XJ750, ex 500 Euro challenge van LePensZeur

Bol d'or Albert

MF veteraan
14 mei 2005
4.349
222
Lunteren
Dit topic wordt het vervolg van deze :
500 Euro challenge 2015/17: XJ750 Du Penszeur Roeleert

Een korte intro:
LePensZeur heeft deze fiets gekocht om mee te doen aan de 500 euro challenge van 2015. Dat is uiteindelijk niet gelukt maar wel met een gelijke XJ750 die hij van mij kocht. Die XJ is nog steeds naar volle tevredenheid in zijn bezit. Ik kon het nu niet laten om zijn Xj750 van hem over te nemen omdat deze bij hem nu boventallig verklaard werd. De fiets liep niet toen ik m ophaalde maar dat had hij ook duidelijk vermeld, geen accu en er was al tijden niet meer naar deze motor omgezien. Maakt allemaal niet uit, we gaan een poging doen weer wat leven in de fiets te krijgen. Dat hoeft op zich niet moeilijk te zijn, als het een klein beetje mee zit.
IMG_20190212_204252.jpg


In deze staat heb ik m opgehaald, er ontbreken een aantal zaken :
een tank in de juiste kleur (maakt niet uit, heb ik nog wel liggen)
een voorspatbord (maakt niet uit, heb ik nog wel liggen)
een paar remklauwen (maakt niet uit, heb ik nog wel liggen)
Een kuipruit zat er wel bij, das mooi want die heb ik niet meer liggen.
Wat gelijk opviel was de kit rondom de inlaat rubbers, blijkbaar lekt ie daar of heeft die daar gelekt.
Iets beter kijken leerde ook dat er een nippel van de achterremklauw afgebroken was, het restant zal wel vastgerot zitten. Makkelijkst is de remklauw te vervangen, en je raadt het al, die heb ik nog wel liggen.
Gisteren had ik nog een uurtje over, net genoeg om de benzine die nog in de carbs zat af te tappen en de bougies maar te vervangen voor een paar nieuwe.
Om te testen maar even mijn geliefde injectie spuitje gemonteerd en voorzien van verse benzine:
IMG_20190212_210018.jpg


De grote startaccu aangesloten (12Volt, 25 Ah) en proberen maar.
Zonder enige aarzeling sloeg ie gelijk aan, leven in de brouwerij!
Ik heb m even warm laten worden, en eigenlijk ging al vrij snel best netjes lopen. Voor de zekerheid de synchronisatie meters maar aangesloten en die bevestigden dat het allemaal best meevalt. Om nog wat meer over de staat van de carburateurs te weten te komen heb ik 1 voor de CO schroeven een halve slag uitgedraaid en weer teruggedraaid. Bij iedere carb reageerde het blok nagenoeg gelijk, wat betekent dat het stationair circuit van de carbs zeer waarschijnlijk gewoon goed in orde is.
Wat ook opvalt is dat ie veel te langzaam in toeren zakt als je gas loslaat. Hij zakt wel terug naar stationair maar het mag even duren en het verloopt zeker niet stabiel.
Dus de spuitbus remmenreiniger (die al klaar stond voor de eerste start, maar toen niet nodig was) even op de inlaatrubbers losgelaten en ja hoor, toerental vloog omhoog. Zo lek als een mandje.
Mijn vrije uurtje was om, volgende keer verder.
 
Dit klinkt alsof je vaker aan dergelijk fietsen heb gesleuteld ;)

En zo te lezen grote kans dat deze met beperkte werkzaamheden weer wegverkeerswaardig wordt !

Weer wat om te lezen
 
Dat klopt, ondanks dat ik hier Bol d'or Albert heet heb ik al jaren geen bol dór meer maar hou me eigenlijk alleen maar de XJ900 bezig. En zo af en toe zit er ook een XJ750 tussen.
Ook vanavond maar even een uurtje vrijgemaakt om de inlaatrubbers los te halen. Aangezien er mooie rvs schroefjes in zitten verwacht ik niet dat alles vastgerot zit.
Even wat foto's :
IMG_20190218_191734.jpg

De carburateurs komen er heel makkelijk tussenuit, zie de mooie grote slagklemmen waarmee de boel vast zat. Die komen er dus niet meer op.
IMG_20190218_191734.jpg
IMG_20190218_191807.jpg
IMG_20190218_192058.jpg
IMG_20190218_192131.jpg
IMG_20190218_193127.jpg
IMG_20190218_202206.jpg


Alle inlaatrubbers lieten zich makkelijk verwijderen. Het zijn zeker niet degene die er ooit in de fabriek op gezet zijn, ze zijn nog wel aardig soepel. Ze zijn wel allemaal met kit vol gesmeerd, maar gek genoeg zit er ook een overal een nieuwe pakking tussen. De pakking lijkt wel van een combi van plastic en rubber, het materiaal is precies een halve mm dik. Origineel zit hier een papieren pakking tussen.
De test met remmenreiniger gaf duidelijk aan deze pakking niet afdichtte, maar ik vertrouw de afdichting van het rubber op de carbs ook niet helemaal. Ik heb nog 1 originele klem kunnen vinden, ik ben nog op zoek naar nog 3 van deze klemmen.
Ik ga in ieder geval papieren pakkingen maken, dit papier is 0,7mm dik en lijkt me door de structuur sowieso beter af te dichten op de platte vlakken.
Ik weet nog niet of je dit papier droog moet monteren of dat je het licht moet in oliën. Iemand die dit weet?
 

Bijlagen

  • IMG_20190218_192518.jpg
    IMG_20190218_192518.jpg
    33,9 KB · Weergaven: 10
Er komen leuke herinneringen boven bij het zien van dat pakkingpapier.
Dat moet je droog gebruiken. Verder kan je controleren of het metalen pasvlakken van de inlaatrubbers nog vlak zijn, bijv. door een vel heel fijn schuurpapier vlak op te spannen en daar het inlaatrubber licht over heen te halen. Het pasvlak moet dan overal laten zien dat het het schuurpapier geraakt heeft.
 
Dat pakking papier heb ik eens bij de automaterialen zaak gehaald voor weinig. 50 x 80 cm ongeveer. Ik heb er al vaker inlaatpakkingen van gemaakt. De XJ900 heeft deze pakkingen ook maar die hebben er ook nog een groef waar een O-ring in ligt. Wat de papieren pakking eigenlijk overbodig maakt.... Dat terzijde.
De pakkingen knip je vrij eenvoudig, de buitenkant met een gewone grote schaar, het inlaatgat met een klein schaartje, en de gaten voor de schroeven sla je er met een holpijpje van 7mm zo in.

IMG_20190220_200408.jpg

Ze lijken te klein te zijn voor de inlaatrubbers, althans, de rubbers zijn groter maar het pasvlak op het blok heeft precies de vorm van de pakking :
IMG_20190220_200504.jpg

De pakkingen die nogal van pakkingvet voorzien waren heb ik weggelegd omdat de staat van die dingen totaal niet in te schatten is, deze rubbers komen van een ander 750 blok en lijken wat soepeler aan te voelen. Dus de hele handel maar weer gemonteerd :
IMG_20190220_203512.jpg

Ondanks dat ik nog maar 1 originele klem had, heb ik de boel toch maar gemonteerd met de tuinslangklemmen, al was het maar om een lekproef met remmenreiniger te doen. Als de rubbers goed zijn loopt zo'n XJ meestal al goed zonder te klemmen vast te zetten, die rubbers passen zo goed op de carburateurs dat ze vaak al afdichten zonder de klemmen vast te draaien. Daarom zie je op de laatste foto de slangklem ook loshangen.
Afijn, alles zit er weer op en de motor maar eens gestart. Nadat ie zaterdag voor het eerst gelopen had was het nu geen probleem, 1 tik en hij liep, zoals dat bij een XJ hoort. Even laten draaien, en de choke kon er af. Dan toch de bus remmenreiniger maar gepakt en het resultaat was zoals het hoort, hij reageert totaal niet op de remmenreinigerwolk die ik rondom de inlaatrubbers plaatste. Kortom, operatie inlaatrubber geslaagd. :)
Volgende keer verder, alle slangen weer netjes wegwerken (naast de benzine toevoerslang heeft zo'n ding nog 6 luchtslangen die je onder het zadel naar achteren moet steken), de ontsteking eens checken (is meestal wel in orde), en dan het voorwiel maar eens van een paar remmen voorzien.
Het wordt tenslotte tijd voor een proefritje. :)
 
