Yamaha FJR 1300 Part 5

Dag iedereen,

Heel lang niet meer op dit forum gekeken.
Ik heb een vraagje, mijn Fjr uit 2009 heeft voor en achter hyperpro, erg fijn.
Nu ik me aan het oriënteren ben op een '17 model vraag ik me het volgende af:

De AE vering, hoe goed is deze nou? Ik denk dat deze niet progressief is en je enkel de voorspanning kunt verstellen? (Aanname).

Dus is het dan beter om voor een AE te gaan, of voor een reguliere en er weer hyperpro onder knopen?

Heb vroeger op de AE gereden toen ik nog voor Yamaha Europe werkte, maar helaas is mij dat ontgaan want toen bezat ik zelf helaas nog geen Fjr.

Ben benieuwd naar jullie idee.

Groet Bart
 
Dag iedereen,

Heel lang niet meer op dit forum gekeken.
Ik heb een vraagje, mijn Fjr uit 2009 heeft voor en achter hyperpro, erg fijn.
Nu ik me aan het oriënteren ben op een '17 model vraag ik me het volgende af:

De AE vering, hoe goed is deze nou? Ik denk dat deze niet progressief is en je enkel de voorspanning kunt verstellen? (Aanname).

Dus is het dan beter om voor een AE te gaan, of voor een reguliere en er weer hyperpro onder knopen?

Heb vroeger op de AE gereden toen ik nog voor Yamaha Europe werkte, maar helaas is mij dat ontgaan want toen bezat ik zelf helaas nog geen Fjr.

Ben benieuwd naar jullie idee.

Groet Bart
Ik heb getwijfeld tussen een AE en een gewone. Na het lezen van een verhaal op een FJR forum (weet zo even niet meer welke precies maar niet de Nederlandse) mbt een defect aan de schokbreker van het automatisch vering systeem waarna dat hele systeem vervangen moest worden a duizenden euro’s ipv enkel de schokbreker ben ik afgehaakt.

O budget speelde ook wel mee want wilde een FJR met niet al teveel km’s :-p

Verder was ik benieuwd hoeveel ik nou daadwerkelijk zou veranderen van instelling tijdens het rijden. Is die AE het extra geld waard of steek je dat dan liever in een goede shock en voorvering?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb getwijfeld tussen een AE en een gewone. Na het lezen van een verhaal op een FJR forum (weet zo even niet meer welke precies maar niet de Nederlandse) mbt een defect aan de schokbreker van het automatisch vering systeem waarna dat hele systeem vervangen moest worden a duizenden euro’s ipv enkel de schokbreker ben ik afgehaakt.

O budget speelde ook wel mee want wilde een FJR met niet al teveel km’s :-p

Verder was ik benieuwd hoeveel ik nou daadwerkelijk zou veranderen van instelling tijdens het rijden. Is die AE het extra geld waard of steek je dat dan liever in een goede shock en voorvering?
Inderdaad.
Ik denk ook dat je met de instelbare achterschokbreker van hyperpro genoeg uit de voeten kan.

Proefrijden dan maar met de AE :)
 
Ik denk dat als je altijd alleen erop rijd je beter een veerring voor en achter op jou gewicht kunt pakken. Je moet het dan laten afstellen door een goede veerringsspecialist.
Als je met 2 personen of wisselend alleen of met 2 personen je het beste kunt gaan voor een wilbers nivomat.
 
Mensen hier ervaring met ratelende nokkenaskettingspanner? Motor heeft nu zo'n 56k gelopen en afgelopen weken paar keer woon/werk ritjes gedaan. Hierbij viel me op dat er af en toe een ratelend geluid is aan de rechterkant bij stationair, wanneer je gas geeft of optrekt is het weg.
Overigens als de motor warm is, is het geluid weg... Woon werk is ca 12 km dus blok word amper warm en tegen de tijd dat ik thuis ben is het geluid weg.
Ik zit te denken aan de NAKS...
 
Vandaag nog even op youtoeb gezocht en ben nu wel overtuigd dat het de naks is. Was toch al van plan even een beurt te doen dus dan bestellen we de naks ook gelijk mee. Bedankt voor de reacties.
 
In mijn 2013 fjr zit een defect onderdeel in de voorpoot. Met keringen vervangen achter gekomen.
Dit is ook nergens te bestellen, niet het onderdeel, niet de cartridge. Helemaal niets, zelfs een gehele poot niet. Het gebroken deel zit in de onderkant van de poot. Onderdeel van nr 31.
Heeft iemand een tip voor mij voor een tweede hands poot of iets dergelijks. Ik kan er geen vinden..

D5562564-21B4-49FA-AC6B-1399B74E36E9.jpeg
 

Bijlagen

  • 7B916520-CBE2-4097-9390-1DBC5FDFA0D8.jpeg
    7B916520-CBE2-4097-9390-1DBC5FDFA0D8.jpeg
    127,2 KB · Weergaven: 0
  • 6B6CEE98-3140-410E-A26D-BF44222C798E.jpeg
    6B6CEE98-3140-410E-A26D-BF44222C798E.jpeg
    232,4 KB · Weergaven: 0
Bij mijn weten is dat onderdeel niet los te krijgen. Zoek op de sloop een complete binnenpoot, bijvoorbeeld bij Baboon. Heb je ook reserveonderdelen. Oorzaak dat dit ding breekt, is doordat het met teveel geweld is losgemaakt of te strak is vastgedraaid. Sommigen lossen dat ding met een slagsleutel om een reactiemoment te krijgen, zodat binnenwerk niet meedraait met lossen. Is vragen om ellende. Hoeft helemaal niet, gewoon een wat op maat gemaakt houten stok in de veerpoot steken om binnenwerk tegen te houden. Of een verlengde dopsleutel (26 of 27) erop zetten om tegen te houden. Dan kan je de bout onderaan de veerpoot beheerst losdraaien. De bout die onderin de poot gaat met dichtring hoeft helemaal niet zo vast te worden gedraaid. Vast is vast en hoeft alleen maar lekdicht te zijn. Er komt geen kracht op de bout te werken, immers de veerdruk en gewicht van de motor werkt naar beneden.
 
Het is wel onvoorstelbaar dat er geen onderdelen van poten te krijgen zijn voor de Yamaha fjr. Zelfs geen poot, niets. Dit is het 2013-2016 model. Echt belachelijk.
 
Belachelijk? Misschien wel, misschien niet. Er zijn wel onderdelen voor de poten te krijgen, de normale slijtage onderdelen. Dat onderdeel wat jij zoekt slijt niet en gaat normaal ook nooit kapot. Dan is het een logistieke rendement afweging om zo'n onderdeel wat normaal nooit kapot gaat, op voorraad te gaan houden. Je hebt ook een beetje de pech nu dat het RP23 en RP28 model niet zo oud is. Dus relatief nog weinig sloopgoed. Op Marktplaats staan wel veerpoten voor de FJR, eerdere types. Het binnenwerk is bij mijn weten anders. Misschien kom je de juiste voor RP23/28 tegen. Wat eventueel wel kan is 2 (L+R) complete poten van eerder types monteren? Zijn 48 mm poten. Wel eerst uitzoeken of het past met de remklauwen, ABS en spatbord. Anders zal je toch moeten wachten tot er een beschikbaar komt.
 
Laatst bewerkt:
Ja echt belachelijk omdat er zoveel rond rijden. Door “onhandig sleutelen” zoals jij al zei kan het misgaan. Maar ook door gebruik. Bij marechaussee motoren komt het wel eens voor bv.
Mijn insteek zou wel zijn dat je alles moet kunnen vervangen. Aantallen valt over te twisten. Maar helemaal niet verkrijgbaar vind ik geen service.
Door connecties via mijn werk wordt er een gedraaid van de week. Die mazzel heb ik. Vele anderen niet ben ik bang.
 
Om een onderdeel niet op voorraad of beschikbaar te hebben heeft vooral met de kosten te maken. Een onderdeel kan altijd vanuit de fabriek geïmporteerd worden, echter dan zijn de kosten voor een nieuwe complete vork misschien goedkoper. Hoe raar dat ook klinkt.
Jaren geleden werden het binnenwerk van universeel meters compleet vervangen, zodat de eigenaar de eigen behuizing behield met de cijfers. Het binnenwerk kwam meestal uit nieuwe exemplaren.

Misschien kun je een handeltje beginnen met het leveren van je onderdeel.
 
Uitleg van Yamaha Europa;
enige oplossing is complete vorkpoten van 2016 of later monteren.
De fabrikant van de 2013 is er niet meer en de onderdelen zijn niet uit te wisselen met onderdelen van na 2016.

Echt droevig voor zo’n groot merk. Ik las op een forum dat er in 2020 al niets meer te vinden was voor een 2015 motor. Ik kan het haast niet geloven maar het is zo.
 
complete vorkpoten van 2016 of later monteren.
De fabrikant van de 2013 is er niet meer en de onderdelen zijn niet uit te wisselen met onderdelen van na 2016.
Is het niet mogelijk om een set oude poten te krijgen? Dan het binnenwerk en bovenste deel van deze poten te combineren met het onderste deel van je huidige poten? Bij mijn weten is de diameter altijd 48 mm gebleven, zou het ook in je kroonplaat moeten passen. Is zoiets niet te verzinnen? Of heb jij een uitvoering met verstelbare voorvering?
 
Je bedoelt een poot uit een 2008 bijvoorbeeld? Ik heb geen idee. Het onderdeel draaien duurt ook nog wel een paar weken.
Mijn geduld is ook aan het opraken. Ik gebruik de fjr als woon werk motor. Nu al een maand in het koekblik. Ik denk dat ik die Andreani ga kopen en wanneer het onderdeel gedraaid is die originele cartridges verkopen.
 
Ja, ik bedoel dat inderdaad. 2 dezelfde poten uit bijvoorbeeld 2008, en daarvan het binnenwerk overzetten in het onderste deel van je huidige poten. Want waarschijnlijk past het onderste deel van 2008 niet in je huidige motor, door andere remklauw, ABS en spatbord? Misschien is dat mogelijk? Ik weet dat niet zeker, ook in verband met de regelbare demping. Oude poten hebben aan beide zijdes verstelbare demping. Maar misschien kan er iets uitgewisseld worden?
 
Bedankt voor het meedenken. Wellicht het uitzoeken waard maar zoals ik zei, ben er een beetje klaar mee 😋
Als het zou kunnen hoop ik toch ook dat Yamaha daar mee zou komen ipv alleeen 2016 of nieuwere poten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan