Bol d'or Albert
MF veteraan
Dit topic wordt het vervolg van deze :
500 Euro challenge 2015/17: XJ750 Du Penszeur Roeleert
Een korte intro:
LePensZeur heeft deze fiets gekocht om mee te doen aan de 500 euro challenge van 2015. Dat is uiteindelijk niet gelukt maar wel met een gelijke XJ750 die hij van mij kocht. Die XJ is nog steeds naar volle tevredenheid in zijn bezit. Ik kon het nu niet laten om zijn Xj750 van hem over te nemen omdat deze bij hem nu boventallig verklaard werd. De fiets liep niet toen ik m ophaalde maar dat had hij ook duidelijk vermeld, geen accu en er was al tijden niet meer naar deze motor omgezien. Maakt allemaal niet uit, we gaan een poging doen weer wat leven in de fiets te krijgen. Dat hoeft op zich niet moeilijk te zijn, als het een klein beetje mee zit.
In deze staat heb ik m opgehaald, er ontbreken een aantal zaken :
een tank in de juiste kleur (maakt niet uit, heb ik nog wel liggen)
een voorspatbord (maakt niet uit, heb ik nog wel liggen)
een paar remklauwen (maakt niet uit, heb ik nog wel liggen)
Een kuipruit zat er wel bij, das mooi want die heb ik niet meer liggen.
Wat gelijk opviel was de kit rondom de inlaat rubbers, blijkbaar lekt ie daar of heeft die daar gelekt.
Iets beter kijken leerde ook dat er een nippel van de achterremklauw afgebroken was, het restant zal wel vastgerot zitten. Makkelijkst is de remklauw te vervangen, en je raadt het al, die heb ik nog wel liggen.
Gisteren had ik nog een uurtje over, net genoeg om de benzine die nog in de carbs zat af te tappen en de bougies maar te vervangen voor een paar nieuwe.
Om te testen maar even mijn geliefde injectie spuitje gemonteerd en voorzien van verse benzine:
De grote startaccu aangesloten (12Volt, 25 Ah) en proberen maar.
Zonder enige aarzeling sloeg ie gelijk aan, leven in de brouwerij!
Ik heb m even warm laten worden, en eigenlijk ging al vrij snel best netjes lopen. Voor de zekerheid de synchronisatie meters maar aangesloten en die bevestigden dat het allemaal best meevalt. Om nog wat meer over de staat van de carburateurs te weten te komen heb ik 1 voor de CO schroeven een halve slag uitgedraaid en weer teruggedraaid. Bij iedere carb reageerde het blok nagenoeg gelijk, wat betekent dat het stationair circuit van de carbs zeer waarschijnlijk gewoon goed in orde is.
Wat ook opvalt is dat ie veel te langzaam in toeren zakt als je gas loslaat. Hij zakt wel terug naar stationair maar het mag even duren en het verloopt zeker niet stabiel.
Dus de spuitbus remmenreiniger (die al klaar stond voor de eerste start, maar toen niet nodig was) even op de inlaatrubbers losgelaten en ja hoor, toerental vloog omhoog. Zo lek als een mandje.
Mijn vrije uurtje was om, volgende keer verder.
500 Euro challenge 2015/17: XJ750 Du Penszeur Roeleert
Een korte intro:
LePensZeur heeft deze fiets gekocht om mee te doen aan de 500 euro challenge van 2015. Dat is uiteindelijk niet gelukt maar wel met een gelijke XJ750 die hij van mij kocht. Die XJ is nog steeds naar volle tevredenheid in zijn bezit. Ik kon het nu niet laten om zijn Xj750 van hem over te nemen omdat deze bij hem nu boventallig verklaard werd. De fiets liep niet toen ik m ophaalde maar dat had hij ook duidelijk vermeld, geen accu en er was al tijden niet meer naar deze motor omgezien. Maakt allemaal niet uit, we gaan een poging doen weer wat leven in de fiets te krijgen. Dat hoeft op zich niet moeilijk te zijn, als het een klein beetje mee zit.
In deze staat heb ik m opgehaald, er ontbreken een aantal zaken :
een tank in de juiste kleur (maakt niet uit, heb ik nog wel liggen)
een voorspatbord (maakt niet uit, heb ik nog wel liggen)
een paar remklauwen (maakt niet uit, heb ik nog wel liggen)
Een kuipruit zat er wel bij, das mooi want die heb ik niet meer liggen.
Wat gelijk opviel was de kit rondom de inlaat rubbers, blijkbaar lekt ie daar of heeft die daar gelekt.
Iets beter kijken leerde ook dat er een nippel van de achterremklauw afgebroken was, het restant zal wel vastgerot zitten. Makkelijkst is de remklauw te vervangen, en je raadt het al, die heb ik nog wel liggen.
Gisteren had ik nog een uurtje over, net genoeg om de benzine die nog in de carbs zat af te tappen en de bougies maar te vervangen voor een paar nieuwe.
Om te testen maar even mijn geliefde injectie spuitje gemonteerd en voorzien van verse benzine:
De grote startaccu aangesloten (12Volt, 25 Ah) en proberen maar.
Zonder enige aarzeling sloeg ie gelijk aan, leven in de brouwerij!
Ik heb m even warm laten worden, en eigenlijk ging al vrij snel best netjes lopen. Voor de zekerheid de synchronisatie meters maar aangesloten en die bevestigden dat het allemaal best meevalt. Om nog wat meer over de staat van de carburateurs te weten te komen heb ik 1 voor de CO schroeven een halve slag uitgedraaid en weer teruggedraaid. Bij iedere carb reageerde het blok nagenoeg gelijk, wat betekent dat het stationair circuit van de carbs zeer waarschijnlijk gewoon goed in orde is.
Wat ook opvalt is dat ie veel te langzaam in toeren zakt als je gas loslaat. Hij zakt wel terug naar stationair maar het mag even duren en het verloopt zeker niet stabiel.
Dus de spuitbus remmenreiniger (die al klaar stond voor de eerste start, maar toen niet nodig was) even op de inlaatrubbers losgelaten en ja hoor, toerental vloog omhoog. Zo lek als een mandje.
Mijn vrije uurtje was om, volgende keer verder.