XS 750 Deel 4

Volgens mij is er geen verschil in kroonplaat en T-stuk. Waar het verschil in zit is de voorpootlengte en de plaats waar de vooras aan de voorvorkpoot zit. BIj een gewonen XS is de poot korter dan een Special. Daarbij zit bij een gewone XS de as recht onder de voorvorkpoot. Bij een Special is de as achter de poot bevestigd, hetgeen de naloop veranderd.
 
Geprobeerd wat maten te meten. Niet alles kunnen meten aangezien het onderste lager nog op de as/pen zit.

bovenste diameter 23.38 mm over een hoogte van 20.28 mm (geen draad aanwezig)
na dit deel begint de draad. Dit draad loopt tot 39.1 mm (gemeten vanaf bovenzijde T-stuk)
Diameter bij de draad is 25.00 mm

Het onderste deel van de pen is 27.8 mm in diameter. Hoogte is niet nauwkeurig te bepalen (ivm aanwezigheid van het lager)

Boven in de pen zit een draad getapt (voor de bout om de kroonplaat te bevestigen) binnendiameter 12,65 mm over een diepte van 19 mm (de laatste maat is niet geheel nauwkeurig te bepalen).

De gaten in het T-stuk zijn bedoeld voor 35 mm voorvorkpoten.

Een globale hoogte van de pen vanaf bovenzijde onderste plaat van het T-stuk tot bovenzijde pen is 212 mm (gemeten met een duimstok dus minder nauwkeurig dan de diameters die gemeten zijn met een digitale schuifmaat).

Hoop dat hiermee een deel van de gewenste informatie is aangeleverd.
 
Nog een kleine aanvulling: de vorkpoten staan 185 mm uit elkaar en ze staan ca 48 mm voor het balhoofd. Beide maten zijn hoh.
@ Wimvlis: pootjes van 35 mm? Dat zijn er dan van een hele vroege XS, ik heb nooit anders gezien dan 36 mm.
 
D/2D is 35mm, alles ná '77 is 36mm
XS1100 is 37mm, ik heb voor 'Kamikaze' de kroonplaten destijds opgeboord voor de XS11 poten..
 
kaal plukken is begonnen
a.JPG
b.JPG
c.JPG
 
Laatst bewerkt:
en dan de tank, strippen, afbijten, schuren, nachtje in de citroenzuur en dan
a.JPG
b.JPG
c.JPG
d.JPG
e.JPG
2k blanke lak erop
 
Is de rubber ring van de tankdop ook los te verkrijgen?
Zitten nog al wat scheurtjes in.
tankdoprubber.jpg
 
Ik weet niet of je deze site kent, maar deze jongens leveren heel veel voor de XS750/850. Wat ze allemaal aan rubber delen hebben weet ik niet, maar ze hebben veel.
Yamaha-Dreizylinder-IG - Triple-IG-Europe

En succes met je project.

Eventueel kan ik je wel iets ouds aanbieden, maar of het dan heel veel beter is dan wat er nu uitgekomen is kan ik niet garanderen (heb namelijk best veel oud japans ijzer in relatie tot XS-en ;) )
 
Hoi luitjes. Ik ben naar 5 jaar toch maar weer begonnen met mijn xs750 af te stoffen. Nu wil ik op mijn xs een elektronische ontsteking van het latere model op mijn fiets schroeven. Zijn er hier ook toevallig mensen die dit al eens hebben gedaan. Zit namelijk even met hod aan te sluiten op het oud model bedrading. Met vriendelijke groet Jelke.
 
Al wel gedaan is op zich niet moeilijk. Kleurenschema is namelijk gelijk aan de originele kabelboom.

Wel dient de "blackbox" van een voeding voorzien te worden. Tevens is het handig om de blackbox van een eigen aarde te voorzien. Mij als niet elektrotechnicus is het zelfs gelukt.

Zonodig wil ik wel wat foto's plaatsen van het eindresultaat.
 
Al wel gedaan is op zich niet moeilijk. Kleurenschema is namelijk gelijk aan de originele kabelboom.

Wel dient de "blackbox" van een voeding voorzien te worden. Tevens is het handig om de blackbox van een eigen aarde te voorzien. Mij als niet elektrotechnicus is het zelfs gelukt.

Zonodig wil ik wel wat foto's plaatsen van het eindresultaat.

Dat zou wel fijn zijn die foto's. Of een goed schema in kleur zou ook welkom zijn.
 
Zal van het weekend wel wat foto's maken.

Wel nog een advies zorg ook voor een gewoon elektrisch schema (XS850) want deze heeft daarop het juiste kleurenschema. Want een elektrische ontsteking pas je normaal gesproken in de bestaande kabelboom (en dan is het toch best handig om het kleurenschema te kennen).
 
Zo, dat is lang geleden dat ik hier geweest ben. Op zich niet raar want ik heb de afgelopen jaren heel veel motoren gehad maar geen triples meer.
Maar ik heb er wel iemand enthousiast voor gemaakt vandaag.
Een vrouwelijke collega van me heeft vorige week haar rijbewijs gehaald en is dus constant naar motoren aan het kijken.
Tot ik haar een leuke xs750 us custom liet zien. Ze was direct verkocht en vandaag zijn we gaan kijken en warempel, ze heeft hem nog gekocht ook🙂
Motor is motorisch en technisch goed voor zo ver ik heb kunnen controleren maar kan wel wat cosmetische liefde gebruiken. Ruim 20 jaar bij dezelfde eigenaar die bij aankoop het blok heeft laten wisselen, vandaar dus het zwarte blok.
Eerst het ding maar eens een beurt geven en een nieuwe voorband binnenkort.
Het begint wel weer te kriebelen hoor😬
E4A8CD9A-B04F-483D-895B-537A574DF816.png
938E6AEE-F24F-4ED7-A767-1FD7AED8602F.png
 
Zo te zien mooi compleet.

Gok dat een paar nieuwe remleidingen en remblokken wel nodig zijn om echt goed te vertragen. Zelfde voor de schokbrekers achter (zijn zo te zien nog origineel).

Maar mooi dat deze blijft rijden 👍
 
Viel me zeker niet tegen Wim. Misschien later eens de remleidingen aanpakken. Op zich remde het niet verkeerd. Blokje loopt erg mooi, wel een keer de klepspeling controleren. Ik dacht nog wel wat plaatjes te hebben bewaard. Zou hem zelf een klein beetje aanpassen maar niet te veel. Ben tegenwoordig meer van origineel houden.
 
Origineel is zeker niet verkeerd. Echter remleidingen en schokbrekers zijn slijtage delen. En gezien de leeftijd zouden ze eigenlijk al vervangen moeten zijn. Dus wat is origineel voor deze delen.

Logisch zou zijn om dan vervangende onderdelen visueel te laten lijken op origineel. Dus geen gele remleidingen en dat soort fratsen en voor de schokdempers zorgen voor een paar chromen. Grote kans dat schokdempers vervangen het gebruiksplezier doen toenemen (maar dat is natuurlijk niet aan mij ;)).
 
Leuk ding Hans, grappig dat er een blokwissel nodig was; het zijn juist de custom-modellen waar over het algemeen mee getokkeld wordt en dus de beste wisselblokken opleveren nu...
Ik sluit me aan bij Wim; remleidingen en schokkers wisselen doet al een hoop in dein- en remgedrag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan