XJ/FJ 600/900 topic

Ik zoek nog een goed 41Y blok met goede inlaatrubbers. Ik heb in het recente verleden meerdere van die dingen gehad maar heb nu alleen nog maar een paar Xj900's.
De reden is dat ik wil proberen om een paar carburateurs aan te passen zodat ze op een 750 passen. Ik weet van iemand die dat gedaan heeft, en dat het dus kan. Die 750 van hem loopt veel beter dan een originele 750....
 
das ongetwijfeld ook mogelijk, maar het gaat me er om dat ik gewoon wil proberen om 35mm mikuni's er op te zetten.
Kortom, het is gewoon voor de hobby.
En aangezien een setje 35mm mikuni's goedkoper zijn dan een dynojet kitje is het lekker goedkoop hobbyen (ik denk dat ik nog wel een paar setjes 35mm mikuni's heb liggen. ;) )
 
Heb je al een ander zadel? Ik heb er nog wel 1 liggen, ooit eens opnieuw bekleed. Kost niet veel.
Nog geen ander zadel maar komt me momenteel ook niet echt uit om er 1 aan te schaffen. Wat wil je ervoor hebben?

De XJ loopt niet meer na 2 weken stilstaan :( accu leeggestart, geprobeerd om aan te lopen maar nog geen succes. De koppeling komt ook niet helemaal vrij daar wordt aanlopen niet makkelijker van. Binnenkort maar even de carbs reinigen, kleppen stellen en verse olie.
 
Nog geen ander zadel maar komt me momenteel ook niet echt uit om er 1 aan te schaffen. Wat wil je ervoor hebben?

De XJ loopt niet meer na 2 weken stilstaan :( accu leeggestart, geprobeerd om aan te lopen maar nog geen succes. De koppeling komt ook niet helemaal vrij daar wordt aanlopen niet makkelijker van. Binnenkort maar even de carbs reinigen, kleppen stellen en verse olie.

25 euro, en vergeet vooral je bougies niet. Als ie voorheen altijd gewoon liep zal carbs reinigen niet nodig zijn. De rest wat je noemt wel.
 
Wat mij opvalt bij de yams is dat na een tijdje van stilstand het handig kan zijn om de kraan eerst even op pri te zetten. Zo weet je tenminste dat de carb's vol zitten als je de startknop induwt. Sneller starten en sneller stationair lopen.
Nou staat de mijne altijd op de zijstandaard en hoeft het mss niet als ie altijd op de middenbok staat.
 
Weet iemand zo of de lengte (310 mm) van de achterschokbrekers voor een XJ900 en de XJ750 (41Y) klopt in onderstaand plaatje?

schokbrekers Yamaha.JPG
 
Wat mij opvalt bij de yams is dat na een tijdje van stilstand het handig kan zijn om de kraan eerst even op pri te zetten. Zo weet je tenminste dat de carb's vol zitten als je de startknop induwt. Sneller starten en sneller stationair lopen.
Nou staat de mijne altijd op de zijstandaard en hoeft het mss niet als ie altijd op de middenbok staat.

Dan zou er in 2 weken zoveel benzine verdampt moeten zijn dat het niveau dusdanig gezakt is dat ie zelfs op de choke niet genoeg benzine krijgt?
Het zou natuurlijk kunnen, maar ik denk dat de werkelijke oorzaak bij de accu ligt. Een xj is namelijk eigenlijk een hele goede starter. Hij heeft niet veel nodig om aan te slaan. De startmotor gaat bij 8,5 Volt nog voldoende snel rondt, alleen de vonk wordt dan dusdanig zwak dat ie dan een behoorlijk rijk mengsel nodig heeft om aan te slaan.
Met een goede accu en verder in goede conditie slaat ie na 2 weken ook nog aan alsof ie gisteren nog gelopen heeft. ;)
 
Ik merkte dat de warme start de laatste tijd soms ook lastig was. Aanlopen was dan de beste optie. Denk dat groot onderhoud hem wel goed zal doen!
 
Heb geen enkel probleem met starten verder maar merk wel dat als ie even op pri gaat eea makkelijker en sneller gaat.
Mijn motor staat dus altijd buiten, onder een zeil weliswaar maar toch. De xj600 doet precies hetzelfde mbt het starten en pri.
Uiteraard starten we koud mét de choke erop.
 
Beetje het zelfde idee als 'vlotteren' vroeger op de brommer (puch maxi). Heb het inderdaad ook wel eens gedaan en als hij een beetje tegensputtert kan dat net het gene zijn dat helpt:t
 
Hi, ik heb een andere motor op het oog. Daarom mag mijn prima rijdende xj voor weinig weg.

250,- zie de advertentie op speurders.

Km. Stand 109600
 
En omdat ik weer eens te veel motoren heb mag mijn XJ900 ook naar een nieuwe eigenaar. Motor is in unieke topstaat en daarom is mijn vraagprijs 875 euro. Staat ook een advertentie op speurders. bijzonderheden : slechts 45000 km, RVS uitlaat, van bochten t/m dempers, (nieuwstaat), stalen remleidingen, opnieuw bekleed zadel, professioneel gecoate tank, progressieve voorveren, hele goede showa's achter, nieuwe voorband, accu 1 jaar oud ongeveer. starten is lopen uiteraard. Rood zwarte unieke kleur, zie je niet veel. (is niet in nederland geleverd, motor is ook later ingevoerd).
 
Ik heb trouwens ook een kofferrek + 3 koffers van givi one key. Als er animo voor is mag het evt. van eigenaar wisselen.
 
Heb je foto's van het kofferrek Julesw en/of Albert? Ben enigszins wel geinteresseerd.
En zit er nog een goed motorblok bij Albert? Ik heb namelijk nog een xj900 staan waarvan het blok in de soep is gelopen.
 
Heb je foto's van het kofferrek Julesw en/of Albert? Ben enigszins wel geinteresseerd.
En zit er nog een goed motorblok bij Albert? Ik heb namelijk nog een xj900 staan waarvan het blok in de soep is gelopen.

Meeste blokken zit wel wat werk aan, of zijn rijp voor de sloop. Maar ik denk dat er nog 2 58L blokken staan die nog goed zijn.

Kofferrek is een wingrack 2, dus de laatste versie. Heb er geen aparte foto van. Maar het is gewoon een keurig kofferrek. Zat op een motor die ik paar weken geleden verkocht heb. En heb m nu over.
 
Ik moet eens gaan bedenken dan wat ik met mijn tweede xj wil.
Een ombouw naar naked zie ik wel zitten, maar eigenlijk zou ik hem net zo goed willen 'slopen' voor de RDW en dan als berg reserve onderdelen gebruiken voor mijn goede xj900. Hij ligt nu al half uit elkaar en heb met alle beste onderdelen 1 goede motor gemaakt zeg maar. Er zou dus wellicht te veel geld in gaan zitten om de tweede weer goed rijdend te krijgen.

Hoeveel wil je ongeveer voor zo'n goed blokje? (neem aan dat een 58L blok ook gewoon in een 4BB past).
 
Terug
Bovenaan Onderaan