Dat heeft Iwan vd V toch perfect uitgelegd?
Het is stabiliteit en zwaarder sturen, of flintsender sturen maar inleveren aan stabiliteit.
Altijd een compromis. De perfecte afstelling bestaat niet.
Melandri gaat voor de meest wendbare fiets, maar is eigenlijk net een tikkie over de grens voor de stabiliteit.
Dit merk je trouwens ook als je je eigen motor aan het afstellen bent :
Achterkant omhoog, voorkant doorsteken etc. Op een gegeven moment ga je te ver en dan moet je een tikkie terug.
Was het maar zo simpel.....En waarom had hij deze problemen niet op de Aprilia?...
Iwan vd V beweerde mij ook dat je bij een Duc 999 de balhoofd hoek kunt veranderen zonder dat je de naloop verandert....
Ten eerste wat heeft dat voor zin? En ten tweede heb ik het nagerekend en uitgetekend en dan blijkt dat je toch wel een paar mm in het balhoofd of schetsplaten zou moeten verschuiven, om dezelfde naloop te behouden. En die paar mm zitten niet in het verstelbare balhoofd stuk van een 999.....
En juist naloop is iets wat je wel graag zou willen veranderen, balhoofd hoek 1 graad steiler of minder steil is helemaal niet zo interessant.