XJ/FJ 600/900 topic

Zo.. de tank gevuld en op het knopje van de dagteller gedrukt.. de middelste digid blijft tussen 1 en 2 staan dus... nog een keer proberen en ter plekke een stickertje maken met de km-stand plus 150.

200 rekent makkelijker maar ik denk niet dat hi dat op 1 tank haalt.

De knipperstopautomaat doet het soms wel, soms niet Het ding lijkt wat opwarmtijd nodig te hebben. Ik zal 'm proberen te localiseren en de contactjes schoonmaken om te zien of dat iets uitmaakt.

Zoals ik al eerder zei, : je hele tellerset is gaar, dat digit wat blijft hangen is daar maar weer een bewijs van. Vervang dat hele ding aub voor een goede.
Vervang de knipperautomaat door een aliexpress ding van een euro, dan is ie geschikt voor led en nog instelbaar ook. Dan weet je zeker dat dat ding goed is.
Daarbij zal ook je knipperlicht links op je stuur wel heel erg smerig zijn (dat zijn ze nl allemaal na 30 jaar). Loshalen schoonmaken en weer netjes monteren met drupje olie op de draaipunten. Kan ie er weer 30 jaar tegen.

Dat ie met dit weer al na een minuut zonder choke kan is normaal. Een 58L loopt zeker niet arm. Maar met afstelling van een carb kun je een hoop vernaggelen dus wie weet hoe dit met de jouwe is. Maar als je al hoorde dat ie mooi gelijk liep en ook lekker soepel op het gas reageert verwacht ik hier niet te veel ellende. Hooguit dat ie rijk zat loopt.

Als de jouwe werkelijk zo veel benzine gebruikt ga je dit met synchroniseren in ieder geval niet oplossen, maar nogmaals, doe eerst een goede verbruiksmeting, en liefst een paar achter elkaar. Let wel op dat je tank iedere keer even vol doet, anders weet je nog niets.

Je zei dat er in je schuur een beduidend andere geur hangt dan voor de xj er stond, als dit werkelijk een benzine geur is lekt er ergens iets. Als het niet je tank is, kijk dan eens of je overloopslangen van je carburateurs wel allemaal droog blijven als ie loopt. (vanaf iederen carb loopt er een dunne slang naar beneden, dat zijn de overloopslangen, zitten meestal 2 aan 2 met een tierap aan elkaar.).

Voor het geld dat je ervoor gegeven hebt mag er wel wat aan mankeren maar niet zo heel erg veel.
 
Kijk dat zijn hele duidelijke tips..
Ik zal de overloopslangen nakijken volgende keer.
Ik heb gisteren- naast de speigels wat verzet (er zit een 'knikker' iets rammelends in 1 spiegel, het is niet het glas wat los zit) de buddy er af gehaald en in het duitse handboek gekeken waar 2 (verschillende?) stroomrkingschema's staan, zo uit m'n hoofd heb je eerst dat knipperlicht-afsla ding (nr 23 op tekening meen ik) en staat het knipperrelais er achter in serie.
Zo zag het er uit..
Onderzoek wees uit dat het blokje met de witte letters onder in beeld het knipperrelais is, en het langwerpige ding ernaast zoals eerder getipt het afsla-ding?
PTDC0022.JPG
 
De zekeringsuitrusting lijkt me niet origineel, er was 1 zekeringsplek over waar ik de voeding voor de navig
PTDC0024.JPG
atie op heb gezet.
 
Maar het knipper-afsla ding komen maar liefst 5! draden uit en de contacten zijn ingegoten. Ik heb wat hesitant het zomaar af te knippen omat ik zo ook niet echt een beeld van heb wat er dan nog meer gebeurd. Zoals het knipperlichtscahkelaar werkt- drukken om ui te zetten- is nieuw voor me en misschien werkt het wat anders dan ik van de '91 jawa gewend ben.
ik 'zie' niet direct of ik dat gewoon kan afknippen zonder gevolgen..als ik me wat fitter voel misschien nog eens kijken.
PTDC0023.JPG
 
Gewoon de stekker los trekken van de knipper automaat! Hoef je niks af te knippen en kun je hem altijd weer terug er in prikken om wat voor reden dan ook.

Als de stekker los ligt is het goed, verder hoef je niks meer te doen.
 
Algemene vraag; Ik vind het originele kuipruitje goed bij de lijn van de motor passen en alles bij elkaar houdt 't het bovenlijf uit de wind.
Ik ben 190cm.
Zijn hier mensen die ervaring hebben met de -lelijkere-verhoogde kuipruit?
 
Algemene vraag; Ik vind het originele kuipruitje goed bij de lijn van de motor passen en alles bij elkaar houdt 't het bovenlijf uit de wind.
Ik ben 190cm.
Zijn hier mensen die ervaring hebben met de -lelijkere-verhoogde kuipruit?

Ik weet niet of ik nog een setje heb van die dingen, ik dacht dat ik pas het laatste nog enigszins nette setje verkocht had. Dus als ik nog wat heb is het alles behalve mooi.
 
Okay, ben benieuwd naar de ervaringen met de verhoogde ruit en valbeugels.. moeten vooral niet-stuk zijn? Met een staalborstel krijg je alles weer glimmend of zo..
Het china-voltmetertje is binnen, eens kijken of ik nabij de cockpit een handige aansluiting kan vinden..
 
Laatst bewerkt:
China-Voltmeter zit er in, laadspanning lijkt keurig in orde, maar ik snap niet dat ik op andere plus-aansluitingen in de motor 3/4 Volt minder meet dan aan de accu. Ik heb -bijna-alle stekkers schoongemaakt maar dat maakt niet uit..

Wat meer snelwegkm's (2 maal heen-weer Assen-Groningen, tank voor 3/4 leeg) en de vering voor en achter is idd erg slap en vermoed nog origineel. Deinen en golven in de bochten doet hij best sterk.
Eens kijken of ik in de loop der tijd hier een oplossing/verbetering voor vind.
 
Vering zal ver op zijn en of de olie in de voorvork anders wel; deinen en golven dan.
 
Hmm vorkolie is wel een goede tip.. en - bij de motoren die ik tot nu toe had- eenvoudig te doen..

Ik wilde het linker armatuur op het stuur kapje er af halen voor inspectie maar, daar is meer voor nodig dan de 2 schroeven loshalen? Dit soort dingen staan niet in de haynes..
 
Hmm vorkolie is wel een goede tip.. en - bij de motoren die ik tot nu toe had- eenvoudig te doen..

Ik wilde het linker armatuur op het stuur kapje er af halen voor inspectie maar, daar is meer voor nodig dan de 2 schroeven loshalen? Dit soort dingen staan niet in de haynes..

De voorveren zijn waarschijnlijk door en door versleten, daar kun je bussen op zetten zodat je de veervoorspanning wat verhoogt. Beter is nieuwe stuggere veren erin. En dan ook dikkere olie erin. Origineel is 10W, 15W merk je nauwelijks, dus 20W of 30W erin kieperen.

2 schroeven los, en waar denk je dat de choke hendel om draait?

Choke kabel los halen bij carburateurs en hendel zo verdraaien dat ie er af kan.
 
Ik duw er gewoon multigrade in.. had 10/40 maar werd de vork te hard van, nu 5/30 en prima.
Heb er wel andere veren in en antiduik op nul dus niet werkend.
 
Ik duw er gewoon multigrade in.. had 10/40 maar werd de vork te hard van, nu 5/30 en prima.
Heb er wel andere veren in en antiduik op nul dus niet werkend.
Je vraagt je af waarom er speciale voorvorkolie bestaat als je er gewoon multigrade motorolie in kan doen,
het is ongeveer het slechtste wat je kan doen voor je vork.Als je er iets alternatiefs in wil doen gebruik dan ATF,want dat kan wel.
 
En waarom is dat slecht.. rij er al 30 jaar mee in tal van motoren en heb er nog nooit problemen mee gehad. Geen lekkende seals of anderszins. ATF ook gehad maar daar vond ik de demping klote van. Ging de motor van schommelen bij stevig stuurwerk en het remgevoel leek verdwenen of in elk geval minder te zijn.
Overigens geeft yamaha zelf aan in wph sae20 of 10w30 te gebruiken.. ;-)
 
Laatst bewerkt:
Maatje van me heeft mijn oude xj900 overgenomen om weer aan de praat te krijgen en er een naked/cafe racer van te bouwen.
Mijn vermoeden was dat de koppeling aan gruzelementen lag en dat is dus inmiddels bevestigd.

Blok heeft zeker 180.000km gedraaid.


1389133
1389134
 
De voorveren zijn waarschijnlijk door en door versleten, daar kun je bussen op zetten zodat je de veervoorspanning wat verhoogt. Beter is nieuwe stuggere veren erin. En dan ook dikkere olie erin. Origineel is 10W, 15W merk je nauwelijks, dus 20W of 30W erin kieperen.

2 schroeven los, en waar denk je dat de choke hendel om draait?

Choke kabel los halen bij carburateurs en hendel zo verdraaien dat ie er af kan.
Kan Dat, versleten vorkpootveren met 83K?
Ik denk dat ik er het liefst de aftermarket progressieve veren in mik..
Stuggere olie er in is zo gedaan(mits je een dop hebt die boven in de vorkpoten past.. Nog nooit zo'n rare maat gezien?)
Dank voor de tips weer!
 
Terug
Bovenaan Onderaan