Yamaha Diversion 600 start probleempje

JRoza

Rookie
11 nov 2018
5
0
Hallo allemaal!

Mijn naam is Jan en onlangs heb ik mijn eerste motor aangeschaft! Een Diversion uit 1995 om het rijden goed te leren. Nu heb ik een klein probleempje 😅


In bovenstaand filmpje zet ik het contact een paar keer aan en uit, waarbij ik lichte klikjes hoor, bij de elektra naast de accu. Als ik op de startknop druk hoor ik daar een 'tak'.

De motor had een paar weken stilgestaan. Toen ik hem weer pakte deed de startmotor het nog wel, maar de motor ging niet aan. Heb hem proberen aan te lopen (goeie training!) maar dit wilde niet lukken. Toen ik de startkabel van mn auto (motor uit) er op aansloot en op de startknop drukte hoorde ik een luid gezoem. Vannacht het accuutje aan de druppellader gegooid en met een volle accu is bovenstaand het resultaat.

Iemand een idee wat het is, en wat ik moet aanschaffen om het op te lossen? 😁

Bedankt!
 
Die "tik" bij het opzetten van het kontakt is raar. Net even het schema erbij gepakt, en daar zit nergens een relais in dat moet opspringen bij het opzetten van het kontakt.

Alles origineel ? zit er een alarm op ?
 
Die "tik" bij het opzetten van het kontakt is raar. Net even het schema erbij gepakt, en daar zit nergens een relais in dat moet opspringen bij het opzetten van het kontakt.

Alles origineel ? zit er een alarm op ?

Er zit geen alarm op, of alles origineel is weet ik niet.

Vreemd dat geluid. Het komt uit het kleine zwarte kastje waar ik op inzoom met de camera. Je hoort kleine klikjes bij het op- en afzetten van het contact.

Geen idee wat dit is maar als dit niet hoort is dit misschien een verdachte})
 
Motoren zijn uitsluitend leuk als ze het doen. Electrische problemen zijn ellende. Heb je geen maatje met zo'n zelfde motor? dan zet je één voor één de componenten over, startmotor, spanningsregelaar, accu, bobines en ga zo maar door en wie weet doet zijn motor het dan ook niet meer, nee, grapje. Ik bedoel dan kom je er misschien achter.
Ik vermoedt overigens dat het bedrading is of de windingen van de startmotor die beschadigd zijn (ook bedrading) maar dat is meer intuitie. Het lijkt me overigens niet best voor de motor als je het experiment zoals in het filmpje te vaak herhaalt. Als ik het contact aanzet hoor ik geen tik dus dat is misschien al fout. Ik kan me vergissen want ik start met helm op dus half doof.
Ik heb nog wat suggesties voor je:
-Als je in de buurt van amsterdam woont kan ik wel eens langs komen en zetten we wat zooi van de mijne over.
-check of er ergens water heeft kunnen binnendringen. Corrosie kan ellende veroorzaken. (stekkertjes, doorvoertules)
-Als de spanning weggevallen is, beweeg dan de draadboom en kijk of de spanning terug komt (bij het balhoofd beweegt de boel dus grotere kans op breuk.
-Heeft de vorige eigenaar ergens aan zitten te prutsen, dan is de kans groot dat de storing daar in de buurt zit. M.a.w. zoek naar 'kleine verbouwingen'. (Plakband, krimpkous, tyraps)
-Controleer of vervang de zekeringen.
-Koop van de sloop voor een paar honderd een donormotor en zet zelf componenten over. Als je het gevonden hebt koop je alsnog het onderdeel en verkoop je de sloopmotor weer rijdend voor hetzelfde. (Eén voor één de componenten van de sloop halen lijkt me duurder.)
Misschien allemaal omslachtig maar een mens moet wat ...

Laat maar weten.:t
 
Waarom horen we al 5 weken niks meer van TS? Ben ik de enige die het erg goedkoop en egoïstisch vind om hier vragen te komen stellen en vervolgens niks meer te laten weten? het enige wat we hier van leren is dat we beter geen moeite meer kunnen doen zonder de ts een beetje te kennen.
 
Dat is toch logisch? Er is iets vervangen waardoor het apparaat het weer doet, dus dan hoef je niets meer met je "bronnen", want jij hebt ze niet meer nodig.

Logisch.



Althans, totdat je die bron de volgende keer nodig hebt, men ziet dat dit post nummer 2 is en dat je na die eerste nooit meer wat had laten horen natuurlijk.
 
Dat is toch logisch? Er is iets vervangen waardoor het apparaat het weer doet, dus dan hoef je niets meer met je "bronnen", want jij hebt ze niet meer nodig.

Logisch.

Althans, totdat je die bron de volgende keer nodig hebt, men ziet dat dit post nummer 2 is en dat je na die eerste nooit meer wat had laten horen natuurlijk.


Dan maakt hij eerst een ander account aan.:r
Nee effe serieus, je weet niet, misschien is er wel wat gebeurd. Niet gelijk boos worden. Of misschien heeft hij 'm toch maar bij een motorzaak laten repareren en daar schaamt hij zich een beetje voor. Daar zag ik het van het begin af aan al op uitdraaien. Het is een beginner weet je.
Hoe dan ook, het is tof dat mensen zich inzetten om iemand te helpen en als diegene vervolgens zoiets doet moet je aan Cruyf denken: 'Als ik namelijk boos zou worden, dan deug ik niet als mens...'

Dat je mensen wilt helpen, dat deugt wel degelijk dus keep up the good work!
Tot zwaaien:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan