Wisselende remdruk

Rockel83

MF veteraan
14 apr 2008
3.419
39
Beste lezers,

Ik heb vorige week mijn banden verwisseld op mijn ZX6r uit 2005. Voordat ik de motor op bokte en begon met demonteren werkte alles nog naar behoren. Maar nadat ik uiteindelijk alles weer gemonteerd had merkte ik dat ik geen remdruk meer had wanneer ik een testrondje maakte.
Wat is er gebeurt:

- Ik heb de motor voor en achter op gebokt, spatborden verwijderd, remklauwen van de remschijven verwijderd, remklauwen aan touwtjes opgehangen om niet te veel stres op de leidingen te krijgen en uiteindelijk de voor- en achterband verwijderd.
- De velgen en nieuwe banden heb ik naar een bandecentrum vrijwel om de hoek gedragen, zelf heb ik de remschijven nergens tegenaan gezet en de banden hier ook niet op gelegd. Ik moest er een dag op wachten omdat ze het te druk hadden, dus weet niet of er daar iets met de remschijven is gebeurd.
- Omdat ik toch een dag moest wachten heb ik de motor grondig schoongemaakt, kon nu namelijk overal goed bij nu de velgen er uit waren. Hierbij ook de buitenkant van de remklauwen van alle kanten schoon gemaakt omdat ik deze nu toch los had (leidingen zijn niet onderbroken geweest en ook geen lekkages gezien, ik heb trouwens stalen remleidingen).
- De volgende dag de velgen weer opgehaald met de nieuwe banden erop en meteen gemonteerd. Bij het monteren de assen nog goed ingevet. De vooras eerst met de hand vast gezet, waarna ik voorwiel omlaag heb laten komen en een aantal keren de vering ingedrukt zodat het voorwiel zich netjes kon zetten, hierna alles volgens de voorgeschreven aanhaalmomenten vast gezet.
- Hierna de remklauwen terug gezet en ook volgens de waardes in het werkplaatshandboek vast gedraaid.
- Toen alles weer gemonteerd zat de remhendel eerst een aantal keren gepompt om weer druk op te bouwen, wat hij deed en een testritje gemaakt. Ik merkte al snel dat ik geen remkracht had, kon de hendel soms tot aan het stuur inknijpen voelde en voelde de motor i.c.m. met het achter rempedaal de motor maar moeizaam vaart verminderen. Kreeg hem ook helemaal niet de voorvering in geremd.
- Aangezien ik geen remdruk had met rijden, maar wel weer wanneer ik een aantal keren pompte dacht ik aan lucht in de remleiding, wat vreemd zou zijn want de remleidingen zijn niet open of los geweest.
- Het onluchtingsventiel van de hoofdcylinder was beschadigd en verstopt, deze verstopping heb ik verholpen en ik zie hier ook geen lekkage, dus het lijkt er op dat dit in orde is.
- Ik heb de remvloeistof meteen vervangen en het systeem een aantal keren ontlucht op verschillende manieren. Eerst had ik een ontluchtingssetje gebruikt, maar aangezien het eerste stuk slang zwart en dus niet transparant was, kon ik niet goed zien of er nog lucht direct uit de ventielen kwam, hierna ben ik gaan ontluchten met een transparante slang en een potje.
- Telkens als ik ontlucht had, was ik een stukje gaan rijden, maar het probleem bleef. Wanneer ik ontlucht had voelde de remdruk stevig aan. Maar onder het rijden miste ik remdruk en kon ik soms de remhendel helemaal tot aan het stuur inknijpen (een noodstop zou niet mogelijk zijn). Maar wanneer ik thuis was, stil stond en weer een paar keer pomte kreeg ik weer remdruk.
- Na een paar keer, en een halve liter remvloeistof verder heb ik de remklauwen verwijderd, in alle richtingen rond gedraaid en met telkens met een plastic hamertje er tegenaan getikt.
Hierna alles weer gemonteerd en alles weer ontlucht. 's-Avonds heb ik toen de remhendel helemaal ingeknepen vast gezet met een tie-wrap en zo heel de nacht laten staan.
- Vandaag weer een proefrit gemaakt, en er lijkt verbetering in te zitten. Remdruk is weer iets terug, ik krijg de motor weer de voorvering in geremd. Maar soms heb ik het gevoel dat het nog steeds niet helemaal is zoals het hoort. Ben er vandaag ook nog mee naar de Kawa dealer gereden waar ze er even vluchtig naar gekeken hebben. Hier konden ze geen vreemde dingen zien, behalve dat de remblokken vrij op zijn (wat ik wist). En het viel hun op dat aan één kant de remklauwen een beetje scheef afgesleten stonden.

Ik heb nu al meerdere keren het remsysteem nagekeken en ontlucht en volgens mij is dit gewoon in orde. Ik kwam hier wel nog het volgende topic tegen wat mijn probleem een beetje weergeeft: Remdruk verlies tijdens rijden
Echter is er bij mij niets vast gelopen op de remschijf. Ik weet niet wat er met de velgen gebeurt is bij het bandencentrum, maar mag verwachten dat ze daar wel moeten weten voorzichtig te zijn met remschijven. Het personeel daar kwam mij in ieder geval bekwaam over.
Als het een scheve remschijf zou zijn, zou ik in ieder geval niet weten hoe dit komt, voor de de-montage had ik dit probleem nog niet.
Ik heb de draairichting van de velg en van de oude band niet gecontroleerd gehad, en ik heb vergeten een van de remschijven te markeren voordat ik de velgen naar het bandencentrum bracht. Ik weet niet of ik de linker remschijf nu ook weer in de linker remklauw heb zitten, maar wanneer ik de nu de richting van de velg en de band controleer komt dit overeen. Ik kan me voorstellen dat links en recht een afwijkende slijtage kunnen hebben. Maar dit kan ik nu niet meer controleren of dit verdraaid zit, weet alleen dat het nu goed zou moeten zijn.
Ik heb vandaag nieuwe remblokken besteld en ik hoop dat hiermee het probleem weg zal zijn. Maar buiten dit ben ik beetje door de mogelijkheden en de opties heen.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?
 
Laatst bewerkt:
Super start post :}

Eerste idee zou zijn dat de remzuigers terug de klauwen in geduwd worden bij rijden. Misschien is dan klein stukje rijden en remmen met alleen de achterrem een plan. Dan kijken of je kunt zien hoeveel ruimte er tussen schijven en blokken is gekomen. En als het lukt de boel weer op druk knijpen en tegelijk kijken.

Met de boel op bokken en een slinger aan het wiel kun je misschien ook zien of er iets slingert wat niet hoort te slingeren, misschien dat eerst doen. Met wat geluk zit er vuil bij de bussen die het hart en de remschijf zelf verbinden. En wil de boel daardoor niet zo makkelijk meer centeren. Beetje met de hand wringen, inspuiten met remreiniger.. daarna de hele schijf nog eens.

Wiellagers zijn vast niet ineens slecht maar als je ze makkelijk kunt controleren dan zeker doen.

Kun je de remklauwen ver kantelen (scheef tenopzichte van de schijf) als je de bouten een heeel klein beetje lost? Sommige klauwen hebben kleine aluminium busjes om de klauwen zo nauwkeurig mogelijk op de voorvork te monteren. Misschien is er eentje stiekem op safari gegaan?
 
Super start post :}

Eerste idee zou zijn dat de remzuigers terug de klauwen in geduwd worden bij rijden. Misschien is dan klein stukje rijden en remmen met alleen de achterrem een plan. Dan kijken of je kunt zien hoeveel ruimte er tussen schijven en blokken is gekomen. En als het lukt de boel weer op druk knijpen en tegelijk kijken.

Met de boel op bokken en een slinger aan het wiel kun je misschien ook zien of er iets slingert wat niet hoort te slingeren, misschien dat eerst doen. Met wat geluk zit er vuil bij de bussen die het hart en de remschijf zelf verbinden. En wil de boel daardoor niet zo makkelijk meer centeren. Beetje met de hand wringen, inspuiten met remreiniger.. daarna de hele schijf nog eens.

Wiellagers zijn vast niet ineens slecht maar als je ze makkelijk kunt controleren dan zeker doen.

Kun je de remklauwen ver kantelen (scheef tenopzichte van de schijf) als je de bouten een heeel klein beetje lost? Sommige klauwen hebben kleine aluminium busjes om de klauwen zo nauwkeurig mogelijk op de voorvork te monteren. Misschien is er eentje stiekem op safari gegaan?

Dankje! :)

Dat rijden en of aan het wiel draaien om te zien of er speling ontstaat is een goed idee! Ga ik straks na het werk eens proberen.

De wiellagers zaten nog netjes in het vet toen ik voorvelg er af had. Zag er allemaal nog erg prima uit.

Ik weet niet goed wat je met het verkantelen van de schijf bedoeld. Maar bij mijn ZX6r lopen de bevestiginfsbouten van de remklauwen liniair met de remschijven. Dus ik kan hier met busjes niets opvullen om zo de diepte te corrigeren. Er zaten dan ook geen busjes tussen bij mij.

De cylinders inspuiten met remmenreiniger is ook een goed idee. Komt stiekem toch een hoop rotzooi tussen zag ik :)
 
Als eerste, kwam er bij het ontluchten ook telkens nog/weer lucht uit? Dat is stap 1, géén lucht in het systeem.
Als 2e je schijven nameten. Simpele manier zonder meter. Een schroevendraaier oid vast fixeren op je schijf en dan de velg draaien en op het verste punt zetten. Weer draaien tot het punt wanneer je de grootste afstand tussen schijfrand en schroevendraaier heb. En hier laten zien.
 
Als een van de schijven een slag heeft of scheef op het pas vlak is gemonteerd zal deze met elke omwenteling de remblokken uit elkaar duwen.
Daardoor moet je met je hendel meerdere malen pompen om de blokken weer bij de schijf te krijgen.
Probeer het volgende:
De rem hard knijpen, loslaten en daarna de motorfiets een meter of 10 vooruit duwen en voelen of je remdruk nog normaal is.
 
Als eerste, kwam er bij het ontluchten ook telkens nog/weer lucht uit? Dat is stap 1, géén lucht in het systeem.
Als 2e je schijven nameten. Simpele manier zonder meter. Een schroevendraaier oid vast fixeren op je schijf en dan de velg draaien en op het verste punt zetten. Weer draaien tot het punt wanneer je de grootste afstand tussen schijfrand en schroevendraaier heb. En hier laten zien.

Neen, bij het ontluchten kwam er helemaal geen lucht meer uit. Vandaar ook dat ik verder zit te zoeken naar andere mogelijke oorzaken. Het leiding gedeelte lijkt in orde te zijn. Schijf nameten is een goede om dit ook uit te kunnen sluiten.

Begrijp alleen even niet goed de methode met de schroevendraaier. :/

Heb je middelen gebruikt om schoon te maken, zo ja wat? Heb je de schijven ontvet voordat je het wiel terug plaatste?

Heb enkel lampenolie gebruikt om met een licht vochtig doekje de buitenkant van de remklauwen schoon te maken. Binnenkant, remvoeringen en remschijven ben ik uiteraard vanaf gebleven.
Schijven niet ontvet, maar geloof ook niet dat hier het probleem ligt. Heb namelijk wisselende druk op de remhendel. Als de schijf glad zou zijn zou ik remkracht verliezen, maar moet de remdruk op de hendel wel gelijk zijn. Toch bedankt! :)


Als een van de schijven een slag heeft of scheef op het pas vlak is gemonteerd zal deze met elke omwenteling de remblokken uit elkaar duwen.
Daardoor moet je met je hendel meerdere malen pompen om de blokken weer bij de schijf te krijgen.
Probeer het volgende:
De rem hard knijpen, loslaten en daarna de motorfiets een meter of 10 vooruit duwen en voelen of je remdruk nog normaal is.

Lijkt een beetje mijn probleem weer te geven. Zal straks na het werk ook jouw methode even proberen!
 
Misschien heel stom gedacht hoor:

Heb je je remzuigers (onbewust) niet een stukje teruggedrukt in de remklauw bij het verwijderen en terug monteren van de remklauwen?

Als je dan de eerste keer remt komen alleenje blokjes dichterbij de remschijven en vielt dat ook zo aan als in jouw verhaal.

Normaal gesproken is dan even een paar keer pompen voldoende om alles weer goed te krijgen maar misschien is er iets niet helemaal goed gegaan tijdens jouw poging om te ontluchten??
 
Misschien heel stom gedacht hoor:

Heb je je remzuigers (onbewust) niet een stukje teruggedrukt in de remklauw bij het verwijderen en terug monteren van de remklauwen?

Als je dan de eerste keer remt komen alleenje blokjes dichterbij de remschijven en vielt dat ook zo aan als in jouw verhaal.

Normaal gesproken is dan even een paar keer pompen voldoende om alles weer goed te krijgen maar misschien is er iets niet helemaal goed gegaan tijdens jouw poging om te ontluchten??

Hij heeft al gepompt na het terug plaatsen zoals in het verhaal staat. En blijft terug komen dus dat is het niet.
 
Ah ok, dus als ik het goed begrijp gewoon iets op een vaste plaats "vast" monteren waarvan het uiteinde haaks op de remschijf komt. Als ik dan het wiel rond draai zou het raakvlak met de remschijf als het goed is gelijk moeten blijven. Wanneer er een slag in zit zou ik zo een afwijking in afstand van het raakvlak moeten gaan zien. Zoiets bedoelen jullie toch?

liggen de afstandbussen nog bij de bandenman?

Neen :p
Goed gecontroleerd dat alle losse onderdelen er af waren voordat ik de velgen weg bracht. Volgens het werkplaatshandboek zit er ook alles tussen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Ah ok, dus als ik het goed begrijp gewoon iets op een vaste plaats "vast" monteren waarvan het uiteinde haaks op de remschijf komt. Als ik dan het wiel rond draai zou het raakvlak met de remschijf als het goed is gelijk moeten blijven. Wanneer er een slag in zit zou ik zo een afwijking in afstand van het raakvlak moeten gaan zien. Zoiets bedoelen jullie toch?



Neen :p
Goed gecontroleerd dat alle losse onderdelen er af waren voordat ik de velgen weg bracht. Volgens het werkplaatshandboek zit er ook alles tussen.
controleer nog eens
 
probleem zit in het mechanische deel van de moto volgens mij.

maak klauwen eens los, goed kontroleren of blokken en veerplaatjes goed zitten, en dan gewoon klauwen op schijven zetten zonder ze vast te bouten en kijk dan eens hoe het met de remdruk is gesteld.vermoed dat je dan een harder hendel gaat hebben.
 
probleem zit in het mechanische deel van de moto volgens mij.

maak klauwen eens los, goed kontroleren of blokken en veerplaatjes goed zitten, en dan gewoon klauwen op schijven zetten zonder ze vast te bouten en kijk dan eens hoe het met de remdruk is gesteld.vermoed dat je dan een harder hendel gaat hebben.
er beweegt iets. Schijf of wiel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan