XJ/FJ 600/900 topic

ben bang dat de carbs weer uit elkaar moeten als ik dit zo lees...
 
Bezig geweest met synchronisatie van de seca carbs die er nu opzitten, de originele dus.
Reden was om, de waardes te bekijken als referentie voor de volgende set en om evt. het stat. toerental wat beter te krijgen. Motor loopt alleen goed stationair met duitse benzine...
Het eea had wat voeten in de aarde maar nu staat alles goed en secaatje loopt nu ook goed op nl-spriet.
Te merken is dat ie nu vanuit stilstand beter oppakt bij wegrijden ipv eerst toeren te moeten maken voordat je goed wegkwam. Dat ging weliswaar best goed maar nu beter.
De pakkingen voor het andere carbblok komen morgen binnen en morgen gaan de vlotterbakken in ultrasoon want bij 3 ervan zit de sproeieropening dicht en krijg die niet op reguliere wijze open.
Meteen ook een soort van infuusstandaard aangeschaft want klooien met de tank is nix bij afstellen.
 
De pakkingen voor het andere carbblok komen morgen binnen en morgen gaan de vlotterbakken in ultrasoon want bij 3 ervan zit de sproeieropening dicht en krijg die niet op reguliere wijze open.
Meteen ook een soort van infuusstandaard aangeschaft want klooien met de tank is nix bij afstellen.
Ook met ultrasoon krijg de de zaak niet altijd schoon.
Ooit een set laten doen via motorzaak in Dordrecht maar kanalen waren niet allemaal open. Moest alsnog doorgestoken worden.

Pakking van motorzaak of Ebay ?

Misschien linkje naar infuustankje ?
Is inderdaad handiger dan met tank klooien met risico van beschadigen.
 
Laatst bewerkt:
Ja, haal ze er maar onderuit, maak alles schoon en controleer alles voordat je ze weer monteert. Vergeet het vlotterniveau niet te checken voordat je ze monteert.
Kan vlotterniveau ook verlopen met de jaren ?
Misschien handige manier om te checken of corrigeren ?

Ik kom een prijs tegen van €75 voor 4 carbs ultrasoon reinigen bij een motorzaak (DCA motorcycles Helmond).
Iemand goede ervaringen met DCA ?
Ik overweeg wel om ultrasoon te reinigen en daarna hun te laten afstellen en synchroon stellen.
Ik heb wel 'n hoop gereedschap maar geen specifiek motor gereedschap.
Ben meer een rijder, geen sleutelaar. Te weinig tijd voor.
 
Laatst bewerkt:
Infuustankje of fles oid moet ik nog naar kijken.
Standaard is van mp afgeplukt. Is er 1 met klem om op framebuis oid te monteren.
Pakkingen komen van Ebay en mbv siliconenkit, de echte!, krijg ik alles dicht en daarna ook weer los. Uiteraard spaarzaam gebruiken.
 
Heb ook een Xj900 gekocht voor erbij! Prima fiets. Zal af en toe meelezen hier.

Mocht iemand een zadeltje hebben liggen voor weinig; mijne heeft helaas een scheurtje.
full
 
Voor zover ik nu weet positief. Heb ze bij de GS550 die ik afgelopen winter opgeknapt heb gebruikt en onlangs voor een Honda VT600C en tot nu toe nog niet gehoord dat ze weer lekken.
 
Vanmiddag de "Oude dame" weer voorzien van nieuwe voorvork keerringen en verse vork olie.
Kan ze er weer even tegen 😊

full


full
 
Laatst bewerkt:
Voor de liefhebber: ik heb een factory manual/werkplaatshandboek voor de XJ900F (83-94) toe laten voegen aan de database van www.carlsalter.com/yamaha-service-manuals.asp
 
Hallo allemaal,


Dekt de topic titel de lading of is dit vooral een XJ900 topic geworden, gezien bovenstaande reactie van iemand eerder ?
Ik heb een XJ 700 X Maxim uit 1986, in mooie staat.
Zijn hier meer mensen met een Maxim ?
Of moet ik in het algemene XJ/XS (?) topic zijn ?

Misschien tips voor andere Nederlandse (evt buitenlandse) fora ?
Ik merk dat veel informatieve websites over de XJ 700/750 Maxims intussen uit de lucht zijn.
Er is nog wel een goede informatieve website van een Canadees, maar daar is de laatste 10 jr geen informatie meer bijgekomen.

Jammer dat er geen echte opvolger van de XJ700/750 X Maxims gekomen is.
Een V-max vind ik dezelfde uitstraling hebben, en zijn als het oude model tot 2007 gemaakt.
Maar een V-max is teveel van het goede, als opvolger van een XJ700.
Werd vandaag getipt of een Yamaha FZX750 niet voor me was.
Nou nee dus, ik herken er niks van een Maxim in terug.

Omdat er naar mijn weten geen nieuwere motoren bestaan met het silhouet van een XJ700 X Maxim, blijf ik aan mijn Maxim gebonden. (Tips welkom..)
Rijdt heerlijk, en voor mij als voorrijder van een motorclubje, een heel handige motor waar heel behendig mee te manoeuvreren is.
De motor geeft veel zelfvertrouwen omdat hij goed te beheersen is, en blijft ook stabiel op de snelweg. Alhoewel harder dan 120km op de snelweg niet meer prettig rijdt.
Alleen jammer dat gezien de leeftijd (1985) ik geen verre buitenland toertochten mee aandurf naar bijv Oostenrijk of Italië. Zitten dan ritten bij van 600 km op de snelweg. Dat is echt geen pretje met een Maxim.
 
Afgelopen weekend de seca 750 goed de sporen gegeven. Waren in duitsland en moesten op tijd 80 km verderop zijn om wat af te leveren en ook weer op tijd terug zijn om gasten te ontvangen. Dat ging dus zo met een gangetje van 150-190kmh... Mede door de veranderde vering, maar met scherm en koffers enzo, bleek dat geen probleem te zijn. Heb m nog niet zolang zo hoog in de toeren gehad. Tempsensor op cylinderkop gaf 170 grd aan.. was ook nieuw voor me 8-)
Evengoed 1 op 17 over 165 km....
 
Ik heb 2 sloop/donor XJ900's staan die van mij opgehaald mogen worden:

1991 84150 km, 4 cilinders, 891 cm3, 67 kW (91 Pk)
uitlaat is rot en remblokken ontbreken
loopt wel (iets voor naked project?)

1992 120000 km, 4 cilinders, 891 cm3, 67 kW (91 Pk)
uitlaat is rot en remblokken en een paar kabels ontbreken
zuigerstang is door carter geslagen dus motor loopt niet
De kentekens zijn nu geschorst, kosten voor overschrijving komen er nog bij.
 

Bijlagen

  • Yammer1a.jpg
    Yammer1a.jpg
    799,7 KB · Weergaven: 15
  • Yammer1b.jpg
    Yammer1b.jpg
    529,2 KB · Weergaven: 13
  • Yammer1c.jpg
    Yammer1c.jpg
    533,2 KB · Weergaven: 13
  • Yammer2a.jpg
    Yammer2a.jpg
    447,1 KB · Weergaven: 13
  • Yammer2b.jpg
    Yammer2b.jpg
    543,6 KB · Weergaven: 15
  • Yammer2c.jpg
    Yammer2c.jpg
    753,9 KB · Weergaven: 14
  • Yammer2d.jpg
    Yammer2d.jpg
    595,3 KB · Weergaven: 13
hey, hier lijkt meer kennis te zijn?
Eh, ik ga zaterdag- zoals het nu lijkt- kijken naar een xj900 F.
Ik heb begrepen dat de tank en uitlaatcollector een puntje zijn..
Ik heb geen ervaring met een motor met 4 apartse carbs en rubbers die allemaal trubbels kunnen geven?
Zijn er meer punten waar op te letten naast de std. dingen waar je bij een oude motor op moet letten?
 
Bij een XJ900 wil het frame aan de onderkant nog wel eens doorrotten. Vorig jaar stonden er verschillende op marktplaats te koop die er netjes uitzagen maar wel doorgerot waren.
 
In de afgelopen 10 jaar voor woon-werk 2x xj600 en 3x xj900 gehad.
Collectoren roesten vaak door, in t midden maar ook op de aansluitpunten van de dempers.
Alle voorvorken hadden snel na aankoop nieuwe keerringen nodig.
Zelf nog geen enkele rotte tank gehad (waarschijnlijk mazzel gezien de ervaringen op internet) en ook geen rot frame.
Verder probleemloze fietsen met wat slappe vering.
 
Bij mij was de linker framebuis doorgerot. Zeg maar net na de bocht onder het blok als de buis van het balhoofd afkomt.
Waarom daar? Denk vanwege de zijstandaard zodat alle zooi zich daar verzamelt als je m op die standaard zet.
Oja.. en de tank aan de re. zijde bij het laagste punt.
 
Zijn er nog slijtageonderdelen die erg duur zijn zoals remschijven of carbrubbers?
Lekke poten zijn dus min of meer standaard.. keerringen vervangen heeft verder geen speciale trubbels of - gereedschap nodig?
 
Terug
Bovenaan Onderaan