan, de 125cc of 155cc?

De Beverly 350 is zeer zeker interessant! Heb ik ook al even naar zitten kijken, al moet ik dan aardig wat bijleggen op mijn Address 110 en kan die motorscooter zo veel, dat ik mij af ga vragen hoeveel kilometers ik dan op mijn motor zal afleggen en op de motorscooter. @mish hier op het forum heeft behoorlijk wat kilometers afgelegd op een Beverly 350, maar ik zag dat je ook al even in dat topic hebt gekeken.
 
De 155 is ze wel verliefd op.

Probleem is nergens een demo model om uitgebreid te kunnen proefrijden.

Nog nooit op de n max gereden en al hoor ik erg positieve verhalen eerst zelf ervaren.



Is er toevallig iemand met een n max 155 in de buurt van de duin en bollenstreek?
 
Goedhart heeft een demo, begreep ik. Bel ze eens. De NMAX is een heerlijk ding, alleen snelweg is wat minder. Maar het is ook maar 155cc. Voor binnendoor prima. Zeer praktisch. Ligterg stabiel op de weg. Binnenkort hoop ik mijn test online te hebben.
 
Doe er een ritje naar Hilversum aan wagen ,van de kuinder.
Heeft een demo staan .2x blauw op voorraad en maandag komt er een mat grijs binnen
 
Yehhhhhh net proef gereden op een hagelnieuwe n max 155 wit bij goedhartmotoren.

Met duo.

Gelijk gekocht !!!!!

Wat een werelddding!!

Even wachten op de financiering en hop gaan.
Gelijk mooi hoger windscherm erbij genomen:)
 
@Enjoy2wheels gefeliciteerd! En je gaat nu zelf nog kijken voor een Beverly 350? Die moet Goedhart ook denk ik wel hebben staan (al denk ik geen demo, volgens mij is er nergens een 2019-demo).
 
Ooit als eerst begonnen op een sh150 gs500 sh300 honda ntv 650.

De leukste herinneringen heb ik nog aan de 150.

Heerlijk de voordelen van de 150 maar de handeling van een 300.

Paar juiste dr pulley sliders erin en ander uitlaatje mooi ruitje en topkoffer en wij gaan waarschijnlijk met zn tweeën op ieder onze scoot naar Spanje te gaan.
 
Zou toch ook met de Bev proberen. Kost wel wat meer, maar dat 330cc blok schijnt echt goed te lopen. Even wat aanpassen dat ie nog harder trekt (zal wat topsnelheid kosten) en je maakt het elke automobilist lastig. :) Maar de NMAX ligt als een blok op de weg, echt een fijn ding en voor binnendoor in principe voldoende pit, hoewel ik nog wel van doorrijden houd en dus eigenlijk zo'n Beverly zou willen hebben. Maar goed, die kosten ook meer geld en ik heb het spul op dit moment voor de lol, dus wil ik wel zoveel uitgeven aan speelgoed? :]
 
Ik had gehoopt een Beverly 350 te zien afgelopen zaterdag, maar die stond niet in de winkel. Van de week ergens anders meer geluk, hoop ik.
Maar als het niet past, dan houd het op. De Beverly is 4 cm breder dan de NMAX 155.
 
Ik had gehoopt een Beverly 350 te zien afgelopen zaterdag, maar die stond niet in de winkel. Van de week ergens anders meer geluk, hoop ik.
Maar als het niet past, dan houd het op. De Beverly is 4 cm breder dan de NMAX 155.
Ja en een hele bak langer en zwaarder
 
Terug
Bovenaan Onderaan