Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Xs650 Scrambler

Je moet idd alleen de randen plakken die op de onderkant zitten.

Ik heb toen de randen in met "Bison TIX GEL" (deze is beter smeerbaar) gedaan.. moet wel zeggen dat dit een reparatie was dus zit het dekje redelijk al op zijn plaats.

Bison tix is lijmen op beiden delen, even erop plakken los halen zodat het kan "drogen" en dan plakken... is daarna niet meer schuifbaar...

Je kan ook lijmen en direct op elkaar en dan popnagels... maar dan moet de lijm wel goed drogen..

Maar de eerste manier is beter! letop met schuim dat vindt bison erg lekker (lost op)

Laatst bewerkt:
Popnageltjes van aluminium hebben vaak al een grotere ring er standaard op zitten en "poppen" ook wat lichter.

Gewoon ff de goeie zoeken, er zijn popnagels in alle soorten en maten, ook hele brede.

@skiddy, thanks voor de tip! Ik zal is opzoek gaan naar dat bison tix. Heb wel bison textiel gevonden. Weet alleen niet of dit wel op staal hecht.
En laat de lijm idd eerst even drogen dan kan ik daarna rustig de popnagels aanbrengen.

Ik heb dat bizon tix gevonden heb ook popnagels. Eerst me zadelpan even spuiten en dan kan ik beginnen.

na het aanraden van andere lijkt het me geen verkeerd idee om tussen het leer en het schuim iets van plastic te doen zodat me zadel geen spons wordt na 1 regenbui. Iemand een idee wat voor plastic? normale plastic zak kraakt zo

Geen idee....ik dacht dat leer toch wel redelijk waterdicht is.....Ik denk dat het kraken van een plastic zak wel mee zal vallen, het zit klem tussen je schuim en leer (kan geen kant op).

antikraakplastic??

Ligt eraan waar het dekje van gemaakt is.... is dit al water afstotend dan alleen een vlies er tussen... tegen het slijten van het schuim...(maar is dat echt nodig?)

Plastic wat niet kraakt.... en moet natuurlijk dun zijn... enige wat ik kan bedenken (nu).. is een dat van zo'n goedkoop zwemluchtbedje (bij de action vandaan ofzo...)

Wellicht hebben andere betere tips??!!

Ja skai is redelijk waterdicht van wat ik heb gehoord, maar de stiksels zijn dat niet. nu ga ik onnodig veel stiksles op het zitvlak doen maar toch... Ik heb er zelf natuurlijk geen ervaring mee, was een tip die ik kreeg. Ja zon netje tussen het leer en schuim heb ik al.

Ik dacht misschien sealfolie? das mooi dun en kraakt ook niet echt

ja idd sealfolie is een goede optie........
Niet het foam opsluiten anders kan evt vocht niet weg

Ja denk dat ik voor sealfolie ga. Maar zover is het eerst nog niet. Gaat wel de goede kant op met het zadel in ieder geval.

Het wordt bijna een How-to, maargoed

Eerst de zadelpan even gespoten tegen toekomstige roestvorming. En toen begonnnen met het plakken van de stugge laag schuim op het rijders gedeelte.

Het schuim mooi om de tankophanging heen geplakt.

Vervolgens met een los (en scherp) stanley mesje een uitspraring in de toplaag gesneden. Ik had het schuim al op maat gesneden, wederom met het stanley mesje. Je komt er niet in 1 keer doorheen maar rustig snijden en dan wordt het aardig netjes.

Toen heb ik met de flex de rand van het schuim mooi glad en even gemaakt. Heb hiervoor een afbraamschijf gebruikt. een lamellenschijf wou niet omdat die van mij niet grof genoeg was.

Nu de rand mooi glad is heb ik rondom een dunne strook schuim geplakt zodat het nog strakker wordt. Bovendien wordt het zadel dan net even wat breder (wati k wel mooi vind). Heb voor al het schuim gewoon spuitlijm gebruikt. Dit had ik toevallig nog in huis van toen ik mijn oldskool helm opnieuw heb bekleed. Telkens beide kanten inspuiten, 1 min wachten en plakken maar(kan verschillen per lijm denk ik). Nadat ik de rand erop heb geplakt, netjes langs de randje gesneden.

Nu komt het moeilijkste gedeelte, de hoes. Ben ik gister ook mee begonnen, gelukkig helpt me moeder mee. Die heeft net wat meer ervaring met een naaimachine.

Volgende keer verder....

Vanavond meer gekeken dan echt wat gedaan, thanks mom

Toch besloten om het zitvlak te ''breken'' komt toch een stuk plastic onder dus die extra stiknaden maken ook niets uit. Soort tuck and roll gemaakt, stuk tri pol tri erachter gedaan zodat je reliëf ziet.

Na lang prutsen met speldjes eindelijk de eerste stikrand erin Komt nog een stikrand bij dus(vandaar de speldjes) maar ben echt super tevreden!

Volgende keer weer verder.

Hoes is helemaal af nu Ben er onwijs blij mee! Moet hem nu nog stofferen. Ben alleen nog op zoek naar dik sealfolie om onder de hoes te doen. En de naaimachine had op sommige plekken wat moeite om door de meerdere lagen leer heen te komen waardoor het lijkt of het sierstiksel niet super strak door het leer heen zit. Maar laat het gewoon zo, zal wel blijven zitten. Hij ligt er gewoon ff los op btw.

Goed bezig

Ik zou gewoon een pak afdekfolie halen bij de bouwmarkt. Ik heb anders nog wel een 50 mtr folie waar je wat van mag hebben, ik kan zo een stuk van 2x2mtr in een envelop stoppen en het naar je opsturen hoor geen probleem.

thanks voor het aanbod! maar ga toch echt opzoek naar van dat industriële sealfolie, dan krimp ik dat meteen voorzichtig met de föhn om het schuim heen gaat het ook niet schuiven.

thanks voor het aanbod! maar ga toch echt opzoek naar van dat industriële sealfolie, dan krimp ik dat meteen voorzichtig met de föhn om het schuim heen gaat het ook niet schuiven.

Dat kan je met deze folie ook doen het is alleen iets minder dik (heeft weer als voordeel dat je minder lang met de föhn erop hoeft). Maar....het aanbod staat hoor Graag gedaan

ja zal wel even prutsen

De hele hoes moet trouwens overnieuw echt super kut. Het sierstiksel zit er verkeer om op. nu zit de onderdraad aan de zichtkant en als je er naar kijkt gaat het al rafelen....

Los halen en opnieuw stikken lukt nooit dus zit er niks anders op dan helemaal los halen, overnemen op nieuw stuk leer en weer opnieuw beginnen.

Succes!

Ja echt klote, maargoed enigste voordeel is dat de maten van de stukken leer precies goed zijn, dus gewoon over kunnen nemen.

ah bummer!! uithuilen en opnieuw beginnen..

Ze zeggen wel een je moet het 2 keer doen wil het perfect zijn... nou elk nadeel heeft zijn voordeel.. dus dat zitje wordt perfect