IMG_20190223_165854.jpg


Hierbij een sleutelblunder van formaat, en dan bedoel ik niet de afgebroken ontluchtingsnippel. De hele remmenbende van het achterwiel is inmiddels vervangen, ik had nog een goed setje liggen. De klauw die er op zat is dus vakkundig naar de knoppen geholpen, en de rempomp lekte. Die rempomp is wel te reviseren maar als je nog een goede hebt liggen pak je die. De blokken moeten nog inslijten op schijf maar wil hij nu ook wel goed remmen.

De voorremmen zijn ook gemonteerd, gevuld met verse vloeistof en ontlucht en een paar nieuwe blokken erop. De rempomp lijkt wel gereviseerd te zijn, het rubber membraam wat in het dekseltje zit is duidelijk nieuw. Helaas geen foto van gemaakt.

Met de goede remmen erop is ie eigenlijk rijklaar, dus een tank er op en rijden maar. Ik dacht dat ik alle verlichting gecheckt had maar de knippers funktioneren niet. De koplamp ging ook een paar keer aan en uit, dus maar snel omgekeerd.
Hij loopt overigens als een zonnetje.

De meeste elektrische problemen bij een XJ vinden hun oorzaak achter de koplamp of in de zekeringkast. De zekeringen zijn goed, dus de koplamp er maar eens afgehaald:
IMG_20190227_195511.jpg


En ja hoor, kroonstenen. Hiermee zitten de richtingaanwijzers die op de kuip gezet zijn aangesloten. De rest van de stekkers is redelijk goed, de massa verbindingen maken zoals altijd slecht contact omdat ze allemaal uitgerekt zijn. Kwestie van weer netjes inknijpen en alles zit weer. Maar de knippers kreeg ik er niet mee werkend. De clignoteur er maar eens afgehaald om de bruine- en bruinwitte draad door te verbinden. Dan moeten de knippers gewoon gaan branden als je de schakelaar bedient. Dat werkte dus, dus maar een andere clignoteur opgezocht en gemonteerd, probleem opgelost.
Een XJ heeft een unit die de knipperlichten na zoveel meter rijden weer uitschakelt. Die unit kun je verwijderen, dan blijft alles gewoon funktioneren maar gaan ze niet meer automatisch uit.
Je hebt ook mensen die knippen van de draadboom de draden af, zodanig dat het niet meer te herstellen is :
IMG_20190227_195707.jpg


Maar goed, alles funktioneert nu in ieder geval, dus er kan nu gereden worden. Nu nog een kuipruit monteren en de banden oppompen en dan is ie (met de tijdelijke rode tank) startklaar :
IMG_20190227_201044.jpg
 
Laatst bewerkt:
IMG_20190302_120437.jpg


Het kan niet allemaal meezitten. Vrijdag avond was het weer net goed genoeg om even een proefritje te rijden. Door de bebouwde kom geen probleem, het voelde allemaal goed, normaal gas geven was voldoende voor normaal vermogen. Buiten de bebouwde kom maar eens gas gegeven, tot 4000 toeren geen probleem, daarboven hield het abrupt op. Niet goed dus.
Zaterdag maar eens een slangetje aan een carburateur bevestigd en tijdens stationair draaien de aftapkraan open. (slang uiteraard in een doorzichtige fles uit laten komen). De doorstroming was ruim voldoende en er kwam geen vuil mee. Viel me alles mee. Maar na een paar minuten kwam er ineens allemaal benzine uit 1 of meerdere overloop slangen.
Er zit niets anders op dan de carburateurs er maar weer eens af te halen en ze nu wel helemaal open te halen. (had ik dat nu maar gelijk gedaan.....).
 
Terug
Bovenaan Onderaan