Welke 2 takt Crossmotor voor op straat

Klopt. zit bout bovenop waar je anders niet bij kan. maar was dan van plan helemaal uit elkaar te halen en te gaan reviseren. zou je met 2000 euro daarvoor een eind komen?
 
Dat denk ik wel,ligt r ook aan wat er gebeuren moet en wat je plannen zijn,gewone revisie zal nog wel meevallen
maar als je ook gaat opvoeren dan lopen de kosten snel op,als het goed is heeft zo,n XR een Nicasil cilinderwand
daar hoeft op misschien heel licht een hoon er door heen halen niks aan te gebeuren.Laat je alles standaard dan kom je
onder de 1000,- euro een heel eind mits je geen gekke dingen tegenkomt.
Hier kan je de Honda prijzen opzoeken,zijn wel excl btw prijzen.
Honda XR600 parts: order spare parts online at CMSNL
Je zal ook misschien wel het nodige goedkoper kunnen vinden,maar zoiets als een pakkingset kan
je beter origineel Honda nemen,imitatie wil nog wel eens van matige kwaliteit zijn en bij een motor waar je het
blok weer uit het frame moet halen wil je dat niet.
 
Laatst bewerkt:
Ok bedankt voor de link. ik heb de XR net nog eens gestart en rookt als een gek. geen witte condens rook maar blauwige van kleur. heb even heel de brandgang onder de stank en rook gezet, er kwam echt een pluim uit alsof er een schoorsteen open werd gezet. hij start wel direct met 1 trapje maar blijft even draaien en slaat dan weer af. zit wel weinig compressie op heb ik het idee . ik wilde er gelijk maar een bigbore van maken en dat werk uitbesteden. XR is van 87. weet niet of daar nicasil wand al in zat of stalen bus? vorig weekend nog mee gereden en ging nog wel goed .het blijft best nog optrekken ook al is het spul versleten. maar nu stonk het toch behoorlijk naar olie .er zit dus dringend revisie aan te komen. ik denk zelf dat de cilinder met zuiger wel helemaal op is. ik heb het idee dat hij uitvalt vanwege te weinig aanzuigkracht. hoor ook wel lichtjes iets klapperen als die net met koude motor draait misschien zuiger kanteling? kleppen staan goed .die heb ik nog gesteld en daarna 10 keer gecontroleerd .meestal was het klapperen gelijk weg als die net iets warmer werd.al heel snel eigenlijk na een paar keer gas geven al. bij warme motor hoorde je nooit niks meer. en valt hij ook niet meer uit. zuiger zet natuurlijk ook uit?
 
Laatst bewerkt:
Hij bleef nu net wel draaien na het starten maar wat een rook machine. ik heb er wel even mee gereden toen die helemaal warm stond rookte hij niet meer. olie blijft ook netjes op peil staan zag ik.. toch best vreemd. motor klinkt wat rauw. zit ook wat trilling in het blok als je meer toeren maakt. denk zelf aan een versleten bigend
 
Blauwe rook is olielekkage (ruik je ook), witte rook is koelvloeistof (meestal veroorzaakt door een lekke koppakking).
Zo te lezen heeft je oude XR600 zijn werk wel gedaan de afgelopen 30 jaar, tijd om deze met pensioen te sturen :+

Kwam dit weekend een groep enduro rijders tegen in Drenthe, daar kan je nog off-road pret maken buiten het toeristen seizoen om:

IMG_20190223_122555.jpg


Reden bijna allemaal op KTM 4-takten, reed er 1 op een KTM 2-takt op Duits kenteken en een rijder met bigg balls of veel spiermassa die op een Honda Africa Twin reed (wel op noppen).

Voor een 2-takt op kenteken kan je volgens mij beter in Duitsland gaan shoppen, wel eerst verifieren of het model typegoedkeuring heeft in NL. Wellicht is dit niet nodig vanwege EU regels, wel even checken voor de zekerheid.
 
Hij bleef nu net wel draaien na het starten maar wat een rook machine. ik heb er wel even mee gereden toen die helemaal warm stond rookte hij niet meer. olie blijft ook netjes op peil staan zag ik.. toch best vreemd. motor klinkt wat rauw. zit ook wat trilling in het blok als je meer toeren maakt. denk zelf aan een versleten bigend
Een 87er heeft nog een gewone cilinder,daar kan dus een overmaat in.
 
Ik ben het helemaal met Janbros eens, alhoewel ik wat tweetaktolie niet echt kieskeurig ben. In mijn RD flikker ik in wat voorhanden is, nu is dat bij benzinepompen meestal geen B keuze maar mijn voorkeurolie (Castrol) is niet overal verkrijgbaar. Met alle verschillende olie die er in ging reed ik het onwaarschijnlijke aantal kilometers van 58000 met de eerste zuigers :Y

KTM GS300 deed het ook prima op Shellina brommerbenzine, ging er dan ook in tijdens off-road ritjes.
Fietsje reed lekker door de bossen, maar zoop het 9 liter tankje ook snel leeg :]

Mede rijders deden er altijd wat lacherig over, hield ze ook niet op maar ging tijdens einde lunchpauze even snel Shellina tanken.
Tegenwoordig zou ik geen 2-takt meer kopen, maar destijds wel een hoop pret gehad met het lichtvoetige PK monster in de bossen van Oost-Nederleand.

Brommerbenzine kan je tegenwoordig nergens meer tanken, was vroegah (15 jaar geleden) wel anders :+

Mijn advies, gewoon voor een knappe 4-takt gaan.
 
KTM heeft de markt voor off-road en crossers volledig in de hand. Waar blijft Honda?
Gelukkig komt Yamaha met een prima alternatief:
Ténéré 700 - Motoren - Yamaha Motor



2019-Yamaha-XTZ700-EU-Competition_White-Studio-001-03.jpg




Lijkt me een lekker fietsje zonder de elektronische rotzooi die KTM, BMW en Honda meeleveren op hun 2-Cylinder aanbod in het <200 KG allroad segment.
 
Mooi om te zien die enduro motoren op straat. dus de cilinderbus kan eruit en cilinder gekotttert worden voor een bigbore sleeve erin. ik ga dan deze week het blok eronderuit halen .
 
31.000km .ik knap dan liever mijn XR op..
Was maar een voorbeeld.:) De cilinder is overigens bij 29000 gereviseerd volgens de eigenaar.
Maar je heb wel gelijk,als die motoren gebruikt zijn voor enduro ritten of wedstrijden dan verslijt alles in een
veel hoger tempo dan bij hobby gebruik waarbij het meest op de gewone weg gereden is.
 
Laatst bewerkt:
Staat al te koop sinds Juni vorig jaar en inmiddels heeft hij er alweer 1000km bij gereden in die tijd. die kan hem dus ook niet echt kwijt. eerst vroeg hij wel 3800 euro .is wel een beetje overprijst vind ik.
 
Staat al te koop sinds Juni vorig jaar en inmiddels heeft hij er alweer 1000km bij gereden in die tijd. die kan hem dus ook niet echt kwijt. eerst vroeg hij wel 3800 euro .is wel een beetje overprijst vind ik.
Dat zeg je nu wel maar die apparaten worden hoge bedragen voor gevraagd.
 
Ja dat weet ik. is echt niet meer normaal voor wat voor hoge bedragen Enduro motoren worden aangeboden. Ik ga die XR van mij ook maar reviseren, en dan meer dan 3500 euro vragen als ik hem ooit nog ga verkopen.
 
Hahaha precies,ze rijden niet. en dan kunnen ze wel vanalles erbij zeggen . dan koop je zo´n ding goedkoop en kan je nog eens een hoop geld erbij lappen om hem goed te krijgen. ik ken dat ondertussen wel.
 
Hahaha precies,ze rijden niet. en dan kunnen ze wel vanalles erbij zeggen . dan koop je zo´n ding goedkoop en kan je nog eens een hoop geld erbij lappen om hem goed te krijgen. ik ken dat ondertussen wel.
Ja, een draadje losgetrokken zodat je het blok niet hoort rammelen.O-)
 
Hahaha precies,ze rijden niet. en dan kunnen ze wel vanalles erbij zeggen . dan koop je zo´n ding goedkoop en kan je nog eens een hoop geld erbij lappen om hem goed te krijgen. ik ken dat ondertussen wel.
Zitten wel 3 complete motorblokken bij, alleen de onderdelen kan je al dik op verdienen
 
Terug
Bovenaan Onderaan