Winterstop

Conclusie: Als motor op prive-terrein staat is er niets aan de hand. Ook niet als kenteken vanaf de openbare weg leesbaar is.
Privé-terrein kan ook heel goed openbare weg zijn! Daar zijn heel specifieke regels voor. Oprit zonder hek op eigen grond is bijvoorbeeld (gewoon) openbare weg. Dus zorgen dat er een hoes over zit en kenteken afdekken.
 
De schorsing vervalt ook direct als het voertuig wordt waargenomen op de openbare weg. Maar in een tuin zal het niet zo'n vaart lopen.
 
'Zo'n vaart niet lopen' is veel te vrijblijvend.
Ben je afhankelijk of een ambtenaar/ politie-agent toevallig geen ruzie heeft met zijn vrouw. Vraag is wat zijn de regels?
 
Als het onderdeel is van jou grond, of van iemand anders (particulier) die jou daar laat staan (dus niet de overheid). Dan mag je het voertuig schorsen en daar neerzetten. Je doet er verstandig aan het kenteken af te dekken, want ja, oom agent en de tegenwoordige BOA's kunnen allerlei gedoe veroorzaken door er toch wat mee te doen. Uiteindelijk word je wel in het gelijk gesteld, conform de regelgeving zoals ik die al eerder schets. Vaak is het op te lossen door beeldmateriaal op te vragen van moment van signalering.
 
Als het onderdeel is van jou grond, of van iemand anders (particulier) die jou daar laat staan (dus niet de overheid). Dan mag je het voertuig schorsen en daar neerzetten. Je doet er verstandig aan het kenteken af te dekken, want ja, oom agent en de tegenwoordige BOA's kunnen allerlei gedoe veroorzaken door er toch wat mee te doen. Uiteindelijk word je wel in het gelijk gesteld, conform de regelgeving zoals ik die al eerder schets. Vaak is het op te lossen door beeldmateriaal op te vragen van moment van signalering.


Het is nog iets complexer. Met name hoekhuizen hebben soms een stukje gemeentegrond, dus openbaar, "ingepikt" en aan de tuin toegevoegd. Vrijwel alle gemeenten laten dat oogluikend toe. Je denkt dus: hij staat in mijn eigen tuin, maar in werkelijkheid op openbare grond...Maat van me kwam daar achter toen hij een bouwvergunning aanvroeg voor wat hij dacht dat zijn eigen terrein was..

Snippergroen en restgrond
Soms verkoopt de gemeente stukjes grond die grenzen aan particuliere kavels. Dat noemen we snippergroen, snippergrond of restgrond. (Toekomstige) eigenaren van aangrenzende kavels kunnen die grond kopen.
Huurders komen niet in aanmerking. Bent u van plan de huurwoning te kopen? U kunt de grond dan mogelijk gelijkt met de woning kopen.
 
Conclusie: Als motor op prive-terrein staat is er niets aan de hand. Ook niet als kenteken vanaf de openbare weg leesbaar is.
Wie controleerde dat. Het RDW volgens mij niet en de belastingdienst zie ik ook niet rondrijden. Dan moet het politie zijn die je toevallig staande houd.
 
Wie controleerde dat. Het RDW volgens mij niet en de belastingdienst zie ik ook niet rondrijden. Dan moet het politie zijn die je toevallig staande houd.

Belastingdienst heeft dit in het verleden gedaan. Politie vraagt dit bij elke kenteken controle op. Een auto of motor op een "rare" plek kan daar aanleiding voor zijn.
 
'Zo'n vaart niet lopen' is veel te vrijblijvend.
Ben je afhankelijk of een ambtenaar/ politie-agent toevallig geen ruzie heeft met zijn vrouw. Vraag is wat zijn de regels?
Je voertuig mag niet op de openbare staan. Als een plek logischerwijs voor een ieder toegankelijk is spreken we over de openbare weg. Politie maakt dan een formulier op richting de instanties en deze gaan dan een naheffing maken of een bekeuring.
 
Je voertuig mag niet op de openbare staan. Als een plek logischerwijs voor een ieder toegankelijk is spreken we over de openbare weg. Politie maakt dan een formulier op richting de instanties en deze gaan dan een naheffing maken of een bekeuring.

Wat bedoel je precies met 'toegankelijk'? Mijn oprit is voor iedereen toegankelijk, maar het is wel *mijn* grond, en dus geen openbare weg.
 
En het is helaas zo dat de overijverige kansloze personen die zo'n handhavende baan hebben, hun werk vaak heel serieus nemen en je met alle liefde naaien als je dus onbewust je geschorste voertuig op de 'openbare' weg hebt staan ondanks dat het prive eigendom is 'want zo zijn de regels'. En ja ik ken iemand die dat is overkomen, hoewel in zijn geval er spraken was van een prive parkeerterrein (zonder hek) dat bij zijn bedrijf hoorde op een industrieterrein.
 
Vorig jaar heb ik anticorrosie van XCP geprobeerd... 1x de sproeifles kunnen gebruiken, een paar maanden later was de vloeistof veranderd in een dikke drab/gel (fles/sproeikop op off, dicht dus). Boze mail gestuurd naar de fabrikant maar die wees naar de verkoper, die weer terugwees. Helaas, dit keer wat geld verloren.
 
Als je dat artikel in je link leest, staat daar dat een oprit zonder hek en/of zonder verbodsbord dus wel openbare weg is.

Dat zal best. Maar ik raad het je toch af om je auto ongevraagd op mijn oprit te parkeren als je bij mijn buren op bezoek gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan