Wie kan mij helpen? Gek geluid + uitvallen motor

Seff

Rookie
19 jun 2018
29
1
Delft
Hoi allemaal.

Ik heb in februari een Honda cbr600f uit 2001 gekocht. Ding rijdt heerlijk en leek niks mis mee te zijn. Nu reed ik vandaag de straat in en ineens een super gek geluid uit (Ik denk) het motorblok. Het olie lampje ging branden en de motor viel uit. Het geluid is te vergelijken alsof je op een opgevoerde brommer zit. Of zonder uitlaat rijdt met je puchmaxi. Dit hele gebeuren duurde 10 seconden. Na nog een keer proberen te staren viel hij na 2 seconden weer uit. Het lampje ging niet branden tijdens het rijden eerder deze week of begin van de rit anders had ik natuurlijk niet gereden en eerst de olie bijgevuld.

Ik hoop dat jullie tips hebben want ik ben een leek wat dit betreft.
 
Hoi allemaal.

Ik heb in februari een Honda cbr600f uit 2001 gekocht. Ding rijdt heerlijk en leek niks mis mee te zijn. Nu reed ik vandaag de straat in en ineens een super gek geluid uit (Ik denk) het motorblok. Het olie lampje ging branden en de motor viel uit. Het geluid is te vergelijken alsof je op een opgevoerde brommer zit. Of zonder uitlaat rijdt met je puchmaxi. Dit hele gebeuren duurde 10 seconden. Na nog een keer proberen te staren viel hij na 2 seconden weer uit. Het lampje ging niet branden tijdens het rijden eerder deze week of begin van de rit anders had ik natuurlijk niet gereden en eerst de olie bijgevuld.

Ik hoop dat jullie tips hebben want ik ben een leek wat dit betreft.

Het olie(druk)lampje gaat pas branden als je de motor uitzet, laat afslaan of bij een te lage oliedruk.
Wat er aan de hand is is niet te voorspellen aan de hand van jouw omschrijving, controleer het oliepeil, maar als dat goed is roep je de hulp van een motorzaak in.
Of in ieder geval iemand met wat technische kennis.
 
Ja ik heb mijn vader al gebeld, en morgen even de olie bijvullen. Ik hoop dat dat het gewoon is en niet dat het blok nu kapot is.. Wel raar dat het rode lampje INEENS gaat branden zonder waarschuwing en daarna uitvalt.
 
Ja ik heb mijn vader al gebeld, en morgen even de olie bijvullen. Ik hoop dat dat het gewoon is en niet dat het blok nu kapot is.. Wel raar dat het rode lampje INEENS gaat branden zonder waarschuwing en daarna uitvalt.

Is het peil dan ook veel te laag? Overigens valt een motor dan nog steeds niet uit.

Maar dit is te onduidelijk voor mij om iets te bepalen.
 
Als het olienivo te laag wordt gaat vaak het lampje eerst wat knipperen, bij ineens wegvallen van de oliedruk gaat ook het lampje ineens branden, dat hoort zo.
En ik zou eerst oliepeilen ipv van domweg bijvullen.
 
Idd, als het lampje tot nu toe niet heeft gebrand kan er nooit echt te weinig olie inzitten. In mijn motor zit een oliepeil lampje en als dat oplicht gaat er een kwart liter in... Als jij een olirdruk sensor hebt zit je wel buiten het grijze gebied. Gooi er niet teveel olie in en let erop dat er opstaat dat het voor motorfietsen is
 
[/QUOTE]
Idd, als het lampje tot nu toe niet heeft gebrand kan er nooit echt te weinig olie inzitten. In mijn motor zit een oliepeil lampje en als dat oplicht gaat er een kwart liter in... Als jij een olirdruk sensor hebt zit je wel buiten het grijze gebied. Gooi er niet teveel olie in en let erop dat er opstaat dat het voor motorfietsen is
Maar maakt het dan zo'n gek geluid? We gaan het zien. Ik ga het deze week bijvullen en dat ga ik samen doen met iemand die er verstand van heeft dus niet "domweg bijvullen". :)
 
Je zag geen olie in het peilglaasje, het oliedruklampje ging branden en het blok begon te ratelen?

Ik vrees dat je een of een paar bigendlagers kapot hebt.

Ik vrijwel elke manual staat dat je voor je gaat rijden altijd eerst olie moet peilen, doe je dat niet of nooit, dan krijg je dit soort narigheid.

NB: het bigend lager is het lager waarmee de drijfstang de krukas aandrijft.
 
Als je je zorgen maakt over het niveau van de olie, dan moet je dat eerst controleren.

Als je dat hebt gedaan, dan meldt je hier je bevindingen. Van daaruit kunnen we verder.
 
Je zag geen olie in het peilglaasje, het oliedruklampje ging branden en het blok begon te ratelen?

Ik vrees dat je een of een paar bigendlagers kapot hebt.

Ik vrijwel elke manual staat dat je voor je gaat rijden altijd eerst olie moet peilen, doe je dat niet of nooit, dan krijg je dit soort narigheid.

NB: het bigend lager is het lager waarmee de drijfstang de krukas aandrijft.

Ja ik heb dat ding pas 3 weken en moet het inderdaad vaker checken.
 
Kijk gaatje of glaasje?
Stond je motor recht toen je keek?


Maar idd laat er iemand naar kijken die er wat meer verstand van heeft, no offence.
Yes

Als je je zorgen maakt over het niveau van de olie, dan moet je dat eerst controleren.

Als je dat hebt gedaan, dan meldt je hier je bevindingen. Van daaruit kunnen we verder.

Ik vond het gewoon apart dat, mocht het niveau van de olie zo laag zijn, er nooit een lampje is gaan branden behalve vlak voor hij uitvalt. Het is nu donker dus morgen even verder hiermee. Ik vroeg eigenlijk naar reacties mbt het geluid etc. Of iemand er ervaring mee had.
 
3 weken? Als je het bij aankoop hebt gecontroleerd en hij loopt nu inmekaar omdat er geen olie meer in zit zou je haast blij moeten zijn dat het meteen maar gebeurd is
 
Yes



Ik vond het gewoon apart dat, mocht het niveau van de olie zo laag zijn, er nooit een lampje is gaan branden behalve vlak voor hij uitvalt. Het is nu donker dus morgen even verder hiermee. Ik vroeg eigenlijk naar reacties mbt het geluid etc. Of iemand er ervaring mee had.
Dat lampje gaat ALTIJD branden vlak voordat een blok stilvalt. Ook vlak voor het starten trouwens :)

Het is een indicatie mbt oliedruk. Contact aan en geen lopend blok = geen oliedruk = lampje aan. Een blok dat op t punt staat uit te vallen = te weinig toeren= te lage oliedruk = lampje aan.
 
Martell, het is dus geen niveausensor maar een druksensor. Ik bedoel als jjij het in jouw post specifiek over de honda hebt ipv druksensor in het algemeen...
 
Zoals Martell al zei gaat het olielampje altijd branden als je het contact aanzet. Dit om te weten dat het lampje niet kapot is en dat de oliedruksensor werkt.

Als het lampje niet gaat branden als je het contact aanzet, moet je niet gaan rijden, maar eerst onderzoeken waarom het niet brandt. En altijd tenminste regelmatig het oliepeil controleren. En als de motor aanslaat moet het lampje onmiddellijk uit zijn.

Zo heb ik een stuk aangenaaide familie met een Suzuki V twin, die ook het oliepeil niet in de gaten hield en die draaide het blok aan gort.
Als de olieduk wegvalt is het binnen seconden afgelopen met de meeste motoren, dus altijd controleren.
 
Martell, het is dus geen niveausensor maar een druksensor. Ik bedoel als jjij het in jouw post specifiek over de honda hebt ipv druksensor in het algemeen...
Idd. Is een oliedruksensor.

swassy-oil-press_medium35500MJ4024-01_e1ff.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan