Yamaha NMAX 125 / 155

Gefeliciteerd met je NMAX 155! Zou die naar de 140 gaan met zo'n set?
Bij RB Motoren had iemand ook een NMAX 155 gekocht en daar werd de handleiding niet meegenomen. Nu snap ik dan wel waarom, omdat ie waarschijnlijk niet NL/EN was. :+ Neem aan dat Goedhart nog een juiste voor je gaat regelen, maar digitaal erbij is altijd handig.

Inrijden... ik denk dat de eerste 50km de belangrijkste zijn, maar met de Address 110 heb ik nog wel redelijk rustig aan gedaan tot 1000km.
Nou, deze gast heeft heel wat veranderd:

Online kon ik nog een Engelse handleiding vinden (en bewaard) en de NL versie is ook wel handig (van die link hier eerder ergens).
Ik had Goedhart gemaild (Joost) en die gaat een NL (papieren) versie voor mij regelen en stuurt dit per post op.
Had de handleiding nodig om erachter te komen hoe die stomme lampjes voorop (boven koplamp) heet en welk type dat is.
Dat heet dus signaallamp en is van het W5W of T10 type. Dus de mijne had ik met LED vervangen want de originele zijn dus
halogeen achtige type en daardoor wat gelig van kleur terwijl je wit LED licht hebt. Vond ik niet zo staan.

Overigens voor mijn PCX 125 reed ik de eerst 100km redelijk rustig (80 km/h) en daarna gas geven. De start/stop systeem mis
ik wel een beetje. Hahaha
 
Ik zal 'm als ik 'm onder mijn kont heb wel eens open draaien en ook kijken wat ie dan op GPS doet. Zo te zien heeft die knakker ook een ander stuur erop gezet.
Je weet idd niet of hij een berg afrijdt. 40kg kan helpen, maar juist meer wegen als je naar beneden gaat, kan ook helpen. :)
 
Je ziet in het filmpje ook helemaal niks van de persoon of de omgeving, reken er maar op dat een jochie van 40kg een berg af zeilt om op te scheppen tegenover z'n maten. Zo'n licht scootertje hoeft van mij ook helemaal geen 140 km/u te rijden, ongeveer 120/125 is snel genoeg om op de snelweg een vrachtwagen of zo vlot in te kunnen halen.
 
Update :).
afgelopen donderdag (11/4) op de terugweg naar huis (Amersfoort ---> Utrecht) stukje A28 gereden. Ik reed iets voor afslag Soesterberg en de teller
gaf 125 km/h aan. Ik ben zelf 1.65m kort en weeg 78kg (met kleren zal het wel 80kg zijn)..
 
Terug. Viel eerlijk gezegd een beetje tegen. De scooter heeft best wel trillingen in het stuur en de vering is hard. Op de snelweg kwam de teller niet boven de 108 in beide richtingen. Maar goed, de scooter moet natuurlijk nog ingereden worden, er stond 14km op de teller.
Het positieve is de handelbaarheid. De zithoogte is perfect voor mij en je loopt makkelijk met de scooter.

Ik denk dat ik toch maar mijn Forza 125 houd: grotere tank, beter zadel, meer beschutting, betere vering en veel minder trillingen. De voordelen van de Nmax wegen niet op tegen de nadelen ten opzichte van de Forza 125.
 
Laatst bewerkt:
Ja maar je Forza 125 is ook een stukje duurder en dan kan je dat weer niet vergelijken met zoiets.
Ik ben benieuwd wat ik op de snelweg ga halen, met de 125 haalde ik al iets van 118km/u (wel 2% afdaling). Qua inrijden is het prettig als er ietsje meer op de klok staat. Je zou de NMAX kunnen overwegen ter vervanging van je Vision, niet je Forza. Zal binnenkort wel laten weten wat ik als top heb kunnen bereiken en ik zet mijn Address neer bij de importeur, dus direct vergelijk vooraf en achteraf.
 
Ik ben benieuwd wat jij van de NMax gaat vinden.
Ze verkopen goed. Goedhart heeft er afgelopen week 4 verkocht en heeft er daarnaast nog 4 nieuwe staan in de showroom. En ze hebben een demo.
Mijn Vision bevalt me veel te goed als vakantiescootertje. Die blijft.
 
Ben ik ook benieuwd naar. Daarom pak ik de Address wel om ‘m op te halen. Als ik mijn ER6N meeneem heb ik het idee op een brommer te rijden.
Was afgelopen maand ook wel geinig. Eerst 2x 125cc mee, daarna 400cc en toen terug op mijn eigen vol vermogen motor. Heb dus in een maand tijd de overstap gemaakt van A1 -> A2 -> A. De stap tussen A1 en A2 is enorm, tussen A2 en A valt binnendoor wel mee, op de snelweg merk je dat natuurlijk beter. Maar het grootste verschil is toch echt met die kleine rijbewijzen. A2 is niets mis mee, A1 slaat werkelijk waar nergens op als je 18 bent. In andere Europese landen mag dat vanaf 16 jaar. Weet niet zeker of je de 16-jarige jeugd hier op 11kW wil laten rijden, maar NL kan net zo goed A1 overslaan en alle 18-jarigen op A2 laten starten of nog gekker; iedereen, ongeacht leeftijd. Na 2 jaar niet opnieuw examen doen, maar gewoon door net als met code 80. Maar nee, het moet weer moeilijk worden gemaakt want ze willen niemand op de motor zetten, dat levert minder op dan ze in de auto te stoppen.
 
Ik heb inmiddels de NMAX 155 opgehaald bij Yamaha en binnendoor teruggereden (laatste stukje de snelweg gepakt).
Ben er met mijn Address 110 heen gegaan om verschil te kunnen voelen. Als ik met mijn ER-6N daar heen had gereden, had de NMAX 155 natuurlijk aangevoeld als een brommer.

Eerste indruk; fijn ding, stuurt goed, binnendoor een 'betrouwbaarder' gevoel. Niet in kwaliteit, maar vermogen. Ik durf nu tussen de auto's door vooraan te staan. Met de Address doe ik dat minder snel, omdat je gewoon niet heel vlot bent met optrekken. Met de NMAX 155 overal langs en vooraan staan, dat ding is vlot zat weg. Met vooraan staan neem je wel risico's mee weg zoals bijv. verkeer achter je wat jou te laat opmerkt. Ook even een auto inhalen die bijv. 60 a 70 op een 80 km/u weg rijdt, gaat met de NMAX net even wat vlotter dan met mijn 113cc. Meestal is het te druk en kan je niet inhalen, wat resulteert in het achter een slome duikelaar blijven rijden. Heel irritant als je normaal ook een snelle motor hebt en er binnen een seconde langs zou zijn. Met de NMAX verwacht ik dat dit wel ietsje beter kan.

Remt goed, ze bijten wel redelijk direct. Zithouding is even wennen, het is ietsje meer naar achter dan de Address... of ik moet helemaal weer wennen aan de zithouding, want ik heb zeker anderhalve maand mijn eigen motorscooter laten staan ivm andere testmotoren.

Op de snelweg al 121 km/u gezien op een vlakke weg met wind van ik denk iets opzij. Er zit nog wel meer in als de wind anders staat, maar ga maar uit van
ongeveer deze snelheid en alles erboven is mooi meegenomen.Zal het stukje van @Loquitos binnenkort eens rijden. 120km/u is in principe een normale snelheid voor 155cc, mijn Suzuki Sixteen 150 haalde meen ik 115km/u en ging pas 120km/u lopen met een andere slip-on uitlaat. Mooie kruissnelheid is 110km/u, ook voor het blokje. Snelweg kan je dus echt wel goed op en evenhalen gaat best. Ik denk dat het best een fijne woon-werkscooter is, voor mensen die niet al te ver weg moeten. Moet je dagelijks Amsterdam <-> Hengelo doen, dan zou ik een grotere motorscooter kopen (misschien is een 300cc dan zelfs net te weinig), maar bijv. Amersfoort <-> Amsterdam is er echt prima op te doen.

Blijft mooi dat geen enkele motorrijder die ik tegen kwam groet naar een motorscooter. Eigenlijk best sneu, want je moet ook je A-rijbewijs halen. Alleen omdat het niet rijdt als een motor en je niet hoeft te schakelen, ben je meteen te min. :') En vaak hebben ze er een mening over, terwijl ze er nog nooit op hebben gereden. Laat ze maar lekker schakelend naar het werk gaan, wij weten wel beter. Nee, motorscooteren is geen motorrijden, maar het is wel verdomd handig om van A naar B te komen. Maar goed, iedereen met een motorscooter weet dit natuurlijk al.

Enige 'nadeel' is die tunnel in het midden, dan kan je geen boodschappentas kwijt, als je dat zou willen. Maar goed, koffertje achterop, past ook veel in.
Al met al, positief. Maar dat is niet zo gek als je net daarvoor op 113cc hebt gereden. En ook die heeft zijn voordelen in de stad!
Zo, nu weer genoeg geluld, ik ga de komende periode even spelen met de NMAX 155. :]
 
Het blok is wel potent, het trilt wel meer dan mijn Address, maar dat doet de hele scooter. Maar niet vervelend, het stoort mij niet.
 
