welke motor-onderkleding bij lage temperatuur ?

Het is een chemische reactie met zuurstof. Het nadeel is alleen dat je ze weg moet gooien als ze op zijn.

Je hebt ook iets soortgelijks dat werkt op basis van een gel met daarin een stukje metaal dat je kunt laten klikken. (De gel zit weer in een zakje). Als je het metaal laat klikken wordt de gel langzaam hard en geeft daarbij warmte af. Het voordeel daarvan is dat als de reactie is uitgewerkt je het zakje weer een tijdje in kokend water kunt leggen waarna de gel weer zacht wordt en je het ding opnieuw kunt gebruiken (weer metaal laten klikken).

Geen idee hoe die dingen heten en waar je ze kunt krijgen, maar het werkt best goed, ik heb ze met schaatsen wel eens gebruikt.


Opgelost natrium acetaat :Y
Smeltpunt ligt op 59 graden celcius dacht ik, maar zolang er geen rare dingen mee gebeuren kun je het tot kamertemperatuur of nog lager koelen zonder dat het vast wordt. komt er dan vuil in of vast natrium acetaat ofzo, dan neemt het zijn vaste vorm aan. dit is een exotherme reactie waardoor hij bij het veranderen in ijs warmte afgeeft.

Zoek op youtube maar eens op 'Hot Ice' ;)
 
vreemd spul , hoe werkt het..?


is soort ijzermengsel, bij contact met lucht = oxidatie = roestvorming, ontwikkeling van roest zorgt voor de warmte... je moet ze inderdaad na 20u motorrijden weggooien en opnieuw 1,2€ investeren...PEANUTS!!!

en als je plots koud krijgt hoef je niet eerst bakje water te koken O-)

ik gebruik ze voor woon-werk, is één uur op en één uur af... verdoe 15€ aan benzine op die manier en ik investeer dagelijks ook 0,24€ extra in warmte :}
 
Ik heb een thermo shirt met lange mouwen van icebreaker. Hij is superdun, dunner als een tshirt en van merino wol. Warm als het koud is, geeft verkoeling als je zweet en hij jeukt niet. 1 icebreaker 200 met een tshirt erover is ongeveer hetzelfde qua warmte als een tshirt met een fleeze trui. Ik ben een tijdje beroeps geweest en ook buiten 'gekampeerd' met -20. Dan leer je wel het een en ander over kleding. We aten 5 keer per dag als we weer eens een nachtje door moesten.

De truuk is lagen stilstaande lucht maken dus je kleding mag niet te strak zitten. Stilstaande luchtlagen isoleren goed. 1 icebreaker shirt, een tshirt en de wintervoering in je jas heb je er 4. Zo heb ik vorig jaar de hele winter gelest. Windstopper col van ixs die net over je kin gaat. De whisperkit van mijn shoei erop. Pinlock op mijn visier dus het visier en alle ventilatie kan dicht. Goretex/leren winterhandschoenen van alpinestars. Textielen broek zonder wintervoering en hoge meindls met dikke leger sokken. Oja ook nog een boxershort aan. :P

Verder is het belangrijk dat je handen en voeten warm blijven. Als die koud worden, volgt de rest van je lichaam. Trek niet met koude handen je handschoenen aan en verwacht dat ze opeens warm worden. Met koude handen in je winterhandschoenen, dan isoleren de handschoenen je koude handen perfect. Goed eten en op tijd naar bed zijn ook belangrijk. :)
 
Laatst bewerkt:
Verder is het belangrijk dat je handen en voeten warm blijven. Als die koud worden, volgt de rest van je lichaam. Trek niet met koude handen je handschoenen aan en verwacht dat ze opeens warm worden. Met koude handen in je winterhandschoenen, dan isoleren de handschoenen je koude handen perfect. Goed eten en op tijd naar bed zijn ook belangrijk. :)

Het lijkt wel zo, maar het werkt net andersom. Als je lichaam het koud krijgt, gaat de bloedtoevoer naar handen en voeten langzamer om de warmte bij je lichaam en hoofd te houden.

Als het echt warm is trek ik mijn Gerbing vest aan en kan dan met dunne handschoenen rijden en heb geen koude handen en voeten meer.
 
Je hebt ook iets soortgelijks dat werkt op basis van een gel met daarin een stukje metaal dat je kunt laten klikken. (De gel zit weer in een zakje). Als je het metaal laat klikken wordt de gel langzaam hard en geeft daarbij warmte af. Het voordeel daarvan is dat als de reactie is uitgewerkt je het zakje weer een tijdje in kokend water kunt leggen waarna de gel weer zacht wordt en je het ding opnieuw kunt gebruiken (weer metaal laten klikken).

Geen idee hoe die dingen heten en waar je ze kunt krijgen, maar het werkt best goed, ik heb ze met schaatsen wel eens gebruikt.
"Handenwarmers" noem ik die dingen. Bever Outdoor verkoopt ze voor een tientje o.i.d., Action heeft diverse modellen 2 voor 79 cent. Maar dat is meer leuk voor heel even dan voor langdurig gebruik.

Ik heb nu mijn motorbroek met voering over m'n spijkerbroek, dikke bergwandelschoenen (cat. B/C), t-shirt, fleece-vest, motorjas met voering en een fleece-sjaal (ter vervanging heb ik een fleece-col besteld). Dit alles met "voor-tot-naseizoen" handschoenen die veel te koud zijn.
Om dit op te lossen heb ik gisteravond Daytona hotgrips besteld bij Louis :)
 
Normaal gesproken trek ik alleen een thermo set onder mijn pak aan en daar een trui overheen. Wordt het echt koud (lees -5 of lager) dan heb ik nog wat onderkleding van de mobile eenheid. Dat is brandwerend wol met thermo...... Gruwelijk warm.....

Maar het probleem is altijd de handen, ik heb 2 jaar geleden een setje handschoenen bij motorzoom gekocht met 3 van die vingers eraan. Kwamen als beste uit de test bij de motorplus. Die dingen kosten maar 5 tientjes! *O*

201239_a340_RE_FR_08.jpg


Ik weet het, ze zien er niet uit...... Maar ik heb toch al verkering......
 
Laatst bewerkt:
Gewone kleding, fleece-vest, buff, motorbroek met thermo-voering, motorjas idem, Gerbing handschoenen, gewone Puma motorlaarzen met gewone sokken (voeten zitten toch grotendeels achter de cilinders).
 
Heb geen bijzondere onderkleding eigenlijk. Mijn vorige winterpak was wind- en waterdicht, daaronder had ik gewoon normale kleding. Wel een wat dikkere trui soms, of een vest wat ik uit kan doen. Heb het er nooit echt koud in gehad.

Helaas bleek dit pak bij de laatste regenbui toch niet helemaal waterdicht, dus heb de Spidi Admiral van wolfdriver overgekocht. Toppakje! Er komt wel wat koude lucht doorheen, maar krijg het er niet koud in vreemd genoeg. Vandaag met (normaal) hemd, t-shirt en overhemd erin, nergens last van. Als het kouder wordt komt er wel wat dikkere kleding onder, dat dan weer wel.

Maar ik begin niet aan badstof ondergoed :+
 
Gewoone kleding, spijkerbroek t-shirt overhemd/vest, motorbroek(zonder wintervoering), motorjas(met wintervoering), Laarzen, Handschoenen en mocht het erg koud zijn motor bivak voor mn nek
 
CHEAP AS HELL...
ik moet echt noooooit nog iets anders hebben...

één minpuntje, eens dit actief is moet je zorgen dat je zo snel mogelijk buiten bent want anders zal je snel beginnen zweten...

dus warm, 20u aan één stuk, of 20 keer één uur of 40 keer 30 minuten... no prob...

https://www.bike-design.com/detail.php?o=5540-HP (Zoeken - Bike Design webshop)

[afbeelding]

bestaan er zelf voor in je schoenen/handschoenen/...

Dit lijkt mij toch wel erg tof!
moet ik onthouden Thnx voor de tip.
 
Het lijkt wel zo, maar het werkt net andersom. Als je lichaam het koud krijgt, gaat de bloedtoevoer naar handen en voeten langzamer om de warmte bij je lichaam en hoofd te houden.

Als het echt warm is trek ik mijn Gerbing vest aan en kan dan met dunne handschoenen rijden en heb geen koude handen en voeten meer.

Vriend. Het werkt niet andersom. Je handen/voeten worden als eerst koud en dan volgt de rest. Als je handen koud worden, gaat je lichaam eerst proberen ze warm te houden. Als dan je lichaamstemperatuur te veel zakt, gaan de bloedvaten van je 'externen' zich vernauwen omdat je te veel warmte verliest. Het volume wat daar doorheen kan, word kleiner. Het lichaam probeert de warmte binnen te houden om je vitale delen te beschermen. De bloedtoevoer naar je handen gaat op een laag pitje, net genoeg om het weefsel te beschermen. Ook de bloedtoevoer wordt niet langzamer. Je hart gaat echt niet langzamer pompen, eerder sneller. De vaten vernauwen zich zodat er minder volume doorheen kan. :)
 
Ik heb onder mijn textiele winterpak met voering gewoon werk kantoorkleding aan. Als het onder de +5 C wordt dan mijn verwarmd vest. Als het tegen het vriespunt loopt of ik een langer stuk moet rijden, dan zet ik de verwarming aan. Meer dan een uur rijden met -6 C en ik had het geheel niet koud. Het grote voordeel is dat je niet extra hoeft te pellen als je aankomt. Verwarmde handschoenen zijn ook een fijn aanvulling. :Y

Overigens voor onder mijn leren broek heb ik wel een lange thermische onderbroek. Dat is wel lekker bij echt lange ritten in kouder weer. Tot nu toe alleen bij een rit van meer dan 400km. Dan is de extra tijd voor omkleden weer zo vergeten. :]
 
welke onderkleding dragen jullie zoal onder je motorkleding in de winter..?
ik heb een setje van Dane wat eigenlijk niet tegen temp. onder 6 graden is opgewassen.
met een extra truitje Kushitani is het nog wel te doen , maar lange ritten zijn een ramp rond het vriespunt en lager.
al dat spul is 100% polyamid-nylon.
hebben mensen hier misschien ervaring met zuiver wollen onderkleding ?
heb iets gezien van Touratec , de Woolpower lijn.
schijnt heel erg goed te isoleren.
me zwembroek :+
 
Vriend. Het werkt niet andersom. Je handen/voeten worden als eerst koud en dan volgt de rest. Als je handen koud worden, gaat je lichaam eerst proberen ze warm te houden. Als dan je lichaamstemperatuur te veel zakt, gaan de bloedvaten van je 'externen' zich vernauwen omdat je te veel warmte verliest. Het volume wat daar doorheen kan, word kleiner. Het lichaam probeert de warmte binnen te houden om je vitale delen te beschermen. De bloedtoevoer naar je handen gaat op een laag pitje, net genoeg om het weefsel te beschermen. Ook de bloedtoevoer wordt niet langzamer. Je hart gaat echt niet langzamer pompen, eerder sneller. De vaten vernauwen zich zodat er minder volume doorheen kan. :)

En dus worden je handen koud omdat je lichaam besluit de bloedtoevoer te verminderen. Zolang daar geen reden toe is, krijg je geen koude handen.
 
En dus worden je handen koud omdat je lichaam besluit de bloedtoevoer te verminderen. Zolang daar geen reden toe is, krijg je geen koude handen.


nee er kan minder bloed door omdat de aderen zich vernauwen.
bovendien gaan je lichaamsharen overeind staan om een luchtlaagje ter bescherming te maken.

las trouwens een keer dat in GB extreem veel mensen overlijden door een beroertje doordat ze zonder muts lopen en hun hoofd dus extreem afkoelt
 
nee er kan minder bloed door omdat de aderen zich vernauwen.
bovendien gaan je lichaamsharen overeind staan om een luchtlaagje ter bescherming te maken.

Klopt, maar dat is een lichaamsreactie om te zorgen dat de warmte bij je vitale delen blijft. Verwarm je die vitale delen, bijvoorbeeld door een verwarmd vest dan heb je ook geen koude handen. Als ik mijn Gerbing draag, doe ik mijn zomerhandschoenen aan want in mijn dikke winterhandschoenen krijg ik dan zweet handen.

las trouwens een keer dat in GB extreem veel mensen overlijden door een beroertje doordat ze zonder muts lopen en hun hoofd dus extreem afkoelt

Klopt, en dat zou ook kunnen gebeuren als je wel een muts draagt maar je verder niet warm genoeg aankleedt.
 
En dus worden je handen koud omdat je lichaam besluit de bloedtoevoer te verminderen. Zolang daar geen reden toe is, krijg je geen koude handen.

Klopt. Met je verwarmde vest en pak etc hou je je lichaamstemp hoog genoeg zodat je lichaam geen reden heeft om de bloedtoevoer naar je handen en voeten te verminderen. Er zijn vele wegen die naar rome leiden. ik heb een thermo shirtje en handvatverwarming. :)
 
Kijk ook eens in een buitensportzaak. Die hebben vaak goede en veel thermoondergoed. Zoals Icebreaker.
 
Tja de winter staat weer voor de deur. Om écht ECHT warm te blijven, neem ik nogal rigoreuze maatregelen.

Ik moet regelmatig in het muziekgebouw aan het Ij in Amsterdam zijn en rij snachts dan terug naar Leeuwarden. Openbaar vervoer rijdt dan niet meer dus voor mij is de motor de enige oplossing. Over de afsluitdijk kan het goed waaien! Als ik me niet als michelin-mannetje aankleed, vries ik aan mn motor vast.


- Van top tot teen thermo-ondergoed, incl thermo onderhandschoenen.
- Daarover mijn gewone kleding, vaak spijkerbroek
- Een skibroek over mijn spijkerbroek
- Een textielen motorbroek met wintervoering over de skibroek
- Een textielen motorjas met wintervoering
- Over de motorjas een jack van windstopper
- Daarover een regenjas
- Een kolletje voor de warmte
- Daarover een kol van windstopper met een waterdicht laagje aan de buitenkant
- Regen overschoenen over mn gewone schoenen

In het muziekgebouw aan het ij zijn ze er vorige winter redelijk aan gewend geraakt dat 'die meid op de motor' altijd als laatste blijft hangen, om al die lagen kleding op zn plek te krijgen. En bij de gardarobe keken ze de eerste keer wel even op, toen ik een enorme berg kleding kwam afgeven. _O-
Maar het is voor mij de enige mogelijkheid om te overleven.
 
Laatst bewerkt:
www.louis.de

zoek op art. nr. 20954304

Betrekkelijk goedkoop voor een hele set. En het zit prima !
 
- Van top tot teen thermo-ondergoed, incl thermo onderhandschoenen.
- Daarover mijn gewone kleding, vaak spijkerbroek
- Een skibroek over mijn spijkerbroek
- Een textielen motorbroek met wintervoering over de skibroek
- Een textielen motorjas met wintervoering
- Over de motorjas een jack van windstopper
- Daarover een regenjas
- Een kolletje voor de warmte
- Daarover een kol van windstopper met een waterdicht laagje aan de buitenkant
- Regen overschoenen over mn gewone schoenen
Dit schreeuwt gewoon om een foto!
 
Terug
Bovenaan Onderaan