Welke compressor voor zelf banden wisselen?

Niels_KTM

Die hard MF'er
7 mei 2017
397
156
Hallo Allemaal,

Over een paar maanden moet ik weer nieuwe banden op de motor zetten.
Nu rij ik best wat kilometers en komt het erop neer dat ik zeker 2/3 keer per jaar banden moet wisselen.

Nou ben ik best handig en vind ik het leuk daarom wil ik zelf banden gaan wisselen om hier ook wat op te besparen.

Maar nou kom ik er niet uit met welke compressor ik nodig heb? Er is zo'n groot aanbod en de kosten lopen erg uiteen.

Als een van de laatste stappen bij het monteren van nieuwe banden dien je de band op te pompen waardoor je 2 "klakken" hoort zodat de band goed om de velg zit.
Ik ben bang dat ik met een budget compressor niet genoeg luchtdruk krijg om dit voor elkaar te krijgen.

Dus wat is het minimale vereiste qua compressor voor dit doeleinde?
Zoek een onderhoudsvrije compressor, het liefste een compact model.

Ga de compressor alleen voor dit doeleinde gebruiken dus niet voor luchtgereedschap etc...

Bedankt!
 
Het enige doel waar ik hem voor ga gebruiken is het oppompen van de banden. Waarom heb je dan een groot voorraadvat nodig?

Omdat dat ding geen grote voorraad lucht in korte tijd kan leveren.
Op spanning brengen nadat de band in de velg rand is geplopt gaat wel maar in eerste instantie loopt er te veel lucht weg langs de randen, daarvoor heb je een buffer nodig en die hebt die van de link niet.
Ik heb zo'n ding van de bouwmarkt met 50 liter vat, dat gaat prima.
 
Je banden oppompen gaat ook met een gewone fietspomp.
Om tubeless banden op een velg te ploppen heb je een vat nodig. Hoe dat vat gevuld wordt, maakt niet uit. Dat zou je theoretisch ook met de fietspomp kunnen doen, als je sportief bent.:P
 
Omdat dat ding geen grote voorraad lucht in korte tijd kan leveren.
Op spanning brengen nadat de band in de velg rand is geplopt gaat wel maar in eerste instantie loopt er te veel lucht weg langs de randen, daarvoor heb je een buffer nodig en die hebt die van de link niet.
Ik heb zo'n ding van de bouwmarkt met 50 liter vat, dat gaat prima.

Idd minimaal een 50litervat nemen en de zwaarste 1 Fase variant :Y
 
Of je moet geen compressor kopen maar een bead bazooka. Die kun je dan vullen met je fietspomp of met je tankloze compressor.

Anderzijds, als je het binnenventiel er uit draait heb je ook genoeg aan een busje aanstekergas en een lange aansteker. :)

db
 
voor banden op druk brengen kan je elke redelijke compressor gebruiken. om de tubeless op de velg te ploppen heb je buffer nodig maar die hoeft niet aan de compressor vast te zitten. een oud buurman van mij deed dit met een gastank uit een caravan die niet meer met gas gevuld mocht worden vanwege de datum. hij heeft er een andere aansluiting in gedraaid en kon hem dan op zijn werk op druk zetten met de compressor aldaar en dan kon hij in zijn garage waar hij geen stroom had toch over voldoende gecomprimeerde lucht beschikken om banden op te pompen of op de velg te ploppen. en dat oppompen kan natuurlijk ook met een kleine compressor het kost alleen tijd en je zal het misschien in stappen moeten doen om oververhitting van de compressor te voorkomen. de meeste goedkope compressoren hebben een hele beperkte duty cycle en worden dus te heet als je een groot vat in 1 keer op druk brengt.
 
zoiets ja en neem een paar binnenwerkjes op voorraad ze zijn klein en je probeert ze te plaatse als er een hoop lucht uit de band stroomt na het ploppen en dan willen ze wel eens moeilijk te vinden zijn als er wat mis gaat (binnenwerk valt of blaast weg). en dan is het vaak makkelijker om een reserve paraat te hebben.
 
AEG 50 Liter Verticale 2 PK Olieloze Direct Aangedreven Compressor €99,99
Top kwaliteit Italiaanse compressor

Ze verliezen steeds sneller grip op de realiteit, daar bij HBM ;)
 
zoiets ja en neem een paar binnenwerkjes op voorraad ze zijn klein en je probeert ze te plaatse als er een hoop lucht uit de band stroomt na het ploppen en dan willen ze wel eens moeilijk te vinden zijn als er wat mis gaat (binnenwerk valt of blaast weg). en dan is het vaak makkelijker om een reserve paraat te hebben.

Bedankt voor de tips! Heb je toevallig een adres waar ik die binnenwerkjes kan bestellen?
Of ik kan natuurlijk ook de ventielen gewoon vervangen om de x aantal keer...
 
Terug
Bovenaan Onderaan