Werkpaarden, luxepaarden...

Honda XL500S , word deze maand 40 .. enige wat er daadwerkelijk ooit aan stuk is gegaan ( zowel in mijn bezit, als bij m'n ouwe heer )..
de laad-regelaar .
Ding is jaren stuk geweest.. want het maakte eigenlijk geen fuck uit.. zonder deed ie het ook prima :)
 
Een XL van 40 jaar waar de originele zuiger nog in zit zuipt olie als een malle, heeft geen compressie meer. Tenzij hij al 40 jaar mooi staat te wezen.
 
Jarenlang meerdere honda's VFRs gereden voor woon-werk alle seizoenen. Een keer probleem met natte penbobines door aanhoudend slecht weer. (Gefixed met vloeibare pakking) en twee keer dynamo defect

Nu 1,5 jaar een R1200GS LC. Ca 35.000km verder nog geen probleem gehad.
 
Nou ik heb een luxe 888....set lagers/tandwiel en voor de rest bijzaken...SR, dynamo, voorvorkoliekeerringen, oliedruksensor en dat is het...dus hoezo stukgatie. ..115k en ik ben er blij mee....:]

En mijn werkpaard is een Honda VFR....gaan nooit stuk..jawel..dynamo...Gr.
1392754
 
De dochter heeft een Funduro van 94, ventje en ik hebben allebei een VFR800fi van 2000/2001. Alledrie werkpaarden zonder grote problemen.
Mijn vorige motor, CBR1000RR, was een luxepaardje. Motorisch volledig kapot op nog geen 100.000km ondanks alle TLC en onderhoud op het juiste moment
 
nope ...
Je moet hem natuurlijk niet behandelen als de gemiddelde "ik ruil hem na 3 jaar toch in hok"
Maar wat heeft hij nu gelopen op de originele zuiger? Zelfs al behandel je een gietijzeren cilinder als een meisje dan is 50K een heel eind op een eenpitter.
 
Geen flauw idee, oprecht,
De kilometer teller werk al ruim 25 jaar niet meer ( deed het al niet toen ie relatief vers door m'n ouwe heer werd gekocht )
Ding heeft inmiddels wel 2 of (3?) fietsentellers versleten , de urenteller staat ( montage vorig jaar ) , nu op 14
Een nieuwe cilinder heeft ie nooit gekregen, - ooit - zijn wel een keer de pakkingen vervangen.

Ik heb hem nu... wat.. 10 jaar ( totaal.. is nu 2 jaar echt ... "van mij" .. )

Heeft nog compressie als een idioot , heeft in de afgelopen jaren vaak leuke momentjes opgeleverd bij mensen
"die em wel even zouden starten" :)

( en heeft het mij ook al eens 2 weken ziektewet opgeleverd ;p )


Over een paar dagen word ie officieel 40 bij de belastingdienst :)


Dit, of volgend jaar.. gaat ie uit elkaar voor spuiten , tank renovatie ( eindelijk die deuk er uit ) , en het originele king-size voorwiel d'r weer in.
Oh, en een keer verse schokbrekers... die beginnen echt lurp te worden nu.
 
Daar heb je bij BMW dan geen last van, dat zijn kwaliteits kilometertellers. En volgens mij ook de enige motor tellers die pas bij een miljoen naar nul klikken.
 
Honda cb500 (twin) als werkpaard. Mijn eerste cb500 uit 95 toen gekocht met 37k op de teller. Uiteindelijk na 3 jaar rijden met 165k op de teller total loss gegaan in Griekenland. Motorisch alleen de naks vervangen en voor de rest gewoon de slijtage die bij rijden hoort, remschijf en trommel waren nog origineel. De motor is uiteindelijk via de verzekering bij een sloop in Nederland terecht gekomen. Deze heb ik later nog gesproken en die hebben het blok los verkocht. Hier waren de waarden van veel dingen, zoals koppeling, kleppen, etc nog op fabriekswaarden. Was niet bepaald zuinig op mijn motor, dus dit blok kan wel wat hebben. Na een aantal andere motoren, nu weer op een cb500 uit 96:]
 
Honda cb500 (twin) als werkpaard. Mijn eerste cb500 uit 95 toen gekocht met 37k op de teller. Uiteindelijk na 3 jaar rijden met 165k op de teller total loss gegaan in Griekenland. Motorisch alleen de naks vervangen en voor de rest gewoon de slijtage die bij rijden hoort, remschijf en trommel waren nog origineel. De motor is uiteindelijk via de verzekering bij een sloop in Nederland terecht gekomen. Deze heb ik later nog gesproken en die hebben het blok los verkocht. Hier waren de waarden van veel dingen, zoals koppeling, kleppen, etc nog op fabriekswaarden. Was niet bepaald zuinig op mijn motor, dus dit blok kan wel wat hebben. Na een aantal andere motoren, nu weer op een cb500 uit 96:]
Dat is een echt werkpaard.:t
 
M’n werkpaard is de Honda ST1100, de mooi-weer luxemotor is mn Duc Monster, al krijgt de Duc motorisch wel wat meer op zn donder dan de Honda.
 
Dan kan ik beter een tank kopen =>BMW 🤗

En zo is het topic weer rond💪
 
Wel opvallend dat ducati’s blijkbaar toch redelijk ongeschonden hoge kilometerstanden halen terwijl motoren die juist gemaakt zijn voor “veel” rijden (tour modellen) relatief best wel dingetjes hebben.
Is het omdat ducati rijders bovenop het onderhoud zitten? Geen idee
 
K75 1991 gaat binnenkort door de 150kkm, maar niet zonder onderhoud (nieuwe koppeling, cardan en wat kleinere dingen), denk dat je daarvoor een pan european of zo moet hebben.

Ik heb mijn Pan European met 150kkm de deur uitgedaan. Koppeling ging steeds meer problemen geven en soepel schakelen deed hij al 20kkm niet meer. Toen me over mijn vooroordeel heengezet en een BMW R1200GSA gekocht. Daar heb ik tot 150kkm geen enkel probleem mee gehad. En na de nieuwe cardanas die toen is vervangen zelf nog 10kkm gereden tot ik besloot hem in te ruilen voor een nieuw model R1200GSA, die dus inmiddels 120kkm op de teller heeft staan.

De onderhoudsbeurten van mijn GSA zijn ook een stuk goedkoper dan die van de Pan, wat ongetwijfeld er mee te maken heeft dat er geen kappen gedemonteerd en teruggezet hoeven te worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan