Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

XS1100 klep krom

ronajon

MF'er
Lid geworden
10 aug 2010
Berichten
204
Waarderingsscore
5
Locatie
Apeldoorn
gisteren tijdens het stellen van de kleppen van mijn brik xs1100 kwam ik erachter dat 1 van de inlaat kleppen krom is

uit een reserve blok een andere klep getrokken, maar helaas sluit deze niet goed aan op de zitting. ook na slijpen blijft er een redelijke kier over.

wat is slimmer, op zoek naar een andere cylinderkop, of deze laten reviseren ?
en in het geval van het laatste, waar kan dat en wat kost dat ongeveer ?
 
Ik heb liggen,
allen diameter 29mm
2.87
2.46
2.47
2.55

Digitale schuifmaat gemeten en komen uit een xs400
 
op www.triples.de kan je nieuwe kleppen vinden als je zoekt bij de onderdelen; klik links op "Ersatzteile/
Neuanfertigungen"

Ventile:
Einlass 13,90
Auslass 15,90

succes!
 
Een kromme klep is toch geen probleem?
Repareren doe je zo:
(alvorens er op deze wijze mee "aan de slag" te gaan
a.u.b. wel de reacties op youtube lezen)
 
Ik zocht eigenlijk naar dit filmpje. Tijdje geleden met belangstelling bekeken.

Vanaf 4.00 zie je deze "monteur" toch echt op serieuze wijze een verbogen klep stellen/repareren. (ja, er wordt gesproken van een "redneck" methode)
Hij beweert hier de nodige ervaring mee te hebben en vaker op deze manier te hebben gerepareerd.

Het behaalde resultaat lijkt aannemelijk.
Ik zou het best eens willen proberen.
Maar voor de zekerheid zou ik de klep wel even uitklokken op mijn draaibank.
 
Ik heb de inlaatklep van mijn 20pk B&S 2 jaar terug ook gericht.
Gewoon met de hamer in de draaibank op het zicht.

Ik maai er nu 2 jaar mee zonder problemen, maar ik heb het vooral gedaan omdat ik op dat moment niks anders had en op deze manier in een half uurtje weer kon maaien. (en wat werkt dat laat ik zitten)

Maar op een motorfiets zou ik het niet gauw doen denk ik.
 
ik heb daar ook al eens over nagedacht, maar was toch wel benieuwd wat dat doet met de sterkte van de klepsteel.

het risico en de kosten van een klep die zou afbreken daardoor in de cylinder maakt de investering van een nieuwe klep een stuk aantrekkelijker
 
Zoals beloofd; de foto's

Over rechtheid en bruikbaarheid doe ik, zeker in dit topic, geen uitspraken
Ik heb ze zelf niet gedemonteerd of gecontroleerd, ik heb ze uit een doos met onderdelen gevist die bij mijn XS750 zat.



 
Heb ook wel eens een klep recht gemept 'in 't veld' en motor liep daarna weer ok (tweeklepper).
Leuk te lezen dat enkelen onder ons dit wel eens hebben gedaan. En kennelijk met goed resultaat.

Het zal ook wel heel erg afhangen van de aard van de "verbuiging".
Als je op het internet, op afbeeldingen van verbogen kleppen gaat zoeken dan kom je de meest verwrongen exemplaren tegen. (die echt niet te redden zijn)

De "redneck" manier van repareren gaat waarschijnlijk alleen slagen als er sprake is van een klein lichtspleetje tussen klep en klepzitting. (dus van een minimale verbuiging)

Leuk topic ronajon!
(succes met de reparatie)