Welke 2 takt Crossmotor voor op straat

De reden waarom is een crossmotor met kenteken zo veel duurder is, is eigenlijk best logisch.

Iemand heeft er veel moeite en geld in gestoken om dat ding gekeurd te krijgen bij de RDW en daarvoor krijg je een motor terug die veel krachtiger is en lichter vergeleken met een enduro.

Buiten het feit dat je een spoel, bedrading en verlichting moet gaan aansluiten, inclusief dus remsensoren, en knipperlichten en vergeet geen spiegels. Moet je hem ook nog laten keuren bij de RDW en de BPM betalen.


Alleen de eigenaren die daarna komen hebben zelf vaak niks gedaan als alleen maar rijden ermee, en dan vragen ze ook nog het onderste uit de kan.
iedereen schrijft er wel bij revisie gehad maar als je daarop door gaat vragen was het bij de vorige eigenaar.

waar zou je dan beter mee zijn. een goedkope crossmotor kopen voor rond de 1500 euro en dan zelf gelijk gaan reviseren zodat je weet wat je hebt.(dit durf ik alleen met 2 takt)
of een motor kopen van 3000 euro waarvan je maar aan moet nemen dat alles goed is?
 
Alleen de eigenaren die daarna komen hebben zelf vaak niks gedaan als alleen maar rijden ermee, en dan vragen ze ook nog het onderste uit de kan.
iedereen schrijft er wel bij revisie gehad maar als je daarop door gaat vragen was het bij de vorige eigenaar.

waar zou je dan beter mee zijn. een goedkope crossmotor kopen voor rond de 1500 euro en dan zelf gelijk gaan reviseren zodat je weet wat je hebt.(dit durf ik alleen met 2 takt)
of een motor kopen van 3000 euro waarvan je maar aan moet nemen dat alles goed is?

Persoonlijk zou ik hem of, van een bekende overkopen, of via/van een dealer. Ik heb toendertijd mijn wrf voor 4k gekocht.
De nette motoren zitten er tussen ook voor die prijs, het kost alleen meer moeite. Ik had het geluk dat ik een tip kreeg van mijn crosszaak dat iemand naar het buitenland moest en er van af wilde.

Bij hem merkte ik vanaf het begon al dat hij eerlijk was, kwam met een koude motor aanzetten, hij was netjes onderhouden, alleen de plastics waren van een motor waar gewoon mee gereden was. Dus niet verdacht glimmend plastic, maar gewoon een eerlijke motor voor een eerlijke prijs.

En als iemand van te voren al excuses gaat maken waarom je er niet een proefrit op mag doen moet je hem gelijk laten staan. Maar uiteindelijk blijft het een high performance motor en kan je altijd pech hebben dat er gewoon iets stuk gaat
 
Inderdaad,je loopt altijd een risico,mijn KTM was toen ik hem kocht ook een perfecte motor die heel goed liep,
alleen niet voor lang na zo,n 2000km scheurde de kop ,en ja je kan voor een paar honderd euro een kenteken
op de motor krijgen,alleen niet op een legale manier.Kopen bij een dealer loop je nog het minste risico,al zit er op
crossers geen garantie en zijn ze er ook niet happig op om garantie op enduro of sm motoren te geven.
Zelf reviseren kost ook niet weinig,al ligt het er aan wat er gereviseerd moet worden,krukas revisie kost al niet weinig
en cilinder reviseren plus zuiger is ook niet goedkoop.Ik zou er geen 1 kopen zonder facturen er bij dat er daadwerkelijk
gereviseerd is.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad,je loopt altijd een risico,mijn KTM was toen ik hem kocht ook een perfecte motor die heel goed liep,
alleen niet voor lang na zo,n 2000km scheurde de kop ,en ja je kan voor een paar honderd euro een kenteken
op de motor krijgen,alleen niet op een legale manier.Kopen bij een dealer loop je nog het minste risico,al zit er op
crossers geen garantie en zijn ze er ook niet happig op om garantie op enduro of sm motoren te geven.
Zelf reviseren kost ook niet weinig,al ligt het er aan wat er gereviseerd moet worden,krukas revisie kost al niet weinig
en cilinder reviseren plus zuiger is ook niet goedkoop.Ik zou er geen 1 kopen zonder facturen er bij dat er daadwerkelijk
gereviseerd is.

Ik kan beamen dat het niet goedkoop is. Mijn motor liep perfect, maar de nokkenasketting sloeg een tandje over wat resulteerde in kapotte kleppen en zuiger. Doordat ik er zelf geen tijd voor heb, het laten doen. Maar de volledige revisie plus nieuwe nicasil coating op de cilinderwand heb ik een rekening van 2000 euro verkregen. En ik heb in de 7 jaar dat ik hem heb er nog nooit problemen mee gehad, dusja het risico is er altijd. En je zal net zien dat als jij hem overkoopt dat je die pech hebt.
 
De WR die ik had heb ik flink afgebeuld,ook lange stukken volgas over de rijksweg mee gereden en dat deed hem niks.
Perste er ook nog eens een top van 165 uit.
 
Ja zo gaat dat vaak. waarom doet iemand zijn motor weg. niet omdat die net gereviseerd is maar meestal omdat er wat aan gaat komen en ze geen zin hebben het te (laten) maken en er geld in te stoppen.
 
Ja zo gaat dat vaak. waarom doet iemand zijn motor weg. niet omdat die net gereviseerd is maar meestal omdat er wat aan gaat komen en ze geen zin hebben het te (laten) maken en er geld in te stoppen.
Tja met zo,n gedachte kan je beter helemaal geen motor kopen,het zal enig speurwerk vergen maar er zal best
een motor te vinden zijn waaraan aantoonbaar het nodige onderhoud cq revisiewerk gedaan is,daarnaast kan
het natuurlijk alsnog een keer kapot gaan,maar dan moet je geen crosser of enduro kopen maar een gewone wegmotor bij een
dealer met garantie.Dit zei mijn vader vroeger, koop je 2ehands dan koop je de ellende van een ander,ook zo,n doomdenker;)
Hij heeft ook nooit iets 2ehands gekocht,maar ja hij kon zich dat ook veroorloven.
 
Laatst bewerkt:
Ja zo gaat dat vaak. waarom doet iemand zijn motor weg. niet omdat die net gereviseerd is maar meestal omdat er wat aan gaat komen en ze geen zin hebben het te (laten) maken en er geld in te stoppen.

Nee hoor, ze verkopen hem meestal omdat ze zelf wat nieuws willen kopen. Alleen in die prijsklasse zit je met het risico dat je iemand anders zijn problemen koopt
 
Dit zei mijn vader vroeger, koop je 2ehands dan koop je de ellende van een ander,ook zo,n doomdenker;)
Hij heeft ook nooit iets 2ehands gekocht,maar ja hij kon zich dat ook veroorloven.

Ik ben het helemaal met je vader eens. ik heb mij vaak mispakt maar zoals Twigsterify schrijft meestal wel in lagere prijsklasse vanwege te weinig geld hebben.
je hoopt dat op een geluks koopje maar die bestaan eigenlijk niet echt. hoe meer geld hoe meer kans dat je wat beters koopt en des te meer keuze je hebt.

mijn budget is nu 3000 euro of ik moet wachten tot ik mijn vakantie geld erbij op kan tellen maar wil ook nog graag wat houden voor als er eventueel nog wat kosten aan komen.
 
Ik heb zowel een CR 250 als een CR 500 gehad in supermoto trim met kenteken.
Beide zijn hooligan bikes op straat om te rijden. Maar de 250 rijdt toch echt stukken lekkerder op straat.
Die kan je ook met halfgas als je achter een auto zit nog normaal rijden, terwijl een 500 dan wat (erg) nukkig is.

Ook met het vermogen van een 250 zul je je echt niet vervelen. Even doortrekken en loopt ook als een beest.
Stukken betaalbaarder ook. Marktplaats even in de gaten houden komt af en toe wel wat moois voorbij. Hou er wel rekening mee dat ze niet altijd een origineel kenteken hebben. Even goed checken dus als je je daar niet lekker bij voelt. En dat bij ombouw de remmerij en veren vaak niet aangepast zijn naar straatgebruik (hoeft geen probleem te zijn, lekker over bruggen of drempels springen).

Daarnaast ook een dikke viertakt gehad (KTM, LC4) ook erg veel plezier van gehad.
Maar zo'n tweetakt heeft echt dat opzwepende, machtig mooi om op straat te rijden.
Succes met je keuze / zoektocht!
 
Ik heb zowel een CR 250 als een CR 500 gehad in supermoto trim met kenteken.
Beide zijn hooligan bikes op straat om te rijden. Maar de 250 rijdt toch echt stukken lekkerder op straat.
Die kan je ook met halfgas als je achter een auto zit nog normaal rijden, terwijl een 500 dan wat (erg) nukkig is.

Ook met het vermogen van een 250 zul je je echt niet vervelen. Even doortrekken en loopt ook als een beest.
Stukken betaalbaarder ook. Marktplaats even in de gaten houden komt af en toe wel wat moois voorbij. Hou er wel rekening mee dat ze niet altijd een origineel kenteken hebben. Even goed checken dus als je je daar niet lekker bij voelt. En dat bij ombouw de remmerij en veren vaak niet aangepast zijn naar straatgebruik (hoeft geen probleem te zijn, lekker over bruggen of drempels springen).

Daarnaast ook een dikke viertakt gehad (KTM, LC4) ook erg veel plezier van gehad.
Maar zo'n tweetakt heeft echt dat opzwepende, machtig mooi om op straat te rijden.
Succes met je keuze / zoektocht!


Bedankt voor je 2 takt verhaal. hier krijg ik het helemaal al warm van en des te meer zin in een Honda CR 250cc.
ik weet niet precies of de politie hierop alert is en welke gevolgen het kan hebben als het kenteken niet bij de motor origineel is?

Een CR 500cc heb ik dus uit mijn hoofd gezet .evenals een KTM 380cc . ik wil wel 2 takt power maar wil de motor ook nog wel de baas kunnen .
dus het word een Honda CR 250 of een KTM 300 exc. op dit moment staat er niet echt veel van te koop aangeboden maar verwacht wel dat dit nog gaat komen.
 
Ktm staan er wel een aantal te koop,maar een recente is niet goedkoop,geld ook voor de CR250 met kenteken.
Budget zal je dan heel wat hoger moeten maken.
 
Als jij eigenlijk graag een 2T wil hebben voor erbij moet je zeker NIET voor een KTM 525 gaan. Dat is qua beleving en gevoel heel anders.
Ik heb zelf zo'n KTM (+ genoeg onderdelen voor bijna nog 3) voor Supermoto en Offroad vakanties, en ik ben er erg blij mee.
Hiervoor had ik meerdere Yamaha's YZ400 YZ426 en WR/YZ 450's zeker de 426 kwam nog aardig in de richting van een 2T qua gevoel. Erg licht aanvoelen en een aan-uit karakter. Die Yamaha's gebruikte ik hetzelfde als de KTM nu, zat allemaal een kenteken bij alleen niet allemaal officieel, nu wel en dat rijdt toch een stuk lekkerder :)
Mijn broertje had een Honda CR 250 in die tijd. Die hebben we zelf gereviseerd en omgebouwd naar SM. Leuk ding en op de kart baan ook niet verkeerd maar wij waren er toch snel klaar mee. Op straat was het toch minder. Maar dat is wat ik wil zeggen, dat was/is mijn mening, ik ben nu eenmaal een liefhebber van 4T eencilinders. Als jij meer van de 2Tacten bent moet je daar voor gaan en niet voor een 525 dat is toch wel weer heel iets anders.

En als we het over de kosten hebben:
Die CR250 moesten we een compleet nieuwe krukas voor kopen omdat het haast niet mogelijk is om bij dit type zelf de krukas en big-end lagers te vervangen. Om de krukwangen zit een soort blik geperst, dit pers je kapot onder de pers, en krijg je niet meer goed. Er zijn specialisten die het wel kunnen. Maar dan nog met de prijs van een complete krukas met nieuwe drijfstang end. was het vele malen goedkoper om de CR250 te reviseren tov de boven genoemde 4Tacten....... Dus de voordelen van een leuke 2tact voor erbij zijn er absoluut, alleen moet je er wel mee kunnen/willen rijden.;) En bij de 4Tacten kun je maar beter vaak de olie wisselen, staat voorgeschreven (niet voor niets) en het kan er voor zorgen dat je slijtage in een vroeg stadium opmerkt.:) En een 2Tact zou met 1x paar jaar toekunnen ook een "wedstrijd" crosser.

En dan nog kopen via MP:
Mijn eerste YZ400 met kenteken was een drama, ketting was door het carter geslagen en dat was me niet opgevallen tijdens de koop.-O- Vorige eigenaar had het met vloeibaar alu dicht gesmeerd en dat hield ongeveer een maand.....B|
Dus de revisie kon gelijk beginnen.....:+

Via via kon ik rechtstreeks bij KTM (fabriek) een bijna nieuw (op dat moment 3 jaar oud) 450 exc blok kopen van bj 2007, zonder bloknummer. Ook nog eens voor een belachelijk lage prijs, op marktplaats vroegen ze meer voor een duidelijk gebruikt blok.
Toen moest ik nog een compleet rollend gedeelte hebben en perse wilde ik met kloppend kenteken en verlichting end.
Ik heb toen een oude exc 400 van bj 2000 gevonden, dit is het zelfde type dus blok kon ik zo overzetten, en alles opnieuw opgebouwd.
Maar die 400 kocht ik terwijl hij er niet heel best uitzag, blauwe kit overal tussenuit en je moest hem met een een dot gas starten. Stationair viel hij gewoon uit als je niet met het gas speelde. Ook bij terug schakelen, dus gasdicht viel hij uit. Eerste diagnose versleten blok, dacht de eigenaar anders over maar we konden het eens worden dus toch maar meegenomen.
Toch nog eens op mijn gemak de motor thuis nagekeken en toen bleek de vlotterkamer te lekken. Nieuwe pakking, olie kleppen gesteld en daarna nog probleem loos 25 uur met het oude blok gereden.
Zo kan het ook lopen.......:P
 
Het probleem is ook dat wat 2 takten betreft het meestal ouder spul is,en vaak ook intensief gebruikt,
meestal in de laatste jaren van de motor door hobbyisten en dan is het maar afwachten wat die er aan en mee gedaan hebben.
uitgelubberde carters,half gare krukas en versnellingsbak en een frame wat gescheurd,krom en compleet uitgewoond is.
Een kennis van mij reed vroeger wedstrijden met een RM250 en stond regelmatig op zijn frame te springen omdat het weer eens krom
was gegaan na een flinke valpartij.
 
Ben ik met je eens, het materiaal is ondertussen op leeftijd en heeft heel wat mee gemaakt. Maar dat heeft een KTM 525 van 2007 (laatste jaar) of een Honda Crf 450 ook. En van zo'n 525 kunnen de carters ook aardig "uitgelubberd" zijn hoor. Kunnen zelfs al gescheurd zijn rondom de krukaslagers zonder dat de eigenaar dat al door heeft.
Mijn KTM 400 uit bouwjaar 2000 (zelfde type als 525), had trouwens ook een scheur in het frame waar de achterbrug as in het frame scharniert. Hier kwam ik achter toen ik het klaar maakte om te laten stralen en poedercoaten. Ik heb er een v-groef in geslepen daarna netjes dicht/vol gelast en ik vertrouw het wel weer hoor.
Maar ik ken ook mensen die meer als 10jaar met een 520/525 offroad hebben gereden en alleen maar kleppen stellen en olie verversen, en toen toch maar een x een zuigertje hebben gestoken.
Maar die verhalen van kapotte krukaslagers of andere technische problemen hebben meestal echt wel een duidelijke oorzaak. Veelal onkunde, verkeerd onderhoud.
Maar ik denk niet dat je kunt stellen dat een 2Tact uit bijv bj 2000 in technisch slechtere staat verkeerd dan een 4Tact uit bj 2000. Misschien is dan juist wel de 2T de betere keus aangezien dat toch echt minder kost aan revisie.
 
Bedankt voor je 2 takt verhaal. hier krijg ik het helemaal al warm van en des te meer zin in een Honda CR 250cc.
ik weet niet precies of de politie hierop alert is en welke gevolgen het kan hebben als het kenteken niet bij de motor origineel is?

Ze zullen dit niet checken behalve als je ze er rede toegeeft. Bijvoorbeeld een dikke tweetakt met kenteken op straat maar zonder koplamp en achterlicht. Of iets wat niet kan bijvoorbeeld met 80 door een 30 gebied/ woonwijk. Ze kunnen hem denk ik in het ergste geval in beslag nemen om nader onderzoek te doen of hij bijvoorbeeld gestolen is. Ook bij het veroorzaken van een groot ongeluk heb je iets extra's uit te leggen. Blijft altijd een risico dus.
 
Ok dan weet ik dat. al denk ik dat je al gauw overal binnen de bebouwde kom te hard gaat rijden met zo'n ding omdat het je daartoe uitnodigt en 30 en 50 km p/u te makkelijk gehaald word.
 
Kenteken wat niet bij frame hoort moet je niet willen joh... de boete is nog tot daar aan toe, maar als je ongeluk krijgt en de verzekering gaat zoeken dan ben je gewoon de lul. Echt niet doen, waarom zoveel risico lopen als je ook gewoon een legaal en kloppend ding kunt kopen.
 
Ok dan weet ik dat. al denk ik dat je al gauw overal binnen de bebouwde kom te hard gaat rijden met zo'n ding omdat het je daartoe uitnodigt en 30 en 50 km p/u te makkelijk gehaald word.

Dat haal ik met mijn andere motoren ook, sterker nog daar haal ik met gemak nog hogere snelheden.

Het voordeel van een enduro of sumo over de weg is dat hard door de bocht gaan al heel veel sneller hard voelt. Dan als je dat zou doen met een wegmotor.
 
Ja alleen een 2 takt voelt zich niet happy bij lage snelheden die wil open getrokken worden
en dan rijden ze ook het beste.En zeker crossmotoren die zijn gebouwd op volgas knallen.
Ik moet er niet aan denken om langere tijd 30 of 50 te rijden met zo,n motor.
 
Kan misschien wel als je hem snel doorschakelt naar de hoogste versnelling met een klein beetje gas dan 50 rijden. je kan er dan ook een automaat van maken vanuit daar zal die nog wel lekker wegtrekken.
 
Kan misschien wel als je hem snel doorschakelt naar de hoogste versnelling met een klein beetje gas dan 50 rijden. je kan er dan ook een automaat van maken vanuit daar zal die nog wel lekker wegtrekken.

Dat is iets wat een 2 takt al helemaal niet fijn vind,zeker 1 cilinders niet.
Dat is 1 van de dingen waarom ik de CR500 verkocht heb,die was onrijdbaar als je dat deed.
Die wou maar 1 ding gas en knallen,daar zijn ze ook voor gemaakt,zo snel mogelijk over een crossbaan knallen.:Y8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb echter nog een vraag, iedereen die zijn crossmotor verkoopt praat in uren. hoeveel km is bv is 300 uur?
 
Da's recht evenredig met je gemidelde snelheid. Voorbeeld: ik rij van stad naar stad over lange afstanden, kom dan gemiddeld over 100000 km aan 80 km per uur, zou 24000 km in 300 uur zijn, een dergelijke motor komt denk niet boven een gemiddelde van 50 km/u kom je op 15000 km
 
Terug
Bovenaan Onderaan