Windgebulder T-max 2007.Advies gevraagt

dylanpilot

MF veteraan
30 jan 2011
2.518
773
Holland
Hallo allen.
Ik heb een vraagje en kan het helaas niet meer terugvinden in het Topic waar ik het ooit eens heb zien staan.
Het gaat hierom:
Ik rij sinds kort met een Yamaha T-max bouwjaar 2007.
Echt een heerlijke machine met voor mij maar 1 onvolkomenheid: het bulderen van wind rondom mijn hoofd tijdens ritten boven de 60km per uur.
Ik ben ±180cm lang en ervaar het als lastig met name als ik op de snelweg rijd tijdens lange ritten.
Ga dan vaak bewust iets onderuit zitten om wat lager met mijn hoofd achter de ruit te komen.
Het (letterlijke) windgebulder neemt dan af, maar krijg dan last van mijn onderrug doordat ik in een gebogen houding zit.

Nu heb ik ooit iets gelezen over een andere ruit erop.
Bijvoorbeeld een sportruit dacht ik.
Maar vind deze originele ruit wel fijn in formaat tegen de regen, dus wil geen kleinere ruit.
Nu herrinerde ik mij iets over een soort van flip up gadget.
Ik zie het wel eens bij die grote toermotoren.
Kan iemand mij verlichten bij dit probleempje wat ik ervaar met mijn heerlijke T-max?
Ik hoor het graag.
Vr Gr Erwin
 
ik heb de originele sportruit van Yamaha en geen gebulder van de wind.
Is iets kleiner dan origineel ....en als het regent ben ik ook niet nat.....behalve mijn helm.

Succes met je keuze.
 
Ik ben 1.93 m en geen enkele ruit op de TMax beschermt me tegen windgebulder...
Dat is een feit...
Misschien beter op de nieuwe met zijn instelbare versie, maar de TMax is nu eenmaal niet befaamd voor zijn windbescherming... wel voor zijn rijkwaliteiten... compromissen, compromissen....
 
Jep, ik rij ook steeds met oordopjes.... maar dat helpt uiteraard niet als jouw helm heen en weer zou schudden door de turbulentie...

Dan moet je Linusje's advies volgen, maar wordt het vizier van je helm weer nat... tja...

In dat topic dat TS niet meer vindt werden tientallen verschillende "oplossingen" voor de TMax aangereikt, maar ik herinner me dat de meesten uit arrenmoede uiteindelijk maar weer het originele scherm plaatsten... het concept is nu eenmaal niet ideaal... (vandaar de thans verstelbare ruit voor de 2012, waarschijnlijk)
 
Ik rij met het schermpje van MV, zonder oorproppen. Scheelt echt een boel.
Windschildaufsätze von MV

Of het mooi is, is een tweede, maar praktisch is het zeker.
full
 
Ruitje ingekort tot net boven het dashboard; beste remedie tegen turbulentie/wervelingen en staat ook nog 8-)

full


En wat is het probleem dat je bovenkant jas/helm nat zou worden :?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het "probleem" op mijn Majesty opgelost met een Airflow opzetruitje op het originele scherm. Kosten zo'n 70euro, gekocht bij RAD in B. Kan zelf de hoogte instellen, ook onder het rijden.
full
 
Dat is slechts jouw beperkte mening en van geen enkel belang in deze. De vraag was een oplossing om weer prettig te rijden zonder rugklachten of gebulder om het hoofd. Verder is deze foto niet gemaakt als kunst maar om duidelijk te maken dat je een Airflow opzetstuk kan combineren met een origineel scherm.
 
Die van Rick niks mis mee, maar die van Gerrit is even... wennen, zo'n ruitje op een paperclip ;) Denk dat zuunig ook daarnaar verwees.

Ik wil het liefst over het ruitje heen kijken, door een ruitje kijken vind ik niks. Dan kijk je eerst door je vizier, daarna door het ruitje... Kortom, ik heb altijd lage ruitjes gehad en ik heb nooit last gehad van gebulder / wervelingen / excessief windgeruis. Komt misschien ook door mijn geringe lengte van 1:76...
 
Laatst bewerkt:
Een hogere ruit is geen optie.
De wind slaat dan tegen de achterkant van je helm en wordt je steeds naar voren geduwd door de turbulentie. Ik had bij 140 km/u zoveel last dat mijn helm begon te wiebelen.
Nu heb ik de originele sportruit er al 4 jaar op zitten.
Bevalt me uitstekend.
Geen turbulentie, iets hogere top. En dat ding werkt goed als een voorspoiler, de druk op het voorwiel blijft goed.
Een hogere ruit lift het voorwiel bij hoge snelheden.
 
Ik heb ook van alles geprbeerd, zo laag mogelijk ruitje helpt, maar dan zit je wel in wind.
Ik heb ook de instebare airflow van givi, deze werkt perfect! Op de laagste stand kijk je (ik ben 1,79) er makkelijk overheen, en veel minder turbulentie. Als ik een lange snelwegrit maak zet ik hem hoger, en dan zit je nog meer uit de wind en nog steeds geen turbulentie. Het ruit laat zich makkelijk instellen, kan in een paar tellen als je stopt bij een stoplicht.
In de laagste stand is hij iets lager dan de originele ruit, hij zit alleen wat verder naar voren.
Wel vrij duur, maar echt het enige goede ruit voor de tmax.
Over smaak valt te twisten, maar in de laagste stand vind ik hem best mooi.

Windscherm moto en scooter | RAD
 
Laatst bewerkt:
Dat is slechts jouw beperkte mening en van geen enkel belang in deze. De vraag was een oplossing om weer prettig te rijden zonder rugklachten of gebulder om het hoofd. Verder is deze foto niet gemaakt als kunst maar om duidelijk te maken dat je een Airflow opzetstuk kan combineren met een origineel scherm.
Ja , dat is mijn beperkte mening dat het er niet erg mooi uitziet
{wel praktisch en verstelbaar onder het rijden en precies naar wens in te stellen}.
Maar prettig rijden zonder gebulder en zonder rugklachten kan ook door gewoon oordoppen in te doen.
en we praten hier wel over een T-MAX een van de mooiste en gestoomlijnste scooters.
je moet er toch niet aan denken dat Linusje met zijn hele mooie gestroomlijnde T-MAX, er z'n groot opzetscherm erbij zou zetten. dat staat toch totaal niet op een geen enkele T-MAX. dat is mijn beperkte mening.
 
Laatst bewerkt:
@ Dylanpilot (T-max pilot),

Ik heb met een ander doel iets van mijn (verhoogde) windscherm afgezaagd. Eerst kon ik er net overheen kijken, maar zag de weg vlak voor me door het scherm. Nu kan ik 10 m voor me op de weg kijken. Het scherm eindigt ca 5 cm onder ooghoogte (was ca 2).

En wat blijkt: het gebulder op de snelweg is een aangenamer geruis geworden. *O*

Overigens zat ik laatst op een T-max met verhoogd Yamaha-scherm. Aan zoiets zou ik toch de voorkeur geven, vanwege veiligheid. Je wilt een losschietend opzetstukje of dun after market scherm niet in je vizier hebben. :N
 
Maar prettig rijden zonder gebulder en zonder rugklachten kan ook door gewoon oordoppen in te doen.
Ik rij zonder gebulder maar met oordoppen en een achtergrondmuziekje. :)
en we praten hier wel over een T-MAX een van de mooiste en gestoomlijnste scooters.
je moet er toch niet aan denken dat Linusje met zijn hele mooie gestroomlijnde T-MAX, er z'n groot opzetscherm erbij zou zetten.

Volgens mij was het niet Linusje die de vraag heeft gesteld. :N

Of iemand het mooi vindt of lelijk, het is wel een oplossing en als iedereen die reageert een oplossing post dan komt TS er vast wel uit.
 
Het is denk ik niet alleen het scherm,maar ook welk soort helm je hebt.
Ik heb nergens last van op mijn T-max en ben 1.90 kort.
Ik heb een donkere sport ruit erop zitten en rij met een Schuberth C3 en lichte oordopjes in.
Ik had zelfs geen last van de paar keer dat ik 170 km ging.
Het is natuurlijk voor iedereen anders,maar deze combi is voor mij perfect.
Ik denk dat als je met een Jet helm rijd veel meer geruis en wind pakt dan als je met een integraal of met een systeem helm.
We weten dus niet met wat voor helm je rijd,maar mocht het zo zijn dat je met een Jet helm rijd toch iets anders te proberen.

Cas.

http://i1266.photobucket.com/albums/jj532/Cassie_T-maxi/P8260007.jpg
 
Laatst bewerkt:
~
Misschien beter op de nieuwe met zijn instelbare versie, maar de TMax ~
zou voor de ts een optie zijn

maar met 1,85m lengte ook niets in de hoogste stand nog veel last van turbulenie

sport ruit op hoogste stand ook turbulenie op zijn laagste stand nergens last van (ruit is maar 5cm verstelbaar)

voor de ts je ruit verhogen of de sport ruit er op zetten
 
Laatst bewerkt:
Turbulentie rond het hoofd is niet anders dan lucht om je helm heen, bijgevolg moet je er dus voor zorgen dat je dit stopt en dit kan door OF je ruit te verhogen OF deze te verlagen...
 
Hoi met marcel ik heb op mijn Tmax 2006 een ermax sportruit met een lichte bolling.
Hij staat nu te koop zie motorshopper kun je het model even bekijken succes.
 
Ik heb ook van alles geprbeerd, zo laag mogelijk ruitje helpt, maar dan zit je wel in wind.
Ik heb ook de instebare airflow van givi, deze werkt perfect! Op de laagste stand kijk je (ik ben 1,79) er makkelijk overheen, en veel minder turbulentie. Als ik een lange snelwegrit maak zet ik hem hoger, en dan zit je nog meer uit de wind en nog steeds geen turbulentie. Het ruit laat zich makkelijk instellen, kan in een paar tellen als je stopt bij een stoplicht.
In de laagste stand is hij iets lager dan de originele ruit, hij zit alleen wat verder naar voren.
Wel vrij duur, maar echt het enige goede ruit voor de tmax.
Over smaak valt te twisten, maar in de laagste stand vind ik hem best mooi.

Windscherm moto en scooter | RAD

hoi ladru, bergrijp ik het goed: je hebt het origineel scherm eraf gehaald en de volledige kit airflow gemonteerd. kan je het goed vastmaken? en is het vaste scherm in grootte gelijk (hoger/lager?) aan het origineel scherm?
mijn verhoogd scherm van givi was/is niet goed vast te krijgen. door de winddruk buigt hij gevaarlijk door bij het harder rijden dan 100 km! en ik blijf te veel in de turbulentie.

relax-max
 
Terug
Bovenaan Onderaan