Rockel83
MF veteraan
- 14 apr 2008
- 3.419
- 39
Beste lezers,
Ik heb vorige week mijn banden verwisseld op mijn ZX6r uit 2005. Voordat ik de motor op bokte en begon met demonteren werkte alles nog naar behoren. Maar nadat ik uiteindelijk alles weer gemonteerd had merkte ik dat ik geen remdruk meer had wanneer ik een testrondje maakte.
Wat is er gebeurt:
- Ik heb de motor voor en achter op gebokt, spatborden verwijderd, remklauwen van de remschijven verwijderd, remklauwen aan touwtjes opgehangen om niet te veel stres op de leidingen te krijgen en uiteindelijk de voor- en achterband verwijderd.
- De velgen en nieuwe banden heb ik naar een bandecentrum vrijwel om de hoek gedragen, zelf heb ik de remschijven nergens tegenaan gezet en de banden hier ook niet op gelegd. Ik moest er een dag op wachten omdat ze het te druk hadden, dus weet niet of er daar iets met de remschijven is gebeurd.
- Omdat ik toch een dag moest wachten heb ik de motor grondig schoongemaakt, kon nu namelijk overal goed bij nu de velgen er uit waren. Hierbij ook de buitenkant van de remklauwen van alle kanten schoon gemaakt omdat ik deze nu toch los had (leidingen zijn niet onderbroken geweest en ook geen lekkages gezien, ik heb trouwens stalen remleidingen).
- De volgende dag de velgen weer opgehaald met de nieuwe banden erop en meteen gemonteerd. Bij het monteren de assen nog goed ingevet. De vooras eerst met de hand vast gezet, waarna ik voorwiel omlaag heb laten komen en een aantal keren de vering ingedrukt zodat het voorwiel zich netjes kon zetten, hierna alles volgens de voorgeschreven aanhaalmomenten vast gezet.
- Hierna de remklauwen terug gezet en ook volgens de waardes in het werkplaatshandboek vast gedraaid.
- Toen alles weer gemonteerd zat de remhendel eerst een aantal keren gepompt om weer druk op te bouwen, wat hij deed en een testritje gemaakt. Ik merkte al snel dat ik geen remkracht had, kon de hendel soms tot aan het stuur inknijpen voelde en voelde de motor i.c.m. met het achter rempedaal de motor maar moeizaam vaart verminderen. Kreeg hem ook helemaal niet de voorvering in geremd.
- Aangezien ik geen remdruk had met rijden, maar wel weer wanneer ik een aantal keren pompte dacht ik aan lucht in de remleiding, wat vreemd zou zijn want de remleidingen zijn niet open of los geweest.
- Het onluchtingsventiel van de hoofdcylinder was beschadigd en verstopt, deze verstopping heb ik verholpen en ik zie hier ook geen lekkage, dus het lijkt er op dat dit in orde is.
- Ik heb de remvloeistof meteen vervangen en het systeem een aantal keren ontlucht op verschillende manieren. Eerst had ik een ontluchtingssetje gebruikt, maar aangezien het eerste stuk slang zwart en dus niet transparant was, kon ik niet goed zien of er nog lucht direct uit de ventielen kwam, hierna ben ik gaan ontluchten met een transparante slang en een potje.
- Telkens als ik ontlucht had, was ik een stukje gaan rijden, maar het probleem bleef. Wanneer ik ontlucht had voelde de remdruk stevig aan. Maar onder het rijden miste ik remdruk en kon ik soms de remhendel helemaal tot aan het stuur inknijpen (een noodstop zou niet mogelijk zijn). Maar wanneer ik thuis was, stil stond en weer een paar keer pomte kreeg ik weer remdruk.
- Na een paar keer, en een halve liter remvloeistof verder heb ik de remklauwen verwijderd, in alle richtingen rond gedraaid en met telkens met een plastic hamertje er tegenaan getikt.
Hierna alles weer gemonteerd en alles weer ontlucht. 's-Avonds heb ik toen de remhendel helemaal ingeknepen vast gezet met een tie-wrap en zo heel de nacht laten staan.
- Vandaag weer een proefrit gemaakt, en er lijkt verbetering in te zitten. Remdruk is weer iets terug, ik krijg de motor weer de voorvering in geremd. Maar soms heb ik het gevoel dat het nog steeds niet helemaal is zoals het hoort. Ben er vandaag ook nog mee naar de Kawa dealer gereden waar ze er even vluchtig naar gekeken hebben. Hier konden ze geen vreemde dingen zien, behalve dat de remblokken vrij op zijn (wat ik wist). En het viel hun op dat aan één kant de remklauwen een beetje scheef afgesleten stonden.
Ik heb nu al meerdere keren het remsysteem nagekeken en ontlucht en volgens mij is dit gewoon in orde. Ik kwam hier wel nog het volgende topic tegen wat mijn probleem een beetje weergeeft: Remdruk verlies tijdens rijden
Echter is er bij mij niets vast gelopen op de remschijf. Ik weet niet wat er met de velgen gebeurt is bij het bandencentrum, maar mag verwachten dat ze daar wel moeten weten voorzichtig te zijn met remschijven. Het personeel daar kwam mij in ieder geval bekwaam over.
Als het een scheve remschijf zou zijn, zou ik in ieder geval niet weten hoe dit komt, voor de de-montage had ik dit probleem nog niet.
Ik heb de draairichting van de velg en van de oude band niet gecontroleerd gehad, en ik heb vergeten een van de remschijven te markeren voordat ik de velgen naar het bandencentrum bracht. Ik weet niet of ik de linker remschijf nu ook weer in de linker remklauw heb zitten, maar wanneer ik de nu de richting van de velg en de band controleer komt dit overeen. Ik kan me voorstellen dat links en recht een afwijkende slijtage kunnen hebben. Maar dit kan ik nu niet meer controleren of dit verdraaid zit, weet alleen dat het nu goed zou moeten zijn.
Ik heb vandaag nieuwe remblokken besteld en ik hoop dat hiermee het probleem weg zal zijn. Maar buiten dit ben ik beetje door de mogelijkheden en de opties heen.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Ik heb vorige week mijn banden verwisseld op mijn ZX6r uit 2005. Voordat ik de motor op bokte en begon met demonteren werkte alles nog naar behoren. Maar nadat ik uiteindelijk alles weer gemonteerd had merkte ik dat ik geen remdruk meer had wanneer ik een testrondje maakte.
Wat is er gebeurt:
- Ik heb de motor voor en achter op gebokt, spatborden verwijderd, remklauwen van de remschijven verwijderd, remklauwen aan touwtjes opgehangen om niet te veel stres op de leidingen te krijgen en uiteindelijk de voor- en achterband verwijderd.
- De velgen en nieuwe banden heb ik naar een bandecentrum vrijwel om de hoek gedragen, zelf heb ik de remschijven nergens tegenaan gezet en de banden hier ook niet op gelegd. Ik moest er een dag op wachten omdat ze het te druk hadden, dus weet niet of er daar iets met de remschijven is gebeurd.
- Omdat ik toch een dag moest wachten heb ik de motor grondig schoongemaakt, kon nu namelijk overal goed bij nu de velgen er uit waren. Hierbij ook de buitenkant van de remklauwen van alle kanten schoon gemaakt omdat ik deze nu toch los had (leidingen zijn niet onderbroken geweest en ook geen lekkages gezien, ik heb trouwens stalen remleidingen).
- De volgende dag de velgen weer opgehaald met de nieuwe banden erop en meteen gemonteerd. Bij het monteren de assen nog goed ingevet. De vooras eerst met de hand vast gezet, waarna ik voorwiel omlaag heb laten komen en een aantal keren de vering ingedrukt zodat het voorwiel zich netjes kon zetten, hierna alles volgens de voorgeschreven aanhaalmomenten vast gezet.
- Hierna de remklauwen terug gezet en ook volgens de waardes in het werkplaatshandboek vast gedraaid.
- Toen alles weer gemonteerd zat de remhendel eerst een aantal keren gepompt om weer druk op te bouwen, wat hij deed en een testritje gemaakt. Ik merkte al snel dat ik geen remkracht had, kon de hendel soms tot aan het stuur inknijpen voelde en voelde de motor i.c.m. met het achter rempedaal de motor maar moeizaam vaart verminderen. Kreeg hem ook helemaal niet de voorvering in geremd.
- Aangezien ik geen remdruk had met rijden, maar wel weer wanneer ik een aantal keren pompte dacht ik aan lucht in de remleiding, wat vreemd zou zijn want de remleidingen zijn niet open of los geweest.
- Het onluchtingsventiel van de hoofdcylinder was beschadigd en verstopt, deze verstopping heb ik verholpen en ik zie hier ook geen lekkage, dus het lijkt er op dat dit in orde is.
- Ik heb de remvloeistof meteen vervangen en het systeem een aantal keren ontlucht op verschillende manieren. Eerst had ik een ontluchtingssetje gebruikt, maar aangezien het eerste stuk slang zwart en dus niet transparant was, kon ik niet goed zien of er nog lucht direct uit de ventielen kwam, hierna ben ik gaan ontluchten met een transparante slang en een potje.
- Telkens als ik ontlucht had, was ik een stukje gaan rijden, maar het probleem bleef. Wanneer ik ontlucht had voelde de remdruk stevig aan. Maar onder het rijden miste ik remdruk en kon ik soms de remhendel helemaal tot aan het stuur inknijpen (een noodstop zou niet mogelijk zijn). Maar wanneer ik thuis was, stil stond en weer een paar keer pomte kreeg ik weer remdruk.
- Na een paar keer, en een halve liter remvloeistof verder heb ik de remklauwen verwijderd, in alle richtingen rond gedraaid en met telkens met een plastic hamertje er tegenaan getikt.
Hierna alles weer gemonteerd en alles weer ontlucht. 's-Avonds heb ik toen de remhendel helemaal ingeknepen vast gezet met een tie-wrap en zo heel de nacht laten staan.
- Vandaag weer een proefrit gemaakt, en er lijkt verbetering in te zitten. Remdruk is weer iets terug, ik krijg de motor weer de voorvering in geremd. Maar soms heb ik het gevoel dat het nog steeds niet helemaal is zoals het hoort. Ben er vandaag ook nog mee naar de Kawa dealer gereden waar ze er even vluchtig naar gekeken hebben. Hier konden ze geen vreemde dingen zien, behalve dat de remblokken vrij op zijn (wat ik wist). En het viel hun op dat aan één kant de remklauwen een beetje scheef afgesleten stonden.
Ik heb nu al meerdere keren het remsysteem nagekeken en ontlucht en volgens mij is dit gewoon in orde. Ik kwam hier wel nog het volgende topic tegen wat mijn probleem een beetje weergeeft: Remdruk verlies tijdens rijden
Echter is er bij mij niets vast gelopen op de remschijf. Ik weet niet wat er met de velgen gebeurt is bij het bandencentrum, maar mag verwachten dat ze daar wel moeten weten voorzichtig te zijn met remschijven. Het personeel daar kwam mij in ieder geval bekwaam over.
Als het een scheve remschijf zou zijn, zou ik in ieder geval niet weten hoe dit komt, voor de de-montage had ik dit probleem nog niet.
Ik heb de draairichting van de velg en van de oude band niet gecontroleerd gehad, en ik heb vergeten een van de remschijven te markeren voordat ik de velgen naar het bandencentrum bracht. Ik weet niet of ik de linker remschijf nu ook weer in de linker remklauw heb zitten, maar wanneer ik de nu de richting van de velg en de band controleer komt dit overeen. Ik kan me voorstellen dat links en recht een afwijkende slijtage kunnen hebben. Maar dit kan ik nu niet meer controleren of dit verdraaid zit, weet alleen dat het nu goed zou moeten zijn.
Ik heb vandaag nieuwe remblokken besteld en ik hoop dat hiermee het probleem weg zal zijn. Maar buiten dit ben ik beetje door de mogelijkheden en de opties heen.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Laatst bewerkt: