Weinig motoren met boekjes?

Toch jammer dat we alles in twijfel kunnen trekken en kunnen wantrouwen vanxaag de dag. Uiteindelijk doe je zaken met verstand en op je best inschattend vermogen, feiten als boekjes en rekeningen, helpen dat bevestigen.

Iedereen begaat een vergissing, en aan de hand van die ervaringen creeren we doem scenarios en potentiele rampen.. Ervan uitgaande dat niet iedereen dor en rot is verblijf ik(vaak)
 
Nou, MF is niet dé referentie hoor....gaan ook een heleboel dingen goed.

Ik heb alleen maar vettige instructieboekjes en rekeningen ....Ohja, oude meuk want nieuwe motoren kopen vind ik onzin....voor mij dan. Ga geen 20-30k uitgeven voor een speeltje en nieuw boekje.

Wat een andere doet is hun zaak.
 
Sorry ik denk dat we elkaar niet helemaal lekker begrijpen ;)
Het gaat mij er om dat een motorzaak wel kan zeggen dat ze iets gedaan hebben ( dus ook tegen de klant ) maar het niet zo hoeft te zijn ;)
Als er mensen zijn die denken dat dat niet gebeurd zijn ze behoorlijk naief..

Zoals jij het nu stelt denk ik niet dat ze dingen zullen gaan verzinnen.. sterker nog ik denk dat ze wat dingen verzwijgen in sommige gevallen
Ah zo! Ja, daar heb je wel een punt hoor. Het blijft uiteindelijk een beetje geluk hebben.
De motoren die kocht hadden allemaal 'werk', wat gunstig was voor de prijs. Heb ze dan ook redelijk snel weggebracht voor groot onderhoud en gelijk laten nalopen.
Tot op heden is dat gunstig uitgevallen 😊
 
Laatste keer dat we een motor kochten zat er een boekje bij. Oké, het was al jaren niet ingevuld maar... er was wel een boekje! :Y
De hele motor dus zelf maar onderhanden genomen want alles wat er mis kòn zijn wàs ook mis. Alle vloeistoffen vervangen, remblokken vervangen, carbs afgesteld, voorvork gereviseerd... Noem maar op! Zelfs het zadel hebben we opnieuw laten bekleden.
Nu nog een paar kleine, niet dringende dingetjes oplossen (kleine lakschade herstellen en een te korte brandstofslang vervangen) en de motor is weer in nieuwstaat.
Maar dàt kan je niet in het boekje zetten als je het zelf doet!
Is zo'n boekje heilig? Nee. Is een boekje een hulpmiddel? Ja, soms.
 
Ik heb het niet over óf bij een motorzaak óf bij een particulier kopen. Ik heb het over het kruischecken van twee verhalen van beide. Daar zit een wezenlijk verschil tussen.
Ik weet best dat motorzaken en particulieren apart van elkaar onzin verhalen ophangen, maar als ik een willekeurige motorzaak op bel met de vraag "hoe zit het met onderhoud van dit kenteken" zonder kilometerstanden of what so ever te noemen, dan gaan ze volgens jou zaken verzinnen?
Nogmaals wat voor baat heeft de motorzaak daar bij?
De motorzaak heeft baat bij meer werkplaatsuren declareren.
Als ze shortcuts maken gaan ze dat de klant en ook jou niet aan de neus hangen. Waarschijnlijk weet de chef het niet eens en staat het zeker niet in de computer. Zowel de zaak als de man waar je hem van koopt zullen zeggen dat hij keurig op tijd zijn beurten heeft gehad.
Ik kan zo de topics oplepelen van BMW's die keurig de dure dealer beurten hebben gehad en waar na 20 jaar het origenele brandstoffilter in bleek te zitten.
 
Van de week weer duidelijk waarom ik liever niet naar de dealer ga (dit was met de auto van de vriendin).
Die moest voor een APK dus meteen een kleine beurt erbij laten doen. Toen ze na het werk terugkwam bekeek ik eens de bon en daar stond op dat de ruitensproeier gevuld was maar die had ik de week ervoor al gevuld en een beetje te vol dus die was echt niet leeggespoten tijdens de 20km die er mee gereden is.
 
Toch zullen de meeste kopers gaan voor een bike met dealer onderhoud- en aankoop papieren, dan dat het onderhoud door de verkoper zelf is gedaan en geen aankoopbon heeft })

Maar uiteindelijk is de verkoopprijs altijd wel bepalend ;)

Waar baseer jij dat op? Ik zie soms mensen een proefrit maken en hop ze komen terug en zeggen deze wil ik. Zelf heb ik ook geen onderhoudsboekje nodig. Ik loop een rondje om de motor, rij een stukje en dan weet ik snel genoeg of het wat is.
 
Waar baseer jij dat op? Ik zie soms mensen een proefrit maken en hop ze komen terug en zeggen deze wil ik. Zelf heb ik ook geen onderhoudsboekje nodig. Ik loop een rondje om de motor, rij een stukje en dan weet ik snel genoeg of het wat is.
En als de klepspeling minder is dan het minimum denk je: "wat een lekker stil blok, die koop ik.":P
 
Van de week weer duidelijk waarom ik liever niet naar de dealer ga (dit was met de auto van de vriendin).
Die moest voor een APK dus meteen een kleine beurt erbij laten doen. Toen ze na het werk terugkwam bekeek ik eens de bon en daar stond op dat de ruitensproeier gevuld was maar die had ik de week ervoor al gevuld en een beetje te vol dus die was echt niet leeggespoten tijdens de 20km die er mee gereden is.
Het wordt bijgevuld, ook als die helemaal niet gebruikt is. Te vol is tot de rand, voller gaat het niet toch? Daarna wordt het alleen maar leger
 
Van de week weer duidelijk waarom ik liever niet naar de dealer ga (dit was met de auto van de vriendin).
Die moest voor een APK dus meteen een kleine beurt erbij laten doen. Toen ze na het werk terugkwam bekeek ik eens de bon en daar stond op dat de ruitensproeier gevuld was maar die had ik de week ervoor al gevuld en een beetje te vol dus die was echt niet leeggespoten tijdens de 20km die er mee gereden is.
Universeel garage bij mij om de hoek gooit er ook ongevraagd injector cleaner in, is wel even €25 erbij en als ze dat bij elke auto doen levert dat jaarlijks vast een leuk bedrag op. Meeste mensen zullen wel denken dat dat gewoon nodig is als ze de bon nakijken (vind het zelf onnodig bij een Nissan Almera.. :9).

Mijn Sunny gaat alleen voor de APK keuring naar een echte garage, voor de rest zelf of door m'n kameraad die een brug heeft. Onderdelen koop ik op internet en altijd A merk wat vaak nog een stuk goedkoper is dan wat een garage vraagt voor B merk onderdelen.. (garage mag ook flink aftikken voor de snelle bezorgservice van de leverancier).
 
Breng auto weg voor APK ( de enige reden dat ik nog bij een garage kom, mag het niet zelf :) )

Kwik-shit =>

" Meneer, schrokbrekers compleet versleten, moeten echt nieuwe onder "

Geinig.. die zijn nieuw, zitten er nog geen week onder.

** stilte **



Breng auto weg voor APK ...

Beun garage ( sleutelen wel, maar liever niet , alleen als je het echt heel lief vraagt of een lekker wijf bent )
Met een keurmeester die volgens mij nog hondenkarren heeft gekeurd in z'n jonge jaren =>

" T mag nog, is goedgekeurd.. maar kijk eens naar je schokbrekers.. die lopen wel op het einde, zal ie wel beter rijden.. "

( nieuwe liggen al klaar, nog geen tijd gehad voor monteren.. ze zijn inderdaad rot/versleten )



En toch.. moet het iets west Europees zijn.
Aangezien ik vaak in Polen kom, ook daar wel eens iets uit nood moeten laten repareren.
1 ) Ze bellen je eerst dat er -een probleem is - , worden geen kosten gemaakt zonder overleg. * punt * al is het een paar zloty
2) Ze staan er op dat je zelf komt kijken ( zelfs als je zegt, je zal wel gelijk hebben, repareer maar ) .. NEE , je "moet" komen.
3) De oude onderdelen -moet- je meenemen. De gebruikte verpakkingen van de nieuwe onderdelen krijg je ook mee.
4) Leenauto, natuurlijk.. je woont te ver om naar huis te lopen, hij stond al voor je klaar.

Oh, en als je een "dure" reparatie wilt laten doen ( was er toch, was -begroot- ) , komen ze met een goedkoper alternatief ,
die naar hun mening niet alleen goedkoper is, maar ook "beter" .
( in mijn geval, wou iets gemodificeerd hebben aan m'n wielophanging ).

Eigenlijk bezopen, dat je 1320 kilometer moet rijden om een "betrouwbare" monteur / merkspecialist ...
 
Ik vind het altijd weer knap hoe men een topic weet te draaien richting zijn ware liefhebberij: auto's.:r
 
Grappig al deze verhalen...ik redeneer altijd andersom;

wanneer ik een koper krijg voor mijn troetelfiets en er geen goed gevoel bij heb of hij/zij net zo lief voor de fiets is als dat ik ben geweest...gaat de koop niet door!

Ik heb ooit een fiets verkocht die ik 17jr heb gehad, en de nieuwe eigenaar had met een half jaar het blok aan gort omdat hij geen oliepeil controleerde...ik was in staat om er naar toe te gaan en hem een dreun te verkopen toen ik dat vernam..
 
Grappig al deze verhalen...ik redeneer altijd andersom;

wanneer ik een koper krijg voor mijn troetelfiets en er geen goed gevoel bij heb of hij/zij net zo lief voor de fiets is als dat ik ben geweest...gaat de koop niet door!

Ik heb ooit een fiets verkocht die ik 17jr heb gehad, en de nieuwe eigenaar had met een half jaar het blok aan gort omdat hij geen oliepeil controleerde...ik was in staat om er naar toe te gaan en hem een dreun te verkopen toen ik dat vernam..


is mij volledig ruk wat hij ermee doet
als ik de € maar heb
het is maar een ding, geen paard :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan