XJ/FJ 600/900 topic

Heb ik paar weken geleden gedaan toen de tank er af was om alle stekkers schoon te maken, kon er niets aan zien. Ook de bougiekabels aan de kanten van de doppen en stukje ingekort.. Zou de doppen vervangen nut hebben?
Standaard NGK kappen zijn 5Kohm ,dus als die er op zitten mag dat niet te veel afwijken.
 
Ik snap dat die weerstand niet nog meer moet zijn.. maar evt minder? Wellicht zijn de oude bobines ook niet zo fris meer..
Als die van de recentere diversions passen is dat misschien een idee om achter de hand te houden/gewoon te wisselen en kijken of het beter wordt (omdat je dan ook nieuwere bougiekabels hebt die je vanwege ingegoten niet los kan vervangen)
 
Ik snap dat die weerstand niet nog meer moet zijn.. maar evt minder? Wellicht zijn de oude bobines ook niet zo fris meer..
Als die van de recentere diversions passen is dat misschien een idee om achter de hand te houden/gewoon te wisselen en kijken of het beter wordt (omdat je dan ook nieuwere bougiekabels hebt die je vanwege ingegoten niet los kan vervangen)
Minder is niet erg,soms zijn ook ingegoten kabels te vervangen,ligt er aan hoe ze vast aan de bobine zitten,als dat met een pin is dan zijn ze te vervangen.
 
Bougiekappen kun je gewoon doormeten, kabels kun je gewoon controleren, en evt barsten in een bobine kun je gewoon zien. Bobines kun je ook doormeten, dus je kunt met 95% zekerheid controleren of die dingen nog goed zijn.

Maar als ik je verhalen zo lees heb je een redelijk verwaarloosd exemplaar gekocht, en dus is alles een beetje slecht, maar weinig dingen zullen echt kapot zijn. Ik bedoel dat je dus niet naar 1 ding moet gaan zoeken om bijv je slechte regenstart te verbeteren maar dat je die hele motor na moet lopen. Maar ik zou het wel een beetje gestructureerd doen.
 
Barsten in de bobines heb ik zoals genoemd niet gezien. Maar ze zijn natuurlijk oud dus als die van een diversion(nieuwer) ook passen vind ik dat wel leuk om te weten, zeker als je de kabels niet kan verwisselen.

De weerstand van de kappen meten snap ik maar meten op lekken? Ik zal gewoon eens voelen als er weer een buitje is.
Ja ik heb flink wat achterstallig onderhoud ingehaald en andere dingen leken okay.

Bij oudere motoren vervang ik stdt de bougiekabels en -doppen en misschien moet ik dat ok gewoon met deze doen.
Verse bougies zitten er al in..

Het verbruik lijkt tussen de 1 op 17-19 in te liggen dus waarom ik eerst dacht dat hij zo zoop? Ik moet wel vaak tanken.. zal wel aan mij liggen..
Verder houd ik m'n ogen open voor een bagagerekje, ruitje zonder scheuren/sterren en/of een setje zijkoffers met rek..
De nieuwe vering maakt veel verschil; ik durf nu veel zekerder het spul de bochten in te leggen..
Ik vind het een heerlijke motor maar.. gezien de koffiemolens die ik gewend ben is dat misschien al vlug het geval..
 
Barsten in de bobines heb ik zoals genoemd niet gezien. Maar ze zijn natuurlijk oud dus als die van een diversion(nieuwer) ook passen vind ik dat wel leuk om te weten, zeker als je de kabels niet kan verwisselen.

De weerstand van de kappen meten snap ik maar meten op lekken? Ik zal gewoon eens voelen als er weer een buitje is.
Ja ik heb flink wat achterstallig onderhoud ingehaald en andere dingen leken okay.

Bij oudere motoren vervang ik stdt de bougiekabels en -doppen en misschien moet ik dat ok gewoon met deze doen.
Verse bougies zitten er al in..

Het verbruik lijkt tussen de 1 op 17-19 in te liggen dus waarom ik eerst dacht dat hij zo zoop? Ik moet wel vaak tanken.. zal wel aan mij liggen..
Verder houd ik m'n ogen open voor een bagagerekje, ruitje zonder scheuren/sterren en/of een setje zijkoffers met rek..
De nieuwe vering maakt veel verschil; ik durf nu veel zekerder het spul de bochten in te leggen..
Ik vind het een heerlijke motor maar.. gezien de koffiemolens die ik gewend ben is dat misschien al vlug het geval..
Vergeleken met de Diesel zal het inderdaad vaak tanken zijn,de waardes die je opgeeft zijn gewoon netjes voor een 900
die al aardig oud is.
:Y
 
De jawa's verbruiken ook rond de 1 op 20, en hebben een kleinere tank.. Toch sterk het idee dat ik veelminder vaak hoef te tanken.. hmm zal wel aan mij liggen.

Ik overdacht vannacht, als de bougiekabels doorslaan en ze zijn niet los te vervangen, zou intapen als lapmiddel kunnen werken?

Intussen zelf even voor regenbui gespeeld en een fles water over de kop gemikt.
-De motor sloeg meteen aan, misschien is het toch natter na een echte bui.
-Als de doppen/kabels doorslaan kun je dit duidelijk voelen, ik voelde echter niets.

De choke heeft 3 'klikjes' op het stuur. Op het eerste klikje gebeurde er nog niets, de stang van de choke werd ca 2mm naar links getrokken.
Als je de choke langzaam verder aantrekt gaat hij eerst stotteren/onregelmatig lopen en dan komt er een positie dat er duidelijk meer benzine word gegeven en de motor verhoogt stationair loopt.

Ik heb de speling op de chokekabel bijgesteld. Hij lijkt nu bij het eerste 'klikje' nu ook wat te doen.
 
Laatst bewerkt:
Zoo.. ook weer terug in het land maar zonder Seca, die staat nog in zuidfrankrijk met.. bobineprobleem.
In N-Fr. tijdens een hele stevige regenbui stotteren en op 2 pitten, kon eea bij tankstation nog met wd40 verholpen worden maar in Mérida Spanje was het over en uit. Helemaal nix meer. Nieuwe bobine weten te scoren, geen originele, en verder 4000 km probleemloos getourd, gestuurd en wat al niet meer. Al die tijd 1 op 20 of minder en werkelijk perfect lopen.
Vanuit spanje (motorcamping aldaar, erg leuk) de pyreneeen over en na 10 km op de peage helemaal dood. Zekering eruit geknald, vervangen en op 2 pitten lopen, bleek de spaanse bobine de geest gegeven te hebben. Staat nu bij Yam65 motorzaak in Tarbes en ik ben vandaaruit met taxi naar Toulouse en met gekregen auto verder naar Moto99 camping afgereisd.
En van daaruit weer naar NL in de reisverzekeringsauto. Was lekker, met airco aan bij 30+ grd :)
Seca mag rustig op de rug van ophaalwagen de laatste 1500 km afleggen.
Heb hier nog 4 bobines, scheurvrij, liggen dus komt wel goed denk ik.
Ook meteen maar ff spanningsregelaar doormeten en startmotor schoonmaken zodra ze terug is.
Tip; laat geen plakloodjes aanbrengen bij balanceren, die zijn er bij mij dus afgevlogen en kon daardoor niet harder dan 80 kmh.
Onacceptabel, dus met meegenomen ijzerdraad en tie wraps eea weer toch 140 aardig weten uit te balanceren *O*
Ga ermee naar de bandenman en laat het wiel dan opnieuw, mét draad, opnieuw balanceren. Bij een nieuwe band haal ik het er wel weer af; tis een ratbike tenslotte 8-)
 

Bijlagen

  • P1020091.JPG
    P1020091.JPG
    200,7 KB · Weergaven: 6
De yammie heeft vannacht in de regen gestaan.
Deze ochtend choke op 1ste klik; starten-lopen.
Ook met natte doppen/kabels kon ik geen doorslaan voelen.
Enige wat ik heb verandert zijn nwe bougies en choke-kabel afgesteld.
 
Over het algemeen starten die xj's gewoon goed. Warm/heet wellicht iets minder.
 
Zou kunnen maar denk het niet, bij die van mij op het moment echter wel ja haha
De motor is terug in NL maar staat nog niet voor de deur om de bobines te vervangen.
Denk overigens meer aan benzine'probleem' nadat de motor op de zijstandaard heeft gestaan.
Of iets van verdamping oid.
 
Na 2 weken niets te doen te hebben gehad wilde de yammie maar moeilijk aanslaan.
Dit is mijn 1ste motor met vacuüm-kraan.
Is het dan goed/gebruikelijk om de kraan op PRI te zetten zodat de -misschien- lege vlotterbakken zich vullen?
 
Zou niet uit moeten maken. Heb het ook weleens gedaan voor de gemoedsrust maar kan niet zeggen dat het iets leek te helpen. Zeker niet na maar twee weken.
 
  • Leuk
Waarderingen: OMB
is ook mijn ervaring met de xj's en via pri gaat het bij ons met 2 xj's idd sneller.
Overigens is mijn seca nu even buiten werking ivm een kapotte cdi unit, waarschijnlijk.
Dus repareren, indien mogelijk, of een vervangingsunit is het plan.
Heb al kontakt met gespecialiseerd bedrijf hierin.
Vervangingsunit, niet goedkoop overigens, heeft de voorkeur ivm de vele verbeterde mogelijkheden en beschermingen op electronisch vlak.
 
Start hem eens met startkabels aan een auto, dan zou het probleem zomaar door een slechte accu kunnen worden veroorzaakt.
 
Start hem eens met startkabels aan een auto, dan zou het probleem zomaar door een slechte accu kunnen worden veroorzaakt.
Op een moment deed ik het licht ook uit, toeval of niet maar toen startte hij wel. Er zit een heuse Landport accu in... :Y :P
 
Niet nodig, ding is gewoon stuk gegaan door foute bobine.
Er was echter geen andere voorhanden en ben ermee door spanje gekomen.
Nu gewoon een verse en betere erop en verder.
 
Na 2 weken stil staan met de huidige temperaturen en de huidige troep die ze als benzine durven te verkopen, zijn de vlotterkamers van de carbs helemaal leeg. Dus in het vervolg gewoon de Benzinekraan op de pri stand zetten, minuutje wachten en dan starten.
Dat met die benzine is er overigens ook de reden van dat tegenwoordig ook met relatief korte stilstand de carbs inwendig alweer vervuild kunnen zijn.
 
Na 2 weken stil staan met de huidige temperaturen en de huidige troep die ze als benzine durven te verkopen, zijn de vlotterkamers van de carbs helemaal leeg. Dus in het vervolg gewoon de Benzinekraan op de pri stand zetten, minuutje wachten en dan starten.
Dat met die benzine is er overigens ook de reden van dat tegenwoordig ook met relatief korte stilstand de carbs inwendig alweer vervuild kunnen zijn.
98 tanken scheelt wat,heb je geen last van de Ethanol meuk.Maar af en toe droom ik nog wel eens van de jaren 70 en ouder peut,heerlijk met
lood verrijkte benzine,de tijd dat groen nog een vies woord was.
:9~
 
Deels kan je problemen met die schrale benzine voorkomen door er een spriets lampenolie (Paraffine) van de action in de tank te spuiten. 10 cc op volle tank is voldoende. Daardoor drogen de rubbers niet uit, blijven de sproeiers/naalden langer heel en minder corrosie in tank en carbs. Verbruik daalt ook ietsie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan