Yamaha FZ 750 kopen?

Johnny92

Rookie
21 dec 2018
6
6
Hallo allemaal,

Ik overweeg om deze week een FZ 750 te gaan bekijken. Ik heb een beetje rondgespeurd en het schijnt best een degelijke motor te zijn.
De retro stijl bevalt me wel en met mijn 1.98m is het ook een stukkie beter dan mijn huidige kawa er5 _O-

Nu heeft deze advertentie erg weinig info staan over de staat van de motor. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit type motor en wat de zwakke punten zijn?

Hier de advertentie:
≥ Yamaha FZ 750 - Motoren | Yamaha - Marktplaats.nl

Als ik op wikipedia kijk zie ik dat de fz750 geproduceerd is van 85 tot 91, maar volgens het kenteken komt deze uit 95? Hoe zit dat?

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Kan overjarig op kenteken gekomen zijn of geimporteerd, ik heb een '83er RD in '86 op kenteken gekomen. Motorblokken van deze fietsen zijn superbetrouwbaar, FZ en FZR blokken willen wel eens wat olie gebruiken...
 
Import denk ik?

Zo te zien is deze motor ook van een MF-er geweest. Wellicht het FZ forum eens bezoeken ?

Volgens mij zijn het best leuke motoren. Alleen inmiddels wel hoogbejaard.
 
Geen import.
Screenshot_20190210-210641.png
 
@Johnny92
Daar ga je een prima motor aan hebben! Ik ben zelf 1.90 en weinig last van rijwind. (kan bij jou natuurlijk erger zijn)
Veel info is te vinden op FZ750.nl. (nu dus niet want de site ligt -al een tijdje- plat)


Kan overjarig op kenteken gekomen zijn of geimporteerd, ik heb een '83er RD in '86 op kenteken gekomen.
Motorblokken van deze fietsen zijn superbetrouwbaar, FZ en FZR blokken willen wel eens wat olie gebruiken...
Dat kan ik wel bevestigen...............
Met mijn 85-er FZ doe ik half Europa, van Portugal tot Sicilië.................:] Volgend jaar de Noordkaap(?)

(extreem) Olie-verbruik is mij niet bekend, ook niet van andere FZ-leden.
Mijn olieverbruik (2 ton gelopen) is iig (vrijwel?) ZERO.
Vul nooit olie bij, ook niet bij rijden hooggebergte. Rijd 12-20k/jr en ververs 1x per jaar olie.

Ik woon niet ver van Wekerom en ken de verkoper niet.
Motorfiets lijkt me niet verkeerd. Alleen de prijs.............:? Afdingen!!
Wel met topkoffer, verhoogd scherm. Weet niet of ik zelf het superbike-stuur zou willen? (iig mis ik dat niet)

Nee, ik ken deze motor (wrs) ook niet. Ken 1 FZ met deze kleuren en SBK-stuur. Komt ie toevallig uit de Achterhoek?

Nadelen FZ: Sommige onderdelen worden moeilijk en je bent veroordeeld tot ouderwetse (fiets)banden.:X
Voor gegevens omtrent kenteken zie: rdw-ovi Succes met de deal:t
 
Laatst bewerkt:
MM, BT45's toch? Daar kan je gewoon rare dingen mee doen hoor...
Ben ook voornemens dit jaar de noordkaap te doen, met de FZR 1000
 
Mijn FZ mag dan wel een oud beessie zijn, maar de 106 paarden laat ik toch gedurig nog even draven....................:]
Dan is het toch heel prettig als er goed schoeisel onder zit.
Idd BT45 is voor deze young-timer dan de meest gebruikelijke optie. Hoewel ik Michelin's iets beter vind rijden.

Toen ik mijn motor ooit kreeg zaten er Conti radiaalbanden onder. Wel met droogte-scheurtjes, maar ze reden prima.
Bij vervanging waren die niet meer leverbaar. Dus over moeten stappen op diagonaaltjes. (inmiddels vele opties er al op gehad)
De wegligging is aanmerkelijk minder. Vooral in de bochten waren de Conti's duidelijk stabieler.
Dit is niet alleen mijn gevoel, maar ook test van banden voor young-timers (was vorig jaar in Motoplus) geeft dat aan.

Ben er nu dan ook wel klaar mee. De laatste (?) diagonalen zitten er nu onder.
Ga nu toch over op radiaal. Michelin-s in dit geval. Helaas dan wel voor en achter verschillend type.
Gelijk is niet meer te koop.:X
 
Laatst bewerkt:
Wanneer ga je naar de Noordkaap? Ik wilde midzomer gaan
 
In 2020 in de 6wkn in schoolvakantie................. (ca 20juli tot 1 sept)
Maar dan ook rijden via Kaliningrad, Baltische staten, stukje Rusland, Finland. Via fjorden weer terug.

Sorry.......................Nu maar weer terug on-topic!
 
Heb in 86 eentje nieuw gekocht,was toen helemaal het einde,kwam van een Suzuki GS 550 af dus😜
Twijfelde toen tussen de FZ,GSXR750 of een RG 500 gamma,had dus de RG moeten kopen als je de prijzen nu ziet.
 
Hey, bedankt voor jullie reacties, goed om te horen dat hij zo betrouwbaar is, ik hoop hem ergens deze week te kunnen bekijken..
@mean-machine Deze prijs is aan de hoge kant dus? Wat is een redelijk bod, en op welke punten kan ik het gooien om af te dingen? Heb nog maar een keer eerder een motor van een particulier overgenomen, dus heb nog weinig 'afding' ervaring. O-)
 
Veel dingen hieronder geldt voor alle motoren en niet alleen voor FZ.

Hoe goed ben je in afdingen.......................??? Het is natuurlijk handel en dan blijft 't altijd 'wat de gek er voor geeft'
Je weet dat je een motor gaat kopen die bijna 25 jaar oud is. Dat kan dus niet het argument zijn.
Het is een stevige prijs voor een FZ, maar dan moet ie wel helemaal goed zijn, dat je iig komende zomer lekker kunt rijden.

Ik zie 'm natuurlijk niet zelf. Hoe mooi is ie werkelijk en in welke staat van onderhoud staat ie er bij......?
Banden, ketting en remblokken oke? Bij vervangen ben je zo een paar 100 euro's verder. Zijn de remmen 'hard'? Remschijven zonder rand?
Geen roestpukkels op de veerpoten en keerringen lekken niet? Balhoofdlagers zijn zelden een probleem.

FZ-carbs willen nog wel eens last hebben van vervuiling door moderne ethanol-benzine. Deze FZ heeft heel lang stil gestaan?
Schijn effe met zaklampje in de tank of die niet 'vreselijk' is vervuild. In dat geval kan je bijna wachten op verstopping van je filters.
Als de motor bij de proefrit in gaat houden zouden carbs verstopt kunnen zijn. Oplossing is (ultrasoon) carb-reiniging.
Kan je het niet zelf, dan toch wel flink kosten. Als je de carb-set "los" aanlevert bij de dealer wordt 't al veel goedkoper.
Kan je dat helemaal zelf, dan kost het vrijwel niets.
Als benzine verstopt, dan iig benzinefilter vervangen. Zelf heb ik 1e jaar nog extra een zwevend filter in mijn benzineslang geplaatst.
Ook ikzelf heb in het begin mijn tank moeten spoelen met benzine die ik steeds weer door een oude theedoek liet lopen om het vuil uit de tank te krijgen.
Net zo lang tot er (vrijwel) geen bagger meer uit de tank kwam. Daarna was mijn verstoppings-ellende pas voorbij.

Ja het is meeneemprijs en daarom wrs geen garantie. Toch een afweging die uiteindelijk de prijs bepaalt.
Mss toch 2 weken WEL garantie om iig wel te kunnen testen? Niet dat je 'om de hoek' al stil komt te staan.
Dan natuurlijk in die 2 wkn flink km's draaien.

Als de motor daadwerkelijk 50k heeft gelopen zal er niet veel 'echte' slijtage gaan zijn.
De FZ heeft 1 echt zwak punt. Dat is het lager van het kettingwiel van de uitgaande as in het blok.
Dat is een duur geintje want dan moet werkelijk het hele blok uit elkaar! In dat geval zeker NIET kopen.
(nu hoef je niet direct bang te worden, want zo erg is het nu ook weer niet)

Ik denk dat er van iedere motor wel punten zijn aan te geven die vaker een probleem zijn.
Succes met de deal! (neem iemand mee met kennis van zaken)
 
Laatst bewerkt:
er staat er ook 1 te koop op dit forum ,van Marlig.
die zou ik liever hebben, deze heeft alleen geen topkoffer.

Overigens staat die motor er al wel een half jaar ofzo, ben de advertentie al eerder tegengekomen.
 
Er staat er ook 1 te koop op Marktplaats in Ruurlo. Voor €550 en dat is al het halve bedrag van Wekerom.
Dan kan je, als moet, nog €650 verspijkeren voordat je op zelfde uitgave komt.
Allebei gaan bekijken en maak vergelijk!

Helaas doet FZ750.nl site het nu niet. Pas terug stond daar ook 1 te koop in Terborg.
Die heb ik al een tijdje niet meer in 'echt' gezien. Die was voorheen iig wel heel mooi.

Maar bedenk wel, dat heel goed uitzien nog niet alles zegt.
Mijn eigen FZ is echt niet de mooiste. Komt van levenservaring en vakantie-beschadigingen.
Eigenlijk vind ik dat zelf ook niet allerbelangrijkste. Technisch is ie wel in goede staat. Dat telt!!
Hij gaat als de brandweer. Bij FZ-meeting was vraag of ik er een 1000-blok in heb. Nee, gewoon een 750 die tip-top loopt!
 
Laatst bewerkt:
Het 750 blok heeft eigenlijk alle voordelen van het 600 en het 1000 blok in zich
 
Ik ben net geweest. Het eerste wat me opviel is dat hij er minder goed uitzag dan ik van te voren verwachte, heb snel even wat foto's gemaakt: Ze zijn nogal groot, srry ik weet niet hoe ik ze kan verkleinen zonder dat ze te klein worden..8)7

20190212_145232.jpg


20190212_145242.jpg

20190212_145309.jpg
20190212_145442.jpg


Er waren best wat roestplekken en krassen, nu vind ik dat niet perse een probleem, het is een ouwe motor. Maar is dat passend bij de prijs? De verkoper wilde er minimaal €1000 voor hebben. Hij had verder geen onderhoudshistorie, dat vond ik wel jammer want ik kan niet horen of het blok goed loopt of niet (geen idee hoe je goede of slecht lopende motoren moet herkennen). En om hem nu op z'n blauwe ogen geloven dat de kleppen écht zijn gesteld is misschien niet zo slim?

Technisch waren de remmen naar mijn mening goed, ze voelde niet sompig en er zaten geen groeven of randen in de schijven.
De ketting was prima, tandwielen net zo.
In de tank zag het er schoon uit, geen roest of troebele zooi.
Hij heeft wel sinds de zomer stilgestaan, ondanks dat startte hij wel in een keer, de tweede keer was de accu het beu en moest hij aan de lader.
Achterwiel moet vervangen worden, voorband was nog goed voor dit seizoen denk ik.

Heb er niet op gereden omdat ik niet wist of deze prijs de moeite is??

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden!
 
Altijd netjes buiten gestaan.

Kijk even bij de tips die voorbij kwamenvoor misschien een betere. Motor mag zo'n 900 kosten, maar als hij er zo uitziet is 500 misschien al teveel. Weet je de eerste 3 cijfers/letters van het framenummer? Daar leer je een hoop van, waaronder het echte bouwjaar/serie. Wellicht heb ik een wiel voor je, mag je voor 0,00 hebben als je het nodig mocht hebben... Of bedoelde je achterband?
 
Laatst bewerkt:
Die roestige schroef doet vermoeden dat motor lang (in het verleden?) buiten heeft gestaan.
Natuurlijk is niet nieuw meer, dus beetje roest dat kan. Roest op de schroeven dat hoeft niet, de schroeven bij mij hebben geen roestkleur.

De roestige tanksticker zegt me niks. Is niet standaard. Inferieure sticker kan na een week regen al gaan roesten.

Als ik de vorkpoot zie zit ie vol met roeststippen. De verwachting voor mij is dat de keerringen (spoedig) zouden kunnen gaan lekken.
Heb je nog geprobeerd of de roestpukkels op de poot (simpel) te verwijderen zijn? Met je nagel, of nog beter, met plukje staalwol?
Als dat goed lukt dan is er nog niks aan de hand. Direct bij thuiskomst geheel goed schoonmaken en invetten met wat (oude) carter-olie.

Als motor, na start met koud blok, direct daarna geen rare rammelende geluiden maakt, dan lijkt 't al de goede kant op te gaan.
De vorkpoten moeten dan wel weer goed glad te krijgen zijn, dan is bedrag van €900 te overwegen.
Wat ik zeker erbij zou willen is dat je 1-2 weken terugbreng garantie krijgt om 'm echt te kunnen testen.
 
Als ik jou was zou ik hem laten staan. Je geeft zelf al aan dat ie eigenlijk niet aan je verwachting voldoet. Bij twijfel niet kopen. Over een paar weken stroomt Mp weer vol met motoren en heb je wat meer keuze. Of geef ietsje meer uit voor een exemplaar dat aan je verwachtingen voldoet, nu lijkt 250,- extra veel maar als je dat uitsmeert over vijf jaar is het maar 50,- oftewel een keer Chinees halen p.j. meer.
 
Of het risico voor lief nemen om er in het begin wat meer onderhoud aan te hebben.Misschien een paar voorpoten van MP halen, mochten ze toch niet goed zijn, bij CMSNL een handje originele bouten bestellen à raison van €1,50 per stuk...
Alleen als je een nieuwe koopt heb je een nieuwe...Zolang het frame goed is kan je blijven verbeteren aan je fiets. Ikzelf zou de gok wagen, temeer omdat sleutelen een hobbie is en ik niet afhankelijk ben van een stukke motor. Al zou het blok stuk zijn of gaan is er nog geen man overboord. Tweedehandsblokkie hangt er zo onder... Met zo'n instelling zou ik zeggen: Gaan!
 
Een paar goede vorkpoten voor FZ waar vind je die dan...............?
Goede onderdelen vinden op MP wordt steeds minder voor de FZ!

Verschillende FZ-rijders verzamelen al veel onderdelen voor zichzelf.
Of ze kopen een sloperd, waar, als nodig, spul vanaf gehaald kan worden.
Ik heb ook zo ongeveer een halve FZ in onderdelen in de schuur liggen.
Van de vorkpoten heb ik er nog maar 1. Dat is een instelbare, ooit kort in Japan geleverd. (voldeed niet)
 
Bij een zeldzamer wordende oldtimer is geduld een schone zaak, zo heb ik er bijna 2 jaar over gedaan om een goede versnellingsbak te vinden door de '87 er FZR1000... uiteindelijk een onderblok en een bak gescoord... Wat jij zei is natuurlijk van toepassing: Staalwol en evt nieuwe keerringen, kijken wat het wordt. Lekken ze dan toch kan je de zoektocht aanvangen, dat is althans mijn manier van aanpak, da's voor mij wel makkelijk omdat er altijd wel een stuk of 4 van de 7 rijklaar zijn. De RD-Rijders geven of verkopen niets meer, zelfs geen hele motorfietsen. Ik heb wat dat betreft mazzel dat in mijn vriendenkring nog zo'n 10 van die dingen omzwerven en er enkele dozen met onderdelen voorhanden zijn... En met CMSNL natuurlijk als het $$$$€€€ mag kosten.

Is de FZ750 uit dezelfde jaren niet met veel dezelfde onderdelen opgebouwd al de FZR(600)?
 
Prachtig als je meerdere motoren hebt. Dan is niet erg dat je er 1 stil hebt staan.
Dat is ook de reden dat ik nu naar een Blackbird aan het zoeken ben. Al diverse bekeken, maar nog niet kunnen vinden wat ik zoek.
Onderdelen voor FZ wordt steeds ietsje moeilijker. Nee, mijn FZ gaat dan niet weg. Kan er morgen zo mee op vakantie. Veel te fijne motor!
De BB is beetje de grote broer van de FZ. Ietsje meer power. Die 60 extra paardjes zullen wel heel fijn zijn. Hoewel dat je op de FZ ook niet te klagen hebt.
De sporttour-motor is minder gewild. Waarom :?:? Met een super-sport of een streetfighter doe je niet graag 1000km op een dag. En dan de bagage....?
Voor mij is de sporttour juist de ideale motor. Grote reizen geen probleem, maar ook flink gassen kan je er prima mee doen.

Onderdelen: Ja, veel delen op beide te gebruiken.
Veel Yamaha-delen zijn over en weer te monteren. Soms moet je dan wel creatief zijn. Zowel met sleutelen als op internet!

Onlangs voetsteun rubbers-besteld van een FZR400 bij Aliexpress. Zag het plaatje en dacht: Die lijkt verdacht veel op de mijne.
Ja, idd CMSNL is meestal veel te duur. Bleken zelfde onderdeelnummer te hebben. 4 stuks incl bezorg voor prijs van CMS 1 stuks excl bezorg.
Tijdje terug een revisieset voor FZ-carbs bij bedrijf in buitenboordmotoren in Thailand besteld. Zat zelfde carb-set in als op de motor.
Precies de onderdeelnummers die ik nodig had. Voor een prikkie en met enkele dagen in huis! Sindsdien geen lekkage meer!
 
Laatst bewerkt:
Dat dus, als TS er net zo mee om kan gaan als wij kan hij zonder probelemen die fiets kopen, of met problemen maar om ze op te lossen... Probleem :N, uitdaging
 
De reden dat ik mijn oog liet vallen op deze FZ, is omdat ik een extra motor zoek die ook gemakkelijk wat meer kilometers maakt.

Ik heb nu die kawa in de schuur staan, die heeft wat probleempjes met de startmotor/accu. En om toch door te kunnen blijven rijden en niet gehaast te moeten knutselen wil een tweede motor hebben. Ze kunnen beide droog staan en dan kan ik wat uitgebreider mijn kawasaki onderhanden nemen.

Ik ben er trouwens over uit dat ik deze betreffende FZ niet ga kopen, de prijs vind ik net wat te hoog en de verkoper wilde er niets minder dan €1000 voor. Was verder ook niet echt een prettige vent, ik zou hem niet eens om garantie durven vragen of wat dan ook..

Maargoed heb de persoon van die FZ uit Ruurlo gecontact en ga daar vrijdag kijken. Tis de helft van de prijs, en wilde eigenlijk niet veel meer dan 8 a €900 kwijt zijn. Wil vooral dat hij de komende maanden het gewoon doet zodat ik ondertussen rustig verder kan sleutelen.

Qua sleutelen heb ik nog maar weinig ervaring, maar vind het wel leuk om te doen. Het vervelende is dat ik tot nu toe nooit echt de tijd kon nemen om te sleutelen omdat ik afhankelijk ben van m'n motor.

Als jullie trouwens andere sport-tour of tour modellen weten die onder de €1000 en (soort van) degelijk zijn dan hoor ik het graag, ik wil vooral m;n lengte een beetje kwijt kunnen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan