Welke waterdichte motorhandschoenen?

Proosst

MF veteraan
23 feb 2007
4.822
15
Aangezien ik volgende week voor 8 dagen naar Oostenrijk ga en ik volgens het weerbericht op 1 dag na de hele rit een nat pak zal hebben wil ik op het laatste moment nog even investeren in een goed paar waterdichte motorhandschoenen. Heeft er iemand een goede ervaring of tip met een bepaald paar of type?

Aangezien ik handvatverwarming heb hoeven ze niet heel warm te zijn maar wel soepel, vooral waterdicht en voor de buitenlaag heeft leer mijn grote voorkeur vanwege de slijtvastheid.

Ben benieuwd waar jullie met rijden.
 
Als je gaat tanken van die plastic handschoenen over je eigen handschoenen heen doen, goedkoop en waterdicht!
 
Aangezien ik handvatverwarming heb hoeven ze niet heel warm te zijn maar wel soepel, vooral waterdicht en voor de buitenlaag heeft leer mijn grote voorkeur vanwege de slijtvastheid.

Handvatverwarming en regen is een moeilijke combi. Goretex en varianten daarop werken op het principe dat ze waterdamp wel doorlaten maar waterdruppels niet. Dat betekent in de praktijk dat water van warm naar koud wordt doorgelaten en andersom niet. Als je de handvatverwarming aanzet wordt de buitenkant van je handschoen warmer dan de binnenkant en loop je de kans dat je juist natte handen krijgt. Dus ik zou toch ook een paar dikkere handschoenen mee nemen.

Ik heb zelf op het moment deze voor koude en natte dagen: Handschoen BMW Pro Winter
En die bevallen prima, maar ik zou gewoon even naar een motorwinkel gaan en handschoenen passen. Alles met Goretex is over het algemeen prima, als je voor goedkoper kiest dan is vaak de waterdichtheid minder.

En sowieso, zodra je met natte handen in je handschoenen gaat is het voorbij met de pret, dan hou je de hele dag natte handen.
 
Hiervoor had ik overigens Macna's met zo'n waterdichte 'binnenvoering'. Op zich wel soepel en enigzins waterdicht maar niet voor lang en kwalitatief niet bijster indrukwekkend.
 
Ik heb Rev'it Oceanus GTX handschoenen. (dus met Goretex). Deze heb ik al 5 jaar en ook hele dagen in de regen mee gereden en meer dan een klein beetje klam zijn deze niet geworden.
 
Gore-tex houdt je handen ook niet droog als je de hele dag door de regen rijdt.
 
Er zijn verschillende typen handschoenen, voor een korte rit, met valprotectie, voor 3 seizoenen en of 4 seizoenen (incl. winter). Allemaal temperatuur-afhankelijk.
Ik zou 2 sets kopen, één voor op de koude bergflanken/hellingen, en een set voor het vlakke deel. Maar waarom 2 sets, dan heb je altijd een setje droge/warme hanschoenen bij je. Andere truc, die plastic handschoenen bij de pomp. Neem dan iets ruimere handschoenen en steek de plasticjes erin.
Houdt je handen warm en droog, en kost niet zoveel.
Verder is Gore-Tex wel het materiaal om vocht te weren, alhoewel er ook niet merkgeregistreerde materialen zijn als Aerotex (alle ...tex-achtigen) zijn prima.

Mijn voorkeur gaat uit naar de pasvorm van BMW en Held.

Uiteindelijk worden je handschoenen toch nat/klam.
 
Dane heeft ook fijne waterdicht handschoenen.
Neem ook een reserve setje handschoenen mee.
Want met klamme handen krijg je klamme handschoenen niet meer aan.
Erg lastig na bijvoorbeeld een tankstop.
 
Ik weet niet wat voor een motor je hebt.. maar heb je al handkappen? Die helpen ook goed bij het water van je handen af houden.
 
Ik heb ook goretex handschoenen die zeker waterdicht zijn.
Helaas met veel regen worden ze aan de buitenzijde toch wel zompig. Handen blijven wel droog, maar voelt niet prettig.

Daarom als ik, ook zoals jij zegt, de hele dag regen verwacht, doe ik bij vertrek gewoon mijn regen-handschoenen over mijn gewone motor-handschoenen.
Idd, iets meer werk met aantrekken maar wel gegarandeerd hele dag droge maar ook WARME handen!!
Handkappen heb ik niet en handvatverwarming werkt niet als hierboven beschreven.

In (oude) DDR had ik ook zo'n dag met niets anders dan regen.
Met regenpak en regenhandschoenen, 's avonds bleek alleen een enkel druppie langs mijn kraag gegaan.:t
Zeker net zo belangrijk is hele dag droge voeten. Daytona is daarvoor altijd een garantie.
Ik kan je melden dat het zeer prettig is als je 's avonds bij aankomen in je hotel, geheel droog gebleven, binnen een paar minuten aan het bier zit!
 
Laatst bewerkt:
Gore-tex houdt je handen ook niet droog als je de hele dag door de regen rijdt.
Sorry, maar dit is bullshit. Goede Gore-Tex is absoluut 100% waterdicht, ook na uren door de meest helse regenbuien. Het verschil zit hem in het type GTX: je hebt GTX Z-Liner membraan, 3-lagen membraan en GTX Pro, welke een soort gelamineerd 3-lagen is.

De GTX Pro is zo gemaakt dat het bestaat uit 3 lagen, die tegen de buitenkant van het materiaal vd jas of handschoenen oid zit. Hierdoor druipt het water er letterlijk af: het neemt geen water op en het dring niet door, wat bij de andere 2 varianten wel het geval is. Dus als je voor GTX gaat, altijd deze variant nemen.

De Z-Liner is wat de naam al zegt, een voering welke tussen de lagen van de kleding zit. Water kan dus wel binnendringen in de kleding en wordt tegengehouden door de Z-Liner. Nadeel is dus dat kleding nat en zompig en dus zwaar kan worden, hoewel de drager in principe droog blijft.

De 3-lagen membraan is uitneembare variant. Voor de rest geldt hetzelfde als de Z-Liner, behalve dat je de voering zelf eruit kan halen indien nodig.

Vandaar altijd de Pro variant nemen. Zo biedt bijv Rukka verschillende segmenten aan met GTX in hun kleding, maar het meest verstandige is gewoon de Pro variant te nemen.

Aangezien ik volgende week voor 8 dagen naar Oostenrijk ga en ik volgens het weerbericht op 1 dag na de hele rit een nat pak zal hebben wil ik op het laatste moment nog even investeren in een goed paar waterdichte motorhandschoenen. Heeft er iemand een goede ervaring of tip met een bepaald paar of type?

Aangezien ik handvatverwarming heb hoeven ze niet heel warm te zijn maar wel soepel, vooral waterdicht en voor de buitenlaag heeft leer mijn grote voorkeur vanwege de slijtvastheid.

Ben benieuwd waar jullie met rijden.

Zelf rijd ik met de Rev'it Sirius H20. Fijne handschoenen, rijd er een uur mee ww-verkeer (enkele reis) en houden mijn handen droog en redelijk warm. Ze gebruiken hun eigen variant van GTX, namelijk Hydratex. Heb ze enkel nog niet écht goed getest in grafweer :+. Denk dat ze die test niet zullen overleven. Heb ze gekocht vanwege de relatief lage prijs voor waterdichte winterhandschoenen, maar mijn volgend set wordt sowieso GTX-iets, denk Rukka. Alleen dan zit je wel op 200+ euro.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij merendeel van het jaar met BMW ProSummer handschoenen, bij een dag rijden in de regen wordt de buitenkant (als met andere handschoenen gemeld) wat zompig, maar handen worden niet nat van de regen (hooguit zweet).
Aantrekken van de natte handschoen na een stop blijft lastig ook omdat je handen waarschijnlijk toch door even buiten lopen nat worden.
Van alle (BMW) Goretex handschoenen mag je verwachten dat ze waterdicht zijn, met hooguit dat zompige aan de buitenkant.
Met rijden in regen en handvat verwarming heb ik geen slechte ervaringen, door de natte buitenkant en rijwind krijg je extra afkoeling van de handen en dan is de verwarming wel lekker (en luxe).
 
Ik heb kortgeleden de Alpinestars SP-Z Drystar gekocht, een sportieve waterdichte midseason handschoen gemaakt van leer. Die heeft alleen een dunne voering. Eerste indruk is goed. Minpunt van leer is wel dat het (in elk geval bij deze) nogal stug is in het begin. Dat wordt als het goed is na enige tijd wel beter, maar het is misschien wel vervelend als je op het punt staat te vertrekken.
 
Sorry, maar dit is bullshit. Goede Gore-Tex is absoluut 100% waterdicht, ook na uren door de meest helse regenbuien. Het verschil zit hem in het type GTX: je hebt GTX Z-Liner membraan, 3-lagen membraan en GTX Pro, welke een soort gelamineerd 3-lagen is.

De GTX Pro is zo gemaakt dat het bestaat uit 3 lagen, die tegen de buitenkant van het materiaal vd jas of handschoenen oid zit. Hierdoor druipt het water er letterlijk af: het neemt geen water op en het dring niet door, wat bij de andere 2 varianten wel het geval is. Dus als je voor GTX gaat, altijd deze variant nemen.

De Z-Liner is wat de naam al zegt, een voering welke tussen de lagen van de kleding zit. Water kan dus wel binnendringen in de kleding en wordt tegengehouden door de Z-Liner. Nadeel is dus dat kleding nat en zompig en dus zwaar kan worden, hoewel de drager in principe droog blijft.

De 3-lagen membraan is uitneembare variant. Voor de rest geldt hetzelfde als de Z-Liner, behalve dat je de voering zelf eruit kan halen indien nodig.

Vandaar altijd de Pro variant nemen. Zo biedt bijv Rukka verschillende segmenten aan met GTX in hun kleding, maar het meest verstandige is gewoon de Pro variant te nemen.



Zelf rijd ik met de Rev'it Sirius H20. Fijne handschoenen, rijd er een uur mee ww-verkeer (enkele reis) en houden mijn handen droog en redelijk warm. Ze gebruiken hun eigen variant van GTX, namelijk Hydratex. Heb ze enkel nog niet écht goed getest in grafweer :+. Denk dat ze die test niet zullen overleven. Heb ze gekocht vanwege de relatief lage prijs voor waterdichte winterhandschoenen, maar mijn volgend set wordt sowieso GTX-iets, denk Rukka. Alleen dan zit je wel op 200+ euro.
Spring maar eens in het water, dan merkt je hoe waterdicht je kleding is.
Als je een hele dag door de regen rijdt, krijg je hetzelfde effect.
 
Spring maar eens in het water, dan merkt je hoe waterdicht je kleding is.
Als je een hele dag door de regen rijdt, krijg je hetzelfde effect.

Als je in het water springt loopt het water via alle openingen je kleren in, nogal logisch dat je dan nat bent.

Met mijn Goretex motorpak heb ik regelmatig hele dagen door de stromende regen gereden en ik ben altijd droog gebleven. Met één uitzondering, niet mijn handen als ik onderweg mijn handschoenen heb uitgetrokken. Dan hangt het er heel erg vanaf hoe nat je handen worden voordat je de handschoenen weer aantrekt. Als je net uit de stromende regen komt loopt er bijvoorbeeld nog heel water vanaf je mouwen over handen. En eenmaal nat in Goretex maakt het moeilijk om weer droog te worden.
 
Spring maar eens in het water, dan merkt je hoe waterdicht je kleding is.
Als je een hele dag door de regen rijdt, krijg je hetzelfde effect.

Juist, als het buiten de handschoen “natter” is krijg je met goeroe- Tex ook natte handen
Goeroe kan jouw vocht niet af geven

Zelf ben ik gestopt met gore-Tex handschoenen
Wat een drama om het aan te krijgen in nat weer
Rij met gewone handschoenen
Worden m’n handen maar nat, ben niet van suiker
ik heb wel 4paar van deze bij me
Gratis van het werk :Y
1557415740212.jpeg
 
Zelf ben ik gestopt met gore-Tex handschoenen
Wat een drama om het aan te krijgen in nat weer

Bij mij hangt het vooral af van de buitentemperatuur. Als het koud is hou ik toch liefst zo lang mogelijk mijn handen droog met Goretex handschoenen. Zodra het warmer is trek ik net zo lief mijn doorwaaihandschoenen aan, die zijn ook weer sneller droog na de bui.
 
Als je in het water springt loopt het water via alle openingen je kleren in, nogal logisch dat je dan nat bent.

Met mijn Goretex motorpak heb ik regelmatig hele dagen door de stromende regen gereden en ik ben altijd droog gebleven. Met één uitzondering, niet mijn handen als ik onderweg mijn handschoenen heb uitgetrokken. Dan hangt het er heel erg vanaf hoe nat je handen worden voordat je de handschoenen weer aantrekt. Als je net uit de stromende regen komt loopt er bijvoorbeeld nog heel water vanaf je mouwen over handen. En eenmaal nat in Goretex maakt het moeilijk om weer droog te worden.
Dainese pak, Alpinestars laarzen, Held handschoenen, allemaal Gore-Tex. Alles was nat. Ook mijn hoofd in mijn Shoei helm. Die helm is toch echt wel uit waterdicht materiaal gemaakt. Tijdens het rijden treden er drukverschillen op, wervelingen en wie weet wat nog meer. Soms is de luchtdruk in je pak of onder je helm lager dan de buitenlucht. Dan wordt het water er gewoon in gezogen. Daarom vergelijk ik het met in het water springen.
 
Ik rij sinds 15 jaar alleen nog maar met handschoenen die een ""wiper" hebben. Een rubber veegblad op de zijkant van de wijsvinger. Daarmee veeg je eenvoudig je vizier schoon tijdens en vooral na plensbuien. Vooral HELD heeft die in het assortiment.

OutDry® Tourenhandschuh Secret Dry
 
  • Leuk
Waarderingen: huls
Omdat ik ook handvatverwarming op mijn GS heb maar ook graag Goretex handschoenen wilde hebben, heb ik de Revit Fusion gtx handschoenen gekocht..............is een combo van leer en textiel en is 1 van de weinige handschoenen waarvan men beweert dat deze werken in combo met handvatverwarming.
Bij warmer weer (zeg maar boven de 15 graden) worden ze wat klammig..........dat heb je vaker met niet-zomerhandschoenen ivm de dikkere voering.

Daarnaast heb ik nog een paar Rukka Virium GTX handschoenen.
Erg prettig en fijne pasvorm en ook een combo van leer en textiel.........voor mij een aanrader.
Heb ze nog niet aan gehad met de handvatverwarming aan.

Deze 2 paar neem ik meestal mee op vakantie...........of ik moet zeker weten dat het mooi blijft, dan gaan alleen mijn leren IXS handschoenen mee (geen GTX)

Ik weet niet waar je woont, maar Termaat in Nijmegen of Kalsbeek in Zwolle hebben beide een breed assortiment in kleding en hanteren erg scherpe prijzen.
 
Hiervoor had ik overigens Macna's met zo'n waterdichte 'binnenvoering'. Op zich wel soepel en enigzins waterdicht maar niet voor lang en kwalitatief niet bijster indrukwekkend.
Ontzettende rotzooi.
1392740

1392741


Het eerste paar is vervangen onder garantie door het huidige paar. Deze begon na een paar regenbuien op exact dezelfde plek te scheuren.

Het gekke is dat de verwarmde handschoenen van Macna juist weer van erg goede kwaliteit blijken te zijn.

1392743
 
Goretex met goregrip. Ik heb vorig jaar op de motorbeurs voor geloof ik 90 euro een paar BMW GS dry gekocht, niet de mooiste, ze vallen een beetje groot uit, maar ben er heel tevreden over, want ze zijn makkelijk aan en uit te trekken, goede knokkelprotectie en superfabric in de handpalm. Dunne leren binnenkant voor veel gripsgevoel.
SmartSelect_20190509-210235_Chrome.jpg
 
Dainese pak, Alpinestars laarzen, Held handschoenen, allemaal Gore-Tex. Alles was nat. Ook mijn hoofd in mijn Shoei helm. Die helm is toch echt wel uit waterdicht materiaal gemaakt. Tijdens het rijden treden er drukverschillen op, wervelingen en wie weet wat nog meer. Soms is de luchtdruk in je pak of onder je helm lager dan de buitenlucht. Dan wordt het water er gewoon in gezogen. Daarom vergelijk ik het met in het water springen.

Dit komt mij totaal niet herkenbaar voor. Vorige maand nog 2 uur in de stromende regen gereden. Toen ik aankwam trok ik mijn pak uit en alles was kurkdroog daaronder.

Waarschijnlijk ligt het ook aan het soort motor waar je op rijdt. De brede tank en hoge ruit van mijn GSA geven nog flink wat bescherming zodat er in ieder geval geen regen mijn pak inwaait.
 
Dit komt mij totaal niet herkenbaar voor. Vorige maand nog 2 uur in de stromende regen gereden. Toen ik aankwam trok ik mijn pak uit en alles was kurkdroog daaronder.

Waarschijnlijk ligt het ook aan het soort motor waar je op rijdt. De brede tank en hoge ruit van mijn GSA geven nog flink wat bescherming zodat er in ieder geval geen regen mijn pak inwaait.
Het was geen ritje van 2 uur, maar een hele dag op vakantie richting zuiden.
En een grote kuip of ruit helpt zeker, weet ik uit ervaring.
Ik weet nog wel dat mijn vrouw op haar naked bike er beter aan toe was: zij had nog 1 droge sok, in een Sidi laars met imitatie membraan.
 
Het was geen ritje van 2 uur, maar een hele dag op vakantie richting zuiden.

Ook vaak genoeg gehad. 2 jaar geleden in stromende regen uit München naar huis gereden. Het werd pas droog toen ik bij Venlo de grens overkwam.
 
Terug
Bovenaan Onderaan