Werkpaarden, luxepaarden...

De onderhoudsbeurten van mijn GSA zijn ook een stuk goedkoper dan die van de Pan.
Heeft ongetwijfeld er mee te maken dat er geen kappen gedemonteerd en teruggezet hoeven te worden.
Kappen dat is altijd een probleem.
Maar zelfs als je 2 linkse handen hebt, kan je vooraf brengen bij de dealer die ZELF verwijderen.

Van BMW ga je al helemaal niet blij worden.
Een maat van mij heeft zo'n ding (R1200RT) en die rolt van ene storing naar de andere. Maar 35k gelopen!
Als hij een weekendje naar de Zuid Limburg is geweest en komt terug zonder ellende dan is ie al erg blij...................:?

Mijn 85-er FZ geeft meer vertrouwen dan die schuit uit Beieren......................
Als ik mijn Blackbird start dan loopt de kwijl uit zijn bek vanwege de mooie loop.
 
Laatst bewerkt:
Zit zelf ook naar een werkpaard voor woon werk te kijken en kom wel eens de Diversion 900 met cardan tegen.
Lijkt me aardig werkpaard toch ?
Dat blok lijkt me best stevig gezien het feit dat er vaak zat versies opstaan met 100k en meer en die cardan maakt het lekker onderhouds vriendelijk .
 
Div 900 is een prima W-W ding. Hij heeft alleen nog carburateurs, je moet dus wel het hele jaar door blijven rijden.
 
Najah zn beetje alles geloof ik tot 2005 heeft carbs .
Zeker in de prijsklasse tot 2k vind je geen injectie en woon werk fiets is wel de bedoeling dat die hele jaar door gaat rijden.
Wel staat die van maandag tot vrijdag buiten in weer en wind.
 
Wel opvallend dat ducati’s blijkbaar toch redelijk ongeschonden hoge kilometerstanden halen terwijl motoren die juist gemaakt zijn voor “veel” rijden (tour modellen) relatief best wel dingetjes hebben.
Is het omdat ducati rijders bovenop het onderhoud zitten? Geen idee

Af en toe gaan er kleine dingetjes stuk, afbrekend knipperlichtje (steeltje ook van belabberde kwaliteit plastic), km-tellerkabel breekt, dat soort dingen. Italiaans karakter heet dat. :+
De luchtgekoelde 2-kleppers kunnen best wel wat aan, dat ding doet het gewoon altijd. (mits volle accu)

Woon-werk en lange afstanden (ook met passagier) is op de ST1100 gewoon wat comfortabeler.
Voordat ik de ST had reed ik ook geregeld woon-werk met de Duc en of en toe een tochtje met m'n vriendin achterop de Duc. Ze is wel van mening dat de ST heel wat comfortabeler is achterop.
 
Laatst bewerkt:
Div 900 is een prima W-W ding. Hij heeft alleen nog carburateurs, je moet dus wel het hele jaar door blijven rijden.
Nee, hoor!
Als je de motor voor de winter wegzet afvullen met ethanol-vrije benzine.
In het verleden deed ik dat niet. Ja, toen in voorjaar slecht lopen, vervuiling en ultrasoon-bak. Inmiddels daarvan geleerd!
De laatste jaren vul ik met mijn FZ net voor winterstop met 0%-ethanol. (bijv Firezone Competition 102) Nooit last meer met vervuilde carbs.
In het voorjaar=> starten=> lopen=>km's maken zonder storing!
 
Tank sowieso over algemeen 100 of 102 aangezien ik weinig keuze heb.
Vrouw woont 500 meter van een shell af met v-power racing 100
 
Najah zn beetje alles geloof ik tot 2005 heeft carbs .
Zeker in de prijsklasse tot 2k vind je geen injectie en woon werk fiets is wel de bedoeling dat die hele jaar door gaat rijden.
Wel staat die van maandag tot vrijdag buiten in weer en wind.
Alle betaalbare BMW's hebben injectie, een K100 koop je voor 500, een R1100 voor tussen de 1200 en 2000. Alles met Mikuni's zijn zorgenkindjes.
 
Moet inderdaad naar een RT1100 gaan kijken maar wtf zijn mikuni`s ?🙈
Geef voorkeur aan makkelijke techniek en rij er toch het hele jaar mee dus carbs ben ik dan weer niet heel bang voor maar wel de techniek van de bimmer aangezien je toch wel redelijk wat gezeik hoort wat dan weer vaak duur is.
Maar lees hier vooral 2 kampen , 1 wat helemaal weg wandelt ermee en 1 wat het helemaal niks vind allemaal die bimmers.
 
De injectie techniek die BMW gebruikt heeft in de K serie is vele malen degelijker dan alle conculega motoren. Dus nooit stuk.
 
Alle betaalbare BMW's hebben injectie, een K100 koop je voor 500, een R1100 voor tussen de 1200 en 2000. Alles met Mikuni's zijn zorgenkindjes.

K75 kost ook geen drol meer
R1100r ook niet
1100 GS modellen blijven redelijk hoog in prijs , soms ten onrechte denk ik. Groot onderhoud /koppeling wat eraan komt en alsnog 2500 eu
 
Najah zn beetje alles geloof ik tot 2005 heeft carbs .
Zeker in de prijsklasse tot 2k vind je geen injectie en woon werk fiets is wel de bedoeling dat die hele jaar door gaat rijden.
Wel staat die van maandag tot vrijdag buiten in weer en wind.
Ja hoor, de BMW K75/K100 hebben injectie en vind je ook rond de 2000,-,ik laat ook liever een BMW buiten staan dan een roestgevoelige Japanner.
 
Zit zelf ook naar een werkpaard voor woon werk te kijken en kom wel eens de Diversion 900 met cardan tegen.
Lijkt me aardig werkpaard toch ?
Dat blok lijkt me best stevig gezien het feit dat er vaak zat versies opstaan met 100k en meer en die cardan maakt het lekker onderhouds vriendelijk .

Zie mijn bericht op de eerste pagina van dit topic. Mijn Div staat bijna op 2 ton zonder noemenswaardige problemen.
 
Van BMW ga je al helemaal niet blij worden.
Een maat van mij heeft zo'n ding (R1200RT) en die rolt van ene storing naar de andere. Maar 35k gelopen!
Als hij een weekendje naar de Zuid Limburg is geweest en komt terug zonder ellende dan is ie al erg blij...................:?

Dat is niet mijn ervaring. Gisteren mijn R1200GSA LC op gehaald na een beurt met 122kkm op de teller. In die tijd is het enige probleem een lekkende achterdemper geweest bij 100kkm. En dat valt bij mij gewoon onder slijtage.
Vorige GSA idem dito, 150kkm zonder problemen en toen een nieuwe cardanas nodig (oliekoeler, geen LC).

Mijn zorgenkindje was juist de Pan European. En als ik de verhalen zo her en der lees had ik daar gewoon pech mee want het merendeel van de rijders van de 1100 versie waren zeer tevreden (over de 1300 waren er dan weer veel klachten).

Uiteindelijk speelt de dealer er ook een grote rol hoe tevreden je bent. BMW heeft bij mij in de regio nog de enige werkplaats waar je onaangekondigd kunt binnenrollen voor nieuwe banden (hoewel ik meestal de dag ervoor even bel) en waar ze snappen dat een motor voor sommigen een dagelijks gebruiksvoorwerp is. Dat had ik vroeger bij de Honda dealer en dat heeft er vast mee te maken dat toendertijd in Haaglanden de overheidsmotoren van Honda kwamen en tegenwoordig van BMW.

Over een jaar of 2 wil ik aan een nieuwe motor (ca. 170kkm op de teller). Ik zit wel een beetje te kijken naar een Crosstourer of een Africa Twin, maar de Honda dealers in de regio zijn dun gezaaid en degenen die er zijn, zijn gericht op het onderhoud van luxe paarden en niet van werkpaarden.
 
Dat is niet mijn ervaring. Gisteren mijn R1200GSA LC op gehaald na een beurt met 122kkm op de teller. In die tijd is het enige probleem een lekkende achterdemper geweest bij 100kkm. En dat valt bij mij gewoon onder slijtage.
Vorige GSA idem dito, 150kkm zonder problemen en toen een nieuwe cardanas nodig (oliekoeler, geen LC).

Mijn zorgenkindje was juist de Pan European. En als ik de verhalen zo her en der lees had ik daar gewoon pech mee want het merendeel van de rijders van de 1100 versie waren zeer tevreden (over de 1300 waren er dan weer veel klachten).

Uiteindelijk speelt de dealer er ook een grote rol hoe tevreden je bent. BMW heeft bij mij in de regio nog de enige werkplaats waar je onaangekondigd kunt binnenrollen voor nieuwe banden (hoewel ik meestal de dag ervoor even bel) en waar ze snappen dat een motor voor sommigen een dagelijks gebruiksvoorwerp is. Dat had ik vroeger bij de Honda dealer en dat heeft er vast mee te maken dat toendertijd in Haaglanden de overheidsmotoren van Honda kwamen en tegenwoordig van BMW.

Over een jaar of 2 wil ik aan een nieuwe motor (ca. 170kkm op de teller). Ik zit wel een beetje te kijken naar een Crosstourer of een Africa Twin, maar de Honda dealers in de regio zijn dun gezaaid en degenen die er zijn, zijn gericht op het onderhoud van luxe paarden en niet van werkpaarden.
Waarom van merk veranderen als je zo tevreden ben over BMW?
 
Moet inderdaad naar een RT1100 gaan kijken maar wtf zijn mikuni`s ?🙈
Geef voorkeur aan makkelijke techniek en rij er toch het hele jaar mee dus carbs ben ik dan weer niet heel bang voor maar wel de techniek van de bimmer aangezien je toch wel redelijk wat gezeik hoort wat dan weer vaak duur is.
Maar lees hier vooral 2 kampen , 1 wat helemaal weg wandelt ermee en 1 wat het helemaal niks vind allemaal die bimmers.
Met een budget van €2500 is de actuele technische staat het allerbelangrijkst: daar zit je eerste verdienste, want de kosten van normale slijtage en - al dan niet achterstallig - onderhoud drukken zwaar op een klein budget. Verder is mijn overtuiging dat elke motor die je binnen dat budget kunt kopen vroeg of laat stuk gaat, want oud, en je bent kennelijk niet van plan het ding te sparen (waarvoor hulde, want die dingen moeten rijden).

Werkpaard of luxepaard (topictitel...) maakt niet uit, want elke motor kun je als werkpaard inzetten. Betrouwbaarheid wordt voor het allergrootste deel bepaald door de frequentie en kwaliteit van onderhoud. Dat is iets waar juist bij oudere motoren nog weleens op bespaard wordt, want de kosten van normaal onderhoud en slijtage zijn al gauw hoger dan de dagwaarde van de motor. Toch zullen die uitgaven vroeg of laat een keer gedaan moeten worden, als je probleemloos wilt blijven rijden tenminste.

Als je BMW overweegt is er binnen het beoogde budget imho maar 1 serieuze optie: K75, want oerdegelijk gebouwd. Destijds was het ding z'n tijd ver vooruit, hele geringe mechanische belasting, en omdat er heel veel van zijn verkocht kun je nog steeds gemakkelijk en goedkoop aan onderdelen komen. Eventueel kun je een R850 overwegen, als je die vind, want daar geldt bijna hetzelfde voor. De (vroege) zwaardere modellen - zoals K100 en R1100 - hadden in hun tijd al mechanische problemen, omdat het hogere koppel kennelijk nogal een aanslag deed op sommige mechaniek (aandrijving), al zal de wijze waarop de eigenaar ermee om ging erg meespelen. De R1150 is in dat opzicht robuuster dan voorganger R1100, maar die zal lastiger te vinden zijn binnen het beoogde budget. Reken er niet al teveel op dat een eventueel aanwezig ABS nog werkt, maar je kunt geluk hebben.

Verhalen over BMW's en Ducati's (etc.) die stelselmatig alleen maar stuk gaan zou ik niet al teveel waarde aan hechten: er zit een heleboel "hear-say" tussen, en vaak is er een goede reden dat oude motoren stuk gaan: meestal ligt dat bij eigenaar en/of de dealer/garagist die het onderhoud deed, of dat tijdiger had moeten doen.
 
Kijk daar hebben we iets aan 👌
Onderhoud is inderdaad wel een puntje wat me opvalt.
Ben gisteren bij een NTV revere gaan kijken van 1000 piek en ding was prima in orde en goed onderhoud gehad.
Nu even douche en ga ik naar een Deauville 650 kijken van eerste eigenaar voor 1250eur en een Diversion voor 1800 piek
Dauville van eerste eigenaar en neem aan als je een motor nieuw koopt en er 18 jaar op rijd dat je ook wel onderhoud doet.
Div staat bij een handelaar wat me dan weer minder trekt van vaak zie je dat ze vanwege slechter onderhoud maar worden ingeruild.

Ben extra in het buitenland aan het kijken want lijkt wel of die Duitsers beter hun onderhoud doen bij die ouwe ketels dan dat ze hier doen.
Nadeel van een NTV is de 50pk wat niet vooruit te branden is maar ok daarvoor heb ik de GSX S750.
K75 is met zeg onder een ton vaak lastig te vinden of ze denken dat die 3k waard is en dat ga ik echt niet uitgeven voor een woon/werk fiets wat ook nog niks moois is.
Mooi boeit ook niet maar prijs wel want het staat maar buiten te rotten ( ook al gaat die onder een hoes)
Onderhoud ga ik zelf doen dus een goede basis ben ik al ver op weg , motoren van 20jaar oud met zeg 40dkm zie ik trouwens dat er het meeste aan scheelt , geloof die eigenaren denken dat onderhoud niet nodig is :N
 
Duitsers moeten wel beter hun onderhoud doen want TUV keuring en die zijn niet makkelijk.
Hier kan je gerust met een gaar balhoofd,lekkende voorvork,versleten ketting enzzz rondrijden,in Duitsland is dat
gelijk afkeur bij de TUV keuring.Verder genoeg K75,s te vinden rond de 2000,- onder een ton,
Daarnaast zijn er ook genoeg goede van boven een ton te vinden,persoonlijk liever een K75 dan de vreselijk saaie NTV.
Verder is de K75RT de ideale woon werk motor,die kuip is super.
 
Laatst bewerkt:
[...] motoren van 20jaar oud met zeg 40dkm zie ik trouwens dat er het meeste aan scheelt , geloof die eigenaren denken dat onderhoud niet nodig is :N
Weet ik niet, zou kunnen, zitten vast ook wel een paar pareltjes in die categrie. Maar rust roest, dat is een feit.

Kijk, iemand die zojuist een spiksplinternieuwe motor kocht haalt wss zijn/haar schouders op voor de (doorgaans hoge) kosten van regulier onderhoud, waarbij preventief slijtagedelen worden vervangen.
Maar bij de 3e of 4e eigenaar gaat het niet zelden mis: die schrikt zich kapot van de reguliere onderhoudskosten, en gaat besparen. Onderhoud wordt dan al snel wachten tot er iets stuk gaat, en daarna (al dan niet) klagen bij de dealer of op een forum. En ja, op die manier takelt een motor sneller af dan je op basis van het doorgaans veelvuldig gepoetste uiterlijk zou vermoeden. Dit forum staat vol met topics over defecten aan motoren die bij consequent en tijdig uitvoeren van door de fabrikant voorgeschreven checks en onderhoud nooit zouden zijn opgetreden: verreweg de meeste problemen ontstaan nooit van de ene op de andere dag, die kondigen zich aan d.m.v. een gek geluidje, speling waar dat niet hoort, of juist een gebrek daaraan (etc.), en bij goed onderhoud zie je dat aankomen en kun je een defect voorkomen.

Ik snap heel goed dat het even slikken is als je op enig moment merkt dat de kosten van onderhoud/slijtage de dagwaarde van je motor overstijgen, maar wie probleemloos wil rijden zal dat er voor over moeten hebben. Alternatief rij je gewoon van reparatie naar reparatie: dat kan - althans financieel - een "betere" keuze zijn, maar imho is dat altijd tijdelijk.

Hier kan je gerust met een gaar balhoofd,lekkende voorvork,versleten ketting enzzz rondrijden
Precies, dit dus.
 
War op mp staat ken ik allemaal wel en heb ik of contact mee gehad of staat te ver weg
Geen zin om 200km te rijden en heb nog wel even de tijd aangezien het erna uitziet dat ik in juli pas ga werken.
Die ntv waar ik net ben aan gaan Kijken gaf geen goed gevoel.
Handelaar en lekkende klepdeksel had ik zoiets van meh.
Kon dus ook niet proefrijden en Najah dan hoeft het van mij sowieso niet Maarja Duitse motor wat afgemeld is heeft geen kenteken.
Misschien straks even naar die diversion kijken als ik zin heb anders maandag even .
Tot nu toe was de goedkoopste de beste geloof ik .

Saai boeit me trouwens niet ik heb wat spannends in de garage staan wat 2 maanden oud is.😁
 
Terug
Bovenaan Onderaan