Wit rusland ukraine

dartboy

MF'er
4 jul 2013
35
6
houwaart belgie
Heb van 1Juni verlof en zou een tweetal weken richting wit rusland en eventueel ukraine willen gaan rijden
Maar blijkbaar ist ni simpel om de papierwinkel in orde te krijgen om er binnen te kunnen visum enzo
Is er hier op het forum iemand die deze reis al gedaan heeft met motor zou vooral wild kamperen worden en maar af en toe hotel of camping
Indien er iemand intresse zou hebben om samen deze rit te doen maar maar iets weten ik rij met bmw1200 gsa
 
Ik heb mijn plannen dit jaar aangepast ivm onverwachte kosten, maar dit staat ook bij mij op het verlanglijstje.

Wat betreft VISA: er zijn genoeg winkels online die het allemaal voor je regelen, het kost wel wat maar dan zit je wel goed.
 
Oekraine heb je geen visum voor nodig hoor.. Wit Rusland volgens mij ook niet..
Anders even langs ANWB..?
Ik ga ook naar Oekraine dit jaar( ik denk ook juni ergens) , maar wil vanaf Odessa de boot pakken naar Georgie, en dan wil ik via Turkije weer richting Kroatie..
 
Lees hier eens bij op het BMW gs-club forum.

Daar heeft een stel een behoorlijke reis gemaakt naar Siberie en Mongolie.
Misschien dat je er iets aan hebt................in ieder geval een indruk en even wat te lezen. ;)

Siberie en Mongolie, met 2 op de GSA lc

Hetzelfde gedaan zonder dikke Beemer, valt allemaal reuze mee, horror verhalen zijn er genoeg, maar de praktijk is anders. Gewoon kijken voor welke landen een visum vereist is, en dan een visumburo uitzoeken die dat voor je regelt. Klaar, niet moeilijk doen en laat je vooral niet weerhouden door diegenen die daar nog nooit zijn geweest en daar vermoedelijk ook nooit zullen komen. Tis de moeite waard.

Oh ja, kijk maar hier bv | Met de motor naar Mongolië
 
Laatst bewerkt:
Enkele jaren gelden heb ik Rusreis gebruikt om een visum te regelen. Prima verzorgd, zou het zo weer doen. Voor Wit-Rusland en Oekraïne heb je inderdaad geen visum nodig als je er niet te lang blijft. Volgens mij is het wel een probleem om als niet-(wit)Rus de grens Wit Rusland - Rusland over te steken.
 
Zelf reis ik geregeld naar Wit-Rusland alleen niet met de motor. Je hebt wel degelijk een visum nodig om het land binnen te komen, tot voor kort moest ik deze zelfs persoonlijk ophalen aan de Ambassade maar tegenwoordig kan het online worden geregeld. Houdt rekening met strenge controles aan de grens met soms wachttijden van meer dan 4 uur. Het land is heel erg mooi en de mensen zijn erg vriendelijk. Ik verblijf vaak in de grens regio met Oekraïne, hier zijn niet heel veel hotels/verblijfplaatsen dus dat zou ik van te voren wel goed uit zoeken. Zelf hoop ik in mei dit jaar weer te gaan en mogelijk ook op de motor.
 
Kan je geen antwoord geven op je vragen, maar ben wel benieuwd of je twee weken niet wat krap vindt?
 
Valt mee toch? 1500km naar wit Rusland, 2 dagen heen 2 terug heb je nog 10 dagen om rond te skeuren
Met het vliegtuig misschien. Op de motor kunje dat tempo echt niet maken in Oost europa. Ik deed er enkele jaren geleden al 2 dagen over om alleen Polen door te rijden op weg naar LItouwen. Je kunt nergens harder dan 40-50 letterlijk nergens. Overal lopen mensen op straat waar je omheen moet sturen. Als het gaat regenen is het helemaal lachen: wegen zijn spek -en spekglad en rijden is eigenlijk onmogelijk.
Realistisch zou ik 5 dagen rekenen om op bestemming in Wit-Rusland aan te komen. Dan hou je rekening met bovenstaand en grens oponthoud, verkeerscontroles, bouwwerkzaamheden en het FEIT DAT JE MET VAKANTIE BENT EN HET GEEN FOKKING WEDSTRIJD IS
 
Hallo, ik reed een jaar of 3 geleden met m'n KTM 990 naar Wit Rusland. Een visum heb je zeker nog nodig en kan je best via een visumburo regelen. Kost wel wat geld, maar dan ben je zeker dat het OK is. Je moet een uitnodiging hebben om dit visum aan te vragen. Best een hotel boeken (bv via Booking.com) met de optie van gratis annuleren. Eens je een reservatie hebt, kan het hotel zorgen voor de uitnodiging. (daarna kan je de overnachting gewoon weer annuleren indien je dat wenst). Grensovergang (bij Brest) was inderdaad een tijdrovende zaak. Calculeer hiervoor zeker enkele uren de tijd in. Niets onoverkomelijks maar het vraagt gewoon veel geduld en zin voor humor (dat laatste ontbreekt volledig bij de douaniers). Ik had het geluk om een stel Tsjetsjeenen naast me staan te hebben die Frans en Russisch spraken en zo het één en ander konden vertalen van hetgeen de douaniers me allemaal vroegen. Maar ik ben ervan overtuigd dat het zonder deze "vertalers" ook wel had gelukt. Het zou alleen een beetje langer geduurd hebben. De grote wegen zijn in perfecte staat, eens je wat kleinere wegen opzoekt, worden het al snel onverharde wegen. Mensen zijn vriendelijk en correct en heb me nooit onveilig gevoeld. De taal kan een barrière vormen. (zeker buiten de grote steden). Probeer zeker het cyrillisch geschrift wat eigen te maken, zodat je toch wat van wegwijzers kan ontcijferen. Zoals Huls zei, doe het rustig aan, maak er zeker geen race van. Geniet van de reis ! Trouwens in Wit Rusland staat op elke straathoek wel politie en / of een camera. Hou je aan de verkeersregels ! Ik parkeerde me heel even op het voetpad voor een foto van het Lenin standbeeld en er stond onmiddelijk een anonieme politiewagen naast me die me niet zo beleefd m'n paspoort vroegen en me duidelijk maakte dat ik moest opkrassen !
Hotels vind je genoeg in de grotere steden en ook wat te eten.
Camperen heb ik niet gedaan maar ik vermoed niet dat je er veel campings vindt.
Grens tussen Wit Rusland en Rusland is dicht voor alle niet Russen. dus, die grens kan je niet over. Wel naar Ukraine of Litouwen.
Veel plezier !!
11215124_844832442263068_3261660639871939131_n.jpg
11745395_844833782262934_7765487451634944626_n.jpg
11750603_844833825596263_5933178037984174816_n.jpg
 
Voor wit-Rusland heb je recent geen visum meer
nodig.
Enige beperking is volgens het ministerie dat je niet langer dan dertig dagen
in het land mag zijn.
Volgens een andere site mag je maar vijf dagen in het land verblijven.
 
bij de bepalingen op de visum site voor Wit Rusland staat idd vermeld dat je zonder visum binnen mag (voor een verblijf van max 5 dagen) maar..."Het land in- en uitreizen via Minsk National Airport". Deze visum vrije regeling geldt dus enkel als je met het vliegtuig gaat...
 
Met het vliegtuig misschien. Op de motor kunje dat tempo echt niet maken in Oost europa. Ik deed er enkele jaren geleden al 2 dagen over om alleen Polen door te rijden op weg naar LItouwen. Je kunt nergens harder dan 40-50 letterlijk nergens. Overal lopen mensen op straat waar je omheen moet sturen. Als het gaat regenen is het helemaal lachen: wegen zijn spek -en spekglad en rijden is eigenlijk onmogelijk.
Realistisch zou ik 5 dagen rekenen om op bestemming in Wit-Rusland aan te komen. Dan hou je rekening met bovenstaand en grens oponthoud, verkeerscontroles, bouwwerkzaamheden en het FEIT DAT JE MET VAKANTIE BENT EN HET GEEN FOKKING WEDSTRIJD IS
Haha, nee joh. Je rijdt bijna in éên streep naar de Wit-Russische grens. Er ligt een kaarsrechte snelweg van de Duitse grens tot aan Warschau, met een legale maximumsnelheid van 140 km/h en vaak erg rustig. En van Warschau naar Bialystok aan de Wit-Russische grens rijdt het ook prima door. Paar jaar geleden in een dagje van de Wit-Russische grens naar huis gereden. Is op de motor wel in twee dagen te doen (wel twee saaie dagen, 1350 km snelweg).

Van Bialystok naar de Duitse grens kostte mij nog minder tijd dan door Duitsland naar Nederland. Wat een drama in Duitsland...

Rijd in twee dagen naar de grens en zorg dat je op de derde dag 's ochtends vroeg direct naar de grensovergang gaat. Één tot 4 uur later sta je aan de overkant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan