Witte rook uit uitlaat tijdens starten

16 feb 2019
5
0
Help net begonnen met een fireblade uit 1997. Hij liep prima maar ineens niets meer. Kwam veel witte rook uit de uitlaat en af en toe een knal. Nu start hij niet meer maar als de startmotor rond draaid komt er rook uit.
 
Kwam veel witte rook uit de uitlaat
Dan is er een nieuwe paus! :P
FA8C229E-5469-45DB-A1BC-15C646D5174D.jpeg
 
Stel dat de koppakking lek is en de rook veroorzaakt wordt door KVS, dan zou de motor toch moeten lopen om genoeg warmte te genereren om die rook te veroorzaken?
 
Je dacht, ik steek de olie even aan om te kijken of het brandbaar is? Is het echt brandstof? Ruikt de olie ook naar benzine? Of kan het koelvloeistof zijn?

Als je echt denkt dat het benzine is moet je nu zeker niet meer proberen dat ding te starten.
 
Ik heb net koelvloeistof, bougies, olie en luchtfilter vervangen

Ik gok een luchtbel in het koelsysteem, te heet, en nu de koppakking lek.

Je dacht, ik steek de olie even aan om te kijken of het brandbaar is? Is het echt brandstof? Ruikt de olie ook naar benzine? Of kan het koelvloeistof zijn?

Als je echt denkt dat het benzine is moet je nu zeker niet meer proberen dat ding te starten.

Zo gek is dat niet eens.
Pijlstok er uit, aansteker er onder houden, en als het knettert, dan weet je dat er koelvloeistof door zit. En als het direct vlam vat, dan weet je er van.
Benzine kun je ook gewoon ruiken toch?
 
Je had de koelvloeistof vervangen, hij liep prima, maar ineens niet meer en er kwam witte rook uit de uitlaat en toen was het afgelopen en overleed hij.

Ik ga voor de eerder gedane suggestie van de luchtbel en de lekke koppakking. Koelsysteem afpersen en kijken of het op druk blijft, ik denk dat je hem niet eens op druk krijgt.

If so, koppie lichten.
 
Ik heb net koelvloeistof, bougies, olie en luchtfilter vervangen

Lucht uit het systeem?
Juiste warmte graad bougies?
Juiste (hoeveelheid) olie?
Luchtfilter goed gemonteerd en airbox goed dicht gemaakt?

Ik heb net even naar de olie gekeken. Die is heel erg waterig en brandbaar. Lijkt wel of daar benzine bij komt

Hoe bepaal je waterig en brandbaar?
Benzine zou onlogisch zijn.
 
Als de motorolie heel dun en brandbaar is dan is de kans groot dat de carbs blijven doorstromen. De vlotternaalden sluiten dan niet goed meer af en er stroomt benzine via de carbs via de cilinders het blok in.
Als dit het geval is dan is het logisch dat de motor niet aanslaat. Hij krijgt immers veel te veel benzine.
Staat het oliepeil ook veel te hoog?
 
Luchtfilter nat
Als de motorolie heel dun en brandbaar is dan is de kans groot dat de carbs blijven doorstromen. De vlotternaalden sluiten dan niet goed meer af en er stroomt benzine via de carbs via de cilinders het blok in.
Als dit het geval is dan is het logisch dat de motor niet aanslaat. Hij krijgt immers veel te veel benzine.
Staat het oliepeil ook veel te hoog?

Oliepeil was idd te hoog
 
Help net begonnen met een fireblade uit 1997. Hij liep prima maar ineens niets meer. Kwam veel witte rook uit de uitlaat en af en toe een knal. Nu start hij niet meer maar als de startmotor rond draaid komt er rook uit.
Niels, er lezen hier een groot aantal meer of minder ervaren motor vrienden mee die graag met je mee willen denken.
Om maximaal van hun ervaring te profiteren moet je zo volledig en precies mogelijk beschrijven:
- Hoe je motor was voor je er aan ging werken.
- Wat je gedaan hebt.
- Wat er “ineens” gebeurde.
- Hoe je motor er nu aan toe is.
Het hele verhaal in één post.
 
Terug
Bovenaan Onderaan