Welke 2 takt Crossmotor voor op straat

Heb een KTM 300exc gehad als eerste motor.
Ree ermee op straat met kenteken.
Door de powervalve heb je ook veel kracht onderin de toeren, dat hebben de meeste andere 2 takjes niet .

Na een half jaar was ik er wel klaar mee.
Op den duur ging ik me ergeren aan de herrie, het mengen van brandstof, het hoge brandstof verbruik, trilling, instabiel op hoge snelheid ,160km rijden is eng op zoon ding.
Had zelfs me tandwielen aangepast om er normaal mee op straat te kunnen rijden.

Heb er best plezier mee gehad maar voor nooit meer een 2 takt

Dat dus :+

Had er 1 uit 1994, wat een beest. Zoop 1:7 maar wat een power en stabiliteit in het zand. Op de weg bij hogere snelheden voelt het wat instabiel aan en zeker als die op noppen staat. Heb er ruim 2 jaar mijn plezierritjes op gereden. uiteindelijk weggedaan vanwege sluiting speeltuin Westelijk Havengebied (2005) en woonwerk motorfiets nodig.

Zijn nog steeds nieuw te koop, recente gebruikte moet dus wel te vinden zijn:
KTM - READY TO RACE
 
Maakt niet uit welk bouwjaar die is,op alle bouwjaren van de 300 horen spiegels en knipperlichten te zitten.
Agenten hebben een soort ingebouwde radar,zodra een herrie producerende 2 takt voorbij komt gaan de
alarmbellen rinkelen :(en krijgen ze het opgevoerde brommer gevoel B|en gaan ze er achteraan.:Y
 
Maakt niet uit welk bouwjaar die is,op alle bouwjaren van de 300 horen spiegels en knipperlichten te zitten.
Dat klopt niet

Knipperlicht:
Artikel 5.4.51
1. Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
A. een of twee grote lichten;
B. een of twee dimlichten;
C. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996.
 
Laatst bewerkt:
Maakt niet uit welk bouwjaar die is,op alle bouwjaren van de 300 horen spiegels en knipperlichten te zitten.
Agenten hebben een soort ingebouwde radar,zodra een herrie producerende 2 takt voorbij komt gaan de
alarmbellen rinkelen :(en krijgen ze het opgevoerde brommer gevoel B|en gaan ze er achteraan.:Y

Zeker motoragenten vinden zo'n opgevoerde brommer interessant.
Been there done that, gelukkig altijd goed mee weggekomen. Waren wel andere tijden.

Tegenwoordig zou ik geen 2-takt meer kopen, heb je geen reet aan in Nederland.

Dan beter een avonturenbrommer, vind deze wel een waardig opvolger van mijn Transalp.
Handkappen en topkoffer erop en gaan met die KTM banaan :9~

KTM - READY TO RACE

pho_bike_90_re.png
 
Ik denk het laatste. dat jij een hekel heeft aan die ventjes die met hun 2 takt crossmotor de hele buurt wakker houden. hij zelf heeft hem enkel gebruikt voor enduro ritten op plaatsen waar het daarvoor kan. en nooit meer over straat gereden tussen de huizen. hij stond bij hem al een tijd stil en begon er ook al over dat als hij ging rijden een heel motorpak en laarzen aan moest en je niet moest aankicken op je gympen. toen ik vertelde dat ik altijd mijn XR 600 aankickte op mijn Nikies viel er al een stilte .hij zal wel gedacht hebben daar heb je weer zo'n op z'n gympen en T shirt motor gastje .ik ben zelf waarschijnlijk teveel blijven hangen in mijn brommertijd denk ik. maar goed op YouTube staan zat filmpjes waarbij dikke 1 cilinders aangetrapt worden in T shirt en op gympen.
 
Zeker motoragenten vinden zo'n opgevoerde brommer interessant.
Been there done that, gelukkig altijd goed mee weggekomen. Waren wel andere tijden.

Tegenwoordig zou ik geen 2-takt meer kopen, heb je geen reet aan in Nederland.


Ik ben ook stiekum aan het kijken voor een KTM 525. dit is wel 4 takt maar vind het model wel mooi. alleen weet ik niks van deze motoren of ze ook een beetje goed en krachtig zijn?
 
Ziet er ook wel goed uit. alleen is 145 kilo niet wat zwaar voor een crosser?
 
Ik ben ook stiekum aan het kijken voor een KTM 525. dit is wel 4 takt maar vind het model wel mooi. alleen weet ik niks van deze motoren of ze ook een beetje goed en krachtig zijn?

Mooie van KTM 2-takten is dat ze een kickstarter aan de rechterkant hebben. Zelfs de nieuwe.
Van de jaren 90 4-takten (LC4) weet ik dat je ze links moet aantrappen.

Zou oude meuk sowieso links laten liggen.

Koop gewoon een knappe motorfiets waar je lekker op van A naar B kan komen.
 
Zo'n Aprilia SXV is alleen leuk als je een dikke portemonnee hebt, van sleutelen houdt, en het niet erg vindt om altijd net het seizoen te missen. Die blokken kunnen elke paar 1000km uit elkaar. Wel vette power.
 
Zo'n Aprilia SXV is alleen leuk als je een dikke portemonnee hebt, van sleutelen houdt, en het niet erg vindt om altijd net het seizoen te missen. Die blokken kunnen elke paar 1000km uit elkaar. Wel vette power.
Dat is met een 2 takt en ook 4 takt crossers niet anders,het zijn wedstrijdmachines en gebouwd om vermogen te leveren
niet om lang mee te gaan.Wil je iets wat lang meegaat dan moet je een toermotor kopen.
 
Dat is met een 2 takt en ook 4 takt crossers niet anders,het zijn wedstrijdmachines en gebouwd om vermogen te leveren
niet om lang mee te gaan.Wil je iets wat lang meegaat dan moet je een toermotor kopen.

Meeste motoren waar hij nu naar kijkt zijn enduro's, deze zijn veel liever voor de portemonnee vergeleken met de crossers, ik heb 160 uur gereden (8000km) met mijn WRF en nu heb ik pas de eerste blokrevisie, en er gaat dus ook pas de 2de zuiger in.

De SXV zou ik je zeker niet aanraden als een beginner, dat zijn venijnige machines en vergen inderdaad heel veel meer onderhoud dan de gemiddelde 450/ 520 4 takt
 
Eerste zuigers van mijn RD gingen 58000 km mee, en ik ben echt geen lieverdje. Ritjes naar Circuidagen met de Yamaha R club, vakanties in europa... Gewoon door 'm volgens de geldende normen behandelen...
 
Laatst bewerkt:
Check ff de reis vn Aaron Steinmann op zn KTM 500EXC. Een Nieuw Zeelander die de wereld rondreist op zijn KTM. Heeft er inmiddels een dikke 100.000 km opzitten. Die KTM's zíjn zo gek nog niet... ook te vinden onder braaping Kiwi.
 
Ik zie Honda CRF 450 uit 2013 in nieuwstaat staan voor 2750.Speurders.nl: Honda crf 450 2013 nieuwstaat

maar zonder kenteken , en een afgetrapte CRF 450 uit 2003 voor hetzelfde geld met kenteken. het lijkt wel omdat er een kenteken op zit ze het gelijk uitbuiten.

is het mogelijk om bv een CRF op kenteken te krijgen voor een paar honderd euro?
 
Meeste motoren waar hij nu naar kijkt zijn enduro's, deze zijn veel liever voor de portemonnee vergeleken met de crossers, ik heb 160 uur gereden (8000km) met mijn WRF en nu heb ik pas de eerste blokrevisie, en er gaat dus ook pas de 2de zuiger in.

De SXV zou ik je zeker niet aanraden als een beginner, dat zijn venijnige machines en vergen inderdaad heel veel meer onderhoud dan de gemiddelde 450/ 520 4 takt

Mijn Goldwing heeft 107000km gelopen en is nog lang niet toe aan een blokrevisie;)
 
Ik zie Honda CRF 450 uit 2013 in nieuwstaat staan voor 2750.Speurders.nl: Honda crf 450 2013 nieuwstaat

maar zonder kenteken , en een afgetrapte CRF 450 uit 2003 voor hetzelfde geld met kenteken. het lijkt wel omdat er een kenteken op zit ze het gelijk uitbuiten.

is het mogelijk om bv een CRF op kenteken te krijgen voor een paar honderd euro?

De reden waarom is een crossmotor met kenteken zo veel duurder is, is eigenlijk best logisch.

Iemand heeft er veel moeite en geld in gestoken om dat ding gekeurd te krijgen bij de RDW en daarvoor krijg je een motor terug die veel krachtiger is en lichter vergeleken met een enduro.

Buiten het feit dat je een spoel, bedrading en verlichting moet gaan aansluiten, inclusief dus remsensoren, en knipperlichten en vergeet geen spiegels. Moet je hem ook nog laten keuren bij de RDW en de BPM betalen.
 
En dat is relevant aan een enduro motor omdat?
Nee natuurlijk niet,net zo min als al die mooie verhalen van hoge km standen gehaald met een motor,niet voor niets
staat in de meeste MP crosser advertenties dat de zuiger vervangen of blok gereviseerd is, apparaten gaan gemiddeld gewoon niet lang mee .
 
Nee natuurlijk niet,net zo min als al die mooie verhalen van hoge km standen gehaald met een motor,niet voor niets
staat in de meeste MP crosser advertenties dat de zuiger vervangen of blok gereviseerd is, apparaten gaan gemiddeld gewoon niet lang mee .

Ik zeg nergens dat ze lang mee gaan, ik geef alleen een indicatie van hoe lang mijn enduro meeging voordat mijn zuiger en kleppen elkaar ongewenst tegenkwamen.

Ik raad het hem ook af om een enduro te kopen voor op de weg, je remmen zijn ruk, je hebt ongewenste aandacht. Je staat om de 10 uur je olie te vervangen, als je er mee op de weg rijdt heb je extra veel stress op je versnellingsbak doordat je geen "Cush hub" hebt.

als hij echt een beetje wilt lopen goonen, moet hij gewoon kijken naar een lc4, Hebben normalere onderhoudsintervallen, knipperlicht, goede remmen.

Zeker met het budget waar hij naar kijkt kan je bijna wel aannemen dat er het een en ander aangedaan moet worden.

Sowieso staart hij zich blind op het feit dat er mooie kappen opzitten, een setje nieuwe kappen met stickers kost je 200 euro, het enige waar je aan kan zien of er veel mee gereden is, is de staat van de covers van je blok.

Maar als je er mee op de weg rijdt, rij je waarschijnlijk niet met crosslaarzen, dus valt dat ook weer af
 
Ik zeg nergens dat ze lang mee gaan, ik geef alleen een indicatie van hoe lang mijn enduro meeging voordat mijn zuiger en kleppen elkaar ongewenst tegenkwamen.

Ik raad het hem ook af om een enduro te kopen voor op de weg, je remmen zijn ruk, je hebt ongewenste aandacht. Je staat om de 10 uur je olie te vervangen, als je er mee op de weg rijdt heb je extra veel stress op je versnellingsbak doordat je geen "Cush hub" hebt.

als hij echt een beetje wilt lopen goonen, moet hij gewoon kijken naar een lc4, Hebben normalere onderhoudsintervallen, knipperlicht, goede remmen.

Zeker met het budget waar hij naar kijkt kan je bijna wel aannemen dat er het een en ander aangedaan moet worden.

Sowieso staart hij zich blind op het feit dat er mooie kappen opzitten, een setje nieuwe kappen met stickers kost je 200 euro, het enige waar je aan kan zien of er veel mee gereden is, is de staat van de covers van je blok.

Maar als je er mee op de weg rijdt, rij je waarschijnlijk niet met crosslaarzen, dus valt dat ook weer af

Was ook niet persoonlijk aan jou gericht:N,ik heb van alles gehad van een RM125 tot een 660SMC,zowel 2 takt als 4 takt dus,
van enduro tot crosser,het zal best wel dat iemand met zo,n ding 100000km gehaald heeft,maar gemiddeld en bij gebruik
waar ze voor gemaakt zijn en niet bereden als mijn opoe van 80 gaan ze gewoon niet lang mee,zeker niet vergeleken
met een gewone straatmotor.Verder geloof ik best dat jou remmen en versnellingsbak ruk waren,maar ook dat verschilt per merk/model.;)
Een maat van mij had een CRF450 en gebruikte hem waar hij voor gemaakt is,crossen dus,regelmatig zat hij aan het ding te sleutelen
en moest er weer eens een nieuwe zuiger in of wat anders vervangen worden,die dingen sleten nog sneller als mijn 2 takt crossers.
En 100000km met een KTM,het zal wel,die van mij ging regelmatig stuk,tot aan een gescheurde cilinderkop aan toe.
Ook andere KTM,s die ik gehad heb gaven problemen,zoals een kapotte versnellingsbak en gebroken distributie riem.
De enigste probleemloze die ik gehad heb was de WR426,die was niet stuk te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan