XJ/XS topic deel IV

Als je gaat kijken voor een oudere xj900-pre-diversion, wat zijn naast de uitlaatcollector zwakke plekken waar je op moet letten? (sammie overweegt iets met serieus vermogen en kuip voor snelwegdingen)
 
Benzinetank. Dit omdat er water onderin de tank blijft staan. Tank rot dan van binnenuit door. Dus tank goed bekijken en als er allerlei zooi aan de onderkant (nabij de buddyseat) aan de buitenzijde zit, zou ik verder naar een ander exemplaar.
 
Zijn tanks moeilijk op te lappen(tankcure of zo?)
zijn e rpunten met de versn bak of.. ik heb geen ervaring met 4 aparte carburateurs(met 4 intakerubbers dus 4 keer zo veel kans op problemen?>)
Moet ik letten op de motorloop e.d.? (naast gekke geluiden natuurlijk)
 
Volgens mij is er in het techniekdeel via de zoekfunctie wel een topic te vinden over aankoop van een tweedehands motor.

Voor het overige, wat zoek je :?
Zoek je een goed lopende en rijdend exemplaar of wil je zelf nog wat sleutelen ?

Maakt namelijk heel veel uit in je zoektocht naar een volgende motor.

Zoek je een goedlopend exemplaar moet het blok sowieso goed klinken, het gas soepel oppakken als je gas geeft. Moet je een proefrit (mogen) maken. Want remmen moeten goed werken, geen lekkage voorvorkpoten, wielen geen spelling vertonen, etc. Verder proefrit zonder oordoppen onder je helm, want je moet eventuele rare onverklaarbare geluiden kunnen waarnemen. Wind en regen zal je gezien je mooie ritten in de Balkan duidelijk kunnen scheiden van "vreemde brikgeluiden". Ik ga er vanuit dat je met je motorervaring best kan zien of een fiets fysieke schade heeft, veel roest, gare uitlaten en dergelijke, want dan moet je goed gaan nadenken (zie ook volgende stukje tekst).

Wil en kan je sleutelen dan is maar net wat je zelf denkt aan te kunnen.
Zelf vind ik het heel belangrijk dat een motor waar ik niet te veel aan wil sleutelen moet beschikken over werkende elektra (heeft ook te maken dat ik weinig kaas van elektra weet :$). Remmenrevisie of lekke voorpoten of roest wegwerken, buddy opnieuw moeten laten bekleden, verse banden is (door mij) allemaal wel te doen (maar hou wel rekening met de kosten van zoiets ! ). Bedenk dat een goedkoop brik waar je nog het nodige geld in moet steken, soms duurder uitvalt dan een goedlopende motor die qua aanschaf duurder lijkt |(
Hiermee dus een aantal punten die je zelf voordat je zelfs maar op zoek gaat moet afwegen.

Uit ervaring de volgende gegevens: een set verse banden met montage, reken op 200 tot 250 Euro, buddy van een vers dekje laten voorzien van 80 tot hoe gek wil je het hebben (borduurwerk, extra kleurtjes dan loopt de prijs veel verder op ;) ), paar resivieset voor de remmen kijk dan niet vreemd op als je daar 40 of 50 Euro voor neer moet leggen. Een set remleidingen (vaak bij oude fietsen zijn deze nog nooit vervangen) bedraagt meer dan 100 Euro. Of bij een gare uitlaat zie maar eens wat te vinden en als het nog nieuwe leverbaar blijkt te zijn kan het meer kosten dan de aanschaf van de fiets waar die voor bedoeld is :X.
Heel kort samengevat, weet goed wat je doet !

Hoop je hiermee op weg geholpen te hebben met het maken van keuzes.
 
Veel van deze punten gaan op voor elke oude motor maar dank voor de tips.
Ik heb geen idee hoeveel zo'n blok 'mag'rammelen maar echt abnormale geluiden haal ik er wel uit..
Zijn lekker vorkpoten zo'n crime bij deze motoren?
 
Laatst bewerkt:
Lekke voorpoten bij oudere motoren kunnen lastig zijn. Maar bedenk dat zolang het deel waarin de poot echt beweegt het chrome nog goed is de "poot" te redden is. Motor is van oudere ontwerpdatum en was bedoeld om veel verkocht te worden. Dus kan het nooit echt heel complex qua techniek geweest zijn. Waarschijnlijk zullen de voorvorkpoten zelfs nog voorzien van een schroefje aan de onderzijde om de olie te laten aflopen (weet dat mijn Fazer een dergelijk schroefje mist |(, weet dus nu uit ervaring dat het veel werk scheelt met voorvorkolie verversen).

Klopt dat een groot deel van mijn opmerkingen gelden voor elke oudere motorfiets. Wat mij bekend is van de XJ900 (oud) is dat de tanks het meest kritisch zijn. Voor het rammelen, geldt een goed lopende viercylinder ook als die voor een motor best wel kilometers heeft gemaakt (tegen de 100.000 bijv) hoeft nog geen bijzondere geluiden te maken. Mijn Fazert heeft nu 124 dkm gelopen en draait nog heel netjes zonder bijgeluiden. Dat moet ook kunnen met een XJ !

Tankcure, zelf nooit gebruikt. Maar het wordt veel vaker gebruikt om slechte of inwendig roestige tanks op te knappen.

Hoop dat het bovenstaande je helpt in de zoektocht naar een volgende motor.
 
Had met de xj750/y41 ook last van doorgerotte tank. In overleg met de baas van yamaha-nl heb ik een andere, 2e hands tank gekocht van ze.
Reparatie is wel geprobeerd maar is niet gelukt vandaar een andere tank.
Lekke vorkpoten kan je voorkomen(!) door harmonicarubbers om de poten te zetten oid.
 
Ik heb een paar weken geleden de pakkingen vervangen in mijn voorvorkpoten van m'n XS650. Dat was vooral een klus omdat ik een speciale sleutel moest maken om een moer tegen te houden om de poten te kunnen demonteren. Verder was het recht-toe, recht-aan, net als de meeste klussen aan deze motor tog nu toe. Onderelen zijn ook nog goed te krijgen en redelijk geprijsd.
 
ik en nog steeds opzoek naar een setje dempers voor mijn xj650. Heeft iemand nog wat liggen?
 
Hallo allemaal,

Heb weer eens een vraag over de XS1100.
De mijne begint wat startproblemen de vertonen. Niet dat de motor niet wil aanslaan.
Maar het klinkt dat hij over zijn start koppeling heen schiet, ofwel de start motor draait wel, maar de het blok niet.
Nu heb ik wel eens gehoord dat olie verversen helpt, maar dat is nog niet zo lang geleden gebeurd.
Het me wel opgevallen dat er vocht :? in de olie zit, ofwel een beetje witte smurrie...
Maar goed, die start koppeling rammelt er wel over, iemand een idee wat ik daar aan kan doen?
Volgens, het handboek slijt deze startkoppeling niet of nauwelijks *D Afijn het zijspan heeft er al wel dik 100.000+ Km onder de wielen gehad.
Of is het wellicht toch gewoon schoonmaken en weer proberen?

Lees het graag :t

Starter 1.jpg
Starter 2.jpg
 
Voor de 600 hebben wij gebruik gemaakt van een Radian kroonplaat.
Geen idee of zuks ook op een 900 past.
 
@ROB-E; de startkoppeling wil wel slijten hoor, daar staat de XS-familie onder bekend.
De veren worden lam.
Probleem echter...het huis is geklonken en moet uitgeboord worden.
Zie ook de duitse XS-11 site.
 
Ben bezig om een XS400 (2A2) uit (bouwjaar) kenteken 1981 weer wegverkeerswaardig te krijgen. Nu is er het volgende probleem, de motor wil niet lopen op twee cylinders, de rechter loopt wel, maar de linker weigert.

Wat is de stand van zaken:
- carbs zijn ultrasoon gereinigd, zichtbaar dat alle gaatjes in de sproeiers open zijn (gecheckt met speld of staaldraadje)
- vanaf de bobines naar de bougie is alles nieuw
- contactpunten ontsteking
- als de bougie links op het blok gelegd wordt zie ik wel een vonk als de motor gestart wordt
- benzine is niet oud (en daarbij loopt de rechtercylinder er wel op)
- bij het prutsen aan de ontsteking doet de linkercylinder het soms even wel
- na het verwijderen van de bougie links ruikt deze wel naar benzine

Wat is nu de meest logische manier om verder te zoeken naar het probleem ? Anders gezegd wat is er mis ?
 
1-Als de motor loopt, zie je dan bij 1 van de paar contactpunten spetterende vonken?
2- Heb je een andere bougie geprobeerd?
 
Het contactpunt van de rechtercylinder geeft vonkjes. Ook de andere geeft wel wat vonkjes maar duidelijk minder. Gisteravond een geheel nieuwe bougie gemonteerd.

Overigens nog vergeten te melden dat de kleppen zijn gesteld en dat te voelen bij de uitlaat de linkercylinder wel pompwerking heeft.
 
Weet je zeker links/rechts is goed? Als de punten vonken en die kant loopt slecht, is- waarschijnlijk- de consensator kapot.
 
Zal bij het volgende klusmoment aan checken of wisselen van de aansturing voor de cylinders het probleem verandert of blijft ? De contactpunt die vonkt is van de cylinder die wel loopt.

Voordat ik een nieuwe condensator koop (motor heeft een dubbele condensatie in 1 unit volgens WPHB) moet de motor eerst lopen op twee pitten (nu heb ik slechts 1 cylinder aan de praat).
 
Zal bij het volgende klusmoment aan checken of wisselen van de aansturing voor de cylinders het probleem verandert of blijft ? De contactpunt die vonkt is van de cylinder die wel loopt.

Voordat ik een nieuwe condensator koop (motor heeft een dubbele condensatie in 1 unit volgens WPHB) moet de motor eerst lopen op twee pitten (nu heb ik slechts 1 cylinder aan de praat).
Ehm, klepspling/compressie??
 
Kleppen gesteld, via uitlaat vastgesteld dat de pompwerking van de cylinder goed is (elke cylinder heeft een eigen uitlaat op dit brik).

Daar zie ik dus geen probleem.
 
Goedemorgen heren en damen, Afgelopen weekend heb ik toch ook eindelijk mijn eerste val gemaakt. Nu is alles motorisch nog in orde maar me kuip is helemaal kaduk. Weet/heeft er een van jullie een goed adres om een nieuwe (groene) kuip te kopen? Bijvoorbaard dank!
 
Terug
Bovenaan Onderaan