[QUOTE="Monomuis, post: 29092087, member: 184

Enige 'nadeel' is die tunnel in het midden, dan kan je geen boodschappentas kwijt, als je dat zou willen. Maar goed, koffertje achterop, past ook veel in.
Al met al, positief. Maar dat is niet zo gek als je net daarvoor op 113cc hebt gereden. En ook die heeft zijn voordelen in de stad!
Zo, nu weer genoeg geluld, ik ga de komende periode even spelen met de NMAX 155. :]
[/QUOTE]

Bij de Xmax 300 die ik heb zit de tunnel ook, maar dat wordt ruim gecompenseerd door de enorme ruimte die er onder het zadel zit. Een paar tassen met boodschappen kun je er wel in kwijt. Een topkoffer heb ik niet nodig. Veel plezier nog de komende week met de NMAX 155.
 
Hier ook geen probleem met de tunnel op de X Max 300. Enige waar ik op let is dat ik er niet te veel langs schuur met mijn schoenen :-) Laten nogal lelijke strepen na als je niet oplet.
 
Bij een grote 300 snap ik het, bij stadsscooters type SH300 kan je mooi nog wat meuk kwijt. NMAX neigt dus meer naar een grotere scooter. maar voor in de stad echt wel een leuk ding en je kan er de snelweg mee op. Een 300 is natuurlijk nog leuker en een stuk snelweg, maar kost ook meer. Nu mis ik mij X-City 250 wel een beetje. ;) Maar die is ook al weer 9 jaar terug verkocht.
 
Ah..., de motorscooter !
Leuke dingen.

Een paar jaar geleden een keer een (voormalig Italiaanse) 180 CC Yamaha in huis gehaald, en onlangs nog had ik n NMax 125 staan.

Een mooi vers exemplaar, met net iets meer dan 2000 km. op de klok.

Inclusief groter scherm, en inclusief een topkoffer(tje).
Allebei foei lelijk, maar wel een soort van praktisch.

T.o.v. die oudere 180 CC, vond ik deze NMax lichtjaren beter sturen.
Lichter in gewicht ook (of het gewicht anders verdeeld, dat kan natuurlijk ook).

Vond het zadel wel vrij vlot een 'houten kont' geven, en dat 'GoldWing' scherm zorgt er natuurlijk voor dat je ook compleet uit de wind zit.

De zitpositie is dik oké verder, vond ik.
Het ding(etje) hing mooi aan het gas, maar op een snelweg heb je met zo'n 125-met-toerruit ook echt helemaal nix te zoeken.

Maar ik vond het best een soort van feestje op de 80 km/h wegen.
En daarvan zijn er ook zat.

Trillingen : mwha..., vond het heel dik meevallen. Tuurlijk, zo'n 1 pitter 'rammelt-en-reutelt' altijd wel wat, maar nix schokkends.

De veer in het scharnier van het zadel heb ik iets aangepast, zodat het zadel uit zichzelf open wipt, als je het ding van het slot haalt.

Het veel te grote achterspatbord iets ingekort, en van een keurige radius voorzien, en..., dat vond ik wel absoluut een minpunt bij deze NMax, dat was de kwaliteit van het lakwerk van het frame...

...of eigenlijk het ontbreken van enige vorm van kwaliteit...

Ik heb daarom al het plastic spul van het frame gehaald, en overal waar je maar bij kon, het frame in de zg. conserverings-wax gezet.
Het spulletje (in mijn geval) van MOTIP, en dat spul werkt uitermate goed, en prettig.

Want dan opvalt is dat het hele plaatwerk, om het vast te zetten, voorzien is van wel heel veel van die kunststoffen prop-en-pruts-pennetjes... :/

Het voorspatbord had echter juist wel weer iets langer mogen zijn..., want er zat wel heel veel modderprut achter de kappen, en tot ver onder het balhoofd...,

En ook de uitlaat was al stevig roestig na die maagdelijke 2000 km..., dus die ook een vers laagje matzwart gegeven.
Geldt ook voor het 'chroom' op de veerpootjes ; ook erg magertjes van kwaliteit, en ook al aangetast na 2000 km.

Wat ik ook prut vond, dat was het soort van flapje dat net voor het achterwiel zit.
Te klein.
Te fladderig.

Dus daar heb ik zelf een grotere voor gemaakt.

En dan ook gelijk beter vast gezet dan het originele dingetje.

Daarna ook nog een kleine modificatie aan het inwendige-luchtfilter-pijpje uitgevoerd.
Het zal ongetwijfeld nul-komma-nul effect hebben gehad, maar het ding klonk daarna iets fruitiger... :+

En wat ik wel echt absoluut een knullige ding vond, dat was het contactslot.
Zo met de mogelijkheid van zo'n gek 'flapje' voor het daadwerkelijke slot.

Absoluut onhandig.

Al met al, dus met alle plussen en alle minnen, vond ik het een grappig ding !

Het model ziet er gewoon goed uit, en die mat rode kleur vind ik 'm geweldig mooi staan.
Het ding stuurt goed, remt goed, en is motorisch lekker bij de les.

Een 80 km/h heb je er zo op staan, en de rest duurt wat langer.
Simpel.

Het is ook geen 1000 cc tenslotte... ;)


i-zhwvWMd-L.jpg


i-7Wr5kKS-L.jpg


i-xZL4xFx-L.jpg


i-nxzqdCW-L.jpg


i-gw3KF2D-L.jpg


i-Pm84gF8-L.jpg


i-L7qxTL8-L.jpg


i-HNwcWTt-L.jpg
 
Mooie foto's, Ron!

De NMAX stuurt inderdaad heel erg goed. Voelt ook erg stabiel aan. Op de snelweg met dikke tegenwind wat minder, maar dat geldt ook voor veel lichtere motoren. Na ongeveer een uur rijden, begin ik het zadel wat te voelen. Maar dan kan ik nog wel even doorsturen.

De NMAX krijg ik het ook niet warm van, maar dat heb ik eigenlijk heel weinig bij scooters. NMAX 155 kan best de snelweg op, maar blijf een beetje op de twee rechterbanen. Tenzij er file staat, heerlijk! Die trillingen vielen mij eerder op, daarna echt totaal niet meer. En zo erg trilt het inderdaad niet, mijn Address 110 trilt ook wel een beetje.

Goede tip van het frame, want er kan inde rdaad best wat troep bij komen. Die kunststof klikpennen of hoe je ze wil noemen heb je volgens mij heel veel bij motorscooters. Dat flapje zit trouwens ook met diezelfde klikdingetjes vast. :)

De 155 loopt tot zo'n 80km/u idd snel, 90 km/u ook zeker wel, daarna begint het langzamer te worden. Ik heb 'm meerdere keren vol open gegooid,
maar meer dan 121 km/u heb ik er niet op gezien. Zelfs niet met wind mee en ongeveer 2-3% afdaling.
Antidiefstalslotje vind ik juist wel weer makkelijk, dan kunnen ze in elk geval niet het contactslot eruit trekken. Maar goed, met het metalen deel
er voor kunnen ze nog altijd de hele motorscooter meenemen. :+

Wat liep die Majesty 180 eigenlijk op top?
Met de NMAX 155 stuur ik in elk geval de snelweg zo op. Geen moeite mee. Maar dat deed ik met mijn Sixteen 150 ook.

Anway, NMAX 155 weer ingeleverd en weer op de Suzuki Address 110 naar huis. Dan merk je hoe fragiel dat stuurt en dat die remmetjes echt een stuk
minder zijn dan dat van de NMAX. Ook dring ik minder vooraan, omdat je niet snel genoeg weg bent. Met de NMAX 155 ben je de meeste auto's RUIM voor
en heb ik dit jaar nog nooit zo vaak vooraan de lichten gestaan als met de NMAX. Mijn Address 110 had ik gekocht voor een 20km binnendoor op max 80km wegen en dat kan de Address 110 goed. Ik haalde trouwens zelfs vandaag een top van 110km/u, eerder met een demo van Suzuki kwam ik niet verder dan 108km/u. Was dan wel in een tunnel zonder luchtweerstand, maar toch! :] Maar goed, ik mis koppel en eigenlijk ook remmen die voldoen aan mijn eisen. Je mag de Suzuki niet afrekenen op iets wat een veel duurdere motorscooter wel heeft. Nu kost de Address 110 2699 EUR, 1300 EUR goedkoper dan de NMAX.

Wel weet ik zeker dat de Address vroeg of laat verruild gaat worden voor een 150-250-300cc motorscooter. Ik weet niet niet wat... kan een 2e hands zijn, kan nieuw zijn, kan NMAX 155 zijn of iets heel anders. Waar ik 'm dus voor had gekocht (en wat niet door ging) voldoet de Address prima, maar motorscooteren is gewoon leuk en ik wil meer dan alleen die route er mee afleggen. Inmiddels 1600km op de Address 110, dus nu officieel ingereden. Onofficeel al sinds kmstand 1000. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan