Wisselende voltage? Lawaai op 2 wielen

Speedy_J

MF veteraan
25 jun 2003
3.906
59
Deurne
Speurend voor de gein op zolder kwam ik een luchthoorn tegen.
Deze begint met weinig toeren, tot een hoog toerental met een bult lawaai.

Dus ik, niet nadenkend, monteer hem op de motor. Na een paar dagen spelen, boze buren, lachende mensen langs de kant trad er een probleem op. Hij deed het niet meer. Ik loop alles bij langs en concludeerde dat er een zekering was doorgebrand.

Uiteraard wijs ik met de vinger naar de luchthoorn. Ik denk dat deze, vanzelfsprekend, de "schade" heeft veroorzaakt.

Terugdenkend, met behulp van MAVO 4 natuurkunde, bedacht ik me zo dat de luchthoorn een wisselende spanning veroorzaakt op mijn stroomcircuit van de motor. Waartegen hetgeen niet bestand is.

Wat kan ik hier aan doen? Het is een leuk hebbeding met een hoog "achterlijksheids" niveau.

Is er een soort transformator of een weerstand die er voor kan zorgen dat ik hem wel kan gebruiken.

info: het betreft een rode sirene van een dikke 3 kg.
 
Laatst bewerkt:
De reden dat je zekerings springt is omdat deze overbelast wordt.
Niet omdat je luchthoorn een wisselspanning zou opwekken.
Hij kan hooguit wat storingspiekjes veroorzaken maar daar kan je zekering echt wel tegen. het probleem is dat je zekering niet berekend is op de extra belasting van de luchthoorn. vervang de zekering voor een zwaarder exemplaar maar kijk wel eerst even of de bedrading de extra belasting af kan.
 
kleinere sirene kopen en een net iets lichtere zekering monteren (dan die ene die steeds doorbrandt) vlakbij je sirene.

Ik zou er geen er geen zwaardere zekering inzetten, mijn motorbedrading/componenten zijn me lief.



Of als je hem houdt ...ff een klein accutje bij de gamma halen die ze ook gebruiken voor die alarmsystemen. En alles apart aansluiten en laten opladen via het normale circuit
 
Zo'n toeter via een relais schakelen, voor je toeterknopje doorfikt.
Zo'n toeter kan wel een paar ampere trekken nl.

Kun je 'm ook apart zekeren :) .


Ik heb zelf een Stebel Nautilus luchthoorn op m'n motor gehad. Dat ding trok 18A bij 12V. Was afgezekerd op 20A, en werd geschakeld met een relais, voeding direct van de accu met zekering ertussen.

Zie hier de montage handleiding, kan eigenlijk niet mis gaan. Zorg wel dat de draad dik genoeg is anders kan het weleens smelten ;)

Suc6 :]

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan