XJ/FJ 600/900 topic

Maatje van me heeft mijn oude xj900 overgenomen om weer aan de praat te krijgen en er een naked/cafe racer van te bouwen.
Mijn vermoeden was dat de koppeling aan gruzelementen lag en dat is dus inmiddels bevestigd.

Blok heeft zeker 180.000km gedraaid.


Bekijk bijlage 1389133Bekijk bijlage 1389134

Heb nog wel een complete nette koppeling liggen van dat type. Kost minder dan een nieuwe.
 
Kan Dat, versleten vorkpootveren met 83K?
Ik denk dat ik er het liefst de aftermarket progressieve veren in mik..
Stuggere olie er in is zo gedaan(mits je een dop hebt die boven in de vorkpoten past.. Nog nooit zo'n rare maat gezien?)
Dank voor de tips weer!

Ja dat kan. Die veren waren nieuw uit de fabriek al te slap. Veren voor de XJ900 waren jarenlang de best verkopende veren bij HK Suspension :)

En doe jezelf een lol en koop fatsoenlijk gereedschap. (een inbusdop 17mm dus).
Met een verlengmoer de boel losdraaien gaat prima maar de boel weer monteren gaat met normaal gereedschap toch echt beter.
 
En waarom is dat slecht.. rij er al 30 jaar mee in tal van motoren en heb er nog nooit problemen mee gehad. Geen lekkende seals of anderszins. ATF ook gehad maar daar vond ik de demping klote van. Ging de motor van schommelen bij stevig stuurwerk en het remgevoel leek verdwenen of in elk geval minder te zijn.
Overigens geeft yamaha zelf aan in wph sae20 of 10w30 te gebruiken.. ;-)
Eerlijk gezegd is er op het internet ook niks duidelijks over te vinden,sommige zeggen niet doen omdat het kan gaan schuimen of je geleider
bussen gaan naat de klote en weer andere mensen zeggen dat ze het al jaren zonder problemen gebruiken,vraag mij dan wel af waarom
er speciale voorvork olie bestaat.
 
Zoals al aangegeven.. heb nog nooit te maken gehad met slijtage en heb veel km's gemaakt zowel 's zomers als 's winters in binnen en buitenland op verschillende motoren.
Met een mono olie was de vork 's morgens in de kou vaak te hard en 's middags in de zon na ettelijke km's te zacht.
Met de goeie multi viskositeit olie no problems. Ook die olien hebben anti-schuim dopings.
Dus.. mss een verdienmodelletje? Nu was ik voor E 2,50 klaar... voor 600 ml.
Leuke reaktie trouwens :)
 
Zoals al aangegeven.. heb nog nooit te maken gehad met slijtage en heb veel km's gemaakt zowel 's zomers als 's winters in binnen en buitenland op verschillende motoren.
Met een mono olie was de vork 's morgens in de kou vaak te hard en 's middags in de zon na ettelijke km's te zacht.
Met de goeie multi viskositeit olie no problems. Ook die olien hebben anti-schuim dopings.
Dus.. mss een verdienmodelletje? Nu was ik voor E 2,50 klaar... voor 600 ml.
Leuke reaktie trouwens :)
Vorken van oudere motoren zijn redelijk simpel,het is niet veel meer dan een pijp,veer,demperstang met een paar gaatjes,
dus dan zou inderdaad motoroie een optie kunnen zijn,maar in een moderne upside down vork zou ik het niet doen.
 
Zo, ritje met duo gehad..
Bochtenwerk moest kalm aan want de schokbrekers zijn echt erg slap...(had ze al in strakste stand gezet)
Zeer snel voeten aan de grond..
Is er een populair merk/type schokbreker hiervoor?
Voorvering minder last van maar is idd ook slap.. een setje stuggere veren kost ca. 120 euro?

Ergens wil ik er mee wachten zoda de motor zich wat kan bewijzen.. meteen veel geld er in mikken omdat ik het 'voor elkaar wil hebben' eens gedaan met een BMNee, bleef een rotding..
Anderszijds.. wil ik 't gewoon goed voor elkaar hebben!!
Wat een fijne motor verder!

EDIT, wat google werk gaf deze 2 treffers in de zachtere prijzen, is er 1 die jullie me kunnen aan- of afraden?
(en hoe weet je dat de schokkers niet al gaar zijn?)
Schokbrekers (set) XJ 900 Seca - Svolta Motoren

Yamaha XJ900F Schokbrekers koni [4718XJ900F040] - €75.00 : Roukama Motorsloop, alle 2ehands motorfiets onderdelen online, Live voorraad, staat het er niet bij dan hebben wij het misschien de volgende keer!
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Ik heb er Wirthveren in en 25 cm lucht. Die veren zijn best stevig vandaar de grotere luchtkamer.
Ikons zijn duur in aanschaf maar wel errug goed idd.
 
De koni's, originele zou ik vanaf blijven.
Die van Svolta zijn toch niet origineel??
Maar goed, Koni's slijten ook.. we lijkt me logisch dat het stuggere zijn dan origineel, omdat ze vervangen zijn..?
Ik kreeg in een ander topic (bochte met duio) de tip voor YSS schokkers, zo eens kijken..
 
Hi! Een half jaar geleden een Xj600 op de kop getikt en afgelopen week bougies en luchtfilter vervangen. Oude luchtfilter kon in principe nog prima mee, en reed ie goed op, maar toch vervangen.

Feit is nu dat de motor bij het optrekken nauwelijks op toeren komt, pas vanaf 4000 rpm loopt 'ie 'normaal' door.

Wat is jullie mening hieromtrent: Kwestie van carburateurs afstellen lijkt mij?
 
Ja prima. Iig een stuk beter dan nu. Zie foto voor staat oude filter.
 

Bijlagen

  • B8973511-F156-4AD4-982C-0F749F56CE2B.jpeg
    B8973511-F156-4AD4-982C-0F749F56CE2B.jpeg
    96,5 KB · Weergaven: 5
Nieuwe luchtfilter is ook een hiflo, met zelfde serienummer, dus daar zou het mijns inziens niet aan hoeven te liggen.
 
Ook weer zo,n flut merk,koop gewoon die van Wilbers,kosten wat meer maar zijn wel echt goed.
Je wil voor weinig op de eerste rang zitten,zo werkt het niet in deze wereld,dan kan je net zo goed
iets dikkere vorkolie er in mikken en een paar bussen boven op de veren plaatsen,zo deed ik dat vroeger en dat werkt ook redelijk goed,
en kost maar een paar eurie.
Vering is 1 van de belangrijkste componenten van een motor,daar op bezuinigen is het slechtste wat je kan doen.
 
Laatst bewerkt:
Als dat 't enige is wat je nu anders hebt..

Oude luchtfilter er weer (op juiste manier ingezet);zelfde probleem. Komt niet op toeren wanneer gas open. Zelfde type nieuwe bougies er ingezet. Daar kan het ook niet aan liggen lijkt me?
 
Oude luchtfilter er weer (op juiste manier ingezet);zelfde probleem. Komt niet op toeren wanneer gas open. Zelfde type nieuwe bougies er ingezet. Daar kan het ook niet aan liggen lijkt me?
Compressie meten en kijken of er geen gasschuif blijft hangen of een gescheurd membraan heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan