Welke beginners circuittraining kiezen?

N.Holgerson

‘74 Guzzi
27 okt 2005
7.409
382
Noord-Holland
Hello!
Ik rij nu 12 jaar motor, en kan, al zeg ik het zelf lekker opschieten en vlot de bochten door, maar zou graag een aantal circuittrainingen willen doen.
Upgraden vaardigheden etc. Leren van de experts.

Ik ben dus beginner qua circuit, wil niet te hoog beginnen maar na verloop van tijd wel serieus mee kunnen rijden met de vlottere groepen.

Er is veel aanbod, ook op verschillende circuits.
Ik zie door de bomen het bos niet meer

Ik rij nu een SV650s, vlot zat en vooral een echte
stuurfiets. Hiervoor Kawasaki 636 gehad en een paar nakeds.

Graag jullie ervaringen en tips! :)
 
ik heb goede ervaring met racecracks, ben voor het eerst op politiecircuit lelystad geweest en dat was top geregeld.

Het is niet echt circuittraining, maar ze noemen het rijvaardigheidstraining, er mag bijvoorbeeld niet ingehaald worden.

Voor de eerste keer is dit top! Ik vond het fijn om op deze manier te beginnen, circuit is ook zeer geschikt voor beginners
 
Laatst bewerkt:
Lelystad is fijn om voor het eerst te rijden. Racecracks is top, maar ook motorcircuittraining is goed.

Een daagje Assen of Zandvoort is ook super, maar gelijk weer een stuk duurder en komt allemaal wat spannender over (nergens voor nodig overigens)

Als je met je SV lekker wil rijden is Mettet ook aan te raden. In ieder geval wel een dag met voorrijder kiezen.

Succes, maar weet waar je aan begint. Het is zoooooooo verslavend!
 
Motorcircuittraining is goed te doen op Lelystad inderdaad. Bij Mct rijden ze tegenwoordig meestal met een voor rijder en een instructeur die achteraan rijdt. Diegene ziet beter wat je goed/fout doet, en hij kan ook makkelijker beslissen welke mensen in een sneller/langzamer groepje moeten gaan rijden.
 
er is een groot verschil tussen vlot op de weg rijden en circuit rijden. als je les wil gaan nemen zou je kunnen beginnen bij msl. zij bieden begeleiding aan en je krijgt ook feed-back van je instructeur. bij niv 1 gaat het erom om de juiste rijlijnen te leren rijden, niveau 2 heeft in de ochtend begeleiding en in de middag mag je dan vrij rijden .

wil je het serieus aanpakken kan de de race-academy doen of speedweek , dit zijn meerdaagse evenementen waarbij je zeer persoonlijke begeleiding krijgt, kost wat maar dan heb je ook wat.

het politie circuit is geen echt circuit in de zin van .... wedstrijden rijden meer een rijvaardigheid locatie.

weet trouwens waar je aan begint want het is zeer verslavend deze hobby en zeer kostbaar kan ik je vertellen

tot ziens op het zwarte spul

de rijdende chicane :]
 
Politiecircuit Lelystad is voor rijvaardigheidstraining, TT circuit Assen is om te racen. In Assen zijn grindbakken, geen bomen, medische hulp, van alles. In Lelystad zijn greppels en bomen, paaltjes, heuveltjes, als je van de baan gaat kun je serieus gewond raken.

Ik ben in Assen een keer van de baan gegaan, mijn motor werd opgehaald, naar de paddock gebracht, en ik werd voor controle naar de dokter gebracht, er was verder niks aan de hand. Maar dat is allemaal wel bij de kosten inbegrepen.
Ik heb in Lelystad iemand met veel lagere snelheid van de baan zien gaan, motor kapot (zie die daar maar 's weg te krijgen) en berijder voor de zekerheid met de ambulance mee.

Ik zou geen "circuittraining" doen in Lelystad. Ik zou naar Assen gaan. Als je een dagje naar Lelystad wilt, doe dan een VRO.
 
Ik ben net een week geleden een dag op het circuit van Zolder geweest. Hier kun je kiezen uit verschillende niveau's, onder begeleiding van instructeurs. De laatste twee sessies waren vrij rijden. Dit was voor mij een zeer leerzame, maar vooral zeer leuke dag. De instructeurs zijn de hele dag beschikbaar om je van tips te voorzien. Kies je voor niveau 2, dan worden ook opnames gemaakt en tussen de sessies door besproken.
 
Klinkt veelbelovend allemaal, dank voor de tips tot nu toe.

Ik woon redelijk dichtbij Zandvoort dus ik zal me even verdiepen in MCT en MSL.

Dat lelystad het net niet is heb ik ook weleens gehoord, maargoed ik ben een circuit rookie, maar zie geen probleem in meteen beginnen op Zandvoort in een beginners groep en vanaf daar omhoog.

Leuk leuk...
 
MSL (Motorsportlifestyle).

Goed geregeld allemaal. 5 man per marshall meen ik (dus geen grote groepen per begeleider).
Verdeling tussen de groepen 1 of 2 met begeleiding en 3 of 4 zonder. Bij 1 of 2 is groep 1 voor een ieder die niet zo'n hoog tempo heeft of voor het eerst op het circuit komt. Groep 2 kan of mag je wanneer je dat wilt en de snelheid hebt. Wil je het niet, hoeft het ook niet.

Verder is daar alles organisatorisch goed geregeld.

Ik heb zelf geen ervaring met andere aanbieders. Ben ooit eens voor het eerst met MSL gegaan en dat is zo goed bevallen dat ik dit ben blijven doen.

Het is wel fijn wanneer alles op zo'n dag gewoon goed geregeld is. Kan jij jou lekker "druk" maken over hoe je jouw machine nu eens beter kan gaan beheersen. :)


Misschien een belangrijke side note:
Weet waar je aan begint. Je zal niet de eerste zijn die in de bodemloze put van het circuit rijden valt. -O- *O* :]

Het begint met een keer onder begeleiding. Dan nog maar eens onder begeleiding waarna je eens zonder begeleiding gaat. Dan merk je dat je toch wel meer tempo hebt en ben je bang jouw straatmotor in de prak te rijden (onder begeleiding zal dat echt niet gebeuren normaliter) en denk je, "ik heb een extra motor nodig!". The end.
 
Laatst bewerkt:
Voor beginners: trackdays4starters, motorcircuittraining, 2theexperience en de starterdag van racecracks. Allemaal goed georganiseerd en veilig. Ik ben voor de eerste keer direct Zandvoort opgegaan, erg leuk, maar je hebt er meer aan denk ik om op een kleiner/goedkoper baantje te beginnen.
 
Vergeet CRT ook niet :)

Voor de rest is het allemaal al genoemd ;)

Met name wat turboO zegt: pas op; het is een bodemloze put.. Voor je het weet ben je op zoek naar circuitkuipwerk, zit je rond te plooien in het circuitbanden topic en ben je aan het discussieren welke laptimer dan wel niet het meest nauwkeurig is :+ *O*
 
Denk eens aan een CRExperience (van CRT). Zo'n dag (is in Assen) is de ochtend gevuld met veel instructie op het Junior Track van het TT-circuit en in de middag kan je de opgedane vaardigheden toepassen in 2 sessies op het (echte) TT-circuit.
Dit is echt bedoeld voor mensen die nog nooit op een circuit hebben gereden.
Is ook nog wel betaalbaar: € 150,- incl. lunch geen rare prijs gezien de intensieve begeleiding.
https://crexperience.nl/crexperience-combitraining
 
Laatst bewerkt:
Vergeet CRT ook niet :)

Ik vind CRT erg goed. Op zo'n dag zijn heel veel mensen in touw om te zorgen dat jij veilig kan racen. Ik vind dat een goed gevoel. Maar dat is altijd in Assen denk ik.


edit: ik bedoel "In assen zijn altijd veel mensen in touw". Je kunt ook lezen "CRT is altijd in Assen", maar dat bedoelde ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Met name wat turboO zegt: pas op; het is een bodemloze put.. Voor je het weet ben je op zoek naar circuitkuipwerk, zit je rond te plooien in het circuitbanden topic en ben je aan het discussieren welke laptimer dan wel niet het meest nauwkeurig is :+ *O*

Ach ja, het leven is kort, en eenmalig, aan het eind ervan mag je spaarrekening leeg zijn. Je hoeft ook niet in piekfijne conditie bij het graf te verschijnen, beter gehavend en al erin duikelen en uitroepen "ow, dat was mooi!"
 
Ach ja, het leven is kort, en eenmalig, aan het eind ervan mag je spaarrekening leeg zijn. Je hoeft ook niet in piekfijne conditie bij het graf te verschijnen, beter gehavend en al erin duikelen en uitroepen "ow, dat was mooi!"
Precies! :Y Daarom heb ik circuitkuipwerk, ben ik regelmatig in het circuitbanden topic aan het rondstruinen en ben ik aan het uitzoeken welke laptimer ik wil gaan kopen :+ :+ *O*
 
Ik zou thuis blijven :t
Kost kapitalen :')
Ik ben arm :+
 
Laatst bewerkt:
Hier ook ervaring met Racecracks op circuit Zandvoort.

Het was ook voor mij de eerste keer, dus niveau 1. Was een topdag! Ik ga dat zeker vaker doen!
 
Ik ben net een week geleden een dag op het circuit van Zolder geweest. Hier kun je kiezen uit verschillende niveau's, onder begeleiding van instructeurs. De laatste twee sessies waren vrij rijden. Dit was voor mij een zeer leerzame, maar vooral zeer leuke dag. De instructeurs zijn de hele dag beschikbaar om je van tips te voorzien. Kies je voor niveau 2, dan worden ook opnames gemaakt en tussen de sessies door besproken.

Ik zou elke beginner juist afraden om naar Zolder te gaan!
 
Het wordt Zandvoort met MSL

En daarna zien we wel verder!!!

Die verslaving heb ik ook wel gehoord inderdaad, dat sommige juist helemaal stoppen met straat rijden en puur alleen nog naar het circuit gaan met een racer.

Scheelt wel veel boetes *O*
 
Ik lees bodemloze put wat het circuitrijden zou zijn ?

Trouwen of samenwonen dat zijn de echte bodemloze putten 😩🏃😜
 
Het wordt Zandvoort met MSL

En daarna zien we wel verder!!!

Die verslaving heb ik ook wel gehoord inderdaad, dat sommige juist helemaal stoppen met straat rijden en puur alleen nog naar het circuit gaan met een racer.

Scheelt wel veel boetes *O*
Zandvoort met MSL ga je leuk vinden :Y. Veel plezier
 
Terug
Bovenaan Onderaan