XJ/FJ 600/900 topic

Dat ratelen bij een koude XJ900 is volkomen normaal.
Mijn 31A doet het ook en zodra de motor enigszins op temperatuur is dan is de ratel ook weg.
 
Fijn om te horen.

Nu nog mijn rijbewijs halen zodat ik er ook op mag rijden. Ik heb tijd zat voor lessen, maar de eerste mogelijkheid voor een examen voertuigbeheersing is nog ver weg.

Ik ben er zoveel over aan het lezen, niet normaal meer. ;) Ik zal ook zeker het diversion topic doorspitten :)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag mijn motor opgehaald, het was een rit van bijna 170 km en het regende verschrikkelijk, maar hij is er dan eindelijk. Mijn vader heeft de motor hierheen gereden terwijl ik droog in de auto reed (omdat ik mijn rijbewijs nog niet heb). In het begin was ik jaloers, toen regende het nog niet... Ik voelde me best wel schuldig toen ik me bedacht hoe nat en koud het moest zijn, maar achteraf bleek hij het best wel naar zijn zin gehad te hebben, ondanks de regen :]

Ik heb stiekem een rondje van 500 meter gereden door de buurt, zo anders dan mijn lesmotor. Veel meer vrrrroem :9. Ik stapte af met de grootste smile op mijn gezicht en die is ook even niet vanaf gegaan.
 
gefeliciteerd!! Ja het is wel wennen tov de lesmotor. Zwaarder, minder makkelijk gooien en smijten (hoewel het best kan hoor ;)), maar veel meer power... zalig voor lange stukken en als je een beetje gewend ben sprint je vanuit stilstand sneller weg dan een wegracer (door de grote koppel)
 
Ik ben aan het kijken voor een topkoffer voor op mijn motor. Ik wil er eigelijk een waar ik mijn helm in kan doen en laten zitten. Daarmee komt eigelijk meteen een vraag in me op: is zo'n koffer veilig genoeg om te laten zitten als je parkeert?

Ik heb gekeken op de website van motoport hengelo naar deze koffer. Bij de beschrijving staat dat de bevestigingsplaat erbij zit. Betekent dat dat ik verder geen materialen nodig heb voor bevestiging?
 
Bijzonder gave en fjne motor; die XJ. :)
Pas wel op, wanneer je een topkoffer monteert. Op mijn XJ stond oorspronkelijk ook zo'n topkoffer, maar met een beetje wind en bij snelheden boven de 120 begon heel de kop van de motor te schudden.
Alles gecontroleerd, van balhoofd tot banden, lagers en noem maar op. Niks te vinden
Bleek het uiteindelijk door de koffer te komen.
De wind sloeg achter me dicht, beukte op de koffer en "tilde" als het ware de hele voorkant van de motor op. :(
Bangelijke ervaring en niet echt fijn om te rijden. Komt mede omdat het frame van de XJ-reeks wat aan de slappe kant is.
Ik heb er toen twee zijkoffers op gezet en de topkoffer er af gesmeten. Ziet er beter uit, meer opbergruimte en nooit meer last gehad ;) ;)

Greetz Herman
 
Ik heb alles wat ik kon vinden over de XJ serie gelezen, vorige keer zei je dat bij snelheden boven 140 je dingen merkte ;) :p

Zijkoffers spreken me wel aan, net als het idee van meer opbergruimte. Ik ben alleen bang dat een zijkoffer waar een helm in past nogal breed moet zijn. De prijzen die ik tot nu toe gezien heb voor zijkoffers schrikken me ook een beetje af. Ik had gehoopt voor een euro of 50 klaar te zijn :X
 
In een topkoffer van 45 liter passen 2 helmen naast elkaar.
Bij gebruik van zijkoffers moet je er wel voor zorgen dat er steunen van het kofferrek naar de passagiersstepjes lopen.
Dit omdat anders de kans aanwezig is dat de kont van de XJ afbreekt door het totale gewicht van de kofferset.

Voor een kofferset moet je trouwens eens op Marktplaats gaan kijken.
 
Ik heb er ook een enorme topkoffer op (die door de vorige eigenaar zó goed erop is gemonteerd met allerlei extra beugels) dat hij nu met gemak 50kg zou kunnen dragen) en heb tot snelheden van 180kph (harder ben ik nog niet geweest) geen last gehad van optillen of andere problemen. Ik merk weinig van de koffer. Voordeel van een topkoffer is dat hij er niet breder op wordt (wat handig is in de file) en ik durf breekbaar materiaal niet in een zijkoffer te doen...
 
Ben momenteel met voorbereidingen voor het coaten van m'n tank bezig.
Afgelopen zondag tank gereinigd met tankreiniger en maandag de ontroester er in gekieperd en vandaag gespoeld met schoon water.
Tank blijkt inderdaad lekt te zijn op de overbekende plakken.
Morgen of overmorgen de epoxy er maar in gieten en laten uitharden.
 
gisteravond er ook zijkoffers opgezet. Was een beetje puzzelen omdat ik het stalen kofferrek van de topkoffer met 4 ophangpunten niet wilde vervangen. De rekken van de zijkoffers zitten er nu aan vast gemonteerd met een beugel naar de stepjes van de passagier. Beetje vreemd, een givi topkoffer en krauser zijkoffers maar het werkt...

verder nog steeds een achterlicht probleem, hij doet het soms wel en soms niet. Ben het inmiddels zo zat dat ik waarschijnlijk een extra draad ga trekken....
 
het moet een draadbreuk zijn maar ik kan het niet vinden (wat is die bedrading achter die koplamp ook een enorm drama). Ze gaan ineens aan als ik naar links stuur. Een extra draad zal het probleem wel oplossen, zoveel vreten die achterlichtjes ook niet. rest van de verlichting doet het allemaal prima namelijk
 
Ja, da's inderdaad een drama daar achter die koplamp.
Terwijl het ook heel anders kan.
Heb laatst er een fiets bijgekocht, een Honda VF750F van '85.
Ook een tourbuffel met tophalf echter met kettingaandrijving.
Als je daar de tophalf verwijderd blijft de koplamp op z'n plaats zitten in het kuipframe en zijn alle stekkers keurig geordend in datzelfde kuipframe.
De afwerking van Honda staat echt wel een trede hoger dan die van Yamaha.

Maar iedere motor heeft z'n gebreken en tekortkomingen.
Had de Honda aangeschaft om te kunnen rijden terwijl de XJ weer langzaamaan wordt opgebouwd maar het begint er op te lijken dat beide fietsen voorlopig nog lang niet rijden.
Bougies en oliefilter vervangen bij de VF750F is een drama.
De fiets moet half worden gesloopt voor je er bij kunt (tank, radiateurs en luchtfilterbehuizing zitten in de weg).
Tank heeft waarschijnlijk het zelfde probleem als de tank van de XJ (roestvorming) dus ben al op zoek naar een andere tank.

We gaan gewoon rustig aan verder en hoop nog dit jaar op één van beide fietsen te kunnen rijden.
 
mijn XJ is ook verre van perfect maar ik ben niet echt van plan hem te gaan restaureren. Hij heeft her en der krasjes, uitlaat is behoorlijk ver heen (daar moet ik wel wat aan gaan doen) en is gewoon niet moeders mooiste. Maar ik wil niet dat hij nu een paar maanden stilstaat (heb al een Range Rover die voorlopig uit de running is wegens een motorrevisie) want het is mijn dagelijks vervoer, hij mot het dus gewoon doen
 
Hedenmiddag m'n tank voorzien van coating.
Het coaten op zich stelt weinig voor maar als Ernie ergens mee bezig is gaat er meestal wel wat fout.
En zo ook deze keer.

Omdat ik beneden geen ruimte heb om een tank een week lang te laten uitharden had ik het besluit genomen om de tank na het aanbrengen van de coating naar de zolder te brengen.
Had me goed in de kop geprent dat de tank met de achterkant naar beneden moet worden vervoerd.
Zo gezegd, zo gedaan en halverwege de vliezotrap werden de handen en knieën wat nat.
Ik keek naar beneden en ja hoor: de coating liep dus wel uit de tank.
Handen, broek, pantoffels, laminaatvloer en traptegels zaten onder de coating.
En dan heb je dus een probleem want dat goedje op je velletje voelt niet zo lekker en het is ook niet zo goed voor de rest van je meubilair.

Enfin, met behulp van wat oude doeken en terpentine de boel snel opvegen en schoonmaken en de broek in de wasmachine.
De baas gaat zelf nu eerst maar even onder de douche.
 
da's best balen ja... heb gehoord dat het idd geen lekker goedje is. Hoop dat er geen blijven schade is gebleven aan meubels, broek of vel

hoe gaat dat coaten nu precies in z'n werk? (ik heb me voorgenomen het ook eens te gaan doen)
 
Laatst bewerkt:
Betekent dat dat hij lek is en dat je dus opnieuw moet doen Ernie? Of hield je hem toch niet helemaal goed?

Mijn tank is gecoat door de vorige eigenaar (zegt hij), dus ik hoop het niet te hoeven doen. Op de website van de XJ900 club staat een voorbeeld van iemand die het gedaan heeft
 
Nee, de tank is niet lek, tenminste niet lekker dan hij al was.
Maar omdat de positie van de vliezotrap erg ongelukkig is geplaatst door de woningstichting werd ik min of meer uit balans gebracht met alle gevolgen van dien.

Voor de tank van een XJ900 heb je aan 600 gram tankcure voldoende maar omdat ik de wangen (loze ruimten) wilde opvullen had ik op advies 900 gram coating gebruikt en dus zit de tank veel voller dan normaal gesproken.

Nu geeft tankcure zelf aan dat je na het aanbrengen van de coating de bouten van de pakking waarmee je de benzinekraanopening en vlotteropening afdicht gelijk moet uitdraaien om te voorkomen dat de bouten vast komen te zitten.
Dit had dus tot gevolg dat de openingen van de kraan en vlotter weer open waren en de coating er zo uit kon stromen.

In feite had ik beter de afdichtingen eerst kunnen laten zitten en ze pas op zolder verwijderen.
Een goede les voor een volgende keer.

Het artikel van tankcoating op de site van de XJ900-club ken ik.
Eén van de leden, Willem, heeft op z'n site ook een hele beschrijving geplaatst over het coaten van de tank.
 
je kan toch gewoon bij het Yamaha Diversion Topic aansluiten? Lijkt mij? :)

ok, ok, het is niet helemaal een Diversion, want: oud :P maar wij discrimineren niet... toch? :')
 
Laatst bewerkt:
dat zeg ik toch, maar om nu twee topics te hebben lopen over de voorloper en de opvolger :P terwijl het andere topic best druk is enzo... is beetje zonde :?
 
och ... mss heppie gelijk. maar a/d andere kant gaat het div topic zó snel dat je al snel je eigen vraag / antwoord kwijt bent
 
dat zeg ik toch, maar om nu twee topics te hebben lopen over de voorloper en de opvolger :P terwijl het andere topic best druk is enzo... is beetje zonde :?

Dan zouden jullie ook kunnen aansluiten op het grote XJ/XS-topic..........
Het is toch één pot nat. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan