XJ/FJ 600/900 topic

Op zich is het een heel betrouwbaar systeem maar bij oudere motoren wil zo'n slang nog wel eens verduren/broos worden enzovoorts. Dus niks om je zorgen over te maken maar wil je zekerheid kun je altijd eerst je benzinekraan reviseren en het slangetje vervangen (kost geen drol).

En zoals ik zei, met die 'pri' stand kun je hem altijd omzeilen en loopt je benzine gewoon door zonder vacuum.
 
Ik ga overmorgenmiddag kijken bij een te koop stande xj900 niet ver van mijn woonplaats. km. stand zou 88 K. zijn.
uitlaat en tank zouden in orde zijn, alles origineel..
Laatste tips?
VB wat kost een setje remschijven of zijn er andere dure onderdelen?
(is stuggere vering echt nodig/gewenst als je met passagier gaat rijden?)
 
Laatst bewerkt:
(is stuggere vering echt nodig/gewenst als je met passagier gaat rijden?)

Naar mijn mening niet... ik met vriendin achterop heb geen last van slappe vering. Hooguit de voorvork maar dat is toch wel een bekend dingetje. Rekening houdend dat het natuurlijk geen racemonster is. Er zit toch al wat beweging in het frame.

De meeste onderdelen zijn heel goed tweedehands verkrijgbaar. Remschijven zijn volgens mij best aan de prijs maar de rest van de slijtage/standaard onderhoud is erg schappelijk. Let wel op dat de bandenmaat inmiddels redelijk achterhaald is en dat je dan weinig keus hebt. 'Standaard' goede keuze is Bridgestone BT45, zelf heb ik nu Michelin Pilot Activ en ben daar beter tevreden op, merkbaar een modernere band.
 
Dank voor de tips..
Argh een motor met 4 carbs op een rij dus 4 keer zo veel kans op en defecte vlotter, verstopte sproeier of lek ventiel.. Dan moet je uitzoeken welke het is en kom je er wel bij?
(kan iemand me geruststellen?)
en 2 bobines? (transistor ontsteking dus als de bougie geen contact maakt mol je je ontsteking?)
en een heuse startmotor en geen kickstarter.. Ik heb 1 maal eerder een motor met electr start gehad en daarvan.. ging de startmotor 5 keer achter elkaar stuk..

Ehm, ter beeldvorming plaatjes van mijn alledaagse motoren; mijn '91 jawa twin
 

Bijlagen

  • DSC_8003.jpg
    DSC_8003.jpg
    132,4 KB · Weergaven: 5
Mijn enfield met ingeknutseld dieselblok..
Zo, dan krijgen jullie en idee hoe zo'n inhaalslag ik moet maken.. pff..
 

Bijlagen

  • PTDC0044_zpsywwkf0mg.jpg
    PTDC0044_zpsywwkf0mg.jpg
    178,4 KB · Weergaven: 5
VERKOCHT !!!

Ik heb hier nog 4 carburateur revisie setjes liggen die ik niet meer nodig heb, nieuw in de verpakking.
Iemand interesse? Mogen weg voor € 40 voor de 4 setjes.

1380794
1380795


1380796



Bij interesse liefst even mailen naar ben@bensiebers.nl
 
Laatst bewerkt:
Waarom heb je die over als ik vragen mag?
Ik heb nog een 750 staan met minimaal 1 lekkende carburateur. Als ik die met de huidige carbs niet kan fixen hou ik me aanbevolen. Ik laat het je nog wel weten.
 
Waarom heb je die over als ik vragen mag?
Ik heb nog een 750 staan met minimaal 1 lekkende carburateur. Als ik die met de huidige carbs niet kan fixen hou ik me aanbevolen. Ik laat het je nog wel weten.
Hoi Albert,
ik heb mijn "oude dame" verkocht, ik ben nu definitief gestopt met de hobby (motorrijden).
Ik denk, ondanks dat de verkoop echt pijn deed, dat het een verstandige beslissing is geweest. Ik kon nauwelijks meer afstanden rijden, de ritjes werden dus steeds korter en dan gaat de lol er wel af als je graag meer wilt dan dat.
Na iedere langere rit had ik steeds weer behoorlijk last van mijn slechte rug en moest dat dus steeds weer bekopen met een paar dagen minder mobiel en veel pijn.
Vandaar de beslissing om er mee te stoppen.
Die revisie setjes had ik een keer gekocht toen ik last had van lekkage maar bleek ze achteraf niet nodig te hebben.

Mocht je ze nodig hebben laat het dan maar weten.

Groeten
Ben
 
Ehm mensen..
ik ga jullie heel ardig vinden want heb info/advies nodig...
Ik heb dus zo'n nieuwerwetse xj900 uit '88 gekocht!
..maakt een onverprutste indruk km. stand 83K maar zal foto's van slijtage handvatten zien of het misschien een ton meer is?

Ik vond de zithouding laag/knieén hoog en schakelpookje klein/moeilijk te vinden maar vond vermogensafgifte heerlijk..
Alle electro en 4 carbs vind ik wat eng en zo blah..
Manko; -km-teller geeft geen snelheid aan.. Is dit een bekend ding en kan het gefixed worden?
Zijn er goede bronnen voor onderdelen?
 
Dank voor de tips..
Argh een motor met 4 carbs op een rij dus 4 keer zo veel kans op en defecte vlotter, verstopte sproeier of lek ventiel.. Dan moet je uitzoeken welke het is en kom je er wel bij?
(kan iemand me geruststellen?)
en 2 bobines? (transistor ontsteking dus als de bougie geen contact maakt mol je je ontsteking?)
en een heuse startmotor en geen kickstarter.. Ik heb 1 maal eerder een motor met electr start gehad en daarvan.. ging de startmotor 5 keer achter elkaar stuk..

Ehm, ter beeldvorming plaatjes van mijn alledaagse motoren; mijn '91 jawa twin
Je wilt weten of de gebeurtenissen van de vlotters stochastisch onafhankelijk zijn. Dat is middelbare school wiskunde.
 
Gefeliciteerd met je XJ.

De naald van de snelheidsmeter wil wel eens verkleven met het spijkertje waar hij tegenaan valt bij 0 km/u. Als je regelmatig gebruikt schiet ie wel een keer los en waarschijnlijk blijft ie het dan gewoon doen.
Die tellersets schroef je er trouwens eenvoudig af, vervolgens achterkant eraf schroeven, dan kun je bij de schroeven waar de bovenkap mee vast zit (5 schroeven). Knopje van 0 setting van de dagteller ook er even afschroeven anders kan de kap er niet af. (knopje heeft dus schroefdraad). Tik vervolgens de wijzer even los, maak spijkertje en wijzer even schoon en waarschijnlijk heb je er nooit meer last van).

De lage zit is op te lossen door je achterveren wat strakker te zetten, en een ander minder ingezakt zadel er op te zetten.
Als een zadel nat geweest is (en al helemaal als ie bevroren is geweest) worden ze zacht, een hard zadel zit veel beter. Beide opties kunnen 5cm hoogte verschil opleveren!
 
Mocht het ding echt kapot zijn, is een andere, werkende teller duur?
Daarnaast was de huidige eigenaar er van overtuigt dat remolie verversen onzin is(voor 40 K) en klepspeling niet verloopt.
Nu heb ik geen ervaring met shim-klepstelsystemen..

De DOT code van de achterband was- als ik me goed herinner- 357, dus dat is 2007?>
Voorband is goed. Olie zou vervangen zijn maar waar oliefilkter zat wist hij niet..
 
Mocht het ding echt kapot zijn, is een andere, werkende teller duur?
Daarnaast was de huidige eigenaar er van overtuigt dat remolie verversen onzin is(voor 40 K) en klepspeling niet verloopt.
Nu heb ik geen ervaring met shim-klepstelsystemen..

De DOT code van de achterband was- als ik me goed herinner- 357, dus dat is 2007?>
Voorband is goed. Olie zou vervangen zijn maar waar oliefilkter zat wist hij niet..
Wat je nodig hebt is een werkplaatshandhoek of een digitale versie ervan.
 
Mocht het ding echt kapot zijn, is een andere, werkende teller duur?
Daarnaast was de huidige eigenaar er van overtuigt dat remolie verversen onzin is(voor 40 K) en klepspeling niet verloopt.
Nu heb ik geen ervaring met shim-klepstelsystemen..

De DOT code van de achterband was- als ik me goed herinner- 357, dus dat is 2007?>
Voorband is goed. Olie zou vervangen zijn maar waar oliefilkter zat wist hij niet..

Voor een aantal van die zaken kan ik je naar mijn youtube kanaal verwijzen. Ik heb een serie waarin ik het onderhoud aan mijn motor doe en wat basis uitleg geef. Bijvoorbeeld olie verversen is er een van...

O en ik heb nog wel een teller liggen voor je... Heb een tweede xj900 in onderdelen liggen.
 
Oliefilter zit op de voorkant van het blok, tussen de uitlaatbochten.
Tellersets heb ik nog wel een paar van liggen, een mooie kost rond de 50 euro.
Remolie vervangen zou ik dan maar een keer gaan doen als de vorige eigenaar er zo over denkt.
Qua kleppen stellen kon ie wel eens gelijk hebben, maar controleren kan zeker geen kwaad en kost niets.

Ik heb de afgelopen jaren minimaal 20 XJ's gedemonteerd dus onderdelen zijn er nog voldoende, maar om op voorhand al onderdelen gaan aanschaffen lijkt me wat voorbarig. Zeker voor de tellernaald zou ik geen andere set aanschaffen.
 
Dank allemaal voor de reacties, Als de km teller naald na de rit naar huis nog steeds niets doet zal ik de teller eens open peuteren (gek genoeg geeft mijn chinanavi ineens ook geen snelheid meer aan?)
De achterband voelt qua rubber nog wel zacht aan en vraag me af of deze niet van 2017 is ipv 2007.
Verder rammelt de linkerspiegel, maar het is niet het glas wat in de houder rammelt.. er zit iets in. Ik denk niet dat ik het glas en zonder schade uit kan pulken...

Verder zal ik er eens op letten of er een kofferset ergens wordt aangeboden en of er valbeugels zijn voor deze motor.
Vanavond het ding ophalen!
 
Laatst bewerkt:
Een givi rek + topkoffer heb ik hier nog liggen.
Kunnen daar dan ook de zijkoffers aan of zitten die op aparte bevestiginsgrekken?
Zo, net thuis met het ding. Ik moet er erg aan wennen..
maarre, m'n vooroordeel dat 4 cyl. jappen onderin nix doen is nu wel de kop ingedrukt...
 
Zo, thuisrit was succesvol..,
zoeken; valbeugelsetje, evt koffersetje, instructieboekje(want er zit nogal wat op zo'n moderne motor) en een WPH.

De achterband is - denk ik- 12 jaar oud en is een Continental super twin.
Ik ken de motor niet maar vind 'm er prima op sturen. Wat vinden jullie van deze band,met name van grip op nat wegdek en/of hebben jullie betere suggesties?
 
Kofferrek is weg, de koffers zijn nog beschikbaar.

En nog wat bijzonders, ik heb een complete uitlaat over. Originele bochten, hele nette staat. En een paar Jama dempers, die kunnen wel een poetsbeurtje gebruiken, maar zijn wel in goede staat.
Jama-dempers, die zitten ook op de mijne, is dat aftermarket?
 
Ja, origineel zitten er Yamaha dempers op ;)
Snap ik, en is it anders/beter/geeft verschil in vermogensafgifte?

Zo, ondanks erg verkouden gister stukje gereden;

- klokje is niet meer bij te zetten, wheeh!
-contactslot rammelt/ligt los in passing, zal er wat kit tussen mikken.
-Bij wegrijden vanuit stilstand voel(niet hoor) ik een 'bescheiden 'clunk'. Misschien kruiskoppeling of meenemer van cardan?(is het normaal of iets slijtageding?)
-Verder is de achterband oud en zoek iets nieuws wat goed gript op nat wegdek. Tips welkom (heb een rijschoolhouder positief gehoord over Maxxis banden? ik ken ze totaal niet)

Intussen op zoek naar setje valbeugels, evt kofferset en verhoogd ruitje..De laatste 2 hebben geen prio..
Iedereen super dank voor de hulp en info hier. :}
(en oh ja, manual en online WPH vinden.. wel van de diversion gevonden, niet van de '88 versie)
 
Maxxis heeft voor de xj900 maar een type band en die is vooral betaalbaar maar legt het toch snel af tegen de betere banden. De oude vertrouwde bridgestone bt45 doet het goed en ik heb zelf nu michelin pilot activ en daar ben ik ook heel blij mee.

Wphb heb ik digitaal wel voor je;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan