Werken in motorbranche

Bas24

MF'er
6 aug 2018
33
4
Na hier veel rondgeneusd te hebben stel ik zelf ook maar eens een vraag.

Ik ben benieuwd of er hier mensen werkzaamzijn in een bedrijf dat raakvlakken heeft met de motorbranch. Zoals een veringfabrikant (hyperpro) of wellicht iets anders, zoals een framebouwer. Voor mijn opleiding werktuigbouwkunde ben ik namelijk op zoek naar een afstudeerstage. Een combinatie van werk en passie, hoe gaaf zou dat zijn?

Hopelijk stel ik deze vraag op de goede plek op dit forum, zo nee hoor ik dat graag!
 
Na hier veel rondgeneusd te hebben stel ik zelf ook maar eens een vraag.

Ik ben benieuwd of er hier mensen werkzaamzijn in een bedrijf dat raakvlakken heeft met de motorbranch. Zoals een veringfabrikant (hyperpro) of wellicht iets anders, zoals een framebouwer. Voor mijn opleiding werktuigbouwkunde ben ik namelijk op zoek naar een afstudeerstage. Een combinatie van werk en passie, hoe gaaf zou dat zijn?

Hopelijk stel ik deze vraag op de goede plek op dit forum, zo nee hoor ik dat graag!


De dochter van de buren heeft bij Reiger (vering) gewerkt.
Ik heb zelf een maandje bij Vredenstein Apollo (bandenfabrikant) in Enschede gelopen in verband met onderhoud.
En een half jaar bij VMI in Epe waar ze productiemachines maken voor de fabricage van het karkas van banden.
Dit is echt een heel mooi bedrijf met mooie machines.
Ik meen me te herinneren dat een machine 60 karkassen per minuut doet.
Dit is wel een héél groot bedrijf met veel mogelijkheden.
De laatste productiehal heeft als nummer 12b en het zijn geen kleine balletjes.
VMI levert wereldwijd en als werktuigbouwkundige kun je daar denk ik morgen al beginnen als er het laatste jaar niets veranderd is.
 
Ik heb meerdere jaren bij een grote motorzaak in de verkoop gewerkt en de mooiste motorfietsen verkocht. Super mooie periode van mijn leven en hele toffe dingen gedaan en gave mensen leren kennen, heb soms nog heimwee naar die tijd.

Maar ik kan het je sterk afraden, 5 a 6 dagen per week met motoren bezig zijn betekend dat het werk wordt.
Na 5 jaar was ik redelijk bleu en zelfs de meest gave motoren deden me niet zoveel meer. Daar het aanbod erg groot is van mensen die in de branche willen werken zijn de inkomensperspectieven ook niet heel erg spannend. En misschien nog wel het ergste ik was mijn grote passie kwijt.

Heeft toen na van baan gewisseld te zijn bijna een jaar geduurd voordat het weer begon te kriebelen en de passie is nu 4 jaar later weer helemaal terug. En als ik een drukke week heb gehad kan ik weer heerlijk ontspannen van "mijn" passie/hobby.
 
De dochter van de buren heeft bij Reiger (vering) gewerkt.
Ik heb zelf een maandje bij Vredenstein Apollo (bandenfabrikant) in Enschede gelopen in verband met onderhoud.
En een half jaar bij VMI in Epe waar ze productiemachines maken voor de fabricage van het karkas van banden.
Dit is echt een heel mooi bedrijf met mooie machines.
Ik meen me te herinneren dat een machine 60 karkassen per minuut doet.
Dit is wel een héél groot bedrijf met veel mogelijkheden.
De laatste productiehal heeft als nummer 12b en het zijn geen kleine balletjes.
VMI levert wereldwijd en als werktuigbouwkundige kun je daar denk ik morgen al beginnen als er het laatste jaar niets veranderd is.

Boevie, je noemt inderdaad een aantal bedrijven die zeker een optie kunnen zijn. VMI spreekt me het meeste aan, ondanks dat ze geen machines maken voor motorbanden. Mogelijkheden zijn er namelijk wel genoeg.

Ik heb meerdere jaren bij een grote motorzaak in de verkoop gewerkt en de mooiste motorfietsen verkocht. Super mooie periode van mijn leven en hele toffe dingen gedaan en gave mensen leren kennen, heb soms nog heimwee naar die tijd.

Maar ik kan het je sterk afraden, 5 a 6 dagen per week met motoren bezig zijn betekend dat het werk wordt.
Na 5 jaar was ik redelijk bleu en zelfs de meest gave motoren deden me niet zoveel meer. Daar het aanbod erg groot is van mensen die in de branche willen werken zijn de inkomensperspectieven ook niet heel erg spannend. En misschien nog wel het ergste ik was mijn grote passie kwijt.

Heeft toen na van baan gewisseld te zijn bijna een jaar geduurd voordat het weer begon te kriebelen en de passie is nu 4 jaar later weer helemaal terug. En als ik een drukke week heb gehad kan ik weer heerlijk ontspannen van "mijn" passie/hobby.

Hier heb je een punt. Al denk ik dat het in de verkoop anders is dan wanneer je achter de schermen meewerkt aan de techniek en ontwikkeling van een motor. Maar zeker iets om in de gaten te houden.
 
Boevie, je noemt inderdaad een aantal bedrijven die zeker een optie kunnen zijn. VMI spreekt me het meeste aan, ondanks dat ze geen machines maken voor motorbanden. Mogelijkheden zijn er namelijk wel genoeg.



Hier heb je een punt. Al denk ik dat het in de verkoop anders is dan wanneer je achter de schermen meewerkt aan de techniek en ontwikkeling van een motor. Maar zeker iets om in de gaten te houden.


Vredestein is 1 oude bende qua gebouwen.
Apollo heeft ook een nieuwe megafabriek neergezet in Hongarije.
Voor mij 1+1=2.

VMI is een bedrijf met gigamogelijkheden als je jong bent.
Als je 40 bent geweest heb je er niets te zoeken. Echt een standaard asobedrijf met aandeelhouders, net zoals zovele sinds 1 Europa.
Motorbanden dat weet ik inderdaad eigenlijk niet.
Zal wel voornamelijk produktiemachines voor autobanden zijn.
 
Speficiek motorbranche zal lastig gaan als je engineering werk wilt doen. Maar de automotive branch in het algemeen is erg tof, en de concepten zijn vaak hetzelfde als bij motoren. Zelf werk ik al weer een tijdje bij een bedrijf dat zich richt op de automotive electronica (Sioux Logena). Niet heel geschikt voor iemand met een Werktuigbouwkunde opleiding, maar ik ken ondertussen genoeg concurrenten / leveranciers waar je eventueel wel terecht kan. Stuur even een PM als je wilt, dan krijg je een lijstje.
 
Bedankt voor jullie reacties, interessante informatie.
 
Ik heb sinds 12 jaar mijn eigen motorzaak in Purmerend.

Ja, werken in de branche was altijd een droom voor mij. En het is inderdaad geweldig leuk.
Maar de passie voor het motorrijden wordt wel minder doordat je er zoveel mee bezig bent. Het wordt gewoner....

En de betaling is ook nog eens niet geweldig. In zijn algemeenheid geld dat beroepen in de hobby-sfeer niet goed betaald worden. Vraag jij teveel geld, dan staan er zo 10 anderen in jouw plaats klaar die ook met hun hobby hun brood willen verdienen....

Ik betaal mijn personeel meer dan gebruikelijk in de branche omdat ik dat zelf wil. Het hoeft niet.
 
Je kan het beter hogerop zoeken dan werken in de verkoop of in de werkplaats van een motorzaak,
het is de bedoeling dat je wat wijzer word van je stage en niet om er een plezier ritje van te maken.;)
 
Ik heb sinds 12 jaar mijn eigen motorzaak in Purmerend.

Ja, werken in de branche was altijd een droom voor mij. En het is inderdaad geweldig leuk.
Maar de passie voor het motorrijden wordt wel minder doordat je er zoveel mee bezig bent. Het wordt gewoner....

En de betaling is ook nog eens niet geweldig. In zijn algemeenheid geld dat beroepen in de hobby-sfeer niet goed betaald worden. Vraag jij teveel geld, dan staan er zo 10 anderen in jouw plaats klaar die ook met hun hobby hun brood willen verdienen....

Ik betaal mijn personeel meer dan gebruikelijk in de branche omdat ik dat zelf wil. Het hoeft niet.

Nou,ik heb heel wat meer jaren in de motorbranche gewerkt,en mijn passie is er niks minder door geworden,ik
heb het altijd met veel plezier gedaan en me nog geen moment verveeld.
Salaris was ook zo slecht nog niet,al is dat natuurlijk wel afhankelijk van je ervaring,ook konden wij onderdelen tegen inkoopprijs kopen en dat
scheelde ook heel wat centen.
 
Laatst bewerkt:
Het idee is niet om als verkoper of monteur in een motorzaak stage te lopen, ondanks dat me dat best leuk zou lijken. Voor mijn opleiding zoek ik een bedrijf binnen de machinebouw waar ik als afstudeerstage aan een onderzoeks of ontwerp opdracht kan werken. Maar dit is natuurlijk een ontzettend brede sector, dus ik was benieuwd of er bedrijven in Nederland zijn die iets doen op het gebied van ontwikkeling van onderdelen voor motoren o.i.d.
Het blijkt toch lastig te zijn in Nederland. Natuurlijk niet heel gek gezien het feit dat er in Nederland geen motoren geproduceerd worden.
 
ik was een paar jaar terug in bologna, en bezocht de Ducati fabriek daar..
Op een gegeven moment staat daar een duc met een nederlands kenteken, dus ik zeg dat tegen mijn vrouw..
Zegt er een monteur uit de fabriek..ja die is van mij...
Dus raak aan de praat...
die had 2 jaar terug alles in NL verkocht, want hij was zo'n ducatifan, hij wilde daar werken....
Dus naar bologna verhuisd, en idd hij kon daar beginnen....
Hij vertelde dat hij in het begin de koning te rijk was, en met een big smile naar het werk ging...nu 5 mnd later stond hij er niet eens meer bij stil, het was gewoon zijn werk, en sinds audi het over had genomen, en alles op de "duitse"manier moest, was ook de ziel uit het bedrijf weggenomen...

Het kan verkeren!!!!
 
Ik zie heel veel reacties die reageren op een vraag werken in de motorbranche als in: onderhoud, reparatie en verkoop.

Besef dat dat een heel andere situatie is dan TS. Die is op zoek naar een engineering baan die ergens raakvlak heeft met motoren. Dus het ontwerpen van veersystemen, achterbruggen ontwerpen etc. De werksituatie is als hoogopgeleide engineer totaal anders. Hoogopgeleide engineers zijn niet aan te slepen. Een baan vinden is relatief makkelijk en het betaald vaak heel erg goed.
Als je dan nog kan werken in een branche waar je zelf warm van wordt en resultaat van ziet, is dat alleen maar extra bonus.
 
Ik zie heel veel reacties die reageren op een vraag werken in de motorbranche als in: onderhoud, reparatie en verkoop.

Besef dat dat een heel andere situatie is dan TS. Die is op zoek naar een engineering baan die ergens raakvlak heeft met motoren. Dus het ontwerpen van veersystemen, achterbruggen ontwerpen etc. De werksituatie is als hoogopgeleide engineer totaal anders. Hoogopgeleide engineers zijn niet aan te slepen. Een baan vinden is relatief makkelijk en het betaald vaak heel erg goed.
Als je dan nog kan werken in een branche waar je zelf warm van wordt en resultaat van ziet, is dat alleen maar extra bonus.

Bedankt voor je toevoeging. Wellicht ben ik in de opening post niet helemaal duidelijk geweest.

Uiteraard wel goed als anderen je erop wijzen dat iets niet altijd zo rooskleurig hoeft te zijn als je zou verwachten.
 
Bedankt voor je toevoeging. Wellicht ben ik in de opening post niet helemaal duidelijk geweest.

Uiteraard wel goed als anderen je erop wijzen dat iets niet altijd zo rooskleurig hoeft te zijn als je zou verwachten.

Ja zeker. De motorbranche waar wij als consumenten mee te maken krijgen valt relatief ook geen droog brood in te verdienen.
 
Ik ben bang dat op engineering gebied in combinatie met motorfietsen weinig zal vinden in Nederland,
misschien eens informeren bij 1 van de importeurs,Yamaha Europe bijvoorbeeld.
 
Ik ben actief als ingenieur in de automobiel-ontwikkeling. Er zijn veel banen bij toeleveranciers die zich vaak echt specialiseren op 1 bepaald onderdeel. Dat heeft mij nooit zo getrokken en ik ben nu meer betrokken bij ontwikkelingstrajecten voor de fabrikanten zelf, als service supplier. Nu bezig met een project bij BMW, waar een collega bijvoorbeeld projectleider was voor de ontwikkeling van de R nine T. Je moet je bedenken dat 90% van de werktuigbouwkundigen bezig zijn met bijvoorbeeld jaren lang optimaliseren van een achterbrug, of een andere tak, het produceren ervan. Dat is heel fatsoenlijk werk maar het heeft voor mij weinig te maken met de passie voor auto's motorfietsen. Nadeel van he werk wat ik doe, waarbij je wel meer de vrijheid hebt om samen met designers echt een voertuig te bedenken en van concept naar serie te ontwikkelen, is weer dat je continu betrokken bent bij politieke spelletjes die soms ook erg frustrerend kunnen zijn.

Je zal er sowieso rekening mee moeten houden dat je internationaal gaat werken, als je iets dergelijks ambieert. Ik heb mijn 5 maanden oude dochter inmiddels ook al weer een maand niet meer gezien. Keuzes....
 
Ja in het buitenland zijn inderdaad veel meer mogelijkheden op dit gebied. Het lijkt me ook best gaaf om in de toekomst naar het buitenland te gaan en daar te werken/wonen, maar eerst ff afstuderen. In elk geval goed om wat verhalen gelezen te hebben van jullie, uit het werkveld. Ik ben ondertussen ook al aan het rondkijken naar andere branches. Er zijn mogelijkheden genoeg
 
Er zitten in Nederland best veel automotive toeleveranciers, maar echte fabrikanten een stuk minder. Specifiek motor gerelateerd nog minder.

Veel van mijn collega's hebben bijvoorbeeld stage's in Duitsland of Italië gelopen, maar zijn uiteindelijk toch weer in Nederland terecht gekomen. Veel van hen geven de feedback dat je eigenlijk nauwelijks merkt dat je bij een motor/auto fabrikant werk, je bent namelijk met zo'n klein detail bezig, dat het vaak niet uitmaakt waar dat onderdeel uiteindelijk in komt. De eerste maanden is het super tof dat je werkt voor (bijvoorbeeld) Porsche, maar dat went snel.

Ik zou daarom dus adviseren dit lekker op te zoeken voor een stage in het buitenland, dan heb je en een mooie ervaring voor op je CV, en een groot avontuur beleefd. De vraag is alleen of die ruimte er voor een HTS-er is, ik ken wel redelijk wat plekken die alleen gericht zijn op Master opleidingen. Wil je binnen Nederland blijven dan zijn er echt wel bedrijven die leveren aan de Automotive sector, maar de grote auto/motor fabrikanten doen hier weinig.

In de truckbranche doen we trouwens nog wel leuk mee met DAF (Eindhoven) en Scania (Zwolle), maar dat moet je dan wel trekken natuurlijk.
Hier in het Oosten zit bijvoorbeeld ook Powerpacker, Sensata, etc die allemaal leveren aan OEMs
 
Terug
Bovenaan Onderaan