Wel of geen drijfstang/krukas lager?

Yamahammer

MF'er
18 dec 2013
227
0
berghem
hoi!

poosje terug begon mijn bike tijdens het rijden een ietwat vreemd geluid te vertonen vanuit het motorblok/ onder de tank. direct doorgereden naar eerste beste garage (15km) daar dachten ze aan een defecte kettingspanner. na vervangen ervan was het probleem nog altijd daar.. monteur zei dat de ketting al te ver was opgerekt door de defecte spanner...

thuis aangekomen vertelde een kennis me dat bet waarschijnlijk een krukas of drijfstanglager is..

motor heeft altijd verse olie en onderhoud gehad.
heeft al zijm vermogen, rookt niet en loopt soepel.

Als je de motor in 6 zet, koppeling laat opkomen dan verdwijnt het geluid nagenoeg helemaal.

zie video

 
Ik zie steeds vaker 2004/2006 fireblades met motorproblemen..
Ik zou beginnen met de timing te (laten) controleren. Leuk klusje trouwens, er zijn makkelijkere motoren om aan te sleutelen.
 
hoi!

poosje terug begon mijn bike tijdens het rijden een ietwat vreemd geluid te vertonen vanuit het motorblok/ onder de tank. direct doorgereden naar eerste beste garage (15km) daar dachten ze aan een defecte kettingspanner. na vervangen ervan was het probleem nog altijd daar.. monteur zei dat de ketting al te ver was opgerekt door de defecte spanner...

thuis aangekomen vertelde een kennis me dat bet waarschijnlijk een krukas of drijfstanglager is..

motor heeft altijd verse olie en onderhoud gehad.
heeft al zijm vermogen, rookt niet en loopt soepel.

Als je de motor in 6 zet, koppeling laat opkomen dan verdwijnt het geluid nagenoeg helemaal.

zie video


Waarom geloof je die monteur niet?
 
Geluid verdwijnt bijna omdat het toerental zakt als je de koppeling laat opkomen.
probeer eens stationair toerental lager te zetten, dan zal dat tikken waarschijnlijk ook minder worden.
Maar daar schiet je ook niets mee op.
Er zit niets anders op dan de boel open te maken.
 
Als ik alleen op het filmpje af zou moeten gaan, kan ik me ook nog een scheur in de uitlaat bocht bedenken of losse uitlaat.
Maar ik begrijp dat er al een monteur met zijn neus op gestaan heeft dan zou ik aan zijn mening niet zo snel twijfelen.
En ben ik met @65x45.2 eens, hij zal open moeten.
 
Het hoort zich inderdaad aan als de nokkenas ketting spanner licht tikkent geluid dus eerst deze laten controleren en de gelijders ook controleren.
Drijfstang is het niet daar is het te licht tikkend geluid voor.

Maar zoals gezegt weg brengen en verdere diagnose laten stellen bij de dealer.
 
Als ik alleen op het filmpje af zou moeten gaan, kan ik me ook nog een scheur in de uitlaat bocht bedenken of losse uitlaat.
Maar ik begrijp dat er al een monteur met zijn neus op gestaan heeft dan zou ik aan zijn mening niet zo snel twijfelen.
En ben ik met @65x45.2 eens, hij zal open moeten.

en toch zou ik eerst eens kijken of de uitlaatcollector vast staat, monteur of geen monteur.
 
Je zou eens kunnen luisteren met een lange schroevendraaier tegen het blok. Op verschillende plaatsen en dan kun je misschien beter lokaliseren waar het wel of niet zